Ειδήσεις

Τουρισμός: Από το μπλε του Αιγαίου στην «ασημένια» σεζόν – Η νέα ευκαιρία της Ελλάδας

Φλωρεντία, Μάιος 2025. Στεκόμαστε στην ουρά για να ανεβούμε στον τρούλο του περίφημου Καθεδρικού Ναού. Μπροστά μας, ένα ζευγάρι Αμερικανών γύρω στα εβδομήντα μάς λέει πως ταξίδεψε στην Ιταλία για να γιορτάσει τα 40 χρόνια έγγαμου βίου. Στην τριακονταετή επέτειο είχε βρεθεί ξανά στη Φλωρεντία, αλλά τότε ο ναός ήταν κλειστός λόγω εργασιών. Δέκα χρόνια μετά, επέλεξαν να επιστρέψουν, ξοδεύοντας ένα όχι ευκαταφρόνητο ποσό για εισιτήρια και διαμονή, περιμένοντας στην ουρά για σχεδόν μία ώρα. Όταν όμως ήρθε η στιγμή να περάσουν στο εσωτερικό, συνειδητοποίησαν πως για να δουν την πόλη από ψηλά έπρεπε να ανέβουν με τα πόδια 463 σκαλιά. Εκεί κατάλαβαν ότι η συγκεκριμένη εμπειρία ξεπερνούσε πια τις δυνάμεις τους.

Μιλώντας στο συνέδριο του Economist (5/9), ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκος Πιερρακάκης, υπογράμμισε την ανάγκη για «περαιτέρω εστίαση στη silver economy», δηλαδή στο να προσελκύσουμε άτομα της τρίτης ηλικίας για διακοπές στην Ελλάδα.

Μπορεί η Ελλάδα να αξιοποιήσει την «ασημένια» ευκαιρία;
Η Ελλάδα υποδέχεται κάθε χρόνο εκατομμύρια ταξιδιώτες μεγαλύτερης ηλικίας, ωστόσο οι υποδομές της δεν είναι πάντα φιλικές προς αυτούς. Έλλειψη προσβασιμότητας σε μνημεία, ξενοδοχεία χωρίς ειδικές παροχές, περιορισμένες υπηρεσίες υγείας κοντά σε τουριστικούς προορισμούς: Όλα αυτά βάζουν φρένο, παρότι έχει τα φυσικά πλεονεκτήματα να πρωταγωνιστήσει σε αυτή την αγορά. Αν δεν επενδύσει στα παραπάνω, υπάρχει ο κίνδυνος οι τουρίστες της τρίτης ηλικίας να ζήσουν εμπειρίες ανάλογες με εκείνες των Αμερικανών στη Φλωρεντία.

Αν όμως το πράξει, θα έχει αυξήσει τις αφίξεις μιας ομάδας που επιλέγει παραδοσιακά να κάνει τις διακοπές της σε χώρες όπως η Ισπανία, η Πορτογαλία και η Γαλλία, όλες ανταγωνίστριες της Ελλάδας στον τουρισμό.

Ο λεγόμενος «ασημένιος τουρισμός» κρύβει τεράστιες ευκαιρίες για χώρες όπως η Ελλάδα. Καταρχάς, οι μεγαλύτερης ηλικίας ταξιδιώτες διαθέτουν συνήθως περισσότερο χρόνο και συχνά μεγαλύτερη οικονομική άνεση. Αυτό σημαίνει ότι μπορούν να ξοδέψουν πιο πολλά χρήματα για ποιοτικά καταλύματα, οργανωμένες εμπειρίες, υπηρεσίες ευεξίας ή ακόμα και μακροχρόνιες διαμονές.

Επιπλέον, σε αντίθεση με τους νεότερους ταξιδιώτες που προτιμούν το καλοκαίρι, οι ηλικιωμένοι δεν μπορούν εύκολα να αντέξουν ακραίες καιρικές συνθήκες, όπως οι καύσωνες που πλήττουν τη χώρα τους θερινούς μήνες. Κατά συνέπεια, επιλέγουν να ταξιδεύουν κυρίως την άνοιξη και το φθινόπωρο – εποχές που η Ελλάδα παραμένει ελκυστική, αλλά οι αφίξεις είναι μειωμένες. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε ουσιαστική επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν, αλλά και σε αποσυμφόρηση κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, περιορίζοντας τον υπερτουρισμό.

Την ίδια στιγμή, οι ταξιδιώτες της τρίτης ηλικίας αναζητούν ασφάλεια, πολιτισμό και ήπιες δραστηριότητες. Αυτό σημαίνει ότι η Ελλάδα έχει την ευκαιρία να χτίσει ταυτότητα πέρα από το «ήλιος και θάλασσα» δίνοντας βαρύτητα σε μουσεία, αρχαιολογικούς χώρους, γαστρονομία, αγροτουρισμό και ιαματικές πηγές.

Η πρόκληση των νέων συνταξιοδοτικών τάσεων
Βέβαια, η διεθνής τάση για αύξηση των ορίων συνταξιοδότησης και το γεγονός ότι όλο και περισσότεροι συνταξιούχοι παραμένουν στην αγορά εργασίας αποτελούν πρόκληση. Ένας εργαζόμενος 67 ή 70 ετών ίσως δεν διαθέτει τον ίδιο ελεύθερο χρόνο για μεγάλης διάρκειας ταξίδια. Αυτό δεν σημαίνει ότι η silver economy χάνει τη δυναμική της· αντίθετα, μεταβάλλεται. Οι μεγαλύτερης ηλικίας εργαζόμενοι ταξιδιώτες ίσως να προτιμούν πιο σύντομες αλλά συχνότερες αποδράσεις, με έμφαση στην ποιότητα και την άνεση.

Για την Ελλάδα, η εξέλιξη αυτή μπορεί να αποδειχθεί πλεονέκτημα. Αντί να στηριχτεί αποκλειστικά σε επισκέπτες που έρχονται για εβδομάδες, μπορεί να απευθυνθεί σε αυτούς που αναζητούν σαββατοκύριακα πολιτισμού, διατροφής ή ευεξίας. Με σωστό σχεδιασμό, η χώρα μπορεί να προσελκύσει και τη «νέα γενιά» των ενεργών ηλικιωμένων, που ταξιδεύουν διαφορετικά αλλά παραμένουν πρόθυμοι να επενδύσουν στην εμπειρία.

Σε κάθε περίπτωση, η «silver economy» δεν είναι απλώς μια ακόμη δημογραφική τάση. Είναι μια στρατηγική ευκαιρία που μπορεί να μετατρέψει την Ελλάδα σε πρότυπο προορισμό για ταξιδιώτες τρίτης ηλικίας, φέρνοντας σταθερά έσοδα και ενισχύοντας την εικόνα της χώρας ως προορισμού φιλοξενίας, ποιότητας και αυθεντικών εμπειριών.

Πηγή: newmoney.,gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου