Συνεντεύξεις

Βασίλης Κορκίδης: «Η αντιμετώπιση του πληθωρισμού θα τραβήξει σε βάθος χρόνου»

Ο κ. Βασίλης Κορκίδης, είναι πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς (ΕΒΕΠ) και πρώην πρόεδρος της ΕΣΕΕ. Γνωρίζοντας πολύ καλά την αγορά και τις εξελίξεις που την επηρεάζουν, μιλάει στην ‘δημοκρατική’ για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το εμπόριο με αφορμή τις ‘γεωπολιτικές εντάσεις έχουν «πυροδοτήσει» ένα νέο «οικονομικό πόλεμο» με απρόβλεπτες συνέπειες που θα επηρεάσουν όλα τα κράτη, δημιουργώντας νέες πληθωριστικές πιέσεις και ακρίβεια’ –όπως αναφέρει χαρακτηριστικά.
Ακόμη, μιλάει για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας με αφορμή τα θετικά μηνύματα από τους οίκους αξιολόγησης και τελευταίες εξελίξεις με την επενδυτική βαθμίδα που όμως, έρχονται σε αντίθεση με την κατάσταση που βιώνει η ελληνική κοινωνία, με την ακρίβεια.
Όπως αναφέρει: ‘Η αντιμετώπιση του πληθωρισμού θα τραβήξει σε βάθος χρόνου, ενώ είναι ένας αγώνας “μαραθώνιου δρόμου”, όπου οι δυνάμεις της αγοράς και των νοικοκυριών δοκιμάζονται’.
• Κύριε Κορκίδη, πρόσφατα αναφερθήκατε εκτενώς στο εμπόριο, το οποίο βιώνει τις συνέπειες του «πρώτου παγκόσμιου οικονομικού πολέμου» στον 21ο αιώνα. Αυτή η κατάσταση δημιουργείται από νέα δεδομένα και τι πρέπει να περιμένουμε;
Είναι γεγονός ότι οι γεωπολιτικές εντάσεις έχουν «πυροδοτήσει» ένα νέο «οικονομικό πόλεμο» με απρόβλεπτες συνέπειες που θα επηρεάσουν όλα τα κράτη, δημιουργώντας νέες πληθωριστικές πιέσεις και ακρίβεια. Όλος ο παραγωγικός ιστός στην Ελλάδα αλλά και στις άλλες χώρες της Ευρώπης, βίωσε και βιώνει τις επιπτώσεις στο ενεργειακό πεδίο εξ αιτίας της σύρραξης Ρωσίας- Ουκρανίας. Και σαν να μην έφτανε αυτό σήμερα βιώνει τις επιπτώσεις από την νέα κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα με τους Χούθι να επιτίθενται κατά εμπορικών πλοίων που επιχειρούν να διαπλεύσουν την Ερυθρά θάλασσα. Είναι γεγονός ότι αυτές οι γεωπολιτικές εντάσεις έχουν δημιουργήσει νέα δεδομένα ως προς την αντίδραση του διεθνούς εμπορίου καθώς η σοβούσα κρίση δεν έχει τα χαρακτηριστικά της κρίσης που είχε δημιουργήσει η πανδημία. Σήμερα το διεθνές εμπόριο έχει επιλογές και τις είδαμε με την απόφαση των ναυτιλιακών εταιριών τακτικών γραμμών να απομακρύνουν τα πλοία τους από την Ερυθρά επιλέγοντας τον περίπλου της Αφρικής στις συνδέσεις Ασίας- Ευρώπης και αυξάνοντας τα κόστη διαμετακόμισης που σε τελική ανάλυση θα κληθεί να πληρώσει ο τελικός καταναλωτής. Είναι σίγουρο ότι όλοι ευχόμαστε για γρήγορη αποκλιμάκωση των εντάσεων που θα επανάφερε την «κανονικότητα», αν και αυτό δεν φαίνεται ότι θα συμβεί λίαν προσεχώς.
Για τις ελληνικές επιχειρήσεις, η εγκατάλειψη μίας από τις πιο κοινές παγκόσμιες ναυτιλιακές διαδρομές από την Ασία προς την Ευρώπη, έχει επιφέρει, αύξηση του κόστους μεταφοράς (ενός εμπορευματοκιβωτίου από την Ασία στην Ευρώπη αγγίζει τα 7.000 ευρώ) και του χρόνου μεταφοράς (3.300 ναυτικά μίλια επιμήκυνση ταξιδιού, 2 έως 4 εβδομάδες περισσότερη διάρκεια), καθυστέρηση στο χρόνο παράδοσης (τουλάχιστον 20 ημέρες, ειδικά για τα λιμάνια της Ανατολικής Μεσογείου), αύξηση στα ασφάλιστρα και του κόστους των πρώτων υλών, διαταραχές των προγραμμάτων των πλοίων (ημερομηνίες – τοποθεσίες εφοδιασμού) και των χρόνων παράδοσης, καταπόνηση των προϊόντων και αύξηση κινδύνου για πρόκληση φθορών σε αυτά, καθώς και επιπτώσεις στην απασχόληση. Κατά συνέπεια θα πρέπει να προσαρμοστούμε στην «νέα πραγματικότητα» με τις αυξημένες τιμές στα προϊόντα, και όχι μόνο.
• Οι κυβερνήσεις πώς μπορούν να αντιμετωπίσουν αυτή την κρίση κατά την εκτίμησή σας;
Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς διαβλέποντας στον ορίζοντα τις επιπτώσεις από την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα ζήτησε την παρέμβαση της ελληνικής κυβέρνησης στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή με πρότασή του να ληφθούν μέτρα για την αποφυγή υπέρμετρων επιβαρύνσεων σε εμπορεύματα εξ αιτίας της κρίσης που έχει εξακοντίσει τα κόστη διαμετακόμισης προς την Ευρώπη. Το Επιμελητήριο θεωρεί ότι θα πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα σε κεντρικό ευρωπαϊκό επίπεδο, ώστε με τις κατάλληλες οδηγίες να επιτραπεί στα εμπορεύματα που μεταφέρονται με πλοία από την Ασία προς την Ευρώπη που κάνουν τον περίπλου της Αφρικής, να μην επιβάλλονται δασμολογικές και φορολογικές επιβαρύνσεις στο 100% των σημερινών και συνεχώς αυξανόμενων ναύλων, αλλά να μειωθεί σε ποσοστό που θα αντιστοιχεί στα μέσα επίπεδα των ναύλων που θα καταβάλλονταν όταν τα πλοία διέρχονται κανονικά από τη Διώρυγα του Σουέζ, εφαρμόζοντας ένα «είδος πλαφόν» στις επιβαρύνσεις επί των ναύλων, με βάση τις τιμές της 12ης Δεκεμβρίου 2023 για όσο διαρκεί η εμπόλεμη κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα.
• Οι τελευταίες εξελίξεις με την επενδυτική βαθμίδα, τις θετικές αξιολογήσεις από διεθνείς Οίκους και τη σημαντική ζήτηση για τα ελληνικά ομόλογα δείχνουν ότι ανακάμπτει η εμπιστοσύνη των επενδυτών στην ελληνική Οικονομία. Μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι;
Σίγουρα μπορούμε να είμαστε συγκρατημένα αισιόδοξοι και τούτο γιατί η κυβέρνηση θα πρέπει να επιταχύνει μια σειρά μεταρρυθμίσεων που θα βελτιώσουν έτι περεταίρω την ήδη καλή εικόνα της οικονομίας. Οφείλουμε να αναγνωρίσουμε ότι η υπό τον Κυριάκο Μητσοτάκη κυβέρνηση επέτυχε να επαναφέρει την Ελλάδα στο «οπτικό πεδίο» των διεθνών, και όχι μόνο, επενδυτών καθιστώντας αυτή φιλική προς τις επενδύσεις με πλέον γνωστές εκείνες των ναυπηγείων Ελευσίνας, του Σκαραμαγκά και της Σύρου.
Έχω επισημάνει ότι η ψηφιοποίηση του κράτους, που είναι σε εξέλιξη, θα ελαχιστοποιήσει την γραφειοκρατία και τις καθυστερήσεις που αυτή συνεπάγεται, η οποία στο παρελθόν ήταν «υπεύθυνη» για την αναστολή υλοποίησης επενδυτικών σχεδίων αλλά και για την φυγή τους σε άλλες χώρες. Η θετική πορεία της οικονομίας, δεν επιτρέπει εφησυχασμό στην παρούσα συγκυρία που είναι κρίσιμη. Το 2024, πρέπει να είναι έτος ταχύρρυθμων μεταρρυθμίσεων και δημιουργίας ενός νέου παραγωγικού μοντέλου που θα λειτουργήσει σαν επιταχυντής των επενδύσεων, υπό την προϋπόθεση ότι θα «τρέξει» και η κωδικοποίηση της νομοθεσίας που αποτελεί μεγάλη πρόκληση.
• Την ίδια ώρα, η ακρίβεια γονατίζει τα νοικοκυριά και βεβαίως τις επιχειρήσεις –κυρίως ΜμΕ και πολύ μικρές. Για πόσο θα συνεχιστεί αυτό;
Η αντιμετώπιση του πληθωρισμού θα τραβήξει σε βάθος χρόνου, ενώ είναι ένας αγώνας “μαραθώνιου δρόμου”, όπου οι δυνάμεις της αγοράς και των νοικοκυριών δοκιμάζονται. Πρέπει να λάβουμε υπόψη και τις επιπτώσεις στη διαμόρφωση των τελικών τιμών των αγαθών από τις γεωπολιτικές εντάσεις. Βρισκόμαστε ενώπιον ενός φαινομένου το οποίο επηρεάζει το καταναλωτικό κοινό που δεν βλέπει τις ποσοστιαίες αυξομειώσεις αλλά μετρά την αγοραστική του δυνατότητα μπροστά στο ράφι. Με δεδομένες τις επίμονες συνθήκες ακρίβειας, η κυβέρνηση εξαντλεί κάθε περιθώριο παρεμβάσεων προκειμένου να στηρίξει τους πολίτες και να αντιμετωπίσει φαινόμενα αισχροκέρδειας. Έχω υποστηρίξει και συνεχίζω να υποστηρίζω ότι η αντιμετώπιση της ακρίβειας απαιτεί συνεργασίες και μάλιστα μια τριμερή συνεργασία «3Κ» μεταξύ καταστημάτων, καταναλωτών και κράτους. Είναι, επαναλαμβάνω, ένας αγώνας “μαραθώνιου δρόμου” με τον τερματισμό να είναι ακόμη μακριά.
• Κατά την εκτίμησή σας, υπάρχει περιθώριο για νέες συνθήκες στο ασφαλιστικό και εργασιακό τοπίο;
Το καλύτερο ασφαλιστικό, συνταξιοδοτικό και εργασιακό νομοσχέδιο είναι αυτό που δεν αδικεί κανέναν και τηρείται από όλους … Το εργασιακό και το ασφαλιστικό είναι θέματα που πρέπει να προσαρμόζονται στην εκάστοτε εποχή. Αλλάζουν πάρα πολλοί παράγοντες που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη για να μπορούμε να διαμορφώνουμε σε βάθος χρόνου κάποιες στρατηγικές και κάποιες πολιτικές. Καλώς αλλάζουν αλλά θα πρέπει να αλλάζουν με το σωστό τρόπο βρίσκοντας το στόχο τον οποίο θέλουμε και φέροντας το αποτέλεσμα που θέλουμε.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου