Συνεντεύξεις

N. Xριστοφόρου: «Το στοίχημά μας είναι, ολόκληρη η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου να γίνει ένας γαστρονομικός προορισμός»

Συνέντευξη στην
Πέγκυ Ντόκου

Η Γαστρονομία των νησιών της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, φαίνεται ότι κερδίζει σιγά σιγά το «μεγάλο στοίχημα» που είναι η ανάδειξη της ελληνικής κουζίνας και των ποιοτικών παραδοσιακών τοπικών προϊόντων μας.
Αυτό δηλώνει μεταξύ άλλων σε συνέντευξή του ο πρόεδρος της Λέσχης Αρχιμαγείρων Δωδεκανήσου και Κυκλάδων κ. Νίκος Χριστοφόρου. Ο ίδιος, μιλάει για την συνεργασία του με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου στο πλαίσιο της προετοιμασίας για το επόμενο έτος που είναι αφιερωμένο στην «Γαστρονομική Περιφέρεια της Ευρώπης», για τις διακρίσεις των νεαρών σεφ από την περιοχή μας σε ευρωπαϊκό επίπεδο, για το δύσκολο και απαιτητικό επάγγελμα του σεφ, για τη νέα τάση στην Γαστρονομία των νησιών της Περιφέρειας μας αλλά και για τις προσπάθειες που καταβάλλονται προκειμένου να αναδειχθούν όπως πρέπει και να γίνουν γνωστά στο εξωτερικό τα τοπικά προϊόντα και οι νοστιμιές των νησιών μας, καθώς είναι όλα ξεχωριστά και αξίζουν πολύ μεγαλύτερης προσοχής. «Η πληθώρα γεύσεων που υπάρχει ανά νησί –καθένα από αυτό έχει μια δική του γευστική “ταυτότητα” θα έλεγα- είναι και το μεγάλο μας όπλο» όπως δηλώνει, υπογραμμίζοντας πως υπάρχει ενδιαφέρον σε όλη αυτή την προσπάθεια που γίνεται για την ανάδειξη των νησιών της περιφέρειάς μας, ως γαστρονομικό προορισμό τόσο από τους παραγωγούς όσο και από τους ξένους επισκέπτες μας, που αναζητούν πλέον τα τοπικά προϊόντα.
Η συνέντευξη αναλυτικά:

• Κύριε Χριστοφόρου, θα ήθελα να ξεκινήσουμε από την συνεργασία σας με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου στο πλαίσιο της προετοιμασίας για το επόμενο έτος που είναι αφιερωμένο στην «Γαστρονομική Περιφέρεια της Ευρώπης».
Στόχος μας είναι να γίνει όλη η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, ένας γαστρονομικός προορισμός. Αυτό είναι το μεγάλο μας στοίχημα, το οποίο πιστεύω ότι σιγά σιγά το κερδίζουμε γιατί τα δείγματα είναι πολύ καλά μέχρι σήμερα. Ιδιαίτερα τα στάνταρ είναι πλέον πολύ υψηλά σε νησιά όπως η Ρόδος, η Μύκονος, η Σαντορίνη και η Κως. Η πληθώρα γεύσεων που υπάρχει ανά νησί –καθένα από αυτό έχει μια δική του γευστική «ταυτότητα» θα έλεγα- είναι και το μεγάλο μας όπλο. Η συνεργασία μας με την ΠΝΑΙ χτίστηκε σε πολύ γερές βάσεις και προχωράμε πολύ καλά. Έχουμε κάνει πολλές εκδηλώσεις και δράσεις από κοινού. Επόμενο βήμα είναι ο διαγωνισμός για την ανάδειξη του «Young Chef» από την Ρόδο, και ακολουθούν η Κως, η Μύκονος και η Νάξος. Ακολουθεί ο τελικός στην Σύρο από όπου θα αναδειχθεί ο σεφ που θα μας εκπροσωπήσει στην Βαρκελώνη τον προσεχή Νοέμβριο.
• Είστε ικανοποιημένος από το γεγονός πως νεαρά παιδιά από τα νησιά μας, έχουν πετύχει τέτοιες διακρίσεις;
Βεβαίως, διότι αυτό δείχνει και την δύναμη που έχουμε ως γαστρονομικός προορισμός. Η μεγάλη νίκη του Σταμάτη Μισομικέ το 2016 για τον τίτλο του European Young Chef, η κατάκτηση της 4ης θέσης του Σπύρου Κουγιού το 2017 μας κάνει πολύ ευχαριστημένους.
• Ωστόσο υπάρχει ενδιαφέρον σε όλη αυτή την προσπάθεια που γίνεται για την ανάδειξη των νησιών της περιφέρειάς μας, ως γαστρονομικό προορισμό; Οι παραγωγοί, οι σεφ, ανταποκρίνονται στο κάλεσμά σας;
Και οι συνάδελφοι σεφ αλλά και οι παραγωγοί, θέλουν να συμμετέχουν στην όλη προσπάθεια. Το ευχάριστο είναι πως ο κόσμος έχει αγκαλιάσει αυτό το εγχείρημα και έχει καταλάβει πόσο μεγάλη προστιθέμενη αξία θα δώσει στον τόπο μας η ανάδειξη της περιφέρειάς μας, ως γαστρονομικού προορισμού. Σίγουρα τα νησιά της Περιφέρειάς μας, η ίδια η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, θα αποκτήσουν μεγάλη φήμη το 2019 λόγω του τίτλου της «Γαστρονομικής Περιφέρεια της Ευρώπης» αλλά δεν θα μείνουμε σε αυτό. Η όλη προσπάθεια θα αφήσει μια μεγάλη παρακαταθήκη για την συνέχεια, για τα επόμενα χρόνια και θα δώσει μια μεγάλη δυναμική στους νέους σεφ για να προχωρήσουν αφού ξέρουν ότι ανοίγονται προοπτικές γι αυτούς. Ο σεφ είναι ένα επάγγελμα που τους δίνει αναγνωρισιμότητα αλλά και οικονομική άνεση.
Και από την άλλη, οι παραγωγοί άρχισαν να καταλαβαίνουν τα τελευταία χρόνια, την δύναμη των τοπικών προϊόντων. Έχουμε πολύ καλά και ποιοτικά προϊόντα, τα οποία έχουμε αφήσει πίσω λόγω της μονοκαλλιέργειας του Τουρισμού. Στην προσπάθεια έχουν αρχίσει να συμμετέχουν πλέον και μικρά νησιά ενώ καταγράφεται μια κινητικότητα για την ανάδειξη και προώθηση των τοπικών προϊόντων μας αλλά και η ανάπτυξη μιας ευγενούς άμιλλας μεταξύ των νησιών, θα λέγαμε. Αυτό είναι θετικό και πολύ καλό.
Μιας και μιλήσατε για το επάγγελμα, πώς είναι να είσαι σεφ αυτή την περίοδο; Είναι μια δουλειά, που έχει ανταπόκριση και την επιλέγουν τα νέα παιδιά;
Βεβαίως. Το ευχάριστο είναι ότι έρχονται νέα παιδιά στο επάγγελμα. Ωστόσο κάποιοι παίρνουν λάθος κατευθύνσεις, νομίζοντας πως θα τελειώσουν μια σχολή και την επόμενη μέρα θα γίνουν σεφ. Αυτό δεν γίνεται! Πρέπει να το βγάλουν από το μυαλό τους. Για να γίνεις σεφ πρέπει να δώσεις πολλά δείγματα γραφής. Έχει πολύ κούραση, πολύ ιδρώτα και δίνεις εξετάσεις καθημερινά. Σαν επάγγελμα είναι ψυχοφθόρο. Εκτίθεσαι καθημερινά. Στην μαγειρική δεν υπάρχει αυτό που λέμε ‘έκανα χίλια καλά κι ένα κακό’. Θα μετρήσει το λάθος. Αλλά είναι και ένα επάγγελμα που σου δίνει ικανοποίηση όταν βλέπεις τους πελάτες σου, τον κόσμο να είναι ικανοποιημένος.
Θα ήθελα να σας ρωτήσω σχετικά με τα «υλικά» που υπάρχουν στα νησιά μας, τα οποία φαίνεται ότι τώρα τα ανακαλύπτουμε όλοι μας. Τόσο οι σεφ όσο και οι νησιώτες με αποτέλεσμα να αποκτούν μια μεγαλύτερη σημασία.
Αυτό είναι αλήθεια. Αυτό τελικά, βοηθάει και την τοπική οικονομία του κάθε νησιού αλλά και την παραγωγή. Το ενδιαφέρον στρέφεται πάλι στον πρωτογενή τομέα, στα κρασιά και σε άλλα προϊόντα που μπορούν να παραχθούν. Είναι γεγονός πως κάποια πράγματα είχαν ξεχαστεί ενώ είναι πολύ σημαντικά και αφορούν τα απλά υλικά και τα ποιοτικά προϊόντα. Το ίδιο συμβαίνει και στις Κυκλάδες και στα Δωδεκάνησα. Φτάσαμε να έχουμε ξεχάσει πολύ απλά υλικά. Σίγουρα έχουμε πολλούς κρυμμένους «θησαυρούς» που τους ανακαλύπτουμε και πάλι.
• Τα νησιά φαίνεται πάντως ότι έχουν δυνατότητες –αν όχι σε τεράστιες ποσότητες- σε εκλεκτικά προϊόντα και γκουρμέ.
Αυτό είναι σωστό, αλλά αποτελεί και το μεγάλο μας όπλο. Εμείς δεν είμαστε η Θεσσαλία με τους τεράστιους κάμπους, είμαστε νησιά με μικρή παραγωγή αλλά με πιο νόστιμα προϊόντα και φυσικά πολύ καλής ποιότητας –χωρίς δυνατότητες παραγωγής σε τόνους. Όμως, το κάθε προϊόν δίνει τον χαρακτήρα σε κάθε νησί.
Ποιο θα ήταν το πιο νόστιμο φαγητό που εσείς θα προτείνατε;
Δεν μπορώ να ξεχωρίσω κάτι από το Νότιο Αιγαίο. Είμαστε σε μια περιοχή με 48 νησιά και καθένα από αυτά έχει τον χαρακτήρα του και την σημασία του. Π.χ. το «πιταρούδι» το κάνουμε στην Ρόδο αλλά ένα παρόμοιο που κάνουν στις Κυκλάδες με μάραθο έχει την νοστιμιά του! Υπάρχουν δηλαδή και συνταγές, γεύσεις που μας ενώνουν. Η κουλτούρα στην γαστρονομία της Αστυπάλαιας ταιριάζει πιο πολύ με τις Κυκλάδες.
Μην ξεχνάτε ότι τα νησιά, έχουν μεγάλο πλούτο σε ψάρια και θαλασσινά. Σε μερικά νησιά έχουν και μεγαλύτερη παράδοση σε αυτά με διαφορετικότητα.
Ο στόχος παραμένει να γίνουν γνωστά τα προϊόντα μας στο εξωτερικό;
Υπάρχει ενδιαφέρον και ανταπόκριση από τους ξένους. Είναι ευχάριστο και πολύ ενθαρρυντικό το γεγονός πως στο πλαίσιο της προσπάθειας για την ανάδειξη και αξιοποίηση του τίτλου της Γαστρονομικής Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου το 2019, οι ξένοι επισκέπτες μας ζητούν την τοπική κουζίνα. Ψάχνουν τα τοπικά προϊόντα που παράγονται εδώ. Έπαψαν να έρχονται και να ψάχνουν σολομούς και άλλα ευρωπαϊκά προϊόντα. Έμαθαν να ψάχνουν για τα τοπικά προϊόντα κι αυτό είναι το πιο ενθαρρυντικό.
Ποια θα λέγατε πως είναι η νέα τάση στην Γαστρονομία των νησιών της Περιφέρειας μας;
Νομίζω τα παραδοσιακά προϊόντα. Το έχουμε καταφέρει αυτό μέχρι σήμερα. Βλέπουμε ότι μεγάλα εστιατόρια και μάλιστα γκουρμέ, χρησιμοποιούν μόνον παραδοσιακά, τοπικά και ποιοτικά προϊόντα.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου