Ειδήσεις

Από την 1η Ιουλίου η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου

Εφαρμόζεται από την 1η Ιουλίου το Μεταφορικό Ισοδύναμο, το οποίο θα ισχύσει για τα νησιά του Βόρειου και Ανατολικού Αιγαίου, τέσσερα νησιά των Κυκλάδων και τρία του Ιονίου. Την εφαμοργή του μεταφορικού ισοδύναμου είχε εξαγγείλει ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας κατά την ομιλία του στο κλείσιμο του αναπτυξιακού συνεδρίου στη Ρόδο.
Ο μηχανισμός του Μεταφορικού Ισοδυνάμου, καθιερώνεται με σχέδιο νόμου ως μέτρο εξίσωσης του κόστους μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων με μέσα θαλάσσιας μεταφοράς, με εκείνο που θα ίσχυε με μέσα χερσαίας μεταφοράς για την ίδια απόσταση.
Εάν για παράδειγμα κάποιος πληρώνει εισιτήριο 20 ευρώ για ένα ταξίδι με λεωφορείο προς μια πόλη της ηπειρωτικής χώρας και ένας νησιώτης για να διανύσει την ίδια απόσταση στη θάλασσα πληρώνει 25 ευρώ, τότε θα παίρνει τα επιπλέον 5 ευρώ που αποτελούν τη διαφορά.
Ως δικαιούχοι του ΑΝΗΚΟ (Αντισταθμιστικό Νησιωτικό Κόστος) ορίζονται, μεταξύ άλλων, τα νοικοκυριά, οι μόνιμοι κάτοικοι (προσωρινοί αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί, ιατροί) οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Το νομοσχέδιο εισάγεται προς επεξεργασία και συζήτηση αυτή την εβδομάδα.
Στο πιλοτικό πρόγραμμα που θα ισχύσει από Ιούλιο μέχρι Δεκέμβριο 2018 δεν περιλαμβάνεται η Ρόδος. Εντάσσονται τα εξής νησιά της Δωδεκανήσου:
Αγαθονήσι, Αλιμιά, Αρκιοί, Αρμάθια, Αστυπάλαια, Γυαλί, Κάλυμνος, Κάρπαθος, Κάσος, Καστελόριζο, Κίναρος, Κως, Λέβιθα, Λειψοί, Λέρος, Μαράθι, Νίμος, Νίσυρος, Πάτμος, Σαρία, Στρογγύλη, Σύμη, Τέλενδος, Τήλος, Φαρμακονήσι, Χάλκη και Ψέριμος.
Σύμφωνα πάντως με δηλώσεις του δημάρχου Αγαθονησίου, Ευάγγελου Κόττορου, το Αντισταθμιστικό Νησιωτικό Κόστος δεν μπορεί να εξισορροπήσει σε καμιά περίπτωση την απώλεια του μειωμένου ΦΠΑ. Επισημαίνει ότι το κόστος ζωής έχει αυξηθεί πολύ μετά την αύξηση του ΦΠΑ και το μεταφορικό ισοδύναμο δεν θα σταθεί ικανό να ανακουφίσει τους νησιώτες στον επιθυμητό βαθμό και ιδιαίτερα όσους ζουν σε μικρά νησιά στην εσχατιά της Ελλάδας.
«Δεν μπορώ να κρίνω το μέτρο πριν την εφαρμογή του. Δεν μπορώ να ξέρω εάν και πώς θα λειτουργήσει όλο αυτό. Κατά καιρούς μας έχουν υποσχεθεί πολλά που είτε δεν εφαρμόστηκαν ποτέ, είτε δεν λειτούργησαν όπως θα έπρεπε. Έτσι λοιπόν και τώρα, δεν ξέρουμε τι θα γίνει…
Δεν είναι σωστό το μεταφορικό ισοδύναμο να το αποκαλούμε αντιστάθμισμα για τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ. Με την κατάργηση του κεκτημένου αυτού δικαιώματος των νησιών, εκτοξεύθηκε στα ύψη το κόστος ζωής. Αρχικά, αυξήθηκαν πολύ οι λογαριασμοί των ΔΕΚΟ. Επίσης στον κλάδο της εστίασης έχει φανεί πολύ έντονα η διαφορά και γενικά οι καθημερινές ανάγκες κοστίζουν πλέον ακριβότερα. Είναι σωστή η πρωτοβουλία για το μεταφορικό ισοδύναμο. Θα ήταν όμως προτιμότερο εάν συνδυαζόταν με το μειωμένο ΦΠΑ. Δεν θα έπρεπε δηλαδή να ήταν προϋπόθεση η κατάργησή τους για την εφαρμογή του μέτρου. Άλλωστε μπορεί κάποιος κάτοικος να μη χρειαστεί να μετακινηθεί. Συνεπώς δεν θα επωφεληθεί καθόλου από το πρόγραμμα. Με το μειωμένο ΦΠΑ τα οφέλη ήταν δεδομένα για όλους», είπε ο κ. Κόττορος.
Ο δήμαρχος Πάτμου, κ. Γρηγόρης Στόικος δηλώνει ότι το μεταφορικό ισοδύναμο κινείται στη σωστή κατεύθυνση. Σε καμία περίπτωση όμως δεν μπορεί να αντισταθμίσει την απώλεια του μειωμένου ΦΠΑ που πρέπει να επιστρέψει.
«Πιστεύω ότι το μεταφορικό ισοδύναμο δεν αντισταθμίζει την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ. Είναι ένα μέτρο που οι νησιωτικοί και κυρίως οι μικροί Δήμοι ζητούσαν επιτακτικά εδώ και χρόνια. Ζητούμε ακόμη τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ.
Ασφαλώς και η εφαρμογή του κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση. Θα διευκολύνει τους νησιώτες στις μετακινήσεις τους οι οποίες είναι πολυδάπανες και απαγορευτικές λόγω των δυσκολιών που αντιμετωπίζει η πλειοψηφία των πολιτών. Επίσης, η επιδότηση ενοικίου και η επιδότηση της μεταφοράς αγαθών και καυσίμων θα βοηθήσουν τους νησιώτες. Τα καύσιμα στα νησιά κοστίζουν ακριβότερα από οπουδήποτε αλλού λόγω της έλλειψης ανταγωνισμού. Επικροτούμε την κίνηση της κυβέρνησης. Για να είναι αποτελεσματικό το μέτρο πρέπει όμως να διορθωθούν οι όποιες στρεβλώσεις.
Είναι άδικο να τιμωρούνται οι κάτοικοι των νησιών. Το αντίθετο μάλιστα. Θα έπρεπε εδώ και χρόνια να δίνονται κίνητρα σε όσους επιμένουν να διαμένουν στα νησιά παρά τις όποιες αντιξοότητες», είπε ο κ. Στόικος.
Στο μεταξύ, στην Κω και στη Λέρο από την 1η Ιουλίου, ο κανονικός συντελεστής ΦΠΑ θα αυξηθεί στο 24% από 17% που ισχύει μέχρι σήμερα και ο μειωμένος συντελεστής από το 9% διαμορφώνεται σε 13%. Τα δύο αυτιά νησιά που επλήγησαν περισσότερο από το μεταναστευτικό αλλά και από σεισμούς, εξαιρέθηκαν μόλις για ένα εξάμηνο από την αύξηση του ΦΠΑ που εφαρμόστηκε στα άλλα νησιά από την 1η Ιανουαρίου 2018.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου