Ειδήσεις

Το εθνικό απολυτήριο δρομολογείται για μετά το 2027

Εντυπη έκδοση. Κερδίζοντας μια τρίτη κυβερνητική θητεία, η Νέα Δημοκρατία θα προωθήσει αλλαγές στη δομή του λυκείου με τη θέσπιση του εθνικού απολυτηρίου και νέου συστήματος πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «Κ», οι αλλαγές θα δρομολογηθούν από το 2027· μια απόφαση που σημαίνει μετάθεση της θεσμοθέτησης του εθνικού απολυτηρίου φέτος. Ταυτόχρονα λαμβάνει πιλοτικό χαρακτήρα η οργάνωση τμημάτων διεθνούς απολυτηρίου (International Baccalaureate) σε 13 δημόσια λύκεια από το σχολικό έτος 2026-2027. Ηδη έχει απευθυνθεί στους εκπαιδευτικούς πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τη διδασκαλία μαθημάτων στα τμήματα ΙΒ κατά το σχολικό έτος 2026-2027.

Ειδικότερα, υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Παιδείας μιλώντας στην «Κ» ανέφερε ότι δεν θα υπάρξουν αλλαγές στο λύκειο και στο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ μέχρι και το 2026. Δηλαδή θα εφαρμόζεται το ισχύον σύστημα των Πανελλαδικών. Με δεδομένο ότι η κυβερνητική θητεία της σημερινής κυβέρνησης ολοκληρώνεται τον Ιούλιο του 2027, οι αλλαγές θα δρομολογηθούν από την επόμενη κυβέρνηση.

Εκπαίδευση: Το σχέδιο για εθνικό απολυτήριο
Το Ενοποιημένο Σχέδιο Κυβερνητικής Πολιτικής για το 2025 μιλάει (σελ. 262) για θεσμοθέτηση του Ανοιχτού Σχολείου, στο οποίο «εφαρμόζονται οι βασικές αρχές ενός συμπεριληπτικού εκπαιδευτικού συστήματος, βιώσιμου, αειφόρου, αποτελεσματικού και στελεχωμένου με αξιολογημένους εκπαιδευτικούς. Αφορά μεταρρυθμίσεις στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση με νέα ωρολόγια προγράμματα, νέα εκπαιδευτικά προγράμματα, τη θέσπιση του εθνικού απολυτηρίου και νέου συστήματος πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση». Να σημειωθεί ότι τα νέα προγράμματα σπουδών, όπως και το πολλαπλό βιβλίο, σχεδιάζεται να εφαρμοστούν πλήρως από το 2026-2027.

Πάντως, όπως έχει παρουσιάσει η «Κ» (24/11/2024), η θεσμοθέτηση εθνικού απολυτηρίου έχει συζητηθεί στο υπουργείο Παιδείας. Αρχές φθινοπώρου του 2023, ο τότε υπουργός Παιδείας και νυν Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης σύστησε δύο επιτροπές – η μία από καθηγητές μέσης εκπαίδευσης υπό την ηγεσία του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) και η δεύτερη από πανεπιστημιακούς.

Οι επιτροπές δούλεψαν χωριστά και εντέλει σε συνεργασία κατέληξαν σε δύο προτάσεις που είχαν ίδια κεντρική ιδέα, αλλά διαφορές σε επιμέρους ζητήματα. Κατόπιν έγιναν δύο πολύωρες συσκέψεις με τη συμμετοχή των μελών των επιτροπών, υπηρεσιακών παραγόντων και εμπειρογνωμόνων από το Μέγαρο Μαξίμου. Η κεντρική ιδέα ήταν ο βαθμός του εθνικού απολυτηρίου να προκύπτει από ενδοσχολικές εξετάσεις στα βασικά μαθήματα κάθε επιστημονικής κατεύθυνσης (όπως Αρχαία, Ιστορία, Βιολογία, Χημεία, Μαθηματικά, Φυσική, Πληροφορική, Οικονομία και Γλώσσα – Εκθεση), με θέματα επιλεγμένα από Τράπεζα Θεμάτων. Μάλιστα προτάθηκε να μετράει όχι μόνον ο βαθμός από τις εξετάσεις της Γ΄ Λυκείου, αλλά και ο βαθμός της Β΄ Λυκείου (π.χ. 60%-40% ή 70%-30%).

Πιλοτικό χαρακτήρα λαμβάνει η οργάνωση τμημάτων διεθνούς απολυτηρίου (International Baccalaureate) σε 13 δημόσια λύκεια από το σχολικό έτος 2026-2027.
Παράλληλα, υψηλόβαθμα στελέχη του υπουργείου Παιδείας είχαν επικοινωνήσει με τα στελέχη του διεθνούς οργανισμού International Baccalaureate στη Γενεύη της Ελβετίας, ενώ υπήρξαν και επαφές με στελέχη γνωστών ιδιωτικών σχολείων που οργανώνουν το πρόγραμμα του IB, για να εξετασθεί αν ήταν εφικτό να προσαρμοσθεί στην ελληνική πραγματικότητα.

Δεν άντεχα να βλέπω «απολυτήριο γυμνασίου»
Ωστόσο, η κυβέρνηση δεν κατέληξε σε μια τελική πρόταση προς διαβούλευση. Τα βασικά «αγκάθια» αφορούν τη διασφάλιση του αδιάβλητου των εξετάσεων και το πολιτικό κόστος που τυχόν θα προκαλέσει η θεσμοθέτηση «διπλών Πανελλαδικών Εξετάσεων».

Αίτημα για εθνικό διάλογο
Δεκτό έγινε από την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής το προ ημερών αίτημα οκτώ βουλευτών του ΠΑΣΟΚ να ορισθεί ειδική συζήτηση για την έναρξη εθνικού διαλόγου για τη θεσμοθέτηση εθνικού απολυτηρίου. Οι οκτώ βουλευτές ανέφεραν ότι «εδώ και αρκετό καιρό στον δημόσιο λόγο έχει ανοίξει η συζήτηση για μια δομική αλλαγή στο λύκειο που θα κατοχυρώνει τη μορφωτική του αυτοτέλεια, αναβαθμίζοντάς το από προγυμναστικό στάδιο για την εισαγωγή στα ΑΕΙ σε αυτόνομη εκπαιδευτική βαθμίδα. Η ανάγκη μιας τέτοιας παρέμβασης συνομολογείται από την εκπαιδευτική κοινότητα, τους πανεπιστημιακούς φορείς, τα πολιτικά κόμματα».

Πρόταση να ανοίξει ο διάλογος για το εθνικό απολυτήριο
Η πρόταση μπορεί, όπως αναφέρουν, να εξασφαλίσει την πολιτική συναίνεση, καθώς «μέχρι και σήμερα τα άλλα κόμματα που είχαν τη διακυβέρνηση της χώρας αναγνώρισαν το πρόβλημα και εξήγγειλαν ανάλογες νομοθετικές παρεμβάσεις· αλλά ποτέ δεν έγινε το αποφασιστικό βήμα για την υλοποίηση της σημαντικής αυτής μεταρρύθμισης».

Ο πρόεδρος της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων Χριστόδουλος Στεφανάδης ενημέρωσε τα μέλη της ότι πρόκειται να πραγματοποιηθεί ειδική συνεδρίαση για το συγκεκριμένο αίτημα και ότι είναι σε επικοινωνία με το υπουργείο Παιδείας και αναμένει την απάντησή του.

Πηγή: kathimerini.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου