Συνεντεύξεις

Βασίλης Κορκίδης: «Η ελληνική οικονομία δείχνει ισχυρές αντοχές…»

«Η ελληνική οικονομία δείχνει ισχυρές αντοχές απέναντι στις πιέσεις των παραμέτρων που διαμορφώνουν το ευρωπαϊκό, αλλά και το διεθνές, οικονομικό γίγνεσθαι» δηλώνει σήμερα, σε συνέντευξή του στην «δημοκρατική» ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά (από τα πλέον δυναμικά επιμελητήρια της χώρας, και επί σειρά ετών πρόεδρος της ΕΣΕΕ) κ. Βασίλης Κορκίδης.
Ο ίδιος επισημαίνει χαρακτηριστικά πως η ‘συνολική θεώρηση της αγοράς’, μιλάει για τις τάσεις στο λιανικό εμπόριο, για την αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου αλλά και ευχέρεια χρήσης του οικολογικού σήματος της ΕΕ από τις επιχειρήσεις –που αποτελεί το νέο must στην πώληση των προϊόντων.
• Κύριε Κορκίδη, το 2022 ήταν μια χρονιά με προκλήσεις. Από την μία είδαμε το τέλος των περιοριστικών μέτρων της πανδημίας του κορωνοϊού ενώ ξεκίνησε μία πολυεπίπεδη κρίση με αυξήσεις στην ενέργεια, στον πληθωρισμό, σε προϊόντα & υπηρεσίες κ.λπ. Τι περιμένουμε το 2023; Μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι;
Το πρώτο αισιόδοξο μήνυμα ήρθε με την αναγγελία του πληθωρισμού, από την ΕΛΣΤΑΤ, για τον Νοέμβριο, στο 8,5% σε σχέση με τον πληθωρισμό του Οκτωβρίου που ήταν 9,1%. Και ήρθε σε μία χρονική συγκυρία όπου ο πληθωρισμός, σε ορισμένες χώρες της ευρωζώνης, και όχι μόνο, διατηρείται σε διψήφιο νούμερο. Η ελληνική οικονομία δείχνει ισχυρές αντοχές απέναντι στις πιέσεις των παραμέτρων που διαμορφώνουν το ευρωπαϊκό, αλλά και το διεθνές, οικονομικό γίγνεσθαι. Ισχυρές αντοχές απέναντι στο “ροκάνισμα” της αγοραστικής δυνατότητας των νοικοκυριών, αλλά και της ικμάδας των επιχειρήσεων όλων των μεγεθών που μάχονται σε ένα πρωτόγνωρα αντίξοο περιβάλλον, όπου ο “όρος ανταγωνισμός” αναδιαμορφώνεται. Αποτελεί ευχής έργον ότι η κυβέρνηση, όπως ακούσαμε και από του βήματος της Βουλής κατά την ψήφιση του προϋπολογισμού για το 2023, συνεχίζει να στηρίζει νοικοκυριά και επιχειρήσεις στη δύσκολη αυτή περίοδο, το πέρας της οποίας, για την ώρα, παραμένει δυσδιάκριτο, με λελογισμένες παροχές και μέτρα που δεν “απειλούν” με δημοσιονομικό εκτροχιασμό. Πέραν από το καλάθι του νοικοκυριού και το εορταστικό καλάθι, τις επιδοτήσεις στο ρεύμα, μέτρα που ήδη είναι σε εφαρμογή, η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι, από τον Φεβρουάριο 2023 και για έξι μήνες (έως τον Ιούλιο 2023), δίνεται ενίσχυση ύψους 10% επί των αγορών νοικοκυριών, τα οποία πληρούν τα κριτήρια ένταξης, σε supermarket και άλλες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο λιανικό εμπόριο τροφίμων (φούρνους, minimarket, οπωροπωλεία, κρεοπωλεία, ιχθυοπωλεία, γαλακτοπωλεία κτλ.). Η ενίσχυση ανέρχεται σε 10% επί του ύψους των αγορών ειδών κάθε είδους από τα καταστήματα που δραστηριοποιούνται στο λιανικό εμπόριο τροφίμων και έως τα ακόλουθα όρια που διαμορφώνονται ανάλογα με τη σύνθεση του νοικοκυριού. Το μηνιαίο όριο αγορών ανά νοικοκυριό επί του οποίου λαμβάνει την ενίσχυση 10% ανέρχεται σε 220 ευρώ για το μονομελές νοικοκυριό, αυξανόμενο κατά 100 ευρώ για κάθε επιπλέον μέλος του νοικοκυριού και έως 1.000 ευρώ αγορών.
Οι εκτιμήσεις για το 2023 προσγειώνουν την ανάπτυξη σε χαμηλότερα επίπεδα, αλλά σύμφωνα με τις προβλέψεις, η ελληνική οικονομία θα αποφύγει το σοκ της ύφεσης που προβλέπεται να χτυπήσει την πόρτα της Ευρωζώνης.
• Πρόσφατα είχατε μιλήσει για το «παράδοξο» των τζίρων με μείωση της κατανάλωσης. Πώς έγινε αυτό;
Πρέπει να κάνουμε μία συνολική θεώρηση της αγοράς. Το διαθέσιμο εισόδημα του μέσου νοικοκυριού, που πλήττεται από το ενεργειακό κόστος και τις πληθωριστικές πιέσεις, είναι αυτό που θα καθορίσει την κατανάλωση κατά τη διάρκεια του ζοφερού χειμώνα που έρχεται και βασική προτεραιότητα στη στρατηγική, τόσο των επιχειρήσεων, όσο και των προμηθευτών τους, είναι να διατηρηθεί ζωντανό το αγοραστικό ενδιαφέρον. Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων αυξήθηκε κατά 39% σε ετήσια βάση το δεύτερο τρίμηνο, ξεπερνώντας τα 203 δις ευρώ έναντι των 156 δις ευρώ του 2019. Η μεγαλύτερη αύξηση σημειώθηκε στη φιλοξενία και την εστίαση, όπου οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 129% σε ετήσια βάση. Το παράδοξο φαινόμενο οφείλεται, αφενός, στον πληθωρισμό και, αφετέρου, στην κατανάλωση από τον τουρισμό. Συνεπώς, η «εισαγόμενη ακρίβεια» και η «εισαγόμενη κατανάλωση» δίνουν την απάντηση. Η ενεργειακή ακρίβεια μπορεί να «φουσκώνει τους τζίρους», αλλά όχι τα κέρδη και αυτό επιβεβαιώνεται από την αναντιστοιχία του όγκου πωλήσεων και του κύκλου εργασιών ακόμα και στα σούπερ μάρκετ.
• Ποιες είναι οι τάσεις στο Λιανικό Εμπόριο; Ποια η σημασία του ψηφιακού μετασχηματισμού των επιχειρήσεων, οι προκλήσεις και προοπτικές που διαμορφώνονται στο επιχειρηματικό περιβάλλον;
Το Λιανικό Εμπόριο είναι ο 2ος σημαντικότερος εργοδότης για την ελληνική οικονομία, απασχολώντας περίπου το 10,6% του συνόλου του απασχολούμενου προσωπικού. Η πανδημία του COVID-19 μεταμόρφωσε το Λιανικό Εμπόριο με διάφορους τρόπους, οδηγώντας στην άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου, επαναπροσδιορίζοντας τις συνήθειες και τις προτεραιότητες των καταναλωτών και μετασχηματίζοντας τις εφοδιαστικές αλυσίδες. Σήμερα το Λιανικό εμπόριο «βαδίζει σε νέα μονοπάτια», με γνώμονα τις τεχνολογικές ανακαλύψεις και τις αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών. Αυτή είναι και η πρόκληση, αλλά και η ευκαιρία να αξιοποιήσει την ψηφιακή τεχνολογία. Το Ε.Β.Ε.Π. έχει προτρέψει, και συνεχίζει να προτρέπει, τις επιχειρήσεις μέλη του να επενδύσουν στην ψηφιοποίηση ως βασικού στοιχείου βελτίωσης της εξωστρέφειας, άρα και της αναγνωριστιμότητας, άρα και της ανταγωνιστικότητάς τους σε ένα οικονομικό περιβάλλον που κινείται πλέον ψηφιακά.
• Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία, το ηλεκτρονικό εμπόριο το 2022 έκανε τζίρο πάνω από 20 δις ευρώ. Αλλάζουν άρδην οι συνήθειες και τα δεδομένα των καταναλωτών;
Στο διαδίκτυο και στον «χάρτη των e-shop» υπάρχουν 15.000 ελληνικές επιχειρήσεις με οργανωμένο κανάλι ψηφιακών πωλήσεων, αλλά και αρκετά καταστήματα έχουν πλέον σημαντικές online ετήσιες πωλήσεις που μπορούν να επιλέγουν πρωταρχικά και με ασφάλεια οι Έλληνες αγοραστές. Θα πρέπει, επίσης, να λάβουμε υπόψη πως το πακέτο του e-Commerce έφτασε το 2021 στη χώρα μας τα 6,1 δισ. ευρώ, καταγράφοντας άνοδο μέχρι και 40%, δηλαδή περίπου 2 δισ. ευρώ περισσότερα από το 2020, με το πλήθος των συναλλαγών την ίδια περίοδο να αυξάνεται 20% και να έχει φτάσει τα 125 εκατ. εμπορικές κινήσεις. Στις νέες καταναλωτικές συνήθειες και προτιμήσεις, κανείς σύγχρονος έμπορος δεν πρέπει να βλέπει το online εμπόριο ανταγωνιστικά, αλλά συμπληρωματικά του τζίρου της φυσικής έδρας του καταστήματος του. Τα πρώτα στοιχεία σχετικής έρευνας δείχνουν ότι, από την άρση των μέτρων της πανδημίας, παρατηρείται πως 1 στους 2 χρήστες του διαδικτύου προέβη σε κάποια αγορά μέσω διαδικτύου, σε ποσοστό χαμηλότερο από την μέτρηση του περυσινού Δεκεμβρίου που έφτασε το 61%, υπερδιπλάσιο σε σχέση με τον προ πανδημίας Δεκέμβριο του 2019 που ήταν 26%. Με αναγωγή στο «στερητικό σύνδρομο», που δημιούργησαν οι περιορισμοί, αυτό σημαίνει ότι τουλάχιστον το 50% των καταναλωτών που χαρακτηρίζονται online αγοραστές, θα επιστρέψουν εφέτος στις παραδοσιακές εορταστικές αγορές, με φυσική παρουσία στα εμπορικά καταστήματα διαμορφώνοντας έτσι ένα «υβριδικό μοντέλο» για το εγγύς μέλλον.
• Μιλήστε μας σχετικά με την ευχέρεια χρήσης του οικολογικού σήματος της ΕΕ από τις επιχειρήσεις. Είναι κάτι που πρέπει να το υιοθετήσουν και ποια τα οφέλη;
Το Ε.Β.Ε.Π. παρουσίασε το οικολογικό σήμα της ΕΕ, συστήνοντας στις ελληνικές επιχειρήσεις να το αξιοποιήσουν αλλά και συμβουλεύοντας τον κάθε παραγωγό και έμπορο, πως μπορεί με τη χρήση του να πετύχει πολύ περισσότερα στη προτίμηση των καταναλωτών. Το οικολογικό σήμα δεν είναι κάτι που έγινε πρόσφατα καθώς «γεννήθηκε» πριν από τρείς δεκαετίες σε εθελοντική βάση σε όλη την ΕΕ, προωθώντας προϊόντα περιβαλλοντικής αριστείας, βασισμένα σε αξιόπιστες και επιστημονικές πληροφορίες. Έκτοτε, έχει γίνει το πιο γνωστό οικολογικό σήμα από τους καταναλωτές σε πολλές χώρες της ΕΕ. Καθώς πολλοί καταναλωτές αγωνίζονται να κατανοήσουν ποια προϊόντα είναι πραγματικά φιλικά προς το περιβάλλον, το οικολογικό σήμα της ΕΕ είναι μια ετικέτα που μπορούν να εμπιστευτούν για να τους καθοδηγήσει προς πιο βιώσιμες επιλογές. Το οικολογικό σήμα της ΕΕ είναι μοναδικό γιατί είναι η μόνη διαθέσιμη εθελοντική ετικέτα σε όλες της ευρωπαϊκές χώρες που επιβραβεύει μη διατροφικά προϊόντα και υπηρεσίες περιβαλλοντικής αριστείας από το 1992. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι, οι πέντε βασικοί στόχοι των επιχειρήσεων είναι: να προσφέρουν στους καταναλωτές αξιόπιστα βιώσιμα προϊόντα, να παίξουν ρόλο στη διαμόρφωση βιώσιμων καταναλωτικών συνηθειών, να βρεθούν ένα βήμα μπροστά από τους μελλοντικούς κανόνες διαφήμισης, να πιστοποιούν την πράσινη προσφορά τους και να κάνουν πιο εύκολη την αναφορά στις προσπάθειές τους για βιωσιμότητα.
Η πώληση προϊόντων με το οικολογικό σήμα της ΕΕ θα πρέπει να μπορεί να κοινοποιείται εύκολα από τις ενδιαφερόμενες εταιρείες προς το καταναλωτικό κοινό, ως δέσμευση της ΕΕ για τη βιώσιμη κατανάλωση. Αυτή η πρωτοβουλία αύξησης της προσφοράς προϊόντων με οικολογικό σήμα θα προσφέρει στις επιχειρήσεις δημόσια αναγνώριση για τις προσπάθειές τους να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα και να προωθήσουν τη βιώσιμη κατανάλωση στην ελληνική αγορά.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου