Ειδήσεις

Μεγάλες οι απώλειες από την αγορά της Τουρκίας

  • Σήμερα στη Ρόδο εκπρόσωποι των μεγάλων Tour Operators
     
  • Σήμερα και η πρώτη άφιξη της Bora Jet από Κωνσταντινούπολη
     
  • Μόνο 8 οι προσεγγίσεις του Aegean Paradise για φέτος
  •  Όλες οι αιτίες που μας αποστέρησαν χιλιάδες επισκέπτες

Σημαντικές απώλειες καταγράφει μέχρι στιγμής η Ρόδος από την τουρκική αγορά και οι απώλειες αυτές έχουν γίνει έντονα αισθητές στο τοπικό τουριστικό προϊόν. Οι απώλειες αφορούν τόσο το θαλάσσιο τουρισμό, όσο και τις κρατήσεις σε ξενοδοχεία του νησιού. Το πρόβλημα αυτό επιχειρείται να ανατραπεί με πρωτοβουλία της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, η αρμόδια αντιπεριφερειάρχης της οποίας έχει ήδη φροντίσει ώστε να βρεθούν σήμερα στη Ρόδο οι εκπρόσωποι από τους μεγαλύτερους τουριστικούς οργανισμούς της Τουρκίας.
Πιο συγκεκριμένα, οι Τούρκοι τουρίστες ήταν για τη Ρόδο μια πραγματικά τονωτική ένεση. Εκείνοι που διέμεναν στα ξενοδοχεία συνήθως επέλεγαν πακέτα διαμονής Bed & Breakfast (διαμονή με πρωινό), αποφεύγοντας ως ο διάολος το λιβάνι τα all inclusive. Στο σκεπτικό των Τούρκων ήταν να περάσουν μερικές ημέρες ξεγνοιασιάς σε ταβέρνες και ξεφαντώματος σε κέντρα διασκέδασης. Ταυτόχρονα, εκείνοι που επισκεπτόντουσαν τα νησιά μας με τα κρουαζιερόπλοια της ETSTUR Cruises φρόντιζαν να κάνουν αρκετές αγορές από τα καταστήματα και να δαπανούν αρκετά λεφτά σε εστιατόρια.
Όλα αυτά μέχρι και πέρυσι. Φέτος το σκηνικό αυτό μετακινήθηκε χρονικά και από τον Απρίλιο, μετατέθηκε για τα μέσα του μηνών Ιουνίου και Ιουλίου για τις πτήσεις τσάρτερ και τις κρουαζιέρες αντίστοιχα.
Τα δεδομένα που έχουν διαμορφωθεί σήμερα και αφορούν την Τουρκική αγορά έχουν ως ακολούθως:

Αεροπορικές πτήσεις
Η απευθείας σύνδεση της Ρόδου με την Κωνσταντινούπολη είναι ένα γεγονός που για πρώτη φορά έγινε πραγματικότητα τον περυσινό Ιούνιο. Η εταιρεία Bora Jet είναι εκείνη που ανέλαβε να φέρει σε πέρας το όλο εγχείρημα και αυτό το πέτυχε αποτελεσματικά. Εχοντας στη διάθεσή της πέντε της αεροσκάφη και την εμπειρία της διακίνησης 400.000 επιβατών ετησίως, κατάφερε να κάνει τη γραμμή βιώσιμη και να αυξήσει τη ζήτηση που υπήρχε.
Για φέτος η πρώτη πτήση τσάρτερ Κωνσταντινούπολης – Ρόδου θα πραγματοποιηθεί σήμερα. Στο νησί θα αφιχθούν στελέχη της αεροπορικής εταιρείας, καθώς και υψηλόβαθμα στελέχη των πιο μεγάλων τουριστικών οργανισμών της Τουρκίας. Η πρωτοβουλία της πρόσκλησης ανήκει στην αντιπεριφερειάρχη Τουρισμού Μαριέττα Παπαβασιλείου, η οποία και θα τους υποδεχθεί σήμερα, μαζί με εκπροσώπους ξενοδοχείων, όπως και με την παρουσία του κ. Αυγερινού Παπασάββα ιδρυτή του Pellos Travel το οποίο και θα εκπροσωπεί την Bora Jet στη Ρόδο.

Σκοπός της πρόσκλησης που απηύθηνε η κα. Παπαβασιλείου είναι να γίνει μια ουσιαστική συζήτηση για την ενθάρρυνση των ολιγοήμερων διακοπών Τούρκων στη Ρόδο, όπως και Ελλήνων στην Κωνσταντινούπολη. Στόχος είναι όλο αυτό το πλάνο να ξεκινάει από νωρίς, δηλαδή από τον Απρίλιο κι όχι όταν πια η τουριστική σεζόν βρίσκεται σε φάση κορύφωσης.
Η υλοποίηση αυτού του στόχου ήδη περνάει από σειρά δυσκολιών. Ο υψηλός ανταγωνισμός με άλλες χώρες της Ευρώπης και η πολιτική αβεβαιότητα της χώρας μας είναι οι δύο σημαντικότερες. Σημαντικό ρόλο, ωστόσο, διαδραματίζει και η αύξηση των τελών για την έκδοση τουριστικής VISA. Τα χρήματα που πρέπει να πληρώσουν εφάπαξ οι Τούρκοι τουρίστες φτάνουν τα 70 ευρώ εάν η VISA εκδοθεί στην Κωνσταντινούπολη και τα 35 ευρώ (συν κάποιες προσαυξήσεις) εάν η έκδοση γίνει στη Σμύρνη.
Συνεπώς, τα εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν είναι πολλά και δεν αφορούν τις τοπικές υποδομές ή τις πολιτικές της τοπικής αυτοδιοίκησης και της περιφέρειας, αλλά ευρύτερα την εθνική τουριστική πολιτική.

Θαλάσσιος τουρισμός
Στα τελευταία χρόνια το λιμάνι της Ακαντιάς γνώρισε ένδοξες στιγμές μέσα από τις τακτικές συνδέσεις της Ρόδου με το Μαρμαρίς, την Αντάλια, τη Σμύρνη και μια σειρά άλλους λιμένες τόσο της γείτονος χώρας, όσο και των νησιών του Αιγαίου. Μάλιστα, μέσα από τη διαφημιστική προβολή που είχε γίνει στην Τουρκία η ζήτηση για ολιγοήμερες κρουαζιέρες στο «απέραντο γαλάζιο» ήταν τόσο μεγάλη ώστε είχε γίνει συζήτηση να ενοικιαστούν τρία κρουαζιερόπλοια, από Τούρκους επιχειρηματίες (ETSTUR Cruises), ώστε να υλοποιούν συνδέσεις από τον Απρίλιο μέχρι τον Οκτώβριο για να καλύψουν το σύνολο της ζήτησης.
Όλα αυτά μέχρι πέρυσι. Φέτος το σκηνικό άλλαξε άρδην. Η εταιρεία ETSTUR Cruises ανακοίνωσε ότι στο πλάνο των κρουαζιέρων της, θα πραγματοποιήσει μόνο οκτώ προσεγγίσεις στη Ρόδο. Οι προσεγγίσεις θα γίνουν με το κρουαζιερόπλοιο Aegean Paradise στις ημερομηνίες 22, 25 και 27 Ιουλίου, καθώς και στις 10, 15, 17, 24 και 31 Αυγούστου.
Τι άλλαξε και οι Τούρκοι έκαναν πίσω; Γιατί περιορίσθηκαν οι διαφημίσεις και η προβολή της Δωδεκανήσου στις διάφορες πόλεις της Τουρκίας; Γιατί ακόμα και στα μικρά νησιά της Δωδεκανήσου έχει γίνει αισθητή η μείωση του αριθμού των Τούρκων επισκεπτών;
Απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά δεν είναι εύκολο να δοθούν. Η αύξηση του τέλους θεώρησης τουριστικής VISA είναι μόνο ένας παράγοντας, όπως επίσης και οι πολιτικές εξελίξεις στη χώρα. Υπάρχουν κι άλλοι παράγοντες που επιδρούν. Μεταξύ αυτών είναι ο πολλαπλασιασμός των κρουαζιερόπλοιων που χρησιμοποιούν ως λιμάνια αφετηρίας (home port) το Μαρμαρίς, τη Σμύρνη, την Κωνσταντινούπολη, την Αντάλια, το Κουσάντασι και το Τσεσμέ. Από το ξεκίνημα της τουριστικής περιόδου, από τις πρώτες ημέρες του Απριλίου τα κρουαζιερόπλοια των εταιρειών Thomson, MSC, Celestyal, AIDA, Windstar και Seaburn βάζουν πλώρη για εκατοντάδες λιμένες σε ολόκληρη την ανατολική μεσόγειο. Οι Τούρκοι πράκτορες φρόντισαν να εκμεταλλευτούν αυτή τη δυνατότητα και να πωλούν προς τους πελάτες τους ονειρεμένες κρουαζιέρες με τα μεγαλύτερα καράβια του κόσμου.
Συνεπώς ο ανταγωνισμός στο θαλάσσιο τουρισμό είναι τόσο σκληρός, ώστε η Ρόδος ως προορισμός είναι αδύνατον να σταθεί μόνο και μόνο επειδή διαθέτει έναν όμορφο κατάπλου και ένα ήσυχο – ασφαλές κοινωνικό σύνολο να περιμένει τους επισκέπτες. Απεναντίας, το νησί μας, όπως και πολλά άλλα νησιά του Αιγαίου, έχουν μείνει αρκετά πίσω σε υποδομές και ελλείψεις που έτυχαν εκμετάλλευσης από εκείνους που τα τελευταία χρόνια εργάστηκαν μεθοδικά προς τη σωστή κατεύθυνση.
Πρέπει να σημειωθεί ότι η Τουρκία τα τελευταία τέσσερα χρόνια έχει δεκαπλασιάσει τις εισπράξεις που προέρχονται από το θαλάσσιο τουρισμό, επειδή ακριβώς δημιούργησε τις υποδομές για την ικανοποίηση των αναγκών της σύγχρονης κρουαζιέρας. Μαζί με τις υποδομές αυτές δημιούργησε ένα καινούργιο είδος τουρισμού και είναι εκείνο που έχει να κάνει με τις αφίξεις τουριστών από διάφορες περιοχές του κόσμου, με σκοπό να επιβιβαστούν στα κρουαζιερόπλοια και να ξεκινήσουν διακοπές. Μαζί με τους πολίτες όλου του κόσμου, οι Τούρκοι βρήκαν την ευκαιρία να ταξιδέψουν φθηνά με κρουαζιερόπλοια που ποτέ άλλοτε δεν είχαν τη δυνατότητα να απολαύσουν.

Μείωση και στα νησιά
Οι επισκέψεις των Τούρκων προς τα πιο μικρά νησιά της Δωδεκανήσου και γενικότερα του ελληνικού αρχιπελάγους γινόντουσαν και γίνονται με δύο τρόπους: Με ιδιωτικά σκάφη αναψυχής και με γκουλέτες. Είτε στην πρώτη, είτε στη δεύτερη περίπτωση, οι Τούρκοι τουρίστες ενίσχυαν σημαντικά τις οικονομίες των μικρών νησιών, καθώς ξόδευαν τεράστια χρηματικά ποσά για φαγητό και διασκέδαση.
Φέτος αυτό έχει ανατραπεί. Οι αναφορές όλων από τη Σύμη, τη Λέρο, την Κω, την Πάτμο, τη Σάμο και τη Χίο κατατείνουν στο ίδιο συμπέρασμα. «Οι επισκέψεις από την Τουρκία έχουν μειωθεί αισθητά». Οι εκτιμήσεις που γίνονται από τους ίδιους τους σκίπερ (πληρώματα στις γκουλέτες) κάνουν λόγο για μείωση 25% σε σύγκριση με πέρυσι. Οι ίδιοι αποδίδουν τη μείωση αυτή στην επαναφορά των ελέγχων που γίνονται για την ταυτοπροσωπία και την έκδοση VISA. «Όταν έρθει η ώρα να γίνει η όλη διαδικασία, ο κάθε ένας θα πρέπει να περιμένει στην ουρά για τουλάχιστον μία ώρα μέχρις ότου εξυπηρετηθεί. Εκείνοι που ενοικιάζουν σκάφη αναψυχής και ταξιδεύουν με γκουλέτες, δεν έχουν διάθεση να περάσουν τόση ταλαιπωρία».
Βέβαια, όσο η θερμοκρασία ανεβαίνει και ο Ιούλιος πλησιάζει, οι αφίξεις Τούρκων επισκεπτών στα μικρά νησιά θα αυξάνονται. Ωστόσο, όσο και να αυξηθούν οι αφίξεις και να πλησιάσουν τα περυσινά επίπεδα, δεν πρόκειται να καλύψουν τη μεγάλη απώλεια που έχει ήδη καταγραφεί στα μικρά νησιά. Η απώλεια επισκέψεων έχει ήδη φανεί στα ταμεία των επιχειρήσεων που ειδικά φέτος κλείνουν καθημερινά με αρνητικό πρόσημο.

Συμπερασματικά, οι επισκέπτες από την Τουρκία έχουν αποδείξει ότι μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες σε πελάτες για εκατοντάδες επιχειρήσεις. Ωστόσο, για να γίνει αυτό απαιτείται δουλειά, συντονισμός και πολιτικές  τόσο σε τοπικό, όσο και σε εθνικό επίπεδο. Αυτά έγιναν μόνο για λίγο τα προηγούμενα χρόνια και έδειξαν τη δυναμική της συγκεκριμένης αγοράς. Ωστόσο, το ότι έγιναν μία φορά οι απαιτούμενες πολιτικές δεν σημαίνει ότι αυτές  μένουν παρακαταθήκη για τα χρόνια που ακολουθούν. Ετσι, κάθε χρόνο, κάθε φορά απαιτείται δουλειά για να ανοίξει αποτελεσματικά η Τουρκία και να γίνει μία από τις πιο σημαντικές τροφοδότριες αγορές του τοπικού τουριστικού προϊόντος.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου