• Το Δίκτυο αισθητήρων στα σχολικά κτήρια • Σύστημα Έξυπνων Διαβάσεων Πεζών • Σύστημα Εποπτείας Σεισμικού Φορτίου Κτηρίων Καταγραφής • Το «Σύστημα Έξυπνης Ενεργειακής Διαχείρισης Κτηρίων • Το Σύστημα Έξυπνης Διάβασης Πεζών • Αλλάζει η λειτουργία των παρκόμετρων στην πόλη
Τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη σχετικά με την Ρόδο να μπαίνει στην ψηφιακή εποχή, παρουσίασε χτες ο ο αντιδήμαρχος Δημοτικής Ενότητας Αρχαγγέλου και Ψηφιακής Μετάβασης, κ. Γιώργος Βαρέλης. σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε από κοινού με τον αναπληρωτή διευθυντή από την Διεύθυνση Πληροφορικής & Νέων Τεχνολογιών κ. Χρήστο Πανά.
«Προσπαθούμε να τρέξουμε τα υποέργα του Ταμείου Ανάκαμψης που βρίσκονται σε εκκρεμότητα. Να θυμίσω ότι είχε ολοκληρωθεί η τηλεφροντίδα ηλικιωμένων με ‘βραχιολάκι’ –ένα έργο του οποίου, η χρηματοδότηση λήγει στους επόμενους μήνες και αναζητούμε λύση, καθώς έχει σώσει ζωές κι έχει ανταπόκριση από τον κόσμο» -δήλωσε μεταξύ άλλων ο κ. Βαρέλης.
Τα έργα που παρουσίασε, είναι τα εξής:
Το Δίκτυο αισθητήρων στα σχολικά κτήρια για έλεγχο αέρα, ρύπων και ταλαντώσεις κτηρίων
Το «Δίκτυο αισθητήρων στα σχολικά κτήρια για έλεγχο αέρα, ρύπων και ταλαντώσεις κτηρίων», το οποίο αποτελεί το έκτο υποέργο του Ταμείου Ανάκαμψης, αποτελείται από τα κάτωθι συστήματα:
1. Σύστημα Διαχείρισης Συνθηκών Διαβίωσης Εσωτερικών Χώρων
Αφορά στην προμήθεια και εγκατάσταση μιας ολοκληρωμένης ευφυούς λύσης για συνεχόμενη παρακολούθηση, διαχείριση, και αναβάθμιση συνθηκών διαβίωσης εσωτερικών χώρων καθώς και στην παρακολούθηση και θα συνδυαστεί με το ολοκληρωμένο σύστημα Έξυπνου Κτηρίου και ενεργειακής κατανάλωσης του 6ου υποέργου του τεχνικού δελτίου, επεμβαίνοντας και βελτιώνοντας:
• Τις συνθήκες παραμονής κι εργασίας παρακολουθώντας σε πραγματικό χρόνο περιβαλλοντικές παραμέτρους σε επιλεγμένους χώρους κτηρίων και συγκεκριμένα την ποιότητα αέρα (οργανικές πτητικές ενώσεις), την φωτεινότητα και τις συνθήκες θερμικής άνεσης (θερμοκρασία σε σχέση με την υγρασία). Σε περίπτωση υπέρβασης προκαθορισμένων ορίων θα χρειάζεται να υπάρχει ειδοποίηση για αντιμετώπιση της κατάστασης.
-Την εξοικονόμηση πόρων και ειδικότερα:
-Την συσχέτιση και βελτιστοποίηση των συνθηκών διαβίωσης εσωτερικών χώρων (για εργαζόμενους, πολίτες και μαθητές) με την κατανάλωση Ενέργειας
-Νερού, με την εγκατάσταση έξυπνων υδρόμετρων στα κτήρια για την ανίχνευση διαρροών που συνήθως είναι πολύ δύσκολο να ανιχνευθούν σήμερα
-Την on-line παρακολούθηση και διαχείριση των παραπάνω λειτουργιών μέσω κατάλληλου ολοκληρωμένου συστήματος Έξυπνου Κτηρίου και παράλληλα με τη χρήση αντίστοιχης mobile app και τη δημιουργία μηνιαίων αναφορών λειτουργίας σε επίπεδο κτηρίου και συνολικά για όλα τα παρακολουθούμενα κτήρια.
2. Σύστημα Εποπτείας Σεισμικού Φορτίου Κτηρίων Καταγραφής
Σε περίπτωση γεγονότος ισχυρού σεισμού είναι ζωτικής σημασίας για τις αρχές διαχείρισης καταστροφών (π.χ. Δήμος, πολιτική προστασία, αστυνομία, πυροσβεστική, κ.λπ.), τοπικές ή εθνικές, να έχουν μια γρήγορη και ακριβή εικόνα των περιοχών που βίωσαν τον ισχυρότερο εδαφικό κραδασμό σε μια πόλη ή σε μια ευρύτερη περιοχή όπως ένας Δήμος. Η δυνατότητα αυτή έχει σημαντικές πτυχές, που σχετίζονται π.χ. με τη σωστή διαχείριση των ομάδων διάσωσης, τις πρώτες ώρες μετά το συμβάν και τη σωστή διανομή ανθρωπιστικής βοήθειας κλπ. Κατ’ αυτόν τον τρόπο η άμεση εικόνα των ζημιών που προκλήθηκαν από σεισμό μπορεί να βοηθήσει τις αρμόδιες αρχές να σχεδιάσουν επιχειρήσεις διάσωσης με αποτελεσματικό τρόπο.
Με την εγκατάσταση ενός ευρύτερου δικτύου αισθητήρων καταγραφής (επιταχυνσιογράφοι) σε Δημοτικά Κτήρια, Σχολεία, Νοσοκομεία, θα πρέπει να δίνεται σε πραγματικό χρόνο πληροφορία για την επικινδυνότητα ανά κτήριο σε περίπτωση σεισμού και να σταλούν ειδοποιήσεις σε διαχειριστές για τα κτήρια με τις μεγαλύτερες καταπονήσεις, τόσο για την άμεση ενημέρωση και προστασία των δημοτών, όσο και για την μετέπειτα αξιολόγηση τυχόν ζημιών κατά τις επιτόπου επιθεωρήσεις κτηρίων.
3. Μετρητικές Διατάξεις
Με την εγκατάσταση μετρητών ενεργειακής κατανάλωσης σε κτήρια επιδιώκεται η δημιουργία ενός ευφυούς συστήματος παρακολούθησης, καταγραφής και ανάλυσης δεδομένων ολιστικής ενεργειακής και περιβαλλοντικής επίδοσης, σχετικά με τους καταναλισκόμενους φυσικούς πόρους και κατανάλωση ενέργειας αυτών των κτηρίων.
Προτείνεται λοιπόν, η εγκατάσταση αισθητήρων μέτρησης ηλεκτρικής ενέργειας και στάθμης δεξαμενών καυσίμου.
Πιο συγκεκριμένα:
• με την εγκατάσταση έξυπνων μετρητών ηλεκτρικής ενέργειας θα επιτυγχάνεται η ενδελεχής παρακολούθηση και καταγραφή των ηλεκτρικών καταναλώσεων,
• με την εγκατάσταση αισθητηρίων υπερήχων υψηλής ακρίβειας θα επιτυγχάνεται η ακεραιότητα των μετρήσεων σχετικά με την στάθμη της δεξαμενής πετρελαίου θέρμανσης και η ενδελεχής παρακολούθηση και καταγραφή των καταναλώσεων πετρελαίου και η βέλτιστη διαχείρισή του.
Τα σημεία που τοποθετήθηκαν οι αισθητήρες είναι:
• Καπνοβιομηχανία (1ο Γυμνάσιο)
• Καζούλειο (2ο Λύκειο )
• Βενετόκλειο (Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο)
• Οικοκυρική (6o Γυμνάσιο)
• Ακαδημία (8ο Δημοτικό)
• Γενικό Λύκειο Αρχάγγελου
• Γυμνάσιο Γενναδίου
• Γυμνάσιο Κρεμαστής
Το Σύστημα Έξυπνης Ενεργειακής Διαχείρισης Κτηρίων
Το «Σύστημα Έξυπνης Ενεργειακής Διαχείρισης Κτηρίων για την παρακολούθηση και διαχείριση μίας ή περισσότερων εγκαταστάσεων (κτηρίων) και θα στοχεύει κυρίως στην διαχείριση ενέργειας, με σκοπό την εξοικονόμηση πόρων και τη μείωση του κόστους και των δαπανών διαχείρισης εγκαταστάσεων του Δήμου καθώς και την αναβάθμιση των συνθηκών διαβίωσης εντός των κτηρίων. Το σύστημα θα μπορεί να παρακολουθεί και να ελέγχει εξ αποστάσεως κάθε τύπο συνδεδεμένης συσκευής που είναι εγκατεστημένη σε ένα κτήριο, ανεξάρτητα από το πρωτόκολλο συνδεσιμότητας και τον τύπο μέτρησης.
Ως εκ τούτου, εκτός από τη διαχείριση ενεργειακών μετρητών, το σύστημα θα επιτρέπει και την παρακολούθηση της κατάστασης εξοπλισμού όπως συστήματα ψύξης/ θέρμανσης (HVAC), φωτισμού και άλλα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα που επηρεάζουν την ενεργειακή απόδοση.
Το «Σύστημα Έξυπνης Ενεργειακής Διαχείρισης Κτηρίων» θα μπορεί να διαχειρίζεται με έξυπνο τρόπο τον φωτισμό των χώρων, να παρακολουθεί τις υποδομές φυσικού αερίου και ύδρευσης για πιθανές διαρροές, τις φωτοβολταικές ή άλλου τύπου ενεργειακές εγκαταστάσεις του κτηρίου ή σταθμών ηλεκτροφόρτισης, τα υπάρχοντα ή μελλοντικά συστήματα ασφαλείας, καθώς και τις συσκευές που διαχειρίζονται ευαίσθητες προμήθειες όπως τρόφιμα ή φάρμακα (π.χ. ψυγεία).
Βασικές ελάχιστες δυνατότητες ενός συστήματος διαχείρισης κτηρίων θα πρέπει να είναι:
• Η ενσωμάτωση όλων των λειτουργιών του σε ένα ενιαίο περιβάλλον παρακολούθησης και διαχείρισης,
• Η υποστήριξη ανοικτών πρωτοκόλλων επικοινωνίας από πολλαπλούς κατασκευαστές,
• Η υποστήριξη των υφιστάμενων μετρητικών και ελεγκτικών διατάξεων που ήδη χρησιμοποιούνται σε εγκαταστάσεις, εφόσον αυτές υποστηρίζουν ανοικτά πρωτόκολλα επικοινωνίας,
• Η δυνατότητα επεξεργασίας δεδομένων 24/7 και η λειτουργία αυτοματισμών με βάση αλγορίθμους και κανόνες που είτε εμπεριέχονται στο «σύστημα» είτε τους δημιουργεί ο χρήστης,
• Η δυνατότητα παραγωγής διαβαθμισμένων αναφορών ανάλογα με τον ρόλο του κάθε ενδιαφερόμενου, αναφορές στις δομές τις οποίες τις καθορίζει ο χρήστης ανάλογα με τη χρονική περίοδο που καλύπτουν και το σκοπό που εξυπηρετούν,
• Να ενσωματώνει τεχνολογία Τεχνητής Νοημοσύνης (Artificial Intelligence – AI) που να εντοπίζει ανωμαλίες στη λειτουργία μιας εγκατάστασης όπως:
– Ενεργειακές ανωμαλίες με βάση την ιστορικότητα και παραμέτρους όπως η εποχιακή χρήση μιας εγκατάστασης, οι καιρικές συνθήκες κ.α.
– Λειτουργικές ανωμαλίες μηχανημάτων πριν αυτές καταλήξουν σε βλάβες με επιπτώσεις στο κόστος λειτουργίας και στην δημιουργία κακών περιβαλλοντικών συνθηκών για εργαζόμενους και ενοίκους.
– Η υποστήριξη ιεραρχικής δομής ώστε να εξυπηρετεί διαφορετικού τύπου κτήρια με μια μόνο εγκατάσταση στο Δήμο, (π.χ. Δημαρχείο, σχολεία, αποθήκες, κτλ.) και που ένας διαχειριστής να μπορεί να εξυπηρετεί πολλαπλές κτηριακές υποδομές,
• Η υποστήριξη μιας ποικιλίας τρόπων διάδρασης για κάθε έναν από τους χρήστες του, ήτοι:
– Παροχή πολλαπλών επιλογών (menus) για αναλυτικά στοιχεία (analytics), διαμόρφωση των αναφορών, των κανόνων αυτοματισμού, των ειδοποιήσεων προς τους χρήστες κλπ. για περιβάλλον desktop και laptop,
– Παροχή εφαρμογής κινητού/tablet για παρακολούθηση της κάθε μετρητικής διάταξης και των ιστορικών της στοιχείων με εύκολο και γρήγορο τρόπο καθώς και για λήψη ειδοποιήσεων.
Τα σημεία που τοποθετήθηκαν οι αισθητήρες είναι:
• Βενετόκλειο (Λύκειο)
• Καπνοβιομηχανία (Λύκειο)
• Διεύθυνση Πληροφορικής Δήμου Ρόδου (Πλατεία Κουντουριώτη)
• Κτήριο ΡΟΔΑ
• Κτήριο ΚΑΠΗ
• Δημαρχείο Γενναδίου
• Δημαρχείο Αρχαγγέλου
• Δημαρχείο Αφάντου
• Δημαρχείο Καλλιθέας
• Κτήριο Κτηματολογίου (Παλιό Νοσοκομείο)
Σύστημα Έξυπνων
Διαβάσεων Πεζών
Ο Δήμος Ρόδου στο πλαίσιο του προγράμματος Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας ξεκίνησε τις εργασίες εγκατάστασης για το Σύστημα Έξυπνων Διαβάσεων Πεζών.
Το Σύστημα Έξυπνης Διάβασης Πεζών, είναι ένα πρωτοποριακό σύστημα ασφαλούς διέλευσης πεζών, μέσω της αυτόματης αναγνώρισης παρουσίας πεζών και αυτόματης φωτεινής σήμανσης της διάβασης. Ανιχνεύει τους πεζούς που πρόκειται να διασχίσουν τη διάβαση, μέσα από ένα έξυπνο σύστημα αισθητήρων. Αυτοί οι αισθητήρες στέλνουν ένα σήμα και ενεργοποιούν αυτόματα τα LED πάνελ που είναι ενσωματωμένα στην άσφαλτο. Συνοδεύεται επίσης από κατακόρυφες πινακίδες σηματοδότησης LED οι οποίες ανάβουν ταυτόχρονα με τα LED πάνελ που είναι ενσωματωμένα στην άσφαλτο, επιτυγχάνοντας το επιθυμητό αποτέλεσμα φωτεινής σήμανσης. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι οδηγοί στα οχήματα να αντιλαμβάνονται καλύτερα και από μεγαλύτερη απόσταση την ύπαρξη πεζών στις διαβάσεις.
Το Σύστημα Έξυπνης Διάβασης Πεζών αποτελείται από:
• LED Πάνελ, όπου τοποθετούνται στο οδόστρωμα χωρίς να προεξέχουν από την επιφάνεια της ασφάλτου.
• Φωτεινές Πινακίδες σήμανσης διάβασης πεζών, στερεωμένες σε μεταλλικό ιστό στο πεζοδρόμιο.
• Αισθητήρες παρουσίας κίνησης πεζών.
• Κατάλληλες καλωδιώσεις. Η τροφοδοσία παρέχεται από Δημοτικό Φωτισμό.
Η εγκατάσταση του συστήματος πραγματοποιείται στη Δημοτική Ενότητα Ρόδου. Έχουν ήδη εγκατασταθεί και λειτουργούν οι έξυπνες διαβάσεις στα εξής σημεία:
-Πλατεία Ακαδημίας
-Οδός 7ης Μαρτίου
-(Ευαγγελισμός)
-(Νέα Αγορά)
-(Νεώριο)
Επίσης, είναι σε εξέλιξη και σύντομα ολοκληρώνεται η εγκατάσταση στα εξής σημεία:
-Οδός Δημοκρατίας
-(Πανεπιστήμιο Αιγαίου)
-(Πάρκο Δημοκρατίας)
Οι περιοχές χαρακτηρίζονται από υψηλή τουριστική επισκεψιμότητα με έντονη μετακίνηση πεζών. Επομένως το σύστημα αυτό θα βελτιώσει τη μετακίνηση των δημοτών αλλά και την τουριστική εμπειρία και κυρίως την ασφάλεια του επισκέπτη κατά τη διάρκεια παραμονής και περιήγησης στη Ρόδο.
Αλλάζει η λειτουργία των παρκόμετρων στην πόλη
Επιπρόσθετα, ο αντιδήμαρχος ανακοίνωσε ότι θα αλλάξει η λειτουργία των παρκόμετρων στο κέντρο της πόλης: «Θα υπάρξει μια εφαρμογή στα κινητά τηλέφωνα (app) όπου όποιος θέλει να βρει θέση θα έχει την δυνατότητα να το κάνει αυτόματα και να πληρώνει ακόμη και με POS. Αν και υπάρχουν ακόμη ελεγκτές, η υπηρεσία θα αλλάξει όταν καταφέρουμε να προχωρήσουμε στην επανασύσταση της Δημοτικής Αστυνομίας» -όπως τόνισε.
Τέλος, ο κ. Βαρέλης αναφέρθηκε και στην Δημοτική Ενότητα Αρχαγγέλου όπου βρίσκονται σε εξέλιξη τα έργα για την αποκατάσταση του αποχετευτικού ενώ γίνονται και άλλες εργασίες σε κτήρια και σχολεία που είναι σε εξέλιξη.