Διευκρινίσεις του υπουργείου Οικονομικών για το «χαράτσι» της ΔΕΗ

Διευκρινίσεις στη Βουλή, Δ/νση Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, παρέχει το υπουργείο Οικονομικών, σχετικά με το έκτακτο τέλος ηλεκτροδοτούμενων δομημένων επιφανειών, σε απάντηση σχετικής ερωτήσεως που κατέθεσαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ:
Σε απάντηση της με αρ. πρωτ 2933/15-10-2012 ερώτησης που κατέθεσαν οι Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, σχετικά με το ανωτέρω θέμα, σας γνωρίζουμε τα εξής:
Το έκτακτο ειδικό τέλος ηλεκτροδοτούμενων δομημένων επιφανειών (Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε.) θεσπίστηκε στο πλαίσιο των προσπαθειών για τη δημοσιονομική εξυγίανση της Χώρας και επιβάλλεται κατά την 17-9-2011 ή την 31-3-2012 στις ηλεκτροδοτούμενες για οικιστική ή εμπορική χρήση επιφάνειες των ακινήτων.
Tο Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό των τετραγωνικών μέτρων των ηλεκτροδοτούμενων επιφανειών επί το συντελεστή προσαύξησης που αντιστοιχεί στην τιμή ζώνης (Τ. Ζ.) του ακινήτου και επί το συντελεστή προσαύξησης που αντιστοιχεί στην παλαιότητα του ακινήτου. Οι συντελεστές ειδικού τέλους κυμαίνονται από 3 μέχρι 16 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο, ανάλογα με την τιμή ζώνης. Για τιμή ζώνης μέχρι 500 ευρώ ο συντελεστής ειδικού τέλους είναι 3 ευρώ το τ.μ. και εφαρμόζεται βάσει της τιμής ζώνης που έχει ορίσει ο οικείος Δήμος.
Με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που κυρώθηκε με το ν.4047/2012 (ΦΕΚ 31 A’) ορίστηκε η διαδικασία διόρθωσης λαθών στα στοιχεία των ακινήτων που προέκυψαν κατά τον υπολογισμό του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. έτους 2011. Επιπλέον, με την ΠΟΛ 1056/2012 Απόφαση Υπουργού Οικονομικών καθορίστηκαν ο τρόπος και η διαδικασία βεβαίωσης και είσπραξης του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε..
Για την διόρθωση λαθών στα στοιχεία υπολογισμού του έκτακτου ειδικού τέλους ηλεκτροδοτούμενων επιφανειών (Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε.) έτους 2011, οι ενδιαφερόμενοι πολίτες που είχαν εντοπίσει λάθη στα στοιχεία υπολογισμού του τέλους, προσέρχονταν στον αρμόδιο δήμο για τη διόρθωση λαθών στην επιφάνεια, την παλαιότητα ή την τιμή ζώνης του ηλεκτροδοτούμενου ακινήτου. Οι πολίτες είχαν τη δυνατότητα να υποβάλουν τις αιτήσεις για διόρθωση στον αρμόδιο δήμο μέχρι την 20ή Ιανουαρίου 2012. Επιπλέον, ανεξάρτητα από το ανωτέρω, οι δήμοι όλης της χώρας είχαν υποχρέωση να ελέγξουν αν στις σχετικές καταστάσεις αποτυπώνονται οι ορθές τιμές ζώνης, όπως προβλέπονται στο άρθρο 24 του ν. 2130/1993, όπως ισχύει, και σε περίπτωση λάθους είχαν την υποχρέωση να προβούν στη διόρθωσή τους. Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας οι δήμοι όφειλαν να αποστείλουν μέχρι την 27η Ιανουαρίου 2012 τις ενημερωμένες καταστάσεις στο Διαχειριστή Δικτύου της Δ.Ε.Η.. Η ημερομηνία αυτή άτυπα ίσχυσε μέχρι 31η Μαρτίου 2012. Μετά τη λήψη των διορθωμένων καταστάσεων ο Διαχειριστής Δικτύου της Δ.Ε.Η. υπολόγισε βάσει των νέων στοιχείων το Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. που αντιστοιχεί στο ηλεκτροδοτούμενο ακίνητο και, εφόσον προκύπτει ποσό τέλους χαμηλότερο από το αρχικώς υπολογισθέν, η διαφορά αφαιρείται από το Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. έτους 2012.
Στις περιπτώσεις που οι αρμόδιοι Δήμοι δεν απέστειλαν εμπρόθεσμα (μέχρι 31-3-2012), τα στοιχεία με τις διορθώσεις στα ακίνητα της χωρικής τους αρμοδιότητας στη Δ.Ε.Η., σύμφωνα με τα οριζόμενα στις κείμενες διατάξεις, τούτο είχε σαν αποτέλεσμα να αποτυπώνεται στις καταστάσεις το τέλος που αντιστοιχεί στα στοιχεία του ακινήτου πριν τις διορθώσεις, για το έτος 2011, και για το λόγο αυτό δεν προκύπτει επιστροφή του καταβληθέντος ποσού.
Επίσης, με την ίδια πράξη νομοθετικού περιεχομένου ορίστηκε ότι για τα ακίνητα που δεν έχουν οικιακή χρήση και με εμβαδό δομημένης επιφάνειας άνω των 1.000 τετραγωνικών μέτρων ο συντελεστής προσδιορισμού του τέλους υπολογίζεται μειωμένος κατά 30% για τα άνω 1.000 τ.μ. και κατά 60% για το τμήμα άνω των 2.000 τ.μ. τμήμα του ακινήτου.
Σκοπός της θέσπισης της ανωτέρω διάταξης ήταν να θεραπεύσει την αδικία που διέπει τα επαγγελματικά και μόνο ακίνητα άνω των 1.000 τ.μ., με δεδομένο ότι αυτά συμβάλλουν στην αναπτυξιακή πολιτική της χώρας μας, διότι εκ της φύσεώς τους απαιτείται επιφάνεια πολλών τετραγωνικών μέτρων και στη δομημένη επιφάνεια περιλαμβάνονται κοινόχρηστοι χώροι ή κλιμακοστάσια κ.λπ..
Επιπλέον, σύμφωνα με την ΔΙ 3 ΦΜΑΠ 1117493 Ε-2012 23-8-2012 εγκύκλιο, ο υπόχρεος που δηλώνει αδυναμία καταβολής ολοκλήρου του απαιτούμενου ποσού, καταβάλλει τουλάχιστον το ποσό των 50,00¤, προκειμένου να αποκοπεί το τέλος από το λογαριασμό κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος, και να πραγματοποιηθεί η βεβαίωση του υπολοίπου ποσού στην αρμόδια Δ.Ο.Υ..
Για τις παροχές στις οποίες δεν έχει εκδοθεί το Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε., η Δ.Ε.Η. και οι εναλλακτικοί προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος οφείλουν να αποστείλουν στη Γ.Γ.Π.Σ. για τα έτη 2011 και 2012 καταστάσεις που περιλαμβάνουν τα στοιχεία όλων των παροχών, που θα περιλαμβάνουν την αιτιολογία της απαλλαγής. Η Γ.Γ.Π.Σ. θα επεξεργαστεί τις καταστάσεις αυτές και, σε συνεργασία με τις συναρμόδιες διευθύνσεις, θα αποστέλλει καταλόγους με τους υπόχρεους σε καταβολή του τέλους στις αρμόδιες Δ.Ο.Υ., ώστε να βεβαιωθεί το Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. που δεν υπολογίστηκε μέσω των λογαριασμών της Δ.Ε.Η. και των εναλλακτικών προμηθευτών ηλεκτρικού ρεύματος. Για τα ακίνητα που ανήκουν σε ιδιώτες και μισθώνονται στο δημόσιο ή σε Ν.Π.Δ.Δ. και δεν έχει προκύψει Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε., ζητήθηκε απ’ όλες τις Υπηρεσίες Δημοσιονομικού Ελέγχου (Υ.Δ.Ε.) να αποστείλουν καταστάσεις με τα μισθωμένα ακίνητα, προκειμένου να γίνει βεβαίωση του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε..
Ωστόσο, στο πλαίσιο της συνολικότερης επαναξιολόγησης των επιβαρύνσεων επί των ακινήτων, από το 2013 αναμένεται κατάργηση του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. και η ενοποίηση του με το Φόρο Ακίνητης Περιουσίας (Φ.Α.Π.). Στην επικείμενη αναμόρφωση και με γνώμονα την προσφορότητα, την αναλογικότητα καθώς και κοινωνικά και οικονομικά κριτήρια θα ληφθούν υπόψη και οι προτάσεις φορέων κ.λπ. πάντοτε στα πλαίσια των οικονομικών του κράτους.

Ο Υφυπουργός
Οικονομικών
Γεώργιος Μαυραγάνης