Ο οινοτουρισμός προβλέπεται να επεκταθεί σημαντικά παγκοσμίως από 108,3 δις δολάρια φέτος σε 358,6 δις έως το 2035, σύμφωνα με την Future Market Insights (FMI), με σύνθετο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 12,7% στην 10ετία.
Η ανάπτυξη της αγοράς οφείλεται στην αυξανόμενη ζήτηση για γευσιγνωσία σε κρασί, επισκέψεις σε αμπελώνες και επιλεγμένους συνδυασμούς φαγητού.
Τόσο οι οινογνώστες όσο και οι περιστασιακοί τουρίστες έλκονται όλο και περισσότερο από αυτές τις βιωματικές προσφορές, τροφοδοτώντας την επέκταση της.
Οι τάσεις στα βιωματικά και πολιτιστικά ταξίδια έχουν διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην υποστήριξη του κρασιού στην τουριστική αγορά.
Έχουν γίνει επενδύσεις από τοπικά οινοποιεία και τουριστικές αρχές για τη βελτίωση των υποδομών και την εμπλοκή των επισκεπτών.
Αυτές οι βελτιώσεις έχουν δημιουργήσει πιο καθηλωτικές, αυθεντικές εμπειρίες που προσελκύουν ένα ευρύτερο κοινό.
Τα φεστιβάλ κρασιού, οι ξεναγήσεις και οι εκδηλώσεις για τον αμπελώνα έχουν γίνει πιο συχνές και ποικίλες.
Η βιωσιμότητα έχει γίνει κεντρικό θέμα στον οινοτουρισμό. Οι οικολογικά συνειδητοποιημένοι ταξιδιώτες αναζητούν όλο και περισσότερο αμπελώνες με βιολογική γεωργία, εξοικονόμηση νερού και διατήρηση της βιοποικιλότητας.
Ως αποτέλεσμα, οι οικολογικές εκδρομές και η βιώσιμη παραγωγή κρασιού έχουν αποκτήσει εξέχουσα θέση. Αυτό έχει προσθέσει μια ελκυστική διάσταση στον οινοτουρισμό, ευθυγραμμιζόμενη με την παγκόσμια περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση.
Οι επισκέψεις και οι γευσιγνωσίες σε οινοποιεία οδηγούν σε σημαντικά έσοδα
Οινοποιεία προσελκύουν χιλιάδες επισκέπτες ετησίως μέσω επιμελημένων δραστηριοτήτων, όπως ξεναγήσεις σε αμπελώνες, γευσιγνωσίες και δείπνα.
Οι προσφορές ενισχύουν την αλληλεπίδραση με τους πελάτες, ενώ παράλληλα επιτρέπουν τις αγορές κρασιού, συνδρομών και αποκλειστικών εσοδειών επί τόπου.
Εκδηλώσεις όπως τα φεστιβάλ τρύγου σταφυλιών και τα δείπνα οινοποιών διεγείρουν τη ζήτηση εκτός εποχής. Τα εποχιακά φεστιβάλ κρασιού-φαγητού καταδεικνύουν αυτήν την τάση.
Επιπλέον, οι εικονικές γευσιγνωσίες που φιλοξενούνται σε πλατφόρμες διευρύνουν τη βάση εσόδων, προσεγγίζοντας πελάτες παγκοσμίως. Οι καταναλωτές μπορούν να δοκιμάσουν και να αγοράσουν απευθείας, ανεξάρτητα από την τοποθεσία.
Η ηλικιακή ομάδα 30-40 ετών φέρνει σημαντικά έσοδα
Η ηλικιακή ομάδα 30-40 ετών αναμένεται να συνεισφέρει το 26,8% των συνολικών εσόδων της αγοράς οινοτουρισμού το 2025. Αυτή η δημογραφική ομάδα έχει υψηλό διαθέσιμο εισόδημα και ισχυρή τάση προς βιωματικά ταξίδια.
Οινοποιεία προσελκύουν άμεσα τις προτιμήσεις τους στο lifestyle, προσφέροντας εξατομικευμένες γευσιγνωσίες, ποδηλατικές περιηγήσεις σε αμπελώνες και διαδραστικά εργαστήρια ανάμειξης κρασιών.
Οι σύγχρονες αίθουσες γευσιγνωσίας και οι αισθητικά ελκυστικές εγκαταστάσεις αμπελώνων είναι πόλος έλξης για επισκέπτες που αναζητούν μοναδικές εμπειρίες μέσω των social media.
Αυτή η ηλικιακή ομάδα αλληλεπιδρά συχνά με ψηφιακές πλατφόρμες κρατήσεων που τους διευκολύνουν να σχεδιάζουν και να μοιράζονται εμπειρίες.
Τα οινοποιεία προωθούν εκδηλώσεις όπως γευσιγνωσίες ηλιοβασιλέματος και συναυλίες αμπελώνων μέσω του Instagram και παρόμοιων καναλιών, εξασφαλίζοντας υψηλή προβολή και συμμετοχή. Επιπλέον, τα μοντέλα που βασίζονται σε συνδρομές χτίζουν μακροπρόθεσμη αφοσίωση πελατών μέσω επιμελημένων παραδόσεων κρασιού.
Κυρίαρχες αγορές
Βασικές περιοχές όπως η Ευρώπη, η Βόρεια Αμερική και η Αυστραλία εξακολουθούν να κυριαρχούν στην αγορά λόγω των καθιερωμένων οινοβιομηχανιών τους και των καλά ανεπτυγμένων τουριστικών τομέων.
Στην Ευρώπη, Γαλλία, Ισπανία και Ιταλία, παραμένουν κυρίαρχες στην ήπειρο, ενώ η Νότια Αφρική, η Χιλή και οι ΗΠΑ συνεχίζουν να κερδίζουν διεθνή απήχηση.
Εν τω μεταξύ, οι αναδυόμενες οινοπαραγωγικές χώρες στην Ασία-Ειρηνικό (APAC) και τη Νότια Αμερική έχουν αρχίσει να προσελκύουν περισσότερους επισκέπτες. Αυτές οι περιοχές επενδύουν σε υποδομές και μάρκετινγκ οινοτουρισμού για να αξιοποιήσουν το αυξανόμενο ενδιαφέρον.
O μετασχηματισμός στον κλάδο του οινοτουρισμού
Ένας σημαντικός μετασχηματισμός παρατηρείται στον κλάδο του οινοτουρισμού. Δίνεται προτεραιότητα σε εμπειρίες που βασίζονται στον πολιτισμό, τη βιωσιμότητα και την εξατομίκευση.
Η ψηφιακή ολοκλήρωση επιταχύνεται σε όλες τις κρατήσεις, τις προωθητικές ενέργειες και την εμπλοκή των πελατών.
Οι παράγοντες της αγοράς καθοδηγούνται από τις μεταβολές στις προσδοκίες των ταξιδιωτών. Δίνεται μεγαλύτερη έμφαση στην αυθεντικότητα, την ευεξία και τη συμμετοχή της τοπικής κοινότητας.
Κινητήριες δυνάμεις της ζήτησης
Οι οινοπαραγωγικές περιοχές ανακαλύπτονται ξανά από ταξιδιώτες που αναζητούν την αυθεντικότητα.
Οι ιδιοκτήτες κτημάτων προωθούν βιώσιμες γεωργικές πρακτικές.
Οι τοπικοί συνδυασμοί φαγητού παρουσιάζονται σε επιμελημένες γευσιγνωσίες.
Οι αμπελώνες προσφέρουν εξατομικευμένες εμπειρίες.
Τα δεδομένα των επισκεπτών χρησιμοποιούνται για την προσαρμογή των δραστηριοτήτων.
Ιστορίες πολιτιστικής κληρονομιάς ενσωματώνονται στο περιεχόμενο των τουριστικών εκδρομών.
Παρατηρείται ενδιαφέρον για ταξίδια με αργό ρυθμό.
Ζητούνται συχνότερα καθηλωτικές περιηγήσεις σε αμπελώνες.
Οι πλατφόρμες κρατήσεων βελτιστοποιούνται για χρήση σε κινητά.
Οι ομαδικές εμπειρίες αναδιαρθρώνονται με γνώμονα την αποκλειστικότητα.
Οι μορφές γευσιγνωσίας διαφοροποιούνται για να εξυπηρετούν τους επισκέπτες που ενδιαφέρονται για την υγεία τους.
Οι συναισθηματικές συνδέσεις με τις περιοχές ενισχύονται μέσω της αφήγησης ιστοριών.
Οι προκλήσεις της 10ετίας
Η κλιματική αβεβαιότητα σημειώνεται ως απειλή για τον εποχιακό σχεδιασμό.
Οι πρακτικές διαχείρισης αποβλήτων εξετάζονται από τις ρυθμιστικές αρχές.
Ο αντίκτυπος των επισκεπτών στα αγροτικά οικοσυστήματα.
Οι τοπικές παραδόσεις αποδυναμώνονται όταν οι μεγάλοι όγκοι δεν διαχειρίζονται σωστά.
Γλωσσικά εμπόδια σε μη αγγλόφωνες περιοχές.
Η διαφάνεια των τιμών αμφισβητείται στα πακέτα πολυτελών αμπελώνων.
Καταγράφεται ovetourism στις διαδρομές κατά τις περιόδους αιχμής του τρύγου.
Οι προσδοκίες των επισκεπτών δεν ευθυγραμμίζονται με τις πραγματικές δυνατότητες του οινοποιείου.
Ανεπαρκή επίπεδα εκπαίδευσης για το κρασί στους νέους ξεναγούς.
Η ποιότητα των εμπειριών επηρεάζεται από την έλλειψη προσωπικού σε περιόδους υψηλής ζήτησης.
Τοπίο απειλών από μίμηση και κακή διαφοροποίηση
Οι γενικές εμπειρίες απορρίπτονται από τους επισκέπτες που επιστρέφουν.
Κορεσμός της αγοράς σε δημοφιλείς οινοπαραγωγικούς προορισμούς.
Τα προγράμματα αντιγραφής-επικόλλησης δέχονται διαδικτυακές κριτικές.
Οι προσφορές κρασιού χωρίς τοπική αφήγηση υποτιμώνται.
Η έλλειψη καινοτομίας παρεμποδίζει την επαναλαμβανόμενη επίσκεψη.
Τα παραδοσιακά κρασιά υποπροωθούνται υπέρ των mainstream ετικετών.
Η διαφοροποίηση αποδυναμώνεται όταν η επωνυμία είναι ασυνεπής.
Οι κριτικές των ταξιδιωτών αγνοούνται στον επανασχεδιασμό της εμπειρίας.
Οι ανταγωνιστικές οινοπαραγωγικές περιοχές επιλέγονται λόγω της καλύτερης ψηφιακής παρουσίας.
Εξειδικευμένες ποικιλίες κρασιού παραβλέπονται από τους μεγαλύτερους παρόχους.
Το πολιτισμικό πλαίσιο αφαιρείται όταν αντιγράφονται οι διεθνείς μορφές.
Η αφοσίωση στην εμπειρία χάνεται όταν οι προσδοκίες δεν ανταποκρίνονται.
Ποιοι είναι οι κορυφαίοι παίκτες σε αυτήν την αγορά
Οι βασικές εταιρείες περιλαμβάνουν τις BKWine Tours, Gourmet Touring, González Byass, Villa Melnik Winery, Vergelegen Estate, Compañía Vinícola del Norte de España (CVNE), Viña Matetic, Napa Valley Wine Train, Delaire Graff Estate και Maison Rémy.
Πηγή: tourismtoday.gr