Συνεντεύξεις

Ν. Ζωίδης: «Τα προβλήματα της Ρόδου πρέπει να προσεγγιστούν με συναίνεση»

Τι λέει για το ακτοπλοϊκό,
τα άνυδρα νησιά,

την λαθρομετανάστευσηκαι την αναδιάρθρωση τωνυπηρεσιών

Συνέντευξη στην
Πέγκυ Ντόκου
Την πεποίθησή του ότι τα προβλήματα της Ρόδου πρέπει να προσεγγιστούν με συναίνεση και πολιτική βούληση για να πάει μπροστά ο τόπος, εκφράζει, με συνέντευξή του στην “δημοκρατική”, ο Γενικός Γραμματέας Αιγαίου κ. Νίκος Ζωίδης. Κλείνοντας σχεδόν ένα χρόνο σε αυτή την θέση, μιλάει για τις αλλαγές και την αναδιάρθρωση των υπηρεσιών που επέρχονται στην Γενική Γραμματεία αναφορικά με τις αρμοδιότητες, και ξεκαθαρίζει ότι απαιτείται αλλαγή νοοτροπίας και πολιτική βούληση για την επίλυση καίριων ζητημάτων, όπως η υδροδότηση των άνυδρων νησιών σε Δωδεκάνησα και Κυκλάδες.
Παράλληλα, ο κ. Ζωίδης μιλάει για την ανάγκη συνεννόησης σε θέματα διαχείρισης της καθημερινότητας, όπως η κάλυψη των άγονων γραμμών και η διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς και οργανωμένης δόμησης στα νησιά του Αιγαίου, ενώ εμφανίζεται ιδιαίτερα προβληματισμένος για το μείζον ζήτημα της λαθρομετανάστευσης.

Η συνέντευξη αναλυτικά:
• Κύριε Ζωίδη, μιλήστε μας για την αναδιάρθρωση των υπηρεσιών στην Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής που πρόκειται να γίνει από την επόμενη εβδομάδα. Τι αλλάζει;
Όπως σε όλα τα υπουργεία έτσι και στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, ισχύει από την προσεχή Δευτέρα, ο νέος Οργανισμός. Αυτό ισχύει και για την Γενική Γραμματεία Αιγαίου, στην οποία υπήρχαν εφτά διευθύνσεις, από τις οποίες παρέμειναν οι τέσσερις -χωρίς όμως κατάργηση προσωπικού. Η διαφορά που προκύπτει με τη νέα αναδιάρθρωση είναι ουσιαστικά η κατάργηση της Διεύθυνσης Μεταφορών. Αυτό σημαίνει ότι η Γενική Γραμματεία Αιγαίου δεν θα έχει πια την ευθύνη για την προκήρυξη και κάλυψη των λεγόμενων ‘άγονων’ γραμμών που δεν έχουν έδρα τον Πειραιά, όπως γίνεται μέχρι τώρα, αλλά από ενιαίο κέντρο θα γίνεται πλέον η προκήρυξη όλων των δρομολογίων. Βεβαίως, Γενική Γραμματεία Αιγαίου διατηρεί το δικαίωμα της παρέμβασης και της έκφρασης γνώμης για το ποιες γραμμές θα πρέπει να επιδοτηθούν και πώς να λειτουργήσουν, αλλά η Διεύθυνση Θαλασσίων Συγκοινωνιών του Υπουργείου Ναυτιλίας, θα σχεδιάζει το θαλάσσιο δίκτυο για όλες τις γραμμές.
• Κατά την άποψή σας, αυτό είναι θετικό ή αρνητικό;
Κατά την άποψή μου είναι και θετικό και αρνητικό. Θετικό ως προς το γεγονός ότι θα υπάρχει ενιαία άποψη, αρνητικό ως προς το γεγονός ότι οι ιδιοκτήτες μικρών σκαφών θα πρέπει να προσφεύγουν στον Πειραιά για όποιες διαφορές έχουν. Βέβαια, η Γενική Γραμματεία Αιγαίου, χάνει μια αρμοδιότητα αλλά επικεντρώνει πλέον την δράση της στον αμιγώς ειδικό ρόλο που έχει αναφορικά με την προάσπιση των νησιωτικών πολιτικών. Δημιουργείται εφεξής, μια Διεύθυνση Νησιωτικής Πολιτικής, στελεχωμένη από στελέχη της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και συναποφασίζει με το Συμβούλιο Νησιωτικής Πολιτικής, καθώς -επιτέλους- έχει νομοθετηθεί από το κράτος, η ‘υποχρεωτικότητα’ της διαφοροποίησης του νομοθέτη για τις νησιωτικές περιοχές σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό και Ελληνικό Σύνταγμα. Συνεπώς, η Γενική Γραμματεία Αιγαίου μπορεί σε κάθε νομοσχέδιο να εξειδικεύει τις πολιτικές για το νησιωτικό χώρο. Οι θέσεις ωστόσο, θα πρέπει να είναι τεκμηριωμένες και επιστημονικά υποστηριζόμενες. Δηλαδή, δεν μπορεί ένας υπάλληλος ή ένας γραμματέας να έχει απλώς μια άποψη -πρέπει η πρόταση να ακολουθείται από επιστημονική τεκμηρίωση. Αυτό πάντως, ήταν το μέγα ζητούμενο για τα νησιά μας. Αυτό που θέλω να σημειώσω, είναι ότι από εδώ και στο εξής, θα λειτουργεί και το Συμβούλιο Νησιωτικής Πολιτικής -το οποίο έχει συγκροτηθεί και θα συνεδριάσει για πρώτη φορά μέσα στο Δεκέμβριο ή τον Ιανουάριο της επόμενης χρονιάς. Επίσης, θα θεσμοθετηθεί το Ινστιτούτο Νησιωτικής Πολιτικής (με την συμμετοχή του Πανεπιστημίου Αιγαίου) για το οποίο ενώ έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία του Προεδρικού Διατάγματος, απαιτείται η έγκριση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους -επειδή προβλέπονται τρεις θέσεις αμοιβόμενες.
• Κύριε Ζωίδη, κλείσατε ένα χρόνο στην Γ.Γ. Αιγαίου. Είστε ικανοποιημένος;
Είμαι ικανοποιημένος από την διαχείριση της καθημερινότητας: όσον αφορά την κάλυψη των άγονων γραμμών, την υποχρέωση υδροδότησης των άνυδρων νησιών και την λειτουργία των δευτεροβαθμίων οργάνων για την διατήρηση πολιτιστικής κληρονομιάς και οργανωμένης δόμησης στα νησιά του Αιγαίου και τους παραδοσιακους οικισμούς. Ειδικά στην τελευταία αυτή αρμοδιότητα, υπάρχει ακόμη μια ασάφεια. Εδώ χρειάζεται ξεκαθάρισμα διότι υπάρχει σύγχιση ανάμεσα σε ό,τι αποφασίζει η Γενική Γραμματεία Αιγαίου και σε αυτά που αποφασίζει το Υπουργείο Περιβάλλοντος. Όσον αφορά το ακτοπλοϊκό, θα πρέπει να σας πω ότι τα πράγματα δεν έχουν αλλάξει και πολύ στα δρομολόγια -κυρίως για τα Δωδεκάνησα. Το μείζον πρόβλημα παραμένει αναφορικά με την συρρίκνωση των διατειθέμενων πόρων. Από 110 εκ. ευρώ που ήταν συνολικά για επιδοτήσεις έχουν περιοριστεί κάτω από τα 80εκ. ευρώ ενώ οι ανάγκες και οι γραμμές είναι οι ίδιες. Το μεγάλο πρόβλημα στα δρομολόγια πάντως, εντοπίζεται στο Βόρειο Αιγαίο και στις Κυκλάδες.

• Σε ποια φάση βρίσκεται η μεταφορά νερού στα άνυδρα νησιά; Τι γίνεται με τις μονάδες αφαλάτωσης;
Η Γ.Γ. Αιγαίου έχει την υποχρέωση να κάνει διαγωνισμούς για την μεταφορά νερού στα άνυδρα νησιά, καθώς επίσης και για την προμήθεια μονάδων αφαλάτωσης. Εδώ εντοπίζονται τα εξής προβλήματα: οι μονάδες αφαλάτωσης οι οποίες αγοράζονται από την Πολιτεία (με υπεύθυνους την Γενική Γραμματεία Αιγαίου, τις Περιφέρειες, τους Δήμους ή ιδιώτες, που κάνουν δωρεές), διατίθενται στους κατά τόπους δήμους, που όμως αδυνατούν να τις συντηρήσουν τοιουτοτρόπως. Ο άλλος δρόμος είναι η μεταφορά νερού, η οποία όμως είναι μια διαδικασία ιδιαίτερα κοστοβόρα, δεδομένου ότι το νερό αγοράζεται από 10 -13 ευρώ το κυβικό για την κάλυψη των αναγκών σε Δωδεκάνησα και Κυκλάδες, επιβαρύνοντας τον κρατικό προϋπολογισμό με 5 – 6 εκ. ευρώ το χρόνο.
• Καμία από τις δύο λύσεις όμως, δεν είναι η ενδεδειγμένη.
Προφανώς και δεν είναι ενδεδειγμένες λύσεις. Θέλω να πιστεύω ότι ήρθε η ώρα να παρθούν ρηξικέλευθες πολιτικές αποφάσεις για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα. Η Γενική Γραμματεία Αιγαίου έχει ξεκάθαρη άποψη, την οποία έχει εκθέσει στην Πολιτεία. Προϋπόθεση είναι να υπάρξει συνέργεια των συναρμόδιων υπουργών για πολιτική απόφαση. Δηλαδή, πρέπει οι Υπουργοί Ναυτιλίας, Περιβάλλοντος, Εσωτερικών και Ανάπτυξης να συναποφασίσουν για τον τρόπο με τον οποίο θα καλυφθούν οι ανάγκες των άνυδρων νησιών για νερό. Είτε με μονάδες αφαλάτωσης είτε με αξιοποίηση άλλων πηγών όπου υπάρχουν (φράγματα, λιμνοδεξαμενές κ.λπ.), να θεσπιστούν κανόνες λειτουργίας που θα καταστούν υποχρεωτικοί για τους δήμους. Λυπούμαι, αλλά πρέπει να επισημάνω το γεγονός ότι έχουμε στα περισσότερα νησιά, δήμους με προβληματικά δίκτυα διανομής νερού. Αυτό σημαίνει ότι ενώ αγοράζεται το νερό… χάνεται στο δρόμο. Συνεπώς, θα πρέπει να υποχρεωθούν οι δήμοι (ενισχυόμενοι, βεβαίως, έστω και οικονομικά) να συντηρήσουν τα δίκτυά τους. Επίσης θα πρέπει να γίνει κατανοητό από τους δημάρχους ότι το νερό είναι ‘ανταποδοτικό’ αγαθό. Αυτό πρέπει να το κατανοήσουν και οι πολίτες και να μην το σπαταλούν.
• Κύριε Γενικέ, θα ήθελα το σχόλιό σας σχετικά με το ζήτημα της ανεξέλεγκτης μετανάστευσης στα νησιά μας.
Το ζήτημα είναι οξύ και δυστυχώς, εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι από την Μέση Ανατολή βρίσκονται ή κατευθύνονται προς τα μικρασιατικά παράλια για να μεταφερθούν προς την Ελλάδα. Αυτό μας ανησυχεί ιδιαίτερα. Καταλαβαίνουμε όλοι ότι δεν μιλάμε πλέον για κύματα οικονομικών μεταναστών αλλά για πολιτικούς πρόσφυγες. Είναι διεθνές πολιτικό ζήτημα που πρέπει επιτέλους να αντιμετωπιστεί σοβαρά. Θέλω να πιστεύω ότι ο νέος Επίτροπος κ. Δημήτρης Αβραμόπουλος που αναλαμβάνει τον τομέα της μετανάστευσης, όντας βαθύς γνώστης του προβλήματος, θα δρομολογήσει λύσεις.

• Ένα σχόλιο για την Ρόδο. Κατά τη γνώμη σας, πώς μπορεί να βελτιωθεί και ουσιαστικά η λειτουργία και η εικόνα της Ρόδου;
Αν εξαιρέσουμε την αύξηση των αφίξεων του τουριστικού προϊόντος στο σύνολό του, δεν μπορώ να πω ότι είμαι ευχαριστημένος από την κατάσταση στην οποία βρίσκεται η Ρόδος -και ως νησί, και ως πόλη. Είναι το ωραιότερο νησί του κόσμου, που δυστυχώς, πορεύεται με βήμα… σημειωτόν για να μην πω με την όπισθεν σε θέματα ανάπτυξης και λειτουργίας του Δήμου. Εκτιμώ ότι έχουν ατονίσει διαδικασίες που δίνουν σοβαρές προοπτικές ανάπτυξης στο νησί, όπως ο θαλάσσιος τουρισμός. Οι νέοι φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης πρέπει να κοιτάξουν με προσοχή το μέλλον του τόπου. Τα προβλήματα της Ρόδου πρέπει να προσεγγιστούν με συναίνεση. Ούτε μια παράταξη, ούτε ένα πρόσωπο μπορούν να φέρουν την ανάπτυξη. Απαιτούνται συνέργειες και πολιτική βούληση για να πάει μπροστά ο τόπος.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου