Συνεντεύξεις

Ν. Ζωίδης: «Δεν θα υπάρξει στα Δωδεκάνησα πρόβλημα με τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες»

«Με τα σημερινά δεδομένα με τη λειτουργία της ΕΕ δεν είμαστε ευχαριστημένοι. Και δεν είμαστε ευχαριστημένοι γιατί ειδικά η χώρα μας βρέθηκε στο μάτι του κυκλώνα με τα προβλήματα και την ουσιαστική πτώχευση που υπέστη γεγονός που επηρέασε και τους πολίτες. Τώρα φαίνεται πως κάτι έγινε. Υπήρχε μια σκληροπυρηνική συντηρητική Ευρώπη που έβαζε πρώτα τους δημοσιονομικούς θώκους και μετά όλα τα άλλα».

Αυτό δηλώνει, σε συνέντευξή του στη «δ», ο Γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Νίκος Ζωίδης με αφορμή και τις ευρωεκλογές και προσθέτει πως ήρθε η ώρα να αλλάξουν οι συσχετισμοί στην Ευρώπη.

«Αν αλλάξουν οι συσχετισμοί στην Ευρώπη και αν πάψει το μονοπώλιο των συντηρητικών δυνάμεων να έχει στα χέρια του τις τύχες της ΕΕ ενδεχομένως τα πράγματα να γίνουν καλύτερα και για την Ευρώπη και για τη χώρα μας. Αυτό είναι το δίλημμα των ευρωπαϊκών εκλογών. Βέβαια οι ευρωπαϊκές εκλογές γίνονται αφορμή για να ασκηθούν εθνικές μικροκομματικές στοχεύσεις και σκοπιμότητες», υπογραμμίζει ο κ. Νίκος Ζωίδης.

Σε ερώτηση για τις εκλογές της ΤΑ, ο κ. Νίκος Ζωίδης δηλώνει:
«Να επιλέξουν ανθρώπους που θα μπορούν και θα έχουν όρεξη για δουλειά. Υπάρχει πλειάδα υποψηφίων σε κάθε νησί στον πρώτο βαθμό της ΤΑ. Στο β’ βαθμό που ο ρόλος είναι επιτελικός, χρειάζονται άνθρωποι που θα μπορούν να χειριστούν τα θέματα με τρόπο δίκαιο και αποτελεσματικό».

Η συνέντευξη του κ. Νίκου Ζωίδη, αναλυτικά:
• Στην ομιλία σας στο συνέδριο των Περιφερειών της Ευρώπης αναφερθήκατε στις μεταφορές και στο κόστος που είχαν. Τι θα γίνει φέτος; Σε ποια θέση είναι τα νησιά μας;
Στο Βόρειο Αιγαίο δεν έχουμε πολλά επιδοτούμενα δρομολόγια. Με εξαίρεση τη Μυτιλήνη και τη Χίο, που εξυπηρετούνται από εταιρείες όπως η Blue Star Ferries και η Hellenic Sea Ways σε άλλα νησιά όπως η Λήμνος τα δρομολόγια γίνονται με ένα πλοίο πεπαλαιωμένο. Δεν εξυπηρετούνται επίσης από γρήγορα πλοία η Σάμος και η Ικαρία. Δεν είναι καλά τα καράβια στο Βόρειο Αιγαίο.

• Προβήκατε σε αλλαγές σε ό,τι αφορά κάποιες γραμμές;
Έχουμε «κόψει» κάποιες γραμμές. Άλλες κρίναμε πως ήταν ανορθολογικά δοσμένες παλαιότερα. Δεν έχουμε νησιά αποκλεισμένα στο Αιγαίο. Δεν υπάρχει όμως η πυκνότητα των δρομολογίων και η αξιοπιστία που θα θέλαμε σε ό,τι αφορά τα πλοία καθώς και η πυκνότητα των δρομολογίων. Το κονδύλι για την κάλυψη των άγονων γραμμών δεν θα ξεπεράσει και φέτος τα 70.000.000 ευρώ.

• Πόσα πλοία θα εξυπηρετούν τα Δωδεκάνησα; Εχουμε μείνει μόνο με ένα πλοίο;
Όχι, δεν έχουν μείνει τα νησιά μας με ένα πλοίο. Δεν θα έχουμε ένα πλοίο. Καταπλέουν τα “Blue Star 1”, “Blue Star 2” και το “ΔΙΑΓΟΡΑΣ” που κάνει το δρομολόγιο στην άγονη γραμμή. Θα έχουμε και πλοίο της ΑΝΕΚ που θα συνδέει τη Ρόδο με την Κάσο και την Κάρπαθο. Δεν θα υπάρχει πρόβλημα στη Ρόδο.

• Δεν δραστηριοποιείται στα νησιά μας μόνο η Blue Star Ferries;
Nα κάνουμε το σταυρό μας που την έχουμε και αυτή. Το αναφέρω γιατί είχαν κυκλοφορήσει κάποιες φήμες που την ήθελαν να αποχωρεί από τα Δωδεκάνησα. Ο τελευταίος ισολογισμός της δείχνει πως πάει καλά οπότε θα παραμείνει. Θεωρώ πως ο κίνδυνος που διατρέχαμε ξεπεράστηκε.

• Θα καταφέρει η Blue Star Ferries να καλύψει τις ανάγκες των νησιών μας;
Ο κίνδυνος για τη βιωσιμότητα της εταιρείας ξεπεράστηκε. Φαίνεται πως η εταιρεία πάει καλά. Βέβαια οφείλουμε να γνωρίζουμε και τις εγγενείς δυσχέρειες που υπάρχουν. Όταν η ΝΕΛ αγόρασε το πλοίο «Αίολος Κεντέρης» η τιμή του πετρελαίου έφθανε τα 16 δολάρια το βαρέλι. Τώρα το κόστος έχει φθάσει στα 116 δολάρια το βαρέλι. Άρα τα πλοία που είναι ενεργοβόρα βγαίνουν εκτός αγοράς.
• Θα καλυφθούν και οι ανάγκες της Καλύμνου;

Στην Κάλυμνο για τεχνικούς λόγους δεν μπορεί να δέσει στο λιμάνι πλοίο της Blue Star. Προσπαθούμε τώρα να δρομολογήσουμε ένα ταχύπλοο πλοίο που θα συνδέει το Βόρειο Συγκρότημα με τη Σάμο και την Ικαρία. Το δρομολόγιο θα ξεκινά από το νησί των σφουγγαράδων. Αναζητούμε τα χρήματα. Μακάρι να ξεκινήσει το δρομολόγιο αυτό μέσα στο καλοκαίρι.

• Είναι εφικτός ο στόχος;
Είναι εφικτός αν και θα πρέπει να βρούμε τα χρήματα για την κάλυψη της γραμμής. Το ανέφερα και στην ομιλία μου στο συνέδριο της CRPM πως το κράτος έχει υποχρέωση να δώσει περισσότερα χρήματα. Δεν μπορεί να υπάρχουν αξιοπρεπείς συγκοινωνίες με τα χρήματα που διαθέτει σήμερα η ελληνική πολιτεία. Επομένως τώρα, που φαίνεται πως δεν θα είναι τόσο σφικτή η δημοσιονομική πολιτική. Τώρα που υπάρχουν παρεμβάσεις πανταχόθεν και καταλάβαμε πως ο τουρισμός είναι η μοναδική πηγή πλούτου για τη χώρα μας, το υπουργείο Οικονομικών πρέπει να κατανοήσει πως δεν μπορεί να παίζει με αυτά τα πράγματα και θα ενισχύσει περισσότερο.

• Τα άλλα νησιά θα είναι καλυμμένα με δρομολόγια;
Δεν έχει αλλάξει τίποτε από όσα ίσχυαν πέρσι. Το Καστελλόριζο εξυπηρετείται από το πλοίο «Διαγόρας» και τα πλοία της εταιρείας του κ. Γ. Σπανού. Η Αστυπάλαια έχει επίσης δρομολόγια. Δεν έχουμε ιδιαίτερα παράπονα. Δεν λέω πως είναι καλή η κατάσταση αλλά δεν είναι χειρότερη από πέρσι.

• Θα αλλάξει κάτι με την υδροδότηση των άνυδρων νησιών;
Εξυπηρετούμε όλα τα νησιά με τη μεταφορά νερού και την εγκατάσταση νέων μονάδων. Προσφάτως τελείωσε η μονάδα αφαλάτωσης στη Χάλκη και σταματήσαμε να μεταφέρουμε νερό στο νησί. Ο στόχος είναι μέχρι το τέλος του 2014 να έχουμε εξασφαλίσει νερό σε όλα τα νησιά χωρίς να χρειαζόμαστε να το μεταφέρουμε σε αυτά. Το θέμα είναι ότι δεν υπάρχει συντονισμός στο επίπεδο που θα ήθελα εγώ. Κάνουν αφαλατώσεις οι περισσότεροι φορείς και δεν έχουμε αξιοποιήσει, όπως θα έπρεπε, τα φράγματα, όπου υπάρχουν και είναι ημιτελή, όπως στο Καστελλόριζο, την Κάλυμνο και τη Λέρο. Υπάρχουν απρόβλεπτοι παράγοντες. Για παράδειγμα δεν έβρεξε φέτος στη Μύκονο και δεν γέμισαν τα φράγματά της με νερό. Πρέπει να μεταφέρουμε στο νησί νερό που θα έχει κόστος 1,5 εκατομμύριο ευρώ. Ο προϋπολογισμός της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου είναι επτά έως οκτώ εκατομμύρια ευρώ. Όταν προκύπτουν έκτακτες δαπάνες σηκώνουμε τα χέρια ψηλά. Προτιθέμεθα να αναλάβουμε τη διαδικασία αλλά αυτή η πίστωση θα πρέπει να καλυφθεί. Πιστεύω πως θα τα δώσουν τα χρήματα γιατί δεν μπορούν να αφήσουν τη Μύκονο χωρίς νερό. Σας αναφέρω τα προβλήματα που ανακύπτουν ξαφνικά.

• Είχε θετικό αντίκτυπο που έγινε στη Ρόδο η σύνοδος των Περιφερειών της Ευρώπης;
Είναι σημαντικό που έγινε στο νησί η συνέλευση αυτή. Η Ρόδος ως ουσιαστική έδρα της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου έχει σαφή εικόνα για όλα τα προβλήματα του νησιωτικού χώρου. Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου είναι η πιο νησιωτική της Ευρώπης. Επομένως οι ιθύνοντες έχουν μια γκάμα προβλημάτων που απορρέουν από τη νησιωτικότητα που δεν υπάρχουν σε άλλη περιοχή της Ευρώπης. Αν προσθέσουμε ότι εξελέγη πρόεδρος της συνέλευσης της CRPM ο κ. Γιάννης Μαχαιρίδης καταλαβαίνετε πως έχουμε πρόσθετο λόγο να είμαστε ικανοποιημένοι και να γνωρίζουμε πως κάποια προβλήματα θα προωθηθούν στην ΕΕ και κάποια από αυτά θα βρουν τη λύση τους.

• Βρισκόμαστε προ των εκλογών. Πόσο κρίσιμες είναι οι ευρωεκλογές; Οι πολίτες έχουν καταλάβει την κρισιμότητά τους;
Με τα σημερινά δεδομένα με τη λειτουργία της ΕΕ δεν είμαστε ευχαριστημένοι. Και δεν είμαστε ευχαριστημένοι γιατί ειδικά η χώρα μας βρέθηκε στο μάτι του κυκλώνα με τα προβλήματα και την ουσιαστική πτώχευση που υπέστη γεγονός που επηρέασε και τους πολίτες. Τώρα φαίνεται πως κάτι έγινε. Υπήρχε μια σκληροπυρηνική συντηρητική Ευρώπη που έβαζε πρώτα τους δημοσιονομικούς θώκους και μετά όλα τα άλλα. Άρα αν αλλάξουν οι συσχετισμοί στην Ευρώπη και αν πάψει το μονοπώλιο των συντηρητικών δυνάμεων να έχει στα χέρια του τις τύχες της ΕΕ ενδεχομένως τα πράγματα να γίνουν καλύτερα και για την Ευρώπη και για τη χώρα μας. Αυτό είναι το δίλημμα των ευρωπαϊκών εκλογών. Βέβαια οι ευρωπαϊκές εκλογές γίνονται αφορμή για να ασκηθούν εθνικές μικροκομματικές στοχεύσεις και σκοπιμότητες, Ακούσαμε πολιτικές δυνάμεις να θέλουν δημοψήφισμα που θα ρίξει την κυβέρνηση. Το δημοψήφισμα αναφέρθηκε στην αρχή με τις εκλογές της ΤΑ. Μετά άλλαξαν το τροπάριο. Κάποια στιγμή και στο εσωτερικό πρέπει να σοβαρευτούμε.

• Με δεδομένα όλα αυτά οι πολίτες τι πρέπει να προσέξουν και πώς να ψηφίσουν;
Αν έχουν ευρωπαϊκή συνείδηση θα πρέπει να δουν ποία είναι τα προτάγματα για τις πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τώρα έχουν ένα πρόσθετο πλεονέκτημα. Έχουν το δικαίωμα να επιλέξουν πρόσωπα οι ίδιοι. Το κάθε κόμμα έχει 42 υποψηφίους. Δίνεται η δυνατότητα στον πολίτη να αξιολογήσει τους υποψηφίους, να επιλέξει τους καλύτερους και αυτοί να δουλέψουν στην ΕΕ για να προασπίσουν τα δικαιώματα των πολιτών.

• Χρειάζεται όμως δουλειά και η Ευρώπη για να μην έχουμε χώρες δύο ταχυτήτων;
Προφανώς και πρέπει να είναι έτσι. Η Ευρώπη δεν μπορεί να είναι μόνο μια ευρωπαϊκή οικονομική ένωση. Χρειάζεται πολιτική ένωση για να μην φθάσουμε σε πολιτικές που μένουν όνειρο, όπως το ευρωσύνταγμα, η κοινή αμυντική πολιτική, κάτι που θα ελάφρυνε τη χώρα μας. Δεν αναφέρομαι σε στρεβλώσεις και κομπίνες που έγιναν και κόστισαν επτά με δέκα δις. Αν από το 74 αυτά τα χρήματα δεν τα δίναμε σε εξοπλιστικά, όπως κάνουν οι άλλες χώρες δεν θα μιλάγαμε τώρα για δημόσιο χρέος. Είμαστε σε δυσχερή κατάσταση επειδή υποχρεούμαστε να χρησιμοποιούμε πόρους που θα μπορούσαν να συμβάλουν στην ανάπτυξη, για εξοπλιστικά.

• Ποιες δυνάμεις θα προκριθούν στις ευρωεκλογές;
Αυτά προκύπτουν από τις δημοσκοπήσεις που είναι φωτογραφίες της στιγμής. Κανείς δεν έχει αμφιβολία για το ποιοι θα είναι από πλευράς ποσοστών μπροστά.
Δεν είναι για μένα αυτό το πρόβλημα. Το θέμα είναι ποιοι και με ποιο τρόπο θα προβάλουν τη διεκδίκηση των πολιτικών που πρέπει.

• Ποιους πρέπει να επιλέξουν οι πολίτες στις εκλογές της τοπικής αυτοδιοίκησης;
Να επιλέξουν ανθρώπους που θα μπορούν και θα έχουν όρεξη για δουλειά. Υπάρχει πλειάδα υποψηφίων σε κάθε νησί στον πρώτο βαθμό της ΤΑ. Στο β’ βαθμό, που ο ρόλος είναι επιτελικός, χρειάζονται άνθρωποι που θα μπορούν να χειριστούν τα θέματα με τρόπο δίκαιο και αποτελεσματικό.
Ας κάνει ο καθένας την επιλογή του.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου