Ατάκτως Ερριμμένα

Περί μπαξέδων…

3η Σεπτεμβρίου χθες και ιστορική επέτειος. ‘Όχι! Δεν εννοώ αυτή της ίδρυσης του ΠΑΣΟΚ από τον Ανδρέα Παπανδρέου. Για την Επανάσταση της 3ης Σεπτεμβρίου του 1943 μιλώ και που είχε σαν κατάληξη την παραχώρηση Συντάγματος από τον ΄Οθωνα. Ηγέτης αυτής της επανάστασης ο Μακρυγιάννης, για τον οποίο πολλά χρόνια αργότερα, έγραψε ο Μάνος Ελευθερίου και μελοποίησε ο Ηλίας Ανδριόπουλος, το χιλιοτραγουδισμένο «Θα σε ξανάβρω στους μπαξέδες».

Αυτά, ως προς την αποκατάσταση της σύνδεσής του με την 3η Σεπτεμβρίου του 1974. Μιας σύνδεσης που ουδεμία σχέση μπορεί να έχει με ηγέτες σαν τον Μακρυγιάννη και με τον λόγο για τον οποίο αυτός αγωνίσθηκε. Αν θέλουν να θυμηθούν κάτι εκεί στους μαραμένους μπαξέδες που δίνουν ραντεβού οι εορτάζοντες την άλλη επέτειο, ας θυμηθούν τα λόγια του Μακρυγιάννη:

«Τέτοιοι είστε εσείς, τέτοιοι είναι κ’ οι οπαδοί σας. Φανήκετε όλοι τι αξίζετε και τι κάμετε εις την πατρίδα αρχή και τέλος. Σας θεωρούσαν οι μέσα και οι έξω πως κάτι ήσασταν· κ’ είστε ό,τι είστε… Γράφουν σοφοὶ ἄντρες πολλοί, γράφουν τυπογράφοι ντόπιοι καὶ ξένοι διαβασμένοι γιὰ τὴν Ἑλλάδα – ἕνα πράμα μόνον μὲ παρακίνησε κ᾿ ἐμένα νὰ γράψω, ὅτι τούτην τὴν πατρίδα τὴν ἔχομεν ὅλοι μαζί, καὶ σοφοὶ καὶ ἀμαθεῖς καὶ πλούσιοι καὶ φτωχοὶ καὶ πολιτικοὶ καὶ στρατιωτικοὶ καὶ οἱ πλέον μικρότεροι ἄνθρωποι· ὅσοι ἀγωνιστήκαμεν, ἀναλόγως ὁ καθείς, ἔχομεν νὰ ζήσωμεν ἐδῶ. Τὸ λοιπὸν δουλέψαμεν ὅλοι μαζί, νὰ τὴν φυλάμεν κι᾿ ὅλοι μαζὶ καὶ νὰ μὴν λέγη οὔτε ὁ δυνατὸς «ἐγώ», οὔτε ὁ ἀδύνατος. Ξέρετε πότε νὰ λέγη ὁ καθεὶς «ἐγώ»; Ὅταν ἀγωνιστῆ μόνος του καὶ φκειάση, ἢ χαλάση, νὰ λέγη ἐγὼ· ὅταν ὅμως ἀγωνίζονται πολλοὶ καὶ φκειάνουν, τότε νὰ λένε «ἐμεῖς». Εἴμαστε εἰς τὸ «ἐμεῖς» κι᾿ ὄχι εἰς τὸ «ἐγώ». Καὶ εἰς τὸ ἑξῆς νὰ μάθωμεν γνώση, ἂν θέλωμεν νὰ φκειάσωμεν χωριόν, νὰ ζήσωμεν ὅλοι μαζί.»(«Απομνημονεύματα»)

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου