Τοπικές Ειδήσεις

Νέα ερώτηση Νικητιάδη για την ακτοπλοϊκή απομόνωση της Κάσου και βελτίωση των δρομολογίων της άγονης γραμμής

Την άμεση επανεξέταση των όρων της προκήρυξης των άγονων γραμμών για τη δρομολογιακή περίοδο 2025–2026 που αφορούν τη σύνδεση της Κάσου με την Κάρπαθο και τη Σητεία της Κρήτης επαναφέρει στη Βουλή ο Βουλευτής Δωδεκανήσου και τ. Υφυπ. Πολιτισμού Τουρισμού Γιώργος Νικητιάδης με νέα του ερώτηση. Παραλλήλως καταγγέλλει την συνεχιζόμενη ακτοπλοϊκή απομόνωση του νησιού της Κάσου. Η ερώτηση κατατέθηκε τη Δευτέρα 16 Ιουνίου και απευθύνεται στον Υπ. Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Βασίλη Κικίλια.

Ο κ. Νικητιάδης στηλιτεύει με δριμύτητα την επιλογή του Υπουργείου να επιμένει σε λύσεις που έχουν αποδειχθεί ανεπαρκείς και επικίνδυνες για την ακτοπλοϊκή σύνδεση του ακριτικού νησιού, ζητώντας την άμεση και ριζική αναμόρφωση των όρων προκήρυξης των άγονων γραμμών για τη νέα δρομολογιακή περίοδο 2025–2026.

Ο Βουλευτής Δωδεκανήσου του ΠΑΣΟΚ,  επισημαίνει ότι οι τραγικές αστοχίες του Υπουργείου, όπως η πολυήμερη αντικατάσταση του “Blue Star Χίος” από το “Πρέβελης”, άφησαν τους Κασιώτες κυριολεκτικά αποκλεισμένους, ακόμα και με ανέμους 4 ή 5 μποφόρ, εξαιτίας της αδυναμίας του πλοίου να προσεγγίσει το λιμάνι. Παρά την προηγούμενη κοινοβουλευτική του παρέμβαση, η Κυβέρνηση δεν έλαβε κανένα απολύτως έκτακτο μέτρο, αφήνοντας το νησί στο έλεος της κακοκαιρίας και της αδιαφορίας. Ο Γιώργος Νικητιάδης αναφέρεται με λεπτομέρειες στις οδυνηρές συνέπειες για την τοπική κοινωνία και οικονομία, που περιλαμβάνουν ελλείψεις βασικών αγαθών, αδυναμία μετακίνησης ασθενών και φοιτητών, ακύρωση τουριστικών κρατήσεων και αίσθημα πλήρους εγκατάλειψης από την πολιτεία.

Όπως αναφέρει το κείμενο της Ερώτησης, η κατάσταση αυτή έχει δημιουργήσει σειρά οδυνηρών συνεπειών για τους κατοίκους της Κάσου και το σύνολο της τοπικής οικονομίας. Συμφώνως με τις αναφορές της Δημοτικής Αρχής, που συμπεριλαμβάνονται στην Ερώτηση, οι δυσλειτουργίες στην ακτοπλοϊκή σύνδεση έχουν οδηγήσει σε:

Έλλειψη βασικών αγαθών και αναγκαίων προμηθειών, με σοβαρές επιπτώσεις στην καθημερινότητα των Κασιωτών.
Αδυναμία έγκαιρης μετακίνησης ασθενών προς νοσοκομεία της Κρήτης και άλλων μεγάλων αστικών κέντρων, δημιουργώντας σοβαρούς κινδύνους για την υγεία και τη ζωή τους.
Δυσκολία μετακίνησης φοιτητών και κατοίκων που εργάζονται εκτός νησιού, γεγονός που επηρεάζει την εκπαιδευτική και επαγγελματική τους ζωή.
Ακύρωση και απώλεια τουριστικών κρατήσεων, με αρνητικές επιπτώσεις στο εισόδημα και στην ανάπτυξη του νησιού.
Συνολικό αίσθημα εγκατάλειψης και απαξίωσης από την Πολιτεία, το οποίο δυσχεραίνει ακόμη περισσότερο την παραμονή των νέων στο νησί και την προοπτική βιώσιμης ανάπτυξης.
Ο κ. Νικητιάδης καταγγέλλει πως η πολιτεία εξακολουθεί να αντιμετωπίζει την Κάσο ως «νησί β΄ κατηγορίας», γεγονός που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις ανάγκες και τα δικαιώματα των κατοίκων.  Στην ίδια γραμμή, η δημοτική αρχή Κάσου, μέσω επίσημων τοποθετήσεων και ανακοινώσεων, έχει εκφράσει την έντονη δυσαρέσκειά της για την κατάσταση, επισημαίνοντας την ανάγκη για:

Δρομολόγηση σύγχρονων και αξιόπλοιων πλοίων που να μπορούν να προσεγγίζουν με ασφάλεια το λιμάνι ακόμη και σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες.
Αύξηση της συχνότητας των δρομολογίων, ειδικά σε περιόδους υψηλής ζήτησης, ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες των κατοίκων και του τουρισμού.
Εφαρμογή μέτρων στήριξης των κατοίκων, όπως η δωρεάν μετακίνηση, για να μετριαστούν οι συνέπειες της απομόνωσης.
Συνολικότερη επανεξέταση της ακτοπλοϊκής πολιτικής για τα μικρά νησιά της Δωδεκανήσου, με κεντρικό γνώμονα την προστασία των κατοίκων και την αναβάθμιση των υποδομών.
Ο Βουλευτής Δωδεκανήσου του ΠΑΣΟΚ ερωτά τον Υπ. Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής:

Προτίθεστε να προχωρήσετε σε επανεξέταση και επανασύνταξη των όρων της προκήρυξης για τις άγονες γραμμές για τη δρομολογιακή περίοδο 2025 – 2026, ώστε να ανταποκρίνονται στις ανάγκες και ιδιαιτερότητες των ακριτικών νησιών μας; Συγκεκριμένως, προτίθεστε να τροποποιήσετε τους όρους που αφορούν τα πλοία για τις δρομολογιακές γραμμές 38α και 38β σύνδεσης της Κάσου με τα Πηγάδια Καρπάθου και τη Σητεία της Κρήτης αντιστοίχως;

Εξετάζετε το ενδεχόμενο δρομολόγησης πλοίων στις ανωτέρω γραμμές κατηγορίας Β ή Γ,  με μήκος άνω των 25 μέτρων και με δυνατότητα ανάπτυξης ταχύτητας άνω των 25 κόμβων, ώστε να ανταποκρίνονται στις απαιτητικές καιρικές συνθήκες του νοτίου Αιγαίου και να εξυπηρετούν με ασφάλεια και αμεσότητα τις διακομιδές ασθενών;

Σκοπεύετε να αυξήσετε τα δρομολόγια της γραμμής 38α, δηλαδή της γραμμής Η.Ν. Κάσος – Πηγάδια Καρπάθου και επιστροφή, από 4 σε 7 εβδομαδιαίως καθόλη τη διάρκεια του έτους; Εξετάζετε τα περαιτέρω 4 δρομολόγια κατά τους θερινούς μήνες να εκτελούνται από την 1η Μαΐου μέχρι 31 Οκτωβρίου στο πλαίσιο, μεταξύ άλλων, της ενίσχυσης και παρέκτασης της τουριστικής περιόδου και στο ακριτικό νησί της Κάσου; Ομοίως, σκοπεύετε να αυξήσετε τα δρομολόγια της γραμμής 38β, δηλαδή της γραμμής Η.Ν. Κάσος – Σητεία Κρήτης και επιστροφή, σε δύο την εβδομάδα καθόλη τη διάρκεια του έτους;

Εξετάζετε μέτρα στήριξης των μόνιμων κατοίκων και δημοτών της Κάσου σε ό,τι αφορά τη διευκόλυνση των μετακινήσεών τους προς την Κάρπαθο και τη Σητεία της Κρήτης, όπως για παράδειγμα τη δωρεάν μετακίνηση με κάποια εκ των δρομολογίων σε ορισμένες χρονικές περιόδους;

Το κείμενο της ερώτησης είναι το ακόλουθο:

Κύριε Υπουργέ,

Πριν λίγους μήνες κατέθεσα προς το Υπουργείο σας την υπ’ αριθμ. 3622/24-2-2025 ερώτησή μου, η οποία αφορούσε την εκ μέρους σας αντικατάσταση για πάνω από ένα μήνα του πλοίου «ΜΠΛΟΥ ΣΤΑΡ ΧΙΟΣ» με το πλοίο «Πρέβελης» στην ακτοπλοϊκή σύνδεση Ρόδου – Πειραιά και επιστροφή, τη στιγμή που γνωρίζατε πολύ καλά και από προηγούμενα έτη πως το εν λόγω πλοίο δεν μπορούσε να ανταποκριθεί στις συνθήκες που επικρατούν στα ανοικτά του Νοτίου Αιγαίου ιδίως τους χειμερινούς μήνες. Αποτέλεσμα της επιλογής σας αυτής ήταν το «Πρέβελης», εκτελώντας το ανωτέρω  δρομολόγιο, να αδυνατεί κατ’ επανάληψη να δέσει στο λιμάνι της Κάσου, ακόμα και με 4 ή 5 μποφόρ, επικαλούμενο δυσμενείς καιρικές συνθήκες. Για έναν ολόκληρο μήνα κωφεύσατε επιδεικτικά στο πρόβλημα, αφήνοντας στο έλεος της τύχης τους τους δεκάδες επιβάτες του πλοίου, τους κάτοικους του νησιού, αλλά και τους  επιχειρηματίες, που βρίσκονταν σε πραγματικό αδιέξοδο, μην μπορώντας να προσεγγίσουν τα σπίτια τους, να ταξιδέψουν από και προς την πρωτεύουσα, καθώς και να προμηθευτούν είδη πρώτης ανάγκης. Σημειωτέον ότι στην ανωτέρω ερώτηση απαντήσατε, μόνο όταν επανήλθε στο δρομολόγιο το «ΜΠΛΟΥ ΣΤΑΡ ΧΙΟΣ» και αποσύρθηκε το «Πρέβελης», ενώ δεν προχωρήσατε σε οποιοδήποτε έκτακτο μέτρο, ώστε να άρετε τον κατ’ ουσίαν αποκλεισμό του νησιού για ένα μήνα.

Η ανωτέρω κατάσταση είναι ενδεικτική της προβληματικής ακτοπλοϊκής πολιτικής που ακολουθείτε και που καθιστά την Κάσο όμηρο των επιλογών της Κυβέρνησής σας. Η ακτοπλοϊκή σύνδεση της Κάσου με πλοία μη αξιόπλοα ή πλοία που δεν διαθέτουν τα απαραίτητα τεχνικά χαρακτηριστικά για να ανταπεξέλθουν στις απαιτητικές καιρικές συνθήκες του χειμώνα στα ανοικτά του νοτιοανατολικού Αιγαίου δεν μπορεί να συνεχιστεί.

Εν όψει της προκήρυξης των άγονων γραμμών για την επόμενη δρομολογιακή περίοδο 2025-2026, οφείλετε να επανεξετάσετε τους όρους που αφορούν τη δρομολογιακή σύνδεση της Κάσου με τη γειτονική Κάρπαθο, αλλά και τη Σητεία της Κρήτης, με πλοία ικανά να εκτελούν στην πράξη με ασφάλεια τα συγκεκριμένα δρομολόγια σε δύσκολες καιρικές συνθήκες. Η εξυπηρέτηση των αναγκών των κατοίκων του νησιού αποτελεί πρώτιστο μέλημα και θα πρέπει να πραγματοποιείται τακτικώς με ασφάλεια. Σημειωτέον ότι τα πλοία που δρομολογούνται υποχρεούνται να εκτελούν παραλλήλως διακομιδές ασθενών, η ζωή, η υγεία και η μεταφορά των οποίων πρέπει να διασφαλίζεται στο μέγιστο δυνατό βαθμό, ενώ είναι ανεπίτρεπτο και επικίνδυνο στις περιπτώσεις αυτές να σημειώνονται αναβολές λόγω της αδυναμίας μη αξιόπλοων πλοίων να προσεγγίσουν και δέσουν στο λιμάνι του νησιού.

Όπως τονίζει η δημοτική αρχή της Κάσου, η προκήρυξη για τις δρομολογιακές γραμμές 38α, δηλαδή Η.Ν. Κάσος – Πηγάδια Καρπάθου και επιστροφή, και 38β, δηλαδή Η.Ν. Κάσος – Σητεία Κρήτης και επιστροφή, θα πρέπει να αφορά πλοία κατηγορίας Β ή Γ. Είναι σημαντικό τα πλοία που θα δρομολογηθούν να έχουν τουλάχιστον 25 μέτρα μήκος, καθώς αυτά μπορούν να ταξιδέψουν ακόμα και με 6 μποφόρ, όπως επίσης να έχουν τη δυνατότητα ανάπτυξης ταχύτητας άνω των 25 κόμβων για την εξυπηρέτηση εκτάκτων αναγκών, όπως ιατρικά περιστατικά του ΕΚΑΒ. Επιπλέον, η ελάχιστη επιβατική ικανότητα πρέπει να επανεξεταστεί, ώστε να ανέλθει σε 60 επιβάτες τον χειμώνα και 75 το καλοκαίρι.

Πέρα από τη δρομολόγηση πλοίων με τα κατάλληλα χαρακτηριστικά, η αύξηση των δρομολογίων για τις ανωτέρω γραμμές 38α και 38β θα βελτιώσει τη σύνδεση του ακριτικού νησιού της Κάσου, θα διευκολύνει την καθημερινότητα των μόνιμων κατοίκων του και θα συμβάλει στην οικονομική ανάπτυξή του. Προέχει η αύξηση των δρομολογίων της γραμμής 38α, δηλαδή της σύνδεσης της Κάσου με τη γειτονική Κάρπαθο, από τα 4 δρομολόγια την εβδομάδα σε 7 δρομολόγια την εβδομάδα,  καθόλη τη διάρκεια του έτους. Είναι απαραίτητο, επίσης, να εξεταστεί τα περαιτέρω 4 δρομολόγια της γραμμής που αφορούν τους θερινούς μήνες να εκτελούνται από την 1η Μαΐου έως 31 Οκτωβρίου, προκειμένου να ενισχυθεί και η παρέκταση της τουριστικής περιόδου.  Περαιτέρω, σε ό,τι αφορά τη δρομολογιακή γραμμή 38β, δηλαδή τη σύνδεση της Κάσου με τη Σητεία της Κρήτης και επιστροφή, η αύξηση των δρομολογίων σε 2 την εβδομάδα καθόλη τη διάρκεια του έτους θα συνέβαλε ομοίως στη στήριξη των Κασιωτών και των επιχειρήσεων του νησιού.

Οι Κασιώτες δεν ζητούν ελεημοσύνες, ούτε προσωρινές λύσεις. Ζητούν και δικαιούνται αξιόπλοα, σύγχρονα πλοία που θα εξυπηρετούν το νησί με συνέπεια, αξιοπιστία και ασφάλεια. Η Κυβέρνηση οφείλει να εγκαταλείψει τις πρόχειρες και επικίνδυνες επιλογές της και να δώσει επιτέλους μια μόνιμη και σοβαρή λύση στην ακτοπλοϊκή σύνδεση της Κάσου.

Δεδομένου ότι νησιωτικότητα προστατεύεται από το Σύνταγμα μας και η Πολιτεία οφείλει να διασφαλίζει την αποτελεσματική σύνδεση των νησιών μας με την ηπειρωτική Ελλάδα.

Δεδομένου ότι το Υπουργείο σας έχει τη δυνατότητα ενόψει της προκήρυξης των άγονων γραμμών για τη δρομολογιακή περίοδο 2025-2026 να επανεξετάσει τους όρους που αφορούν τα πλοία για τη  σύνδεση της Κάσου με την Κάρπαθο και τη Σητεία της Κρήτης.

Δεδομένου ότι οι κάτοικοι του νησιού αντιμετωπίζουν διαρκώς τον αποκλεισμό και βιώνουν τη διαρκή ανασφάλεια σε ό,τι αφορά τη μετακίνησή της, αλλά και τον εφοδιασμό του νησιού ακόμα και με βασικά είδη πρώτης ανάγκης.

Ερωτάται ο Υπουργός:

1. Προτίθεστε να προχωρήσετε σε επανεξέταση και επανασύνταξη των όρων της προκήρυξης για τις άγονες γραμμές για τη δρομολογιακή περίοδο 2025 – 2026, ώστε να ανταποκρίνονται στις ανάγκες και ιδιαιτερότητες των ακριτικών νησιών μας; Συγκεκριμένως, προτίθεστε να τροποποιήσετε τους όρους που αφορούν τα πλοία για τις δρομολογιακές γραμμές 38α και 38β σύνδεσης της Κάσου με τα Πηγάδια Καρπάθου και τη Σητεία της Κρήτης αντιστοίχως;

2.  Εξετάζετε το ενδεχόμενο δρομολόγησης πλοίων στις ανωτέρω γραμμές κατηγορίας Β ή Γ,  με μήκος άνω των 25 μέτρων και με δυνατότητα ανάπτυξης ταχύτητας άνω των 25 κόμβων, ώστε να ανταποκρίνονται στις απαιτητικές καιρικές συνθήκες του νοτίου Αιγαίου και να εξυπηρετούν με ασφάλεια και αμεσότητα τις διακομιδές ασθενών;

3.   Σκοπεύετε να αυξήσετε τα δρομολόγια της γραμμής 38α, δηλαδή της γραμμής Η.Ν. Κάσος – Πηγάδια Καρπάθου και επιστροφή, από 4 σε 7 εβδομαδιαίως καθόλη τη διάρκεια του έτους; Εξετάζετε τα περαιτέρω 4 δρομολόγια κατά τους θερινούς μήνες να εκτελούνται από την 1η Μαΐου μέχρι 31 Οκτωβρίου στο πλαίσιο, μεταξύ άλλων, της ενίσχυσης και παρέκτασης της τουριστικής περιόδου και στο ακριτικό νησί της Κάσου; Ομοίως, σκοπεύετε να αυξήσετε τα δρομολόγια της γραμμής 38β, δηλαδή της γραμμής Η.Ν. Κάσος – Σητεία Κρήτης και επιστροφή, σε δύο την εβδομάδα καθόλη τη διάρκεια του έτους;

4.     Εξετάζετε μέτρα στήριξης των μόνιμων κατοίκων και δημοτών της Κάσου σε ό,τι αφορά τη διευκόλυνση των μετακινήσεών τους προς την Κάρπαθο και τη Σητεία της Κρήτης, όπως για παράδειγμα τη δωρεάν μετακίνηση με κάποια εκ των δρομολογίων σε ορισμένες χρονικές περιόδους;

 

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου