Είμαστε τα… «κακομαθημένα παιδιά της Ιστορίας», όπως είναι ο τίτλος βιβλίου του ιστορικού Κώστα Κωστή, ή κακομάθαμε Ιστορία στο σχολείο; Η σχολική Ιστορία τίθεται στην κρίση ενός ακόμη εθνικού διαλόγου για την Παιδεία, τον οποίο θα ανοίξει η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας. Ανατροπή του μοντέλου ανάπτυξης και διδασκαλίας της Ιστορίας «δείχνουν» οι θέσεις των επικεφαλής του διαλόγου.

Ειδικότερα, ο εθνικός διάλογος θα οργανωθεί σε τρεις κύκλους. Ο πρώτος θα είναι στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, υπό την καθοδήγηση του βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ, πανεπιστημιακού Κώστα Γαβρόγλου. Ο δεύτερος θα οργανωθεί στο Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας με πρόεδρο τον καθηγητή του Παντείου Νίκο Θεοτοκά, που κινείται στον χώρο του ΣΥΡΙΖΑ. Στο ΕΣΥΠ μετέχουν φορείς όπως ο ΣΕΒ, η ΓΣΕΕ, η ΑΔΕΔΥ, η ΔΟΕ, η ΟΛΜΕ κ.ά.

Ο τρίτος κύκλος θα οργανωθεί από επιτροπή στην οποία θα μετάσχουν άνθρωποι της εκπαίδευσης με πρόεδρο τον ιστορικό, ομότιμο καθηγητή του Παντείου Αντώνη Λιάκο. Οπως εξήγησε χθες στην «Κ» ο κ. Λιάκος, το βάρος του διαλόγου κατ’ αρχήν θα δοθεί στην αναμόρφωση του Λυκείου. «Θεωρώ ότι η ελληνική εκπαίδευση είναι στην εντατική, αλλά αυτό που έχει πεθάνει είναι το Λύκειο, το οποίο έχει μετατραπεί σε μονόδρομο για το πανεπιστήμιο. Αυτό έχει ιδιαίτερα αρνητικές συνέπειες στη διαμόρφωση των νέων (για παράδειγμα, το γεγονός ότι δεν έχουν χρόνο να διαβάσουν ένα εξωσχολικό βιβλίο) αλλά και στην πολιτική συμπεριφορά των νέων πολιτών. Ετσι, θα δοθεί προτεραιότητα στη διάσωση του Λυκείου, ενώ για το Δημοτικό και το Γυμνάσιο –που έχουν λιμνάσει– στόχος είναι οι μαθητές “να εργάζονται λιγότερο και με πιο έξυπνο τρόπο”». Τι σημαίνει αυτό; «Αλλαγή του πνεύματος διδασκαλίας των μαθημάτων, με συνδιδασκαλίες εκπαιδευτικών, με project, με υιοθέτηση του πολλαπλού βιβλίου», απαντά ο κ. Λιάκος. «Δεν θέλουμε να προσθέσουμε ένα νέο κεφάλαιο στο βιβλίο “Η μεταρρύθμιση που δεν έγινε”», επισημαίνει. Με βάση το χρονοδιάγραμμα, την άνοιξη θα κατατεθούν οι προτάσεις του διαλόγου.

Και βέβαια, οι αλλαγές στο μάθημα της Ιστορίας στις δύο βαθμίδες θα αποτελέσουν από τα βασικά θέματα διαλόγου. Οσα κατατέθηκαν σε πρόσφατη συζήτηση του ηλεκτρονικού περιοδικού «Χρόνος», στην οποία μετείχαν ο υπουργός Νίκος Φίλης, η αναπληρώτριά του-ιστορικός Σία Αναγνωστοπούλου και οι Απ. Λιάκος και Κ. Γαβρόγλου, «δείχνουν» αλλαγή της διδασκαλίας της Ιστορίας (π.χ., ο εκπαιδευτικός να μπορεί να συζητά και θέματα της επικαιρότητας, όπως οι τρομοκρατικές επιθέσεις στο Παρίσι). Σήμερα η αφήγηση του εθνικού παρελθόντος χωρίζεται στην Αρχαιότητα, τη Βυζαντινή περίοδο και τη Νεότερη, και η διδασκαλία αυτού του τριετούς κύκλου επαναλαμβάνεται στο Δημοτικό (Δ’ – Στ’), το Γυμνάσιο και το Λύκειο. «Δεν θέλω τη δημιουργία εθνικής ταυτότητας. Θέλω τη δημιουργία ιστορικής ταυτότητας», ήταν μία από τις αποστροφές του κ. Λιάκου στην ημερίδα, η πρόσκληση της οποίας έλεγε τα εξής: Τι ονομάζεται «γενοκτονία» και τι «εθνοκάθαρση»; Γιατί παρόμοια ζητήματα στην Ελλάδα παίρνουν τις διαστάσεις ηθικού πανικού; Είμαστε «Ελληναράδες» ή «δυστυχισμένοι που είμαστε Ελληνες»; «Περιούσιος λαός» ή «βδέλυγμα»; «Κακομαθημένα παιδιά της Ιστορίας ή κακομάθαμε Ιστορία»; Τι απαντά το σχολείο; Μπορεί η Ιστορία να προετοιμάσει τους μαθητές πώς να επεξεργάζονται τα εθνικά τραύματα και κυρίως πώς να προσανατολίζονται σε έναν πολύπλοκο κόσμο όπου λείπουν τα συνεκτικά οράματα και τη θέση τους καταλαμβάνουν τα φαντάσματα του παρελθόντος; Τι και πώς πρέπει να αλλάξει στη θέση και τη διδασκαλία της Ιστορίας στην εκπαίδευση;

Καθημερινή

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ