Τον δικό τους «Γολγοθά» ανεβαίνουν τα πρατήρια υγρών καυσίμων

Η οικονομική κρίση που πλήττει τη χώρα μας τα τελευταία έτη φαίνεται πως δεν έχει αφήσει ανεπηρέαστους και τους πρατηριούχους καυσίμων, οι οποίοι παρά τις συνεχόμενες προσπάθειες και δράσεις τους, πολλές φορές αναγκάζονται να εγκαταλείψουν, σφραγίζοντας τα πρατήριά τους.

Σύμφωνα με Συνέντευξη Τύπου της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος (ΟΒΕ) , μέχρι στιγμής έχουν κλείσει περίπου 1.100 πρατήρια, ενώ περίπου άλλα τόσα βαδίζουν προς την ίδια κατεύθυνση. Ακόμη 10.000 εργαζόμενοι του συγκεκριμένου κλάδου κατέληξαν χωρίς εισόδημα και εργασία.
Καταστρεπτικές είναι, όπως διαπιστώνεται, λοιπόν, οι συνέπειες που αποφέρει η οικονομική κρίση, η οποία μαστίζει τη χώρα μας, και όχι μόνο, στα τελευταία χρόνια. Τα δεινά που έχει επιφέρει στο σύστημα οικονομίας και κατ’ επέκταση στους πολίτες είναι αναρίθμητα και οι δράσεις και αντιδράσεις αυτών ποικίλες.
Συγκεκριμένα, για τον εν λόγω κλάδο, ο οποίος έχει σαφέστατα πληγεί και σε τοπικό επίπεδο, ο πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Ρόδου κ. Γεώργιος Καντηλιεράκης, είπε: “Ο κλάδος των βενζινοπωλών έχει επηρεαστεί σε πολύ μεγάλο βαθμό από την οικονομική κρίση. Η οικονομική ανέχεια έχει οδηγήσει τον κόσμο σε απελπιστικά σημεία. Πλέον ένα μεγάλο μέρος των αυτοκινήτων είναι ακινητοποιημένα, καθώς οι περισσότεροι εκτελούν τις μετακινήσεις τους με μηχανάκι προκειμένου να διαθέτουν λιγότερα χρήματα για τον ανεφοδιασμό τους σε καύσιμα. Στη Ρόδο έχουν ήδη κλείσει κάποια πρατήρια καυσίμων. Συγκεκριμένα, απο τα 64 πρατήρια που υπήρχαν προ κρίσης, τώρα σε λειτουργία είναι τα 58. Αρκετοί πρατηριούχοι στο νησί διατηρούν ανοιχτά τα καταστήματά τους με την ελπίδα της οικονομικής άνθησης, που ενδεχομένως θα προσφέρει ο τουρισμός. Ωστόσο εξακολουθούν πολλά από αυτά να μην καθίστανται βιώσιμα. Οι φόροι των καυσίμων κυμαίνονται περίπου στα 1,2 ευρώ ανά λίτρο, γεγονός καταστρεπτικό για την κατανάλωση. Δυστυχώς κάθε μέρα προστίθενται νέοι φόροι και χαράτσια δυσχεραίνοντας ακόμη περισσότερο την ήδη ακανθώδη κατάσταση. Κατά καιρούς κατατίθενται σωροί από προτάσεις για την ομαλοποίηση της αγοράς καυσίμων, αλλά δεν σημειώνεται καμία βελτίωση. Πέραν τούτου, εδώ στη Ρόδο καλούμαστε, μέχρι τις 30 Απριλίου 2014, να εγκαταστήσουμε σε όλα τα πρατήρια το σύστημα εισροών – εκροών καυσίμων. Προκειμένου αυτό να επιτευχθεί απαιτείται νέα λιτρομέτρηση των δεξαμενών που συνεπάγεται περαιτέρω αυξημένα έξοδα για τους πρατηριούχους. Το γεγονός αυτό από μόνο του αναγκάζει τα μικρά πρατήρια να οδηγηθούν σε κλείσιμο”.

Ο αντιπρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Ρόδου κ. Παναγιώτης Τσαγκαράκης υπογράμμισε: “Ο κόσμος πλέον δυσκολεύεται να διαθέσει έστω και μικροποσά για την αγορά καυσίμων. Ως απόρροια αυτού, προκύπτει το γεγονός ότι τα έσοδα των πρατηρίων έχουν ελαχιστοποιηθεί δραματικά. Αρκετά μεγάλο είναι και το ποσοστό των ατόμων που στρέφονται στη λύση του υγραερίου, εφόσον η τιμή του είναι σαφώς χαμηλότερη από της βενζίνης . Βέβαια, προκειμένου να σημειωθεί ανάκαμψη του κλάδου θα πρέπει να υπάρξει συμφωνία στις τιμές των καυσίμων εκ μέρους των εταιριών”.
Η γενική γραμματέας της Ένωσης Βενζινοπωλών Ρόδου κα. Δήμητρα Λυριστή τόνισε: “Η κρίση έχει επηρεάσει αρκετά όλα τα πρατήρια της Δωδεκανήσου. Παρόλο που η επισκεψιμότητα δεν έχει επηρεαστεί, η μείωση στην κατανάλωση είναι μεγάλη. Πλέον ο Μ.Ο κατανάλωσης ανά απόδειξη έχει πέσει στα 12 λίτρα. Βέβαια, όλοι οι πρατηριούχοι προσπαθούν να κάνουν ό,τι περνάει από το χέρι τους. Όμως, θα πρέπει να τονιστεί πως οι τιμές των καυσίμων δεν είναι σταθερές ανά ημέρα. ¶ρα λοιπόν, οι τιμές πώλησης της βενζίνης από τους πρατηριούχους διαμορφώνονται από τις τιμές που καθορίζονται από τις εταιρίες. Εάν ο πρατηριούχος είχε τη δυνατότητα να κατεβάσει κι άλλο την τιμή πώλησης της βενζίνης θα το έκανε. Επιπλέον, είναι άξιο αναφοράς το γεγονός ότι μειώσεις δεν έχουν καταγραφεί μόνο στην κατανάλωση βενζίνης αλλά και στην κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης. Χαρακτηριστικά, για το Χειμώνα 2012-2013 το πετρέλαιο θέρμανσης είχε μείωση κατανάλωσης κατά 70% στα Δωδεκάνησα. Βέβαια, η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος έχει καταθέσει προτάσεις προκειμένου να υπάρξει βελτίωση της ήδη υπάρχουσας κατάστασης. Συγκεκριμένα, κατά κύριο λόγο τα αιτήματα αφορούν στη μείωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης και στη μείωση του ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ”.
Όσον αφορά στη γενική κατάσταση των πρατηρίων καυσίμων στη Ρόδο, έγιναν αναφορές στη «δ» από επαγγελματίες.
Συγκεκριμένα, ο ιδιοκτήτης πρατηρίου καυσίμων εντός της Μαρίνας που ασχολείται αποκλειστικά με τον ανεφοδιασμό των σκαφών κ. Παύλος Παπαγεωργόπουλος επεσήμανε: “Παρά το γεγονός ότι καταφτάνουν αρκετά κότερα στη Μαρίνα, τα έσοδα έχουν πέσει σε ποσοστό της τάξης του 50%, καθώς η υπάρχουσα νομοθεσία δυσχεραίνει την κατάσταση. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι παρατηρείται ανεφοδιασμός καυσίμων από την Τουρκία, αφού εκεί η νομοθεσία προβλέπει τον αφορολόγητο ανεφοδιασμό καυσίμων σε όλα τα σκάφη γενικά”.

Ακόμη, ο πρατηριούχος κ. Αθανάσιος Σταυριανάκης δήλωσε: “Η κατάσταση που επικρατεί είναι δραματική. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι ο κόσμος έχει φτάσει σε σημείο να βάζει 5 ευρώ βενζίνη. Οι πωλήσεις συγκριτικά με πέρυσι έχουν μειωθεί κατά 40% και δυστυχώς η κατάσταση δεν σώζεται ούτε με την τουριστική κίνηση”.
Τέλος, ο ιδιοκτήτης πρατηρίου κ. Δημήτριος Ε. Κούτρης αναφέρθηκε στο ζήτημα λέγοντας: “Αυτή τη στιγμή που βρισκόμαστε στο ζενίθ της τουριστικής κίνησης υπάρχει βελτίωση. Ωστόσο η κρίση είναι εμφανής κατά τους χειμερινούς μήνες, καθώς ο ντόπιος πληθυσμός αντιμετωπίζει οικονομικά προβλήματα. Ευτυχώς ο τουρισμός προσφέρει μια γενικότερη εισπρακτική ανάσα, αν και συγκριτικά με εποχές προ κρίσης τα έσοδα του πρατηρίου έχουν μειωθεί τουλάχιστον κατά 30%”.