Η αγάπη του για τη θάλασσα και το νησί του, οι διακοπές με φίλους το 2014 με ένα σκάφος και το ανήσυχο πνεύμα του, ήταν τα εφόδια αλλά και το κίνητρο για να πάρει την απόφαση να κλείσει έναν επιτυχημένο κύκλο 17 ετών στην Γερμανία όπου εργάστηκε σε σημαντικές θέσεις και να επιστρέψει στη Ρόδο.

Αξιοποιώντας τις γνώσεις και την εμπειρία του ο κ. Αναστάσιος Κωνσταντάρος, ίδρυσε την πρώτη πλατφόρμα παγκοσμίως για αξιολόγηση σκαφών αναψυχής απευθείας από το ναυλωτή του σκάφους, προσφέροντας επιπλέον υπηρεσίες ναυλώσεων και πωλήσεων σκαφών, συμβουλευτικές υπηρεσίες ανάπτυξης για εταιρείες Yachting με έδρα τη Ρόδο και με δραστηριοποίηση σε τοπικό, πανελλαδικό αλλά και διεθνές επίπεδο.
Το 1ο Aegean Yachting Festival που πραγματοποιήθηκε το περασμένο σαββατοκύριακο στη Ρόδο, παρά τις αντικειμενικές δυσκολίες λόγω της πανδημίας ήταν ένας μόνο στόχος από τους πολλούς που έχει θέσει ο κ. Α. Κωνσταντάρος με απώτερο σκοπό, όπως λέει στη συνέντευξή του στη «δ», να επανατοποθετηθούν στον χάρτη του θαλάσσιου τουρισμού τα νησιά του Αιγαίου όπως του αξίζουν.


Να ξεκινήσουμε την συνέντευξη, από το 1ο Aegean Yachting Festival, που πραγματοποιήθηκε το περασμένο σαββατοκύριακο στη Ρόδo και το οποίο εν μέσω αντικειμενικών δυσκολιών, λόγω της πανδημίας, είχε πολύ μεγάλη απήχηση. Ποια θα λέγατε ότι είναι τα συμπεράσματα αυτής της συνάντησης;
Καταρχάς θα ήθελα να ευχαριστήσω όλους τους φορείς που συνεργάστηκαν μαζί μας αρμονικά, στήριξαν την προσπάθεια αυτή (Υπουργείο Τουρισμού, Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ΕΟΤ, ΠΝΑΙ, Δήμο Ρόδου, Επιμελητήριο Δωδεκανήσου, Ένωση Ξενοδόχων Ρόδου, ΔΟΠΑΡ, Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου) και συμμερίστηκαν το όραμά μας να επαναφέρουμε δυναμικά αλλά και να προωθήσουμε τον θαλάσσιο τουρισμό και το yachting ειδικότερα στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, στην Ρόδο μας, εν μέσω μιας πρωτοφανούς πανδημίας και έντονων γεωπολιτικών εξελίξεων στην περιοχή μας μέσω του Aegean Yachting Festival. Να ευχαριστήσω επίσης τους χορηγούς μας, τους εκθέτες, τους ιδιοκτήτες σκαφών, τους εθελοντές, τους Φίλους Ιστορικών Οχημάτων Ρόδου, το 4ο Σύστημα Ναυτοπροσκόπων Ρόδου, τον ΝΟΡ, την Φιλαρμονική του Δήμου Ρόδου, καθώς και τους πάνω από 5500 επισκέπτες, που αγκάλιασαν την προσπάθεια αυτή και έδωσαν όλο αυτό το χρώμα που το έκανε ξεχωριστό. Ο στόχος μας φέτος, δεν ήταν άλλος από το να στρέψει ο κόσμος το βλέμμα του προς τη θάλασσα, που σαφώς και επετεύχθη. Το κοινό είχε την δυνατότητα για πρώτη χρονιά να επισκεφθεί σκάφη, να ενημερωθεί για δυνατότητες ναύλωσης, για προϊόντα και υπηρεσίες. Να είστε βέβαιοι πως σε φυσιολογικές συνθήκες, χωρίς υγειονομικά πρωτόκολλα που στραγγαλίζουν κάθε τέτοια δράση, το φεστιβάλ αυτό θα ήταν ακόμη μεγαλύτερο και σίγουρα πιο διεθνές, πράγμα που αναμένουμε να συμβεί, καλώς εχόντων των πραγμάτων, του χρόνου στο 2ο Aegean Yachting Festival που θα πραγματοποιηθεί 22-24 Οκτωβρίου του 2021. Συμπεραίνουμε λοιπόν πως ο κόσμος τόσο στο νησί μας, όσο και οι επισκέπτες του, διψούν για δράσεις και δραστηριότητες. Ανέκαθεν οι νησιώτες είχαμε ανοιχτούς ορίζοντες, τόσο επιχειρηματικά όσο και πολιτιστικά. Τέτοιες εκδηλώσεις δίνουν νέες εικόνες και νέες ευκαιρίες επαναπροσδιορισμού του τουριστικού προϊόντος, όσο και του επαγγελματικού προσανατολισμού στους νέους και πιστέψτε με, ο κλάδος του θαλάσσιου τουρισμού έχει πολλά να δώσει στην περιοχή μας αν και δυστυχώς ακόμα βρισκόμαστε σε εμβρυακό στάδιο.
• Στον χαιρετισμό που απευθύνατε, ως διευθύνων σύμβουλος της διοργανώτριας εταιρείας BoatsAdvisor Hub & Events και υπεύθυνος της διοργάνωσης, αναφέρατε ότι όραμά σας είναι να ανακτήσει η Ρόδος τη φήμη της ως σταυροδρόμι ναυτιλίας και θαλάσσιου τουρισμού της νοτιοανατολικής Μεσογείου. Πόσο κοντά είμαστε σε αυτό τον στόχο;
Όπως προανέφερα, ακόμα βρισκόμαστε σε εμβρυακό στάδιο. Αυτό σημαίνει πως η ανάπτυξή μας, αποτελεί μονόδρομο. Η Ρόδος αποτελεί ένα από τα ισχυρότερα brand παγκοσμίως, το Αιγαίο και τα νησιά του το ίδιο. Καλούμαστε λοιπόν να τα επανατοποθετήσουμε στον χάρτη του θαλάσσιου τουρισμού όπως εμείς θέλουμε, ξέρουμε, μπορούμε και τους αξίζει. Για να κινηθούμε σωστά προς την κατεύθυνση αυτή, πρέπει να δοθεί χώρος και χρόνος στους πραγματικούς γνώστες του αντικειμένου αυτού, να σχεδιάσουν και να μελετήσουν τα βήματα προς τα εμπρός, γιατί ο όρος θαλάσσιος τουρισμός πραγματικά διαφέρει από τις μορφές τουρισμού που γνωρίζουμε και δουλεύουμε χρόνια με εξαιρετικούς επαγγελματίες να φέρνουν τα εξαιρετικά αυτά αποτελέσματα για την χώρα και τα νησιά μας. Η ανάπτυξη λοιπόν ενός στρατηγικού σχεδιασμού προβολής και σχεδίου βιώσιμης ανάπτυξης του yachting, θα μας οδηγήσει στον στόχο μας. Μέσω σωστής οργάνωσης, συνεργασίας ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, επενδύσεων στο θέμα των υποδομών και των υπηρεσιών, θεωρώ πως το στοίχημα μπορεί να κερδηθεί και η Ρόδος να αποτελέσει σε 5 έως 8 χρόνια από σήμερα πόλο έλξης των λατρών του παγκόσμιου yachting. Να σας αναφέρω ένα και μόνο στατιστικό στοιχείο για να κατανοήσετε τόσο εσείς, όσο και οι αναγνώστες γιατί στοχεύουμε στο να αναπτυχθεί ο συγκεκριμένος κλάδος: Ο πελάτης που επιλέγει το σκάφος ως μέσο για τις διακοπές του, για κάθε 1€ που ξοδεύει για την ναύλωση του σκάφους, ξοδεύει άλλα 50€ στην τοπική οικονομία κατά τη διάρκεια της παραμονής του και τα εβδομαδιαία ναύλα μπορεί να κινηθούν από μερικές χιλιάδες ευρώ μέχρι και πολλά εκατομμύρια. Καταλαβαίνετε λοιπόν πόσο σημαντικό είναι αυτό για τις τοπικές υπηρεσίες, επιχειρήσεις αλλά και για τα μικρά μας νησιά που ζουν και αναπνέουν από τον θαλάσσιο τουρισμό. Κάνω λοιπόν έκκληση στους αρμόδιους του τουριστικού προϊόντος να δώσουν την δέουσα προσοχή και ευκαιρία που αξίζει, σε έναν κλάδο που μπορεί να μας εκτοξεύσει αν τον διαχειριστούμε σωστά και στοχεύσουμε προς τα εκεί.


Ο κλάδος του yachting, δεν θα μπορούσε να μείνει αλώβητος από την πανδημία του κορωνοϊού. Πόσο διάστημα εκτιμάτε ότι θα απαιτηθεί για να επανέλθει στα γνώριμα επίπεδα;
Ακυρώσεις κρατήσεων, περιορισμένα ναύλα, διαρκώς αυξανόμενα τρέχοντα λειτουργικά έξοδα, κλειστά σύνορα, δεμένα σκάφη αναψυχής και “ορατότης μηδέν” ως προς την ανάκαμψη στην οποία όλοι προσβλέπουν. Αυτή είναι σήμερα η πραγματικότητα που αντιμετωπίζουν οι περισσότεροι επαγγελματίες Yachting στην χώρα μας, ενώ την ίδια στιγμή, οι γειτονικές μας χώρες ρίχνουν όλο το βάρος στην προβολή και ανάδειξη του εν λόγω κλάδου, προσβλέποντας σε αύξηση των κρατήσεών τους. Την παρούσα χρονική συγκυρία, ο κλάδος μας αντιμετωπίζει την μεγαλύτερη πρόκληση εν σχέσει με τη βιωσιμότητα του, όπως βέβαια και το σύνολο της οικονομίας ελέω πανδημίας.

Τα εφόδια, οι προϋποθέσεις αλλά και η στήριξη της πολιτείας, υπάρχουν για να ανακάμψει ο κλάδος κύριε Κωνσταντάρε;
Η έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού προβολής και σχεδίου βιώσιμης ανάπτυξης του yachting, είναι σήμερα εν μέσω της μεγαλύτερης κρίσης που έχει αντιμετωπίσει η ανθρωπότητα τα τελευταία χρόνια, πιο εμφανής από ποτέ. Όλοι όσοι ασχολούμαστε με το yachting, γνωρίζουμε πως πρόκειται για τον κλάδο που θα ήταν λογικό, σε μια περίοδο υγειονομικής κρίσης, να αναδειχθεί περισσότερο από κάθε άλλον, καθότι προσφέρει στον ταξιδιώτη ιδιωτικότητα και ασφάλεια, όμως, ως είθισται, αρκούμαστε στις φιλότιμες προσπάθειες και στην καλή θέληση μερικών επαγγελματιών ή παραγόντων του κλάδου, οι οποίοι με κάθε τρόπο προσπαθούν να τον αναδείξουν.

• Τι θα πρέπει να γίνει προς αυτή την κατεύθυνση κατά την άποψή σας;
Η ομοψυχία και η συνεργασία των θεσμικών φορέων που συνθέτουν τον κλάδο, τόσο ιδιωτικών όσο και δημόσιων ή δημοτικών, αποτελεί για εμάς το μοναδικό εργαλείο αναγέννησης και αναβάθμισης τόσο του προορισμού, όσο και του θαλάσσιου τουρισμού εν γένει, τον οποίο καλούμαστε να αναδείξουμε αλλά και να υπηρετήσουμε με αφοσίωση. Αυτός ο δρόμος, είναι ο πιο τελεσφόρος, προκειμένου, να πάψει το yachting να αποτελεί τον “φτωχό συγγενή” του τουριστικού προϊόντος της χώρας μας.

• Τα μηνύματα για τον θαλάσσιο και ναυτικό τουρισμό της σεζόν του 2021 ποια είναι;
Για το 2021 οποιαδήποτε πρόβλεψη είναι παρακινδυνευμένη καθώς κανείς δεν γνωρίζει την εξέλιξη της πανδημίας αλλά και των ιατροφαρμακευτικών ερευνών για την αντιμετώπισή της. Αν υποθέσουμε πως θα βρεθεί κάποια θεραπεία έως τον Απρίλιο, θεωρώ πως θα επανέλθουμε σχετικά γρήγορα ειδικά στο κομμάτι του yachting στο 80-90% του 2019, για το 2021. Αν όχι πολύ φοβάμαι πως η επόμενη χρονιά θα είναι ελαφρώς βελτιωμένη σε σχέση με το 2020 οπότε θα κινηθούμε γύρω στο 40-45% του 2019.
• Κλείνοντας τη συνέντευξη, θα ήθελα να μας πείτε, ποιο ήταν το έναυσμα εκείνο που σας ώθησε, να αλλάξετε επαγγελματική κατεύθυνση και έχοντας εργαστεί επί σειράν ετών ως Project manager στον κατασκευαστικό κλάδο και Real estate Consultant για τραπεζικούς ομίλους στη Γερμανία, να επιστρέψετε στη Ρόδο για να ασχοληθείτε με το yachting, να ιδρύσετε την BoatsAdvisor Hub&Events, η οποία είναι η πρώτη πλατφόρμα παγκοσμίως για αξιολόγηση σκαφών αναψυχής απευθείας από το ναυλωτή του σκάφους, προσφέροντας επιπλέον υπηρεσίες ναυλώσεων και πωλήσεων σκαφών, συμβουλευτικές υπηρεσίες ανάπτυξης για εταιρείες Yachting, καθώς και υπηρεσίες Project Management & -planning σε επίπεδο Events.
Είχα την τύχη να εκπαιδευτώ, να ζήσω και να εργαστώ για πάνω 17 χρόνια στην Γερμανία σε σημαντικές εταιρείες και σε θέσεις που μου έδωσαν την δυνατότητα να μπορώ να αξιοποιήσω όλες αυτές τις γνώσεις σήμερα. Η αγάπη μου για το νησί που μεγάλωσα, τους ανθρώπους μου, την θάλασσα, με οδήγησε να αναζητώ τρόπους επιστροφής και κάπου εκεί η ευκαιρία μου δόθηκε και «την άρπαξα απ’ τα μαλλιά», κάνοντας το χόμπι μου επάγγελμα, αξιοποιώντας τις γνώσεις που αποκόμισα τόσο στο Project management & – planning, όσο και στο consulting και προσαρμόζοντας τα στα δεδομένα του yachting, πράγμα που δεν μετάνιωσα στιγμή έως τώρα, καθώς η δυναμική της εταιρείας μας στον χώρο του yachting χρόνο με τον χρόνο αναπτύσσεται και αυτό αποτελεί την καλύτερη ανταμοιβή για την απόφαση μου. Η αγάπη μου για την θάλασσα και οι διακοπές με φίλους με ένα σκάφος το 2014 με οδήγησαν στην ιδέα της δημιουργίας της πρώτης παγκόσμιας πλατφόρμας αξιολόγησης σκαφών αναψυχής καθώς αναζητούσαμε πληροφορίες που δεν μπορούσαμε να βρούμε πουθενά. Αποφασίσαμε λοιπόν την δημιουργία της πλατφόρμας www.boatsadvisor.com έτσι ώστε καμία σημαντική πληροφορία να μην πηγαίνει χαμένη και με τον τρόπο αυτό να βοηθάμε όλους αυτούς που έχουν τις απορίες που είχαμε και εμείς τότε, τόσο για θέματα του σκάφους αυτού καθ’ αυτού, όσο και για την ναύλωση ή αγορά ενός σκάφους. Κάπως έτσι το 2016 ιδρύθηκε η BoatsAdvisor-the independent reviewing hub αρχικά στην Γερμανία, παράλληλα με την κύρια εργασία μου και το 2018 μεταφέρθηκε στην Ρόδο όπου εμπλουτίσαμε τις υπηρεσίες μας και έτσι γεννήθηκε η BoatsAdvisor Hub&Events όπως την γνωρίζουμε σήμερα. Πλέον δραστηριοποιούμαστε επιτυχημένα, τυγχάνοντας αναγνώρισης τόσο τοπικά όσο και στο διεθνές περιβάλλον του κλάδου του yachting. Κρίνοντας λοιπόν από την προσωπική μου πορεία και εμπειρία θα έλεγα πως ο καθένας ξέρει μέσα του τι τον κάνει ευτυχισμένο και χαρούμενο. Αν αυτό το κάνει και με τον δέοντα επαγγελματισμό, πείσμα και όρεξη, τότε δεν υπάρχει περίπτωση αποτυχίας σε οποιοδήποτε περιβάλλον και αν επιλέξει να δραστηριοποιηθεί, όσο ανταγωνιστικό ή «κλειστό» μπορεί να θεωρείται.

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ