Ειδήσεις

Ανοχύρωτοι στις πυρκαγιές: Γερασμένα Canadair και ελλείψεις

«Ο καύσωνας αφαιρεί την υγρασία και αυξάνει την καύσιμη ύλη στα δάση. Αυτό σε συνδυασμό με τις ελλείψεις στο Πυροσβεστικό Σώμα δημιουργεί ένα εκρηκτικό μίγμα. Ας ελπίσουμε να μην κληθούμε να αντιμετωπίσουμε κάτι ανάλογο με αυτό που συνέβη στην Πορτογαλία». Κραυγή αγωνίας από τους πυροσβέστες την ώρα που η Ελλάδα πλήττεται από καύσωνα ενώ έχουν εκδηλωθεί και οι πρώτες πυρκαγιές.  Οπως λέει στον «Ελεύθερο Τύπο» αξιωματικός του Πυροσβεστικού Σώματος, η Αττική, δέκα χρόνια μετά τον πύρινο όλεθρο στην Πάρνηθα, είναι πιο αποψιλωμένη σε πυροσβεστικό προσωπικό από οποιαδήποτε άλλη χρονιά. Η πύρινη λαίλαπα στη Πορτογαλία, που στοίχισε τη ζωή σε 64 ανθρώπους και προκάλεσε τον τραυματισμό 204, έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου στις πυροσβεστικές υπηρεσίες όλης της Ευρώπης.

Στην Ελλάδα η ηγεσία της Πυροσβεστικής έχει να αντιμετωπίσει έναν συνδυασμό προβλημάτων: Τη μειωμένη επιχειρησιακή ετοιμότητα λόγω ελλείψεων σε εναέρια μέσα και εξοπλισμό, την ανεπαρκή συντήρηση των οχημάτων και την «ασθμαίνουσα» δασοπροστασία από τους φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Σε αυτά ήρθε να προστεθεί ο καύσωνας, που μετατρέπει τα δάση σε «πυριτιδαποθήκες» και κάνει τους αξιωματικούς της Πυροσβεστικές να χαρακτηρίζουν τις συνθήκες ως «ακραίες».

Μέσα σε αυτό το σκηνικό η Ένωση Αξιωματικών Πυροσβεστικού Σώματος ανακοίνωσε χθες ότι «πάνω από 400 πυροσβέστες μετακινήθηκαν από τις πυροσβεστικές υπηρεσίες της Αττικής, παραμονές της έναρξης της αντιπυρικής περιόδου». Οι συγκεκριμένοι πυροσβέστες μετακινήθηκαν εκτός Αττικής για να επανδρώσουν τις νέες πυροσβεστικές υπηρεσίες στους εθνικούς δρόμους και στα αεροδρόμια. Το πρόβλημα, ωστόσο, είναι ότι δεν αντικαταστάθηκαν με αποτέλεσμα να είναι ορατό το ενδεχόμενο η Πυροσβεστική να μην μπορεί να ανταποκριθεί επαρκώς, σε περίπτωση που υπάρξουν ταυτόχρονα δύο μεγάλα πύρινα μέτωπα σε Αττική και κάποιο άλλο σημείο της Ελλάδας.

«Δυστυχώς μετά από τόσες μεγάλες καταστροφές που ζήσαμε από το 2007 και μετά, φαίνεται ότι η Πολιτεία δεν έχει πάρει ακόμα το μάθημά της, προκειμένου να ενισχύσει την Πυροσβεστική και το σύστημα πολιτικής προστασίας. Η πολιτική ηγεσία αντί να ενεργεί, επιλέγει την τακτική των ψυχολογικών επιχειρήσεων. Ενδιαφέρον μεν το αφήγημα αλλά το προπέτασμα καπνού δεν φτάνει για να σβήσει πυρκαγιές. Πάνω από το 20% των υδροφόρων οχημάτων και το 30% των βοηθητικών οχημάτων βρίσκονται εκτός λειτουργίας. Για την ηλικιακή τους κατάσταση να πούμε ότι βρίσκονται σε υπερώριμη φάση. Ταυτόχρονα, η εναέρια υποστήριξη των πυροσβεστικών επιχειρήσεων βρίσκεται σε ιστορικά χαμηλά. Το θετικό είναι ότι μετά από τόσες μεγάλες καταστροφές, το προσωπικό του Π.Σ., ελπίζω και οι πολίτες, έχουν συσσωρευμένη εμπειρία διαχείρισης κρίσεων», λέει στον «Ελεύθερο Τύπο» ο κ. Γιάννης Σταμούλης, πρόεδρος της Ένωσης Αξιωματικών του Πυροσβεστικού Σώματος.

Και σαν να μην έφταναν αυτά, αρκετοί από τους προμηθευτές του Π.Σ. έχουν σταματήσει τις πιστώσεις, καθώς δεν έχουν άλλη υπομονή να περιμένουν την κάλυψη ανείσπρακτων χρηματικών ενταλμάτων. Το αποτέλεσμα είναι να μένουν παροπλισμένα πυροσβεστικά οχήματα ακόμα και για την έλλειψη μίας φλάντζας αντλίας, που κοστίζει μόλις 120 ευρώ.

«Τα οχήματα κουβαλούν ανθρώπινες ψυχές. Αντί για να δοθεί έμφαση στη συντήρησή τους κοιτάμε να τους βάλουμε gps για να βλέπει το κέντρο που βρίσκονται ανά πάσα στιγμή. Αναγκάζονται διοικητές να βγαίνουν στη γύρα για να πάρουν καμία χορηγία. Πρέπει κάποια στιγμή να δώσουμε έμφαση στην πρόληψη. Έχουμε συμβασιούχους που απασχολούνται για πέντε μήνες ενώ θα μπορούσαμε να τους χρησιμοποιούμε όλο το χρόνο, προκειμένου να καθαρίζουν το χειμώνα τα δάση. Ως πότε θα μας ενδιαφέρει μόνο η καταστολή; Όσο για τις δαπάνες για την απασχόλησή τους, σκεφτείτε μόνο πόσο κοστίζει στο δημόσιο μία πυρκαγιά. Επίσης, θέλω να κάνω μία ρητορική ερώτηση για το που πηγαίνουν τα χρήματα που δίνονται στους Δήμους για δασοπροστασία. Γιατί πρέπει να ξέρετε ότι τα δάση ήταν και είναι πυριτιδαποθήκες», εξηγεί στον «ΕΤ» ο κ. Αλέξανδρος Φαραντάκης, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πενταετούς Υποχρέωσης και Συμβασιούχων Πυροσβεστών

Τα αεροσκάφη

Για ακόμα μία χρονιά φέτος αεροσκάφη ακόμα και ηλικίας 40 ετών θα κληθούν να σβήσουν πυρκαγιές. Πρόκειται για τα καναντέρ CL-215, τα οποία θεωρούνται εντελώς γερασμένα με αποτέλεσμα τις συνεχείς βλάβες και τη μειωμένη επιχειρησιακή δυνατότητα. Εννιά από αυτά εκτιμάται ότι θα είναι φέτος διαθέσιμα μέχρι τα μέσα του Ιουλίου. Δίπλα τους θα βρίσκονται τέσσερα καναντέρ CL-415 με δυνατότητα ρίψης έξι τόνων νερού. Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια τέσσερα αεροσκάφη αυτού του τύπου έχουν συντριβεί. Στη μάχη θα πέσουν και 19 αεροσκάφη Pezetel, τα οποία, ωστόσο, έχουν σημαντικά μικρότερη δυνατότητα ρίψης νερού (1,5-2 τόνους), ενώ μειονέκτημα αποτελεί και το γεγονός ότι μπορούν να ανεφοδιαστούν μόνο από σταθερές εγκαταστάσεις.

Ο Στρατός ενισχύει τη δασοπυρόσβεση με τη διάθεση τριών Σινούκ, ενώ ακόμα μεγαλύτερη θα είναι η συμβολή του σε περίπτωση που προκύψει έκτακτη ανάγκη. Τα δύο Super Puma με δυνατότητα χρήσης πυροσβεστικού κάδου που είναι σήμερα αξιόμαχα θα μπουν μέχρι το τέλος του Ιουλίου στο συνεργείο για βαριές συντηρήσεις και ενδεχομένως να χρειαστεί η αντικατάστασή τους.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες από το Π.Σ., το ίδρυμα Λάτση προχώρησε στη δωρεά δύο πυροσβεστικών κάδων και ο όμιλος Βαρδινογιάννη στη δωρεά ακόμη ενός. Γενικότερα, όπως λένε στελέχη του Σώματος, η Πυροσβεστική, λόγω των τεράστιων περικοπών από την επιβολή των Μνημονίων και μετά, έχει ανάγκη από τη στήριξη ιδιωτών.

Αξιόπιστες πηγές αναφέρουν ότι η πολιτική ηγεσία κάνει σκέψεις –χωρίς τίποτα να έχει ακόμα αποφασιστεί- για αγορά 15 Σινούκ (κοστίζει 2,5 εκατομμύρια ευρώ το ένα και χρειάζονται ακόμα 1,2 εκατομμύρια ευρώ για την τοποθέτηση δεξαμενής). Και αυτό γιατί θεωρείται πιο συμφέρουσα λύση η αγορά τους σε σχέση με την ενοικίαση –όπως γίνεται μέχρι σήμερα- ελικοπτέρων Ericson.

 

Η οριακή κατάσταση των πυροσβεστικών αεροσκαφών σε αριθμούς:

  • 4 από τα συνολικά 8 πυροσβεστικά αεροσκάφη Καναντέρ CL-415 θα είναι στην καλύτερη περίπτωση ετοιμοπόλεμα μέχρι τα μέσα Ιουλίου. Έχουν δυνατότητα ρίψης 6 τόνων νερού.
  • 4 Καναντέρ CL-415 έχουν συντριβεί τα τελευταία χρόνια.
  • 9 από τα συνολικά 13 αεροσκάφη Καναντέρ CL-215 θα είναι διαθέσιμα στην καλύτερη περίπτωση φέτος. Δυνατότητα ρίψης νερού 5,5 τόνων νερού.
  • 40 χρόνια επιχειρήσεων συμπληρώνουν τα Καναντέρ CL-215, τα οποία θεωρούνται εντελώς γερασμένα με αποτέλεσμα τις συνεχείς βλάβες και τη μειωμένη επιχειρησιακή δυνατότητα.
  • 19 αεροσκάφη Pezetel βρίσκονται σήμερα σε πτητική διαθεσιμότητα από τα συνολικά 21. Δυνατότητα ρίψης νερού 1,5-2 τόνους. Το μειονέκτημά τους είναι ότι μπορούν να ανεφοδιαστούν μόνο από σταθερές εγκαταστάσεις (αεροδρόμια).
  • 3 Σινούκ του Στρατού είναι ετοιμοπόλεμα
  • 2 ιδιόκτητα Super Puma με δυνατότητα χρήσης πυροσβεστικού κάδου. Τον Ιούλιο θα μπουν στο συνεργείο για βαριές συντηρήσεις.
  • 3 ελικόπτερα Ericson
  • 7 μεσαίου τύπου ελικόπτερα θα διατεθούν μέχρι το τέλος του Ιουλίου
  • 3 ελικόπτερα B/K 117 (πρόκειται για ελικόπτερα μεταφοράς προσωπικού και συντονισμού)

Ελεύθερος Τύπος

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου