Συνεντεύξεις

Θ. Kόντες: «Ο κλάδος της κρουαζιέρας δεν αναμένει ουσιαστική ανάκαμψη και το 2019»

Συνέντευξη στον
Δημ. Γκαρτζώνη

Σε συνέντευξή του στη «δ» ο Πρόεδρος της Ενώσεως Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας, κ. Θεόδωρος Κόντες δηλώνει ότι ο κλάδος του θαλάσσιου τουρισμού στην Ελλάδα δεν περιμένει ουσιαστική ανάκαμψη το 2019.
Για την προσέλκυση και πάλι των εταιρειών και των πλοίων στα ελληνικά λιμάνια απαιτείται μία σειρά από κίνητρα, όπως η αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών. Αναγκαία είναι και η κατάρτιση χάρτη στρατηγικής, όσον αφορά την πολιτική ανάπτυξης των λιμένων, βάσει κριτηρίων και προϋποθέσεων, ώστε να ελέγχεται από την Κεντρική Διοίκηση κάθε ενέργεια των τοπικών φορέων και να λαμβάνονται υπ’ όψιν βασικοί παράγοντες, που εξασφαλίζουν προϋποθέσεις και προοπτικές ανάπτυξης κάθε προορισμού κρουαζιέρας.
Διαβάστε παρακάτω αναλυτικά τη συνέντευξη του κ. Κόντε:
• Κύριε Πρόεδρε, ο κλάδος της κρουαζιέρας στην Ελλάδα βρίσκεται σε ύφεση τα τελευταία χρόνια. Ποια είναι τα σημαντικότερα προβλήματα;
Είναι γεγονός ότι το 2017 υπήρξε μία πτώση της κρουαζιέρας της τάξεως περίπου 20 % συγκριτικά με το 2016. Αναφέρεται πάντως ότι, οι λόγοι που υπήρξε αύξηση της κίνησης το 2016 οφείλονται σε διάφορα γεγονότα και κυρίως σε αυτά που συνέβησαν στην Τουρκία.
Αριθμός κρουαζιεροπλοίων που είχαν προορισμό την Τουρκία οδηγήθηκαν, εξ αιτίας των γεγονότων αυτών, προς Ελληνικούς λιμένες, μεταξύ των οποίων της Ρόδου, αλλά και του Πειραιά, αποκτώντας με τον τρόπο αυτό ένα σοβαρό μέρος του homeporting της Κωνσταντινούπολης, μια που τα πλοία ευρίσκοντο στην περιοχή και δεν ήταν καθόλου εύκολο να οδηγηθούν σε μακρινούς προορισμούς.
Στη συνέχεια, το 2017, ικανός αριθμός πλοίων οδηγήθηκαν σε λιμένες της Δυτικής Μεσογείου – Βορειοδυτικής Ευρώπης, καθώς και της Ασίας. Αυτό εσήμαινε και ανάλογη πτώση του αριθμού επιβατών – τουριστών στους Ελληνικούς λιμένες.
Όσον αφορά τη φετινή περίοδο, αναμένετο μία αύξηση του 2-2,5%, αλλά τελικά τα στοιχεία δείχνουν ότι, το ποσοστό αυτό θα αφορά μείωση στο ως άνω ποσοστό.
• Το 2019 θα είναι καλύτερη χρονιά για το θαλάσσιο τουρισμό στην Ελλάδα; Υπάρχουν στοιχεία; Πόσο θα επηρεάσει η διαφαινόμενη ανάκαμψη της Τουρκίας και της Αιγύπτου;
Αναφερόμενοι τώρα για το 2019 οι προβλέψεις προς στιγμήν είναι στα επίπεδα του 2018. Είναι όμως πιθανόν να υπάρξει μικρή άνοδος σε ποσοστό περίπου 2% και ελπίζουμε να συμβεί αυτό.
Βέβαια εδώ, αξίζει τον κόπο να σημειωθεί η προσπάθεια της γείτονος Τουρκίας, να ξαναπαίξει κύριο ρόλο προσέλκυσης στα λιμάνια της Ανατολικής Μεσογείου και την Κωνσταντινούπολη ως homeporting. Προς τον σκοπό αυτό, ασκήθηκε πολιτική από πλευράς της γείτονας χώρας, για να δοθούν επιχορηγήσεις στις κρουαζιέρες – επισκέψεων προσεγγίσεων πλοίων Τούρκικους λιμένες με ποσό από 25 € – 45 € / επιβάτη, ανάλογα με την περίοδο.
Δυστυχώς, από πλευράς Ελληνικών λιμένων, εξακολουθεί να μην τηρείται η πολιτική ανταγωνισμού από πλευράς λιμενικών τελών.
Λέγεται ότι οι εταιρείες που στράφηκαν στην Ασία εξετάζουν την επιστροφή τους στην Ευρώπη και τη Μεσόγειο, αληθεύει;
Είναι γεγονός ότι στην Ασία,τα τελευταία χρόνια, υπήρξε μια θεαματική αύξηση από μεγάλα νεότευκτα κρουαζιερόπλοια, με αποτέλεσμα η ήπειρος αυτή να ανέλθει στην 3η θέση του παγκόσμιου χάρτη κρουαζιέρας.
Τελευταίως βέβαια, άρχισε μια αντίστροφη μέτρηση επιστροφής πλοίων στη Μεσόγειο και άλλους προορισμούς, εξ αιτίας γεωπολιτικών καταστάσεων σε μακρινές γεωγραφικές περιοχές, όπως μεταξύ Κορέας και Κίνας, που μαζί με άλλους λόγους, οδηγούν στην απομάκρυνση μέρος του στόλου των.
• Πολύς λόγος γίνεται για τα κίνητρα που απαιτούνται για την προσέλκυση εταιρειών και κρουαζιερόπλοιων. Πόσο βοηθούν τελικά και ποια κίνητρα πρέπει να δώσουν το υπουργείο και αντίστοιχα οι Δήμοι και οι τοπικοί φορείς;
Είναι γεγονός ότι πολύς λόγος γίνεται για την προσέλκυση και πάλι των εταιρειών. Να επανέλθουν πλοία των στην Ελλάδα. Βέβαια, για να επιτευχθεί αυτό, στρατηγική που θα μπορούσε να προσελκύσει τους tour operators, θεωρείται:
– Η ηρεμία και ασφάλεια σε όλη την Ανατολική Μεσόγειο.
– Η τήρηση λιμενικής πολιτικής που να δημιουργεί όρους προσέλκυσης πλοίων στα λιμάνια.
– Η αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών που να συμπεριλαμβάνουν τα μέτρα ασφαλείας, σχετικά με το Maritime Security, καθώς και την εξασφάλιση καταλλήλου στέγασης των Υπηρεσιών λιμένων.
– Η κατάρτιση χάρτη στρατηγικής, όσον αφορά την πολιτική ανάπτυξης των λιμένων, βάσει κριτηρίων και προϋποθέσεων, ώστε να ελέγχεται από την Κεντρική Διοίκηση κάθε ενέργεια των τοπικών φορέων,προκειμένου να λαμβάνονται υπ’ όψιν βασικοί παράγοντες, που εξασφαλίζουν προϋποθέσεις και προοπτικές ανάπτυξης κάθε προορισμού κρουαζιέρας.
Κατά την άποψή σας η Εθνική Συντονιστική Επιτροπή Κρουαζιέρας, ως θεσμικό όργανο έχει αξιοποιήσει προτάσεις και έχει αναπτύξει ουσιαστικές πρωτοβουλίες για την ενίσχυση του κλάδου;
Η Εθνική Συντονιστική Επιτροπή Κρουαζιέρας, που συγκροτήθηκε μετά από μακρόχρονο αγώνα της Ενώσεώς μας, πιστεύουμε ότι είναι ένα Όργανο, που θα μπορεί να προσφέρει πολλά. Όμως για να συμβεί αυτό, είναι σκόπιμο το Όργανο αυτό να μπορεί να λειτουργεί σε ένα πολύ μικρότερο σχήμα από το σημερινό που προβλέπει σύνθεση 32 ατόμων, με τους πλέον απαραίτητους εκπροσώπους Φορέων, για να υπάρχει ευλυγισία και να μπορούν τα θέματα να συζητούνται και να προωθούνται προς ρύθμιση με ταχείες διαδικασίες.
• Κλείνοντας, ποια είναι η άποψή σας για τις λιμενικές εγκαταστάσεις στην Ελλάδα και δη σε κατεξοχήν τουριστικούς προορισμούς, όπως η Ρόδος;
Οι λιμενικές υποδομές είναι το κυρίαρχο θέμα των προϋποθέσεων για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στους τουριστικούς προορισμούς. Η Ένωσή μας προσπαθεί με όλες τις δυνάμεις να παρέχει στοιχεία και να κατευθύνει ενέργειες, που θα μπορούσαν να γίνουν οι σχεδιασμοί που αφορούν την αναβάθμιση της υποδομής και όλες οι αναγκαίες ρυθμίσεις στο θέμα εξυπηρέτησης των κρουαζιεροπλοίων, αλλά και των μεταφερομένων με αυτά εκατομμυρίων επισκεπτών – τουριστών.
Αναφερθήκαμε πιο πριν στα κίνητρα… Η απάντηση δείχνει την πρωτοβουλία και προσπάθειά μας, για την κατάρτιση στρατηγικής και πιστεύουμε, εάν τηρηθούν τα προτεινόμενα, θα μπορέσουν να ακολουθήσουν όλες οι ενέργειες και δραστηριότητες σε μία ορθολογική βάση για το καλύτερο αποτέλεσμα.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου