ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Η «χαρτογράφηση» των φόρων του 2017

news room 1 λεπτό ανάγνωση
φόροι

Προ­ϋ­πο­λο­γι­σμός: Πώς επι­δρούν στα έσοδα η μεί­ω­ση του αφο­ρο­λό­γη­του ορίου, η αύ­ξη­ση των προ­κα­τα­βο­λών και των συ­ντε­λε­στών

Σε φο­ροει­σπρα­κτι­κά μέτρα τα οποία «φρε­νά­ρουν» την προ­σπά­θεια επα­να­φο­ράς της ελ­λη­νι­κής οι­κο­νο­μί­ας σε τρο­χιά ανά­καμ­ψης και ταυ­τό­χρο­να θί­γουν κυ­ρί­ως όσους δεν απο­κρύ­πτουν τα ει­σο­δή­μα­τά τους από την εφο­ρία βα­σί­ζο­νται οι προ­βλέ­ψεις του προ­σχε­δί­ου του κρα­τι­κού προ­ϋ­πο­λο­γι­σμού 2017 για τα φο­ρο­λο­γι­κά έσοδα του επό­με­νου έτους.

Που­θε­νά στο κεί­με­νο του προ­σχε­δί­ου δεν υπάρ­χει ανα­φο­ρά σε διαρ­θρω­τι­κά μέτρα για την απο­τε­λε­σμα­τι­κή αντι­με­τώ­πι­ση της φο­ρο­δια­φυ­γής και του λα­θρε­μπο­ρί­ου, στοι­χείο το οποίο κα­τα­δει­κνύ­ει ότι η νο­ο­τρο­πία του μη συ­νυ­πο­λο­γι­σμού των επι­πτώ­σε­ων της άδι­κης υπερ­φο­ρο­λό­γη­σης στην οι­κο­νο­μι­κή δρα­στη­ριό­τη­τα και της φο­ρο­α­φαί­μα­ξης των συ­νε­πών και ει­λι­κρι­νών φο­ρο­λο­γου­μέ­νων εξα­κο­λου­θεί να διέ­πει τους συ­ντά­κτες και του νέου κρα­τι­κού προ­ϋ­πο­λο­γι­σμού.

Σύμ­φω­να με το προ­σχέ­διο του νέου προ­ϋ­πο­λο­γι­σμού, το 2017 το ΥΠΟΙΚ θα επι­διώ­ξει να ει­σπρά­ξει επι­πλέ­ον φο­ρο­λο­γι­κά έσοδα 2,513 δισ. απο­κλει­στι­κά μέσω της εφαρ­μο­γής των ήδη ψη­φι­σθέ­ντων μνη­μο­νια­κών μέ­τρων, που προ­βλέ­πουν μειώ­σεις στο αφο­ρο­λό­γη­το όριο ει­σο­δή­μα­τος των μι­σθω­τών και των συ­ντα­ξιού­χων, αυ­ξή­σεις στους συ­ντε­λε­στές φο­ρο­λό­γη­σης των ει­σο­δη­μά­των από μι­σθούς, συ­ντά­ξεις, ακί­νη­τα και αγρο­τι­κές δρα­στη­ριό­τη­τες, αύ­ξη­ση του συ­ντε­λε­στή προ­κα­τα­βο­λής φόρου ει­σο­δή­μα­τος για ατο­μι­κές επι­χει­ρή­σεις και αγρό­τες, αυ­ξή­σεις ει­δι­κών φόρων κα­τα­νά­λω­σης σε καύ­σι­μα, μπίρα, τσι­γά­ρα και λοιπά προ­ϊ­ό­ντα κα­πνού, αύ­ξη­ση του βα­σι­κού συ­ντε­λε­στή ΦΠΑ από το 23% στο 24%, κα­τάρ­γη­ση των μειω­μέ­νων κατά 30% συ­ντε­λε­στών ΦΠΑ για όλα τα νησιά του Αι­γαί­ου και επι­βο­λή νέων φόρων σε καφέ, ηλε­κτρο­νι­κά τσι­γά­ρα, συν­δρο­μη­τι­κή τη­λε­ό­ρα­ση και στα­θε­ρή τη­λε­φω­νία.

Η με­γα­λύ­τε­ρη φο­ρο­α­φαί­μα­ξη προ­βλέ­πε­ται να λάβει χώρα σε βάρος των μι­σθω­τών, των συ­ντα­ξιού­χων, των μη κατά κύριο επάγ­γελ­μα αγρο­τών, των ιδιο­κτη­τών ακι­νή­των και των αυ­το­α­πα­σχο­λού­με­νων με με­σαία και υψηλά ει­σο­δή­μα­τα οι οποί­οι θα δουν τους φό­ρους επί των ει­σο­δη­μά­των τους να αυ­ξά­νο­νται συ­νο­λι­κά κατά 1,45 δισ. ευρώ, λόγω των μειώ­σε­ων στα αφο­ρο­λό­γη­τα όρια και των αλ­λα­γών στις κλί­μα­κες υπο­λο­γι­σμού του φόρου ει­σο­δή­μα­τος φυ­σι­κών προ­σώ­πων και της ει­δι­κής ει­σφο­ράς αλ­λη­λεγ­γύ­ης.

Με την εί­σο­δο του νέου έτους θα επι­βλη­θεί τέλος 5% σε κάθε μη­νιαίο ή δι­μη­νιαίο λο­γα­ρια­σμό τη­λε­πι­κοι­νω­νια­κών τελών στα­θε­ρής τη­λε­φω­νί­ας.

Σύμ­φω­να λοι­πόν με τα όσα ανα­φέ­ρο­νται στο προ­σχέ­διο, η αύ­ξη­ση των φο­ρο­λο­γι­κών εσό­δων του κρα­τι­κού προ­ϋ­πο­λο­γι­σμού 2017 θα προ­έλ­θει από την εφαρ­μο­γή των φο­ροει­σπρα­κτι­κών μέ­τρων που έχουν ήδη ψη­φι­στεί από τον φε­τι­νό Μάιο και προ­βλέ­πουν:

  • Αύ­ξη­ση των συ­ντε­λε­στών φο­ρο­λό­γη­σης του αγρο­τι­κού ει­σο­δή­μα­τος από το 13% στα επί­πε­δα του 22%-45% για πάνω από 575.000 φο­ρο­λο­γού­με­νους που δεν θε­ω­ρού­νται κατά κύριο επάγ­γελ­μα αγρό­τες.
  • Αύ­ξη­ση των συ­ντε­λε­στών φο­ρο­λό­γη­σης των ετή­σιων ει­σο­δη­μά­των από ακί­νη­τα, από 11% σε 15% για ποσά μέχρι 12.000 ευρώ και από 33% σε 35% για τα πέραν των 12.000 ευρώ ποσά.
  • Πε­ραι­τέ­ρω αύ­ξη­ση του συ­ντε­λε­στή υπο­λο­γι­σμού της προ­κα­τα­βο­λής φόρου ει­σο­δή­μα­τος των ατο­μι­κών επι­χει­ρή­σε­ων και των αγρο­τών από το 75% στο 100% του κύ­ριου φόρου.
  • Αύ­ξη­ση της φο­ρο­λο­γί­ας ει­σο­δή­μα­τος για τα εται­ρι­κά αυ­το­κί­νη­τα. Τα ει­σο­δή­μα­τα από τη χρήση εται­ρι­κών αυ­το­κι­νή­των κατά το 2016 τα οποία θα φο­ρο­λο­γη­θούν το 2017 θα υπο­λο­γί­ζο­νται σε πο­σο­στό 80% επί του ετή­σιου μι­σθώ­μα­τος ένα­ντι 30% που ίσχυε μέχρι και για το 2015.
  • Αύ­ξη­ση του βα­σι­κού συ­ντε­λε­στή ΦΠΑ από το 23% στο 24%. Ο αυ­ξη­μέ­νος συ­ντε­λε­στής θα απο­δώ­σει πολύ πε­ρισ­σό­τε­ρα έσοδα το 2017, καθώς θα ισχύ­σει για 12 μήνες μέσα στο επό­με­νο έτος, ένα­ντι 7 μηνών το 2016 (από 1/6 έως 31/12).
  • Επι­βο­λή αυ­ξή­σε­ων στους φό­ρους που επι­βα­ρύ­νουν τα τσι­γά­ρα και τα λοιπά προ­ϊ­ό­ντα κα­πνού. Από την 1η-1-2017 ο πά­γιος φόρος κα­τα­νά­λω­σης που επι­βα­ρύ­νει τον λε­πτο­κομ­μέ­νο καπνό θα αυ­ξη­θεί από τα 156,70 στα 170 ευρώ ανά κιλό. Ο ανα­λο­γι­κός φόρος θα αυ­ξη­θεί από 20% στο 26% της λια­νι­κής τιμής πώ­λη­σης.
  • Επι­βο­λή φόρου στα ηλε­κτρο­νι­κά τσι­γά­ρα. Από την 1η Ια­νουα­ρί­ου 2017 θα επι­βλη­θεί ΕΦΚ και στα υγρά που χρη­σι­μο­ποιού­νται στα ηλε­κτρο­νι­κά τσι­γά­ρα. Το ύψος του φόρου θα είναι 10 λεπτά ανά ml υγρού.
  • Επι­βο­λή τέ­λους στη στα­θε­ρή τη­λε­φω­νία. Με την εί­σο­δο του νέου έτους θα επι­βλη­θεί τέλος 5% σε κάθε μη­νιαίο ή δι­μη­νιαίο λο­γα­ρια­σμό τη­λε­πι­κοι­νω­νια­κών τελών στα­θε­ρής τη­λε­φω­νί­ας. Το νέο αυτό τέλος θα επι­βάλ­λε­ται από την 1η/1/2017 επί των κα­θα­ρών (προ ΦΠΑ) τη­λε­πι­κοι­νω­νια­κών τελών κάθε μη­νιαί­ου ή δι­μη­νιαί­ου λο­γα­ρια­σμού.
  • Επι­βο­λή του τέ­λους 10% στη συν­δρο­μη­τι­κή τη­λε­ό­ρα­ση. Το μέτρο αυτό θα ισχύ­ει καθ’ όλη τη διάρ­κεια του 2017, ενώ φέτος θα ισχύ­σει για 7 μήνες (από την 1η Ιου­νί­ου έως την 31η Δε­κεμ­βρί­ου). Το τέλος 10% επι­βάλ­λε­ται στον συ­νο­λι­κό μη­νιαίο λο­γα­ρια­σμό κάθε σύν­δε­σης σε συν­δρο­μη­τι­κή τη­λε­ό­ρα­ση, προ ΦΠΑ. Εάν ο λο­γα­ρια­σμός εκ­δί­δε­ται για πε­ρισ­σό­τε­ρους μήνες, επι­βάλ­λο­νται τόσα τέλη όσα και οι μήνες.
  • Αύ­ξη­ση του ει­δι­κού φόρου κα­τα­νά­λω­σης στην μπίρα κατά 92,3%. Το μέτρο αυτό θα ισχύ­ει για ολό­κλη­ρο το 2017, ενώ φέτος θα ισχύ­σει για 7 μήνες (από την 1η Ιου­νί­ου έως την 31η Δε­κεμ­βρί­ου). Από την 1η-6-2016 ο ΕΦΚ στην μπίρα έχει αυ­ξη­θεί από τα 2,60 στα 5 ευρώ ανά βαθμό PLATO κατά όγκο και εκα­τό­λι­τρο και από 1,3 σε 2,5 ευρώ ανά βαθμό PLATO κατά όγκο και εκα­τό­λι­τρο για τα μικρά ζυ­θο­ποιεία.
  • Αύ­ξη­ση του φόρου στα με­ρί­σμα­τα. Από την 1η-1-2017 ο φόρος στα με­ρί­σμα­τα αυ­ξά­νε­ται από 10% σε 15%.
  • Αύ­ξη­ση του ΦΠΑ σε πολλά νησιά του Αι­γαί­ου: Από την 1η-1-2017 θα κα­ταρ­γη­θούν οι μειω­μέ­νοι κατά 30% συ­ντε­λε­στές ΦΠΑ σε όλα τα υπό­λοι­πα νησιά του Αι­γαί­ου που ακόμη δια­τη­ρού­νται. Ου­σια­στι­κά από το νέο έτος ο ΦΠΑ θα αυ­ξη­θεί από τα επί­πε­δα του 5%, του 9% και του 17% στα επί­πε­δα του 6%, του 13% και του 24% σε πολλά νησιά του Αι­γαί­ου, με­τα­ξύ των οποί­ων η Λέ­σβος, η Χίος, η Σάμος και η Λή­μνος.

Καύ­σι­μα και καφές

  • Αύ­ξη­ση του φόρου στο αγρο­τι­κό πε­τρέ­λαιο κατά 65% από το 0,2 στο 0,33 ευρώ το λίτρο. Το μέτρο αυτό θα ισχύ­σει για όλο το 2017, ενώ φέτος εφαρ­μό­ζε­ται από την 1η Οκτω­βρί­ου.
  • Αύ­ξη­ση του φόρου στο πε­τρέ­λαιο θέρ­μαν­σης κατά 0,05 ευρώ το λίτρο, από το 0,23 στο 0,28 ευρώ το λίτρο, η οποία θα ισχύ­σει για 6,5 μήνες το 2017, ενώ φέτος θα ισχύ­σει μόνο για 2,5 μήνες.
  • Επι­βο­λή αυ­ξή­σε­ων στους ει­δι­κούς φό­ρους κα­τα­νά­λω­σης που επι­βα­ρύ­νουν τα λοιπά καύ­σι­μα. Από την 1η-1-2017:
  1. Ο ΕΦΚ που επι­βα­ρύ­νει τη βεν­ζί­νη θα αυ­ξη­θεί κατά 0,03 ευρώ το λίτρο, από το 0,67 στο 0,7 ευρώ το λίτρο.
  2. Ο ΕΦΚ στο πε­τρέ­λαιο κί­νη­σης θα αυ­ξη­θεί κατά 0,08 ευρώ το λίτρο, από το 0,33 στο 0,41 ευρώ το λίτρο.
  3. Ο ΕΦΚ στο υγρα­έ­ριο κί­νη­σης θα αυ­ξη­θεί κατά 0,10 ευρώ το λίτρο, από το 0,33 στο 0,43 ευρώ το λίτρο.
  • Επι­βο­λή φόρου στον καφέ. Από την 1η Ια­νουα­ρί­ου 2017 θα επι­βάλ­λε­ται ει­δι­κός φόρος κα­τα­νά­λω­σης στον ει­σα­γό­με­νο και εγ­χω­ρί­ως πα­ρα­γό­με­νο καφέ. Ει­δι­κό­τε­ρα από την 1η-1-2017 θα επι­βλη­θεί ΕΦΚ στην ει­σα­γω­γή και στην εγ­χώ­ρια πα­ρα­γω­γή καφέ, με συ­ντε­λε­στές από 2 έως 3 ευρώ ανά κιλό στον κα­βουρ­ντι­σμέ­νο καφέ και με συ­ντε­λε­στή 4 ευρώ ανά κιλό στον στιγ­μιαίο καφέ και στα πα­ρα­σκευά­σμα­τα από εκ­χυ­λί­σμα­τα, απο­στάγ­μα­τα ή συ­μπυ­κνώ­μα­τα του καφέ.

Οι επι­βα­ρύν­σεις στους μι­σθω­τούς και στους συ­ντα­ξιού­χους

Σύμ­φω­να με τα φο­ροει­σπρα­κτι­κά μέτρα που ψη­φί­στη­καν τον Μάιο προ­βλέ­πε­ται μεί­ω­ση του αφο­ρο­λό­γη­του ορίου από τα 9.545 ευρώ στα 8.636 ευρώ για τους μι­σθω­τούς χωρίς παι­διά και τους συ­ντα­ξιού­χους, στα 8.863 ευρώ για τους μι­σθω­τούς με ένα προ­στα­τευό­με­νο τέκνο και στα 9.090 ευρώ για τους μι­σθω­τούς με δύο προ­στα­τευό­με­να τέκνα και ταυ­τό­χρο­νη εφαρ­μο­γή επα­χθέ­στε­ρων κλι­μά­κων υπο­λο­γι­σμού του φόρου ει­σο­δή­μα­τος και της ει­δι­κής ει­σφο­ράς αλ­λη­λεγ­γύ­ης επί των μι­σθών και των συ­ντά­ξε­ων.

Με βάση τις ρυθ­μί­σεις αυτές, οι οποί­ες αυ­ξά­νουν ση­μα­ντι­κά τις φο­ρο­λο­γι­κές επι­βα­ρύν­σεις για τους πε­ρισ­σό­τε­ρους μι­σθω­τούς και συ­ντα­ξιού­χους, θα υπο­λο­γι­στεί η μη­νιαία πα­ρα­κρά­τη­ση φόρου ει­σο­δή­μα­τος επί των μι­σθών και των συ­ντά­ξε­ων και τους 12 μήνες του 2017, ενώ φέτος ο υπο­λο­γι­σμός της πα­ρα­κρά­τη­σης με τις νέες αυτές ρυθ­μί­σεις έγινε μόνο για 7 μήνες (από την 1η Ιου­νί­ου έως την 31η Δε­κεμ­βρί­ου).

Επι­πλέ­ον, με βάση αυτές τις ρυθ­μί­σεις θα γίνει το 2017 η τε­λι­κή εκ­κα­θά­ρι­ση του φόρου ει­σο­δή­μα­τος επί του συ­νό­λου των απο­δο­χών που ει­σέ­πρα­ξαν οι μι­σθω­τοί και οι συ­ντα­ξιού­χοι το 2016.

Δε­δο­μέ­νου ότι για τους πρώ­τους 5 μήνες του 2016 η πα­ρα­κρά­τη­ση φόρου ει­σο­δή­μα­τος από τους μι­σθούς και τις συ­ντά­ξεις έγινε με το πα­λαιό­τε­ρο πιο ευ­νοϊ­κό σύ­στη­μα αφο­ρο­λό­γη­των ορίων και φο­ρο­λο­γι­κών συ­ντε­λε­στών, το δε νέο σύ­στη­μα εφαρ­μό­στη­κε για τον υπο­λο­γι­σμό της πα­ρα­κρά­τη­σης φόρου ει­σο­δή­μα­τος μόνο την πε­ρί­ο­δο από 1η-6-2016 έως 31-12-2016, η τε­λι­κή εκ­κα­θά­ρι­ση του φόρου ει­σο­δή­μα­τος για όλο το 2016, η οποία θα γίνει το 2017 με το νέο σύ­στη­μα θα έχει ως συ­νέ­πεια οι πε­ρισ­σό­τε­ροι μι­σθω­τοί και συ­ντα­ξιού­χοι να κλη­θούν να κα­τα­βά­λουν πρό­σθε­τες φο­ρο­λο­γι­κές επι­βα­ρύν­σεις με τα εκ­κα­θα­ρι­στι­κά ση­μειώ­μα­τα που θα εκ­δο­θούν την ερ­χό­με­νη άνοι­ξη με την ηλε­κτρο­νι­κή υπο­βο­λή των φο­ρο­λο­γι­κών δη­λώ­σε­ων για τα ει­σο­δή­μα­τα του 2016.

Ναυ­τε­μπο­ρι­κή

Πώς σας φάνηκε το άρθρο;

Ένα πάτημα, χωρίς λογαριασμό. Μία ψήφος ανά συσκευή.

Σχολιασμός άρθρου

Προσθέστε ένα σχόλιο

Εμφανίζεται μετά από έγκριση · το e-mail δεν δημοσιεύεται0 / 2000

Τα σχόλια εκφράζουν τον σχολιαστή, όχι τη Δημοκρατική. Όροι σχολιασμού

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται. Τα σχόλια δημοσιεύονται μετά από έγκριση· το e-mail δεν δημοσιεύεται.

Γίνετε ο πρώτος που θα σχολιάσει.