Συνεντεύξεις

B. Μηναΐδης: «Είναι η πρώτη φορά στα χρονικά που η Ρόδος δεν έχει… τουριστική σεζόν»!

«Είναι η πρώτη φορά στα χρονικά, που η Ρόδος δεν έχει… τουριστική σεζόν!» δηλώνει σήμερα σε συνέντευξή του στην «δημοκρατική» ο επίτιμος πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου κ. Βασ. Μηναΐδης.
Ωστόσο, υπογραμμίζει ότι «το πρώτο δεκαήμερο τα πήγαμε πολύ καλά και αυτό θα αποτελέσει βαρόμετρο για την συνέχεια», εκτιμώντας, ότι οι δύο επόμενες εβδομάδες είναι οι πιο κρίσιμες για την εξέλιξη της σεζόν για την Ρόδο. Όντας μία εξέχουσα προσωπικότητα της επιχειρηματικής ζωής του τόπου μας και ευπατρίδης του Ροδιακού Τουρισμού, με διεθνείς διακρίσεις, ο κ. Μηναΐδης προβαίνει σε εκτιμήσεις για την πορεία του Ροδιακού Τουρισμού, αποκαλύψεις για την κατάσταση, όπως διαμορφώθηκε καθ’ όλη την διάρκεια της πανδημίας και εμφανίζεται αισιόδοξος, αλλά υπό προϋποθέσεις. «Πιστεύω ότι θα τα καταφέρουμε, γιατί είμαστε ένας λαός που στα δύσκολα, τα φέρνει εις πέρας – ίσως στα εύκολα δυσκολεύεται!», όπως δηλώνει.
• Κύριε Μηναΐδη, νομίζω ότι αυτό που ζούμε δεν έχει ξαναγίνει στην Ρόδο, από τότε που ξεκίνησε ο Τουρισμός. Η σημερινή εικόνα του νησιού, είναι πράγματι σοκαριστική…
Δεν έχει ξαναγίνει πράγματι, να χαθεί μία ολόκληρη σεζόν! Ποτέ δεν είχαμε ανάλογη κατάσταση. Πολλές φορές φοβηθήκαμε με άλλα έκτακτα περιστατικά όπως η πανδημία του Sars ή οι γεωπολιτικές εξελίξεις, αλλά όχι κάτι σαν αυτό που ζούμε. Μακάρι να ξεμπερδέψουμε φέτος για να μην έχουμε τα ίδια και του χρόνου! Εν πάση περιπτώσει, η Ρόδος ξεκίνησε. Ο Ιούλιος…. έγινε Απρίλιος (!) Τυχεροί στάθηκαν οι ξενοδόχοι που δουλεύουν περισσότερο με Γερμανούς –στο Φαληράκι. Τελικά, ανοίγουν όσοι μπορούν να βρουν πελάτες. Δεν είναι δηλαδή, θέμα ξενοδόχων, είναι θέμα πελατών. Αν έχεις κυρίως την γερμανική αγορά ως πελάτη, ανοίγεις. Αν έχεις την αγγλική, δεν ανοίγεις απλά περιμένεις. Αν έχεις την ρωσική αγορά, πάλι περιμένεις. Οι βασικές μας αγορές είναι άλλωστε αυτές. Η αγγλική που προτιμάει την περιοχή της Ιξιάς ενώ η γερμανική προτιμάει το Φαληράκι και τη Νότια Ρόδο. Παλαιότερα, η σκανδιναβική αγορά προτιμούσε την πόλη της Ρόδου -αλλά φέτος δεν μπορεί να ανοίξει καλά. Η Ιταλία έχει κι αυτή τα προβλήματά της…
• Συνεπώς, υπήρχε μια ανησυχία και από τους ίδιους τους ξενοδόχους αν θα βρουν πελάτες, αν θα υπάρχει ενδιαφέρον για κρατήσεις, αν θα υπάρξουν πτήσεις, πώς θα τηρηθούν τα πρωτόκολλα. Σίγουρα δεν είναι εύκολο για μία επιχείρηση με αυτή την κρίση.
Όλα είναι δύσκολα. Όταν έγινε το lockdown είχαμε πουλήσει, σχεδόν το… 60% της συνολικής μας δυναμικότητάς. Δυστυχώς, στο μεγαλύτερο ποσοστό φαίνεται ότι έχει ακυρωθεί. Οι τουρ οπερέιτορς, απέλυσαν τους υπαλλήλους τους, δεν παρακολουθούσαν τις εξελίξεις κι εμείς δεν το είχαμε αντιληφθεί αυτό. Τώρα που ανοίξαμε, βρήκαμε ένα… χάος! Ενώ είχαμε κρατήσεις, πηγαίναμε στο αεροδρόμιο και δεν βλέπαμε να έρχονται οι πελάτες. Μετά, μας ρωτούσαν για ποιον λόγο τους ακυρώσαμε την κράτηση – ενώ εμείς δεν το είχαμε κάνει αυτό. Αυτό πάντως με τους τουρ οπερέιτορς να είναι τόσο ανοργάνωτοι, δεν το έχω ξανασυναντήσει. Οι ίδιοι το δημιούργησαν αυτό. Μην ξεχνάτε ότι το πρώτο οικονομικό πλήγμα, το υπέστησαν οι κρουαζιέρες, οι τουρ οπερέιτορς και οι αεροπορικές εταιρείες. Όλες οι εταιρείες αυτή την στιγμή, συντηρούνται με κρατικό χρήμα.
Πώς πορευόμαστε τώρα στην Ρόδο; Day by Day, Laste minute… πώς προχώρησε αυτό το πρώτο δεκαήμερο;
Κοίτα, ξεκινάς έτσι: όταν δηλαδή διαπιστώσεις ότι έχεις μια δυνατότητα να ξεκινήσεις με πληρότητα 30%, τότε ανοίγεις. Αυτοί που δεν ανοίγουν είναι όσοι δεν έχουν καν αυτή την δυνατότητα. Από εκεί πηγαίνεις στο 50% και εν συνεχεία, ανεβαίνεις. Οι εκτιμήσεις μου είναι ότι τον Αύγουστο θα έχουμε μέχρι και 70% πληρότητες. Από εκεί και πέρα όμως, δεν θα υπάρξει μεγαλύτερη αύξηση. Ούτως ή άλλως, δεν μπορείς να εφαρμόσεις τα πρωτόκολλα με μεγάλες πληρότητες. Αυτές τις δέκα μέρες που δουλεύουμε, τα πρωτόκολλα που εφαρμόζονται είναι πολύ αυστηρά. Οι Γερμανοί έχουν εντυπωσιαστεί από τον τρόπο με τον οποίο δουλεύει η Ρόδος. Είναι μια πρωτόγνωρη κατάσταση που όμως δημιουργεί πολύ θετικές εντυπώσεις στους τουρίστες. Ξεκίνησαν να γράφουν πολύ θετικά σχόλια και αυτό είναι η καλύτερη διαφήμιση για εμάς. Γράφουν, αναπαράγουν και λένε ότι εδώ είναι ασφαλής προορισμός και εφαρμόζονται όλα τα μέτρα προστασίας με πειθαρχία. Ειδικά στο δείπνο, είναι πολύ αυστηρά τα πράγματα και δεν μπορούμε να μην εφαρμόσουμε τα πρωτόκολλα.
• Πάντως, και τα ξενοδοχεία που έχουν πολλές κλίνες π.χ. 2.500 κ.λπ. επίσης ανοίγουν με προσοχή και με αυστηρά μέτρα.
Δυστυχώς, δεν μπορεί ούτε να ανοίξει εύκολα ούτε να γεμίσει…

• Τι εικόνα έχετε από τις κρατήσεις; Υπάρχει ενδιαφέρον, ανταπόκριση;
Έχει ξεκινήσει μια καινούργια διαδικασία από τους Γερμανούς τουρ οπερέιτορς, οι οποίοι ‘δημιουργούν’ κρατήσεις είτε με τους παλιούς, είτε με νέους πελάτες. Κάθε μέρα αλλάζουν τα πράγματα. Η διαδικασία είναι σε εξέλιξη και μέχρι τις αρχές Αυγούστου, θα δούμε τα αποτελέσματα.
• Τελικά, οι ξενοδόχοι που άνοιξαν, ανέλαβαν μια μεγάλη ευθύνη;
Ναι… Αυτοί που άνοιξαν, είτε θα διαφημίσουν την Ρόδο τώρα εν μέσω της κρίσης, είτε θα την δυσφημίσουν! Η ευθύνη πέφτει σε αυτούς που άνοιξαν. Και για το καλό και για το κακό. Και οι εργαζόμενοι έχουν επιδείξει πολλή ψυχραιμία. Πιστεύω ότι θα τα καταφέρουμε. Τα πρώτα σχόλια είναι πάρα πολύ θετικά και οι πελάτες μας είναι εντυπωσιασμένοι – πράγμα που είναι το βασικό και ουσιαστικό. Αυτό θα παίξει ρόλο στους υποψήφιους πελάτες μας για να έρθουν.
Αυτό που βλέπουμε είναι ότι ελάχιστα είναι τα κρούσματα από τους τουρίστες που έρχονται με αεροπλάνα και τα περισσότερα είναι από όσους έρχονται στην χώρα, οδικώς. Εκεί θα χρειαστεί σωστή διαχείριση.
• Κύριε Μηναϊδη, όλα αυτά τα χρόνια, θυμάμαι που επισημαίνατε κατ’ επανάληψη ότι ο Τουρισμός είναι ένα πολύ ευαίσθητο προϊόν και επηρεάζεται άμεσα, ό,τι κι αν συμβεί. Τι περιμένουμε;
Κοιτάξτε, οι τουρίστες θέλουν να έρθουν. Το είδαμε και με το περιστατικό με τους Σουηδούς. Και οι Άγγλοι θέλουν να έρθουν και μάλιστα επιδεικνύουν μεγάλο ενδιαφέρον, οι Ιταλοί κ.λπ. Ωστόσο, η Ελλάδα πρέπει να συνεχίσει την σωστή διαχείριση αλλά και να αυξήσει τους ελέγχους ώστε να γίνονται πιο γρήγορα τα τεστ. Δεν μπορούμε να θέσουμε σε κίνδυνο όμως τις ζωές των πελατών μας και των κατοίκων. Το στοίχημα το κερδίσαμε αυτό το πρώτο δεκαήμερο, το οποίο ήταν «παραγωγικό». Τώρα πορευόμαστε ανά εβδομάδα.
• Πόσο θα κρατήσει αυτή η σεζόν;
Η σεζόν θα κρατήσει και τον Οκτώβριο έως και τις αρχές Νοεμβρίου. Το θέμα είναι τι θα γίνει του χρόνου. Εάν βρεθεί το εμβόλιο ή χάπι κ.λπ. μέχρι τα Χριστούγεννα, να περιμένουμε μια πολύ καλή χρονιά το 2021. Ειδάλλως, θα πορευτούμε όπως τώρα –αλλά θα έχουμε την εμπειρία και αυτό μας δίνει ένα μικρό πλεονέκτημα για το πώς θα αντιμετωπίσουμε την κατάσταση. Θα είναι μια παρακαταθήκη –εάν δεν υπάρξει κανένα τραγικό ατύχημα με πολλά κρούσματα, θανάτους κ.λπ.
Όσον αφορά στις αγορές, θα περπατήσουν η Γερμανία και οι μικρές (Πολωνία, Τσεχία). Για να γεμίσουμε τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, χρειαζόμαστε και Ρώσους, Ιταλούς και Γάλλους. Αυτό όμως, δεν θα γίνει φέτος.
Πιστεύω ότι θα τα καταφέρουμε, γιατί είμαστε ένας λαός που στα δύσκολα, τα φέρνει εις πέρας – ίσως στα εύκολα δυσκολεύεται! Βεβαίως, τα δεδομένα όλα αλλάζουν και θα παίξουν ρόλο οι εντυπώσεις που θα αποκομίσουν οι τουρίστες που έρχονται εδώ.
Μπορούμε να πάμε και σε νέα lockdown κατά την άποψή σας; Δεν θα είναι αυτό καταστροφικό για την οικονομία;
Εντελώς. Δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να ξαναπάμε σε lockdown. Το ζήτημα είναι να ενισχυθούν οι εργαζόμενοι, να μπορέσουν να ζήσουν οι οικογένειές τους –διότι έχασαν μεγάλα ποσά από τα εισοδήματά τους. Οι επιχειρήσεις, λίγο έως πολύ θα μπορέσουν να τα καταφέρουν.
Τι θα γίνει στο μέλλον; Πώς βλέπετε να διαμορφώνεται το τοπίο στον ροδιακό τουρισμό; Κάποιοι λένε ότι πρέπει να αλλάξει πλέον το μοντέλο του μαζικού τουρισμού.
Τα νησιά, δεν μπορούν. Ο τουρισμός, καταναλώνει τα πάντα. Γι αυτό πρέπει να ασχοληθούμε και με τον πρωτογενή τομέα, ο οποίος πρέπει να ενισχυθεί. Κοιτάξτε, όταν λέγαμε μην ανοίγετε άλλες κλίνες, σταματήσετε στις 100.000 και προτιμήστε τον ποιοτικό τουρισμό, δεν ακουστήκαμε. Τώρα, απλά πρέπει να σταματήσουν εδώ. Ειδάλλως, μόνον με μαζικό τουρισμό θα συνεχίσουμε. Το μέλλον θα είναι τα σπίτια. Όχι το Airnb. Οι βίλες, οι πολυτελείς επαύλεις που μπορούν να νοικιαστούν για πολύ καιρό και να πάνε σε 12μηνη βάση.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

  • Poirot    13.07.2020 23:23

    Δεν κοιτάτε καλύτερα αντί για αερολογιες να παρατείνεται τη σεζόν και πέρα από το Νοέμβρη, μπας και δούμε προκοπή στο νησί, κάθε χρόνο και χειρότερη είναι η κατάσταση άσχετος covid η οποιασδήποτε άλλης ασθένειας . Για αυτή την κατάσταση την μόνη ευθύνη έχουν οι ξενοδόχοι και κανείς άλλος.

  • Γιώργος    13.07.2020 22:52

    Καλά τα λέει.Μια χαρά.Αλλά ο Αύγουστος..δύσκολα στο 70%.
    Ο Σεπτέμβρης είναι το “στοχημα”.
    Και μακάρι να υπάρξει και επέκταση μέχρι τέλη Οκτώβρη.

  • Ι. ΠΑΡΙΑΝΟΣ    12.07.2020 18:59

    Πάντα αντικειμενικές κι’ ελπιδοφόρες οί απόψεις τού επιτίμου προέδρου τής ενώσεως τών ξενοδόχων Ρόδου, πού μέ ρεαλισμόν αναλύουν καί προδιαγράφουν τήν δύσκολη πορείαν ανακάμψεως τού Τουρισμού.

  • AB    12.07.2020 15:06

    Baso δεν πιστεύω να εχεις κάνει σωστή πρόβλεψη τουλάχιστον μια δεκαετία. Ρωσική ρουλέτα. Όπου φυσάει ο άνεμος και μετά πάλι τα αλλάζεις. Πάντα από αυτά που λες γίνεται το ανάποδο. Ισως είναι η πρώτη φορά που επειδή έπιασε πάτο το νησί αυτά που λες ισχύουν.
    Με τη Δωδεκανήσου τι θα γίνει που στο τιμόνι της τόσα χρόνια την έριξες στα βράχια;

Σχολιασμός άρθρου