Σημαντικά αυξημένη ήταν η κίνηση στους δρόμους και κυρίως στα εθνικά οδικά δίκτυα κατά τη διάρκεια των εορτών, καθώς όπως δείχνουν και τα στοιχεία για την πληρότητα των εσωτερικών τουριστικών προορισμών, πολύς κόσμος επέλεξε να περάσει τις διακοπές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς εκτός Αθηνών.

Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι για τις εταιρείες εμπορίας και τα πρατήρια καυσίμων, η αύξηση της κίνησης έδωσε μια έστω και μικρή ανάσα καθώς παράγοντες της αγοράς κάνουν λόγο για ένα από τα χειρότερα τρίμηνα των τελευταίων ετών με σημαντική μείωση της κατανάλωσης. Το ίδιο ισχύει και για την πτώση της θερμοκρασίας, η οποία κατά τις ίδιες πληροφορίες έχει οδηγήσει σε αύξηση της κατανάλωσης πετρελαίου θέρμανσης.

Ποια είναι όμως η εικόνα ως προς τις τιμές της βενζίνης, του πετρελαίου κίνησης και του πετρελαίου θέρμανσης;

Ως γνωστόν από το Νοέμβριο υπάρχει πτωτική κίνηση στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου, η οποία έχει επηρεάσει και τις διεθνείς τιμές πώλησης των προϊόντων.

Πράγματι από τις αρχές Νοεμβρίου και τη μέση τιμή της αμόλυβδης στο 1,638 ευρώ το λίτρο, την Πρωτοχρονιά η μέση τιμή της αμόλυβδης είχε υποχωρήσει στο 1,483 ευρώ το λίτρο. Ίδια εικόνα και για το πετρέλαιο κίνησης που από το 1,466 ευρώ το λίτρο στις αρχές Νοεμβρίου, την Πρωτοχρονιά είχε υποχωρήσει στο 1,34 ευρώ το λίτρο. Αλλά και το θέρμανσης από την μέση πανελλαδική τιμή του 1,146 ευρώ το λίτρο προ διμήνου, πλέον βρίσκεται στο 1,01 ευρώ το λίτρο.

Δηλαδή η μείωση που παρατηρείται στις τιμές των καυσίμων φτάνει το 9,4% για την αμόλυβδη, το 8,5% για το πετρέλαιο κίνησης και το 11,8% για το θέρμανσης.

Ωστόσο η μείωση αυτή είναι σημαντικά μικρότερη από την πτώση στη διεθνή τιμή του πετρελαίου και των προϊόντων. Ενδεικτικά να σημειωθεί (δεν μπορεί να γίνει ευθεία σύγκριση) ότι η τιμή του brent από τα 72,89 δολάρια το βαρέλι στις αρχές Νοεμβρίου, πλέον βρίσκεται κάτω από 54 δολάρια (πτώση άνω του 25%). Στα ίδια επίπεδα, δηλαδή στο 25% κυμαίνεται και η μείωση της διεθνούς τιμής της βενζίνης Platts για το επίμαχο διάστημα.

Γιατί η πτώση που έφτασε στις αντλίες των πρατηρίων είναι σημαντικά μικρότερη; Εν πολλοίς βασικός υπεύθυνος είναι η ανηλεής φορολογία των καυσίμων στη χώρα μας: το μεγαλύτερο μέρος της ελληνικής τιμής είναι ανελαστικό και προέρχεται από το σταθερό ειδικό φόρο κατανάλωσης. Για παράδειγμα στην τιμή της αμόλυβδης στις 28 Δεκεμβρίου που ήταν  1,489 ευρώ το λίτρο, τα 0,9979 ευρώ το λίτρο δηλαδή το 67% της τιμής ήταν φόροι και τέλη. Και από τους συνολικούς φόρους και τέλη, το ποσό των 0,7 ευρώ το λίτρο αντιστοιχεί στον ανελαστικό Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης που παραμένει σταθερός ανεξαρτήτως διακύμανσης της τιμής του καύσιμου.

Τι σημαίνει αυτό πρακτικά για τον Έλληνα καταναλωτή;

Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία η Ελλάδα βρισκόταν στις 17 Δεκεμβρίου στην τρίτη θέση της κατάταξης των τιμών της αμόλυβδης βενζίνης μεταξύ όλων των κρατών μελών της ΕΕ. Μόνο στην Ιταλία και την Ολλανδία η αμόλυβδη βενζίνη κοστίζει ακριβότερα. Συγκεκριμένα στην Ελλάδα η μέση τιμή ήταν 1,51 ευρώ το λίτρο, στην Ιταλία 1,52 και στην Ολλανδία 1,516 ευρώ το λίτρο (τιμές με φόρους). Η μέση τιμή της αμόλυβδης για την επίμαχη εβδομάδα του Δεκεμβρίου ήταν 1,367 ευρώ το λίτρο.

Η εικόνα βελτιώνεται λίγο στο πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης, όπου η χώρα μας βρίσκεται στην 7η θέση της ακρίβειας. Συγκεκριμένα ακριβότερο πετρέλαιο κίνησης από την Ελλάδα εμφανίζονται να έχουν η Σουηδία, η Φινλανδία, η Ιταλία, η Μ. Βρετανία, το Βέλγιο και η Γαλλία, ενώ ακριβότερο θέρμανσης η Δανία, η Ιταλία, η Ουγγαρία, η Σουηδία, η Πορτογαλία και η Ολλανδία.

πηγή capital.gr

Του Χάρη Φλουδόπουλου

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ