Με εκτενές υπόμνημα προς την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου, ο Δήμος Ρόδου γνωστοποίησε τις απόψεις του αναφορικά με την ειδική διοικητική προσφυγή που υπέβαλε ο κ. Δημήτριος Αρβανίτης, με αίτημα την ακύρωση των αποφάσεων που κατακύρωσαν τον διεθνή διαγωνισμό καθαριότητας ύψους έως και 89 εκατομμυρίων ευρώ.
Το κείμενο, που υπογράφεται από τη νομική σύμβουλο του Δήμου κ. Αναστασία Παπανικολάου και την προϊσταμένη της Διεύθυνσης Καθαριότητας κ. Μαρία Κολεζάκη, τεκμηριώνει σειρά νομικών, διαδικαστικών και ουσιαστικών λόγων για τους οποίους η προσφυγή κρίνεται ως απαράδεκτη, αβάσιμη και αλυσιτελής.
Αμφισβήτηση του εννόμου συμφέροντος
Κατά την ανάλυση της Νομικής Υπηρεσίας, ο προσφεύγων δεν αποδεικνύει άμεση, προσωπική και ενεστώσα σύνδεση με τις προσβαλλόμενες αποφάσεις της Δημοτικής Επιτροπής. Ο Δήμος επικαλείται τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, σύμφωνα με την οποία για να είναι παραδεκτή μια προσφυγή απαιτείται ιδιαίτερο έννομο συμφέρον, κάτι που δεν μπορεί να στοιχειοθετηθεί μόνο με την ιδιότητα του δημότη ή φορολογουμένου. Όπως σημειώνεται:
«Η νομοθεσία δεν αναγνωρίζει στην ειδική διοικητική προσφυγή τον χαρακτήρα λαϊκής αγωγής (actio popularis)».
Κατά συνέπεια, η προσφυγή θα πρέπει να απορριφθεί ως απαράδεκτη ελλείψει ενεργητικής νομιμοποίησης.
Εκπρόθεσμη υποβολή για δύο από τις τρεις αποφάσεις
Πέρα από το ζήτημα του εννόμου συμφέροντος, ο Δήμος επικαλείται και την υπέρβαση της νόμιμης προθεσμίας των 15 ημερών για την υποβολή προσφυγής, όπως ορίζεται στο άρθρο 227 του ν. 3852/2010.
Η απόφαση 217/2025 είχε δημοσιευθεί στις 5 Απριλίου 2025, ενώ η 901/2024 από τις 16 Δεκεμβρίου 2024. Η ειδική διοικητική προσφυγή κατατέθηκε στις 21 Μαΐου 2025, δηλαδή πολύ πέραν της προβλεπόμενης προθεσμίας.
Μόνο η απόφαση 276/2025, που εκδόθηκε και δημοσιεύθηκε στις 6 Μαΐου 2025, εμπίπτει εντός της προθεσμίας, ωστόσο και αυτή θεωρείται, σύμφωνα με τον Δήμο, ακατάλληλη προς αμφισβήτηση λόγω της ισχύουσας ευρωπαϊκής και εθνικής νομολογίας περί μη ανατροπής απρόσβλητων πράξεων.
Προσυμβατικός έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο
Κρίσιμη πτυχή της επιχειρηματολογίας του Δήμου αποτελεί η Πράξη 175/2025 του Ζ’ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Όπως υπογραμμίζεται, η απόφαση αυτή επικύρωσε τη νομιμότητα της διαγωνιστικής διαδικασίας και επέτρεψε την υπογραφή της σύμβασης, καθώς δεν εντοπίστηκαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες.
Η Πράξη του Ελεγκτικού Συνεδρίου έχει διοικητικό και ελεγκτικό χαρακτήρα που, σύμφωνα με το άρθρο 98 παρ. 1β του Συντάγματος και σχετικές αποφάσεις (π.χ. ΣτΕ 770/2021, 3376/2017), υπερέχει έναντι κάθε άλλου οργάνου ή διοικητικής κρίσης. Αυτό σημαίνει ότι ακόμη κι αν το όργανο της Αποκεντρωμένης Διοίκησης έχει διαφορετική γνώμη, δεν μπορεί να ακυρώσει την κρίση του ΕΣ.
Η κρίση αυτή, όπως αναφέρεται, προστατεύει την ασφάλεια δικαίου και τη δικαιολογημένη εμπιστοσύνη των οικονομικών φορέων που μετείχαν στον διαγωνισμό.
Επανεξέταση και κάλυψη διαδικαστικού κενού
Αναφορικά με τον ισχυρισμό του προσφεύγοντος ότι η κατακύρωση έγινε χωρίς την έκδοση απαραίτητου πιστοποιητικού από το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας (Σ.ΕΠ.Ε.), ο Δήμος εξηγεί ότι πράγματι διαπιστώθηκε αρχικά μια τυπική έλλειψη. Ωστόσο, η Διοίκηση ενήργησε άμεσα, ανακάλεσε την απόφαση 217/2025 και προχώρησε σε νέα αξιολόγηση, κατά την οποία ζητήθηκε και ελήφθη το σχετικό πιστοποιητικό, χωρίς διαπιστωμένες παραβάσεις για την ένωση εταιρειών «ENACT A.E. – ΣΤΗΡΙΞΙΣ ΤΕΧΝΙΚΗ A.E.».
Η επανεκτίμηση και νέα κατακύρωση έγινε με την απόφαση 276/2025, την οποία έλαβε υπόψη του το Ελεγκτικό Συνέδριο πριν εκδώσει την Πράξη του.
Η υπογραφή της σύμβασης με την ανάδοχο ένωση αναμένεται άμεσα, σηματοδοτώντας την έναρξη ενός εκτεταμένου και υψηλών απαιτήσεων έργου καθαριότητας σε όλο το νησί.
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη εργολαβία καθαριότητας που έχει ανατεθεί ποτέ στον Δήμο Ρόδου, με στόχο την ενίσχυση των υπηρεσιών αποκομιδής, καθαρισμού και διαχείρισης αποβλήτων για τα επόμενα έξι έτη.