Συνεντεύξεις

Γ. Kαμπούρης: «Η επόμενη σεζόν θα είναι δυσκολότερη λόγω του αυξημένου ανταγωνισμού»

Συνέντευξη στον
Δημ. Γκαρτζώνη

Ο γνωστός τουριστικός πράκτορας, κ. Γιάννης Καμπούρης σε συνέντευξή του στη «δημοκρατική» αναλύει τα αποτέλεσματα της φετινής σεζόν, την οποία χαρακτηρίζει «υποφερτή». Μπορεί να μην εκπληρώθηκαν οι υψηλές προσδοκίες που υπήρχαν στην αρχή, το πρόσημο είναι όμως θετικό. Προβλέπει ότι η επόμενη θα είναι δυσκολότερη λόγω αυξημένου ανταγωνισμού και σημειώνει ότι θα πρέπει να αποφευχθεί η ανοδική τάση των τιμών.
• Κύριε Καμπούρη, βρισκόμαστε πλέον λίγο πριν την λήξη της τουριστικής περιόδου. Θα λέγατε ότι ήταν μία καλή σεζόν η φετινή; Εκπληρώθηκαν οι υψηλές προσδοκίες που υπήρχαν πριν την έναρξή της;
Η φετινή σεζόν θα κλείσει με θετικό πρόσημο. Βέβαια το ποσοστό της αύξησης θα είναι μονοψήφιο. Δεν θα έλεγα λοιπόν ότι επιβεβαιώθηκαν οι υψηλές προσδοκίες που υπήρχαν πριν την έναρξη της σεζόν, πράγμα που οφείλεται στις απώλειες που σημειώθηκαν τον Ιούλιο και τον Αύγουστο.
• Σε ποιες απώλειες αναφέρεστε;
Είχαμε λιγότερες αφίξεις οικογενειών επειδή τα πακέτα της Τουρκίας ήταν πολύ φτηνά. Έχοντας αντιμετωπίσει πέρυσι τεράστιο πρόβλημα, η Τουρκία έριξε πολύ τις τιμές και αυτό λειτούργησε θετικά. Πήρε ένα μεγάλο ποσοστό των οικογενειών. Εκεί αποδίδω προσωπικά τις λιγότερες αφίξεις οικογενειών κατά τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο.
• Ποιο είναι το οικονομικό αποτέλεσμα αυτής της σεζόν; Αυξήθηκαν τα έσοδα;
Σε γενικές γραμμές, πιστεύω ότι η φετινή σεζόν είναι υποφερτή. Λίγο-πολύ, όσοι ασχολούνται με τον τουρισμό, μπορεί να είδαν τα έσοδά τους να αυξάνονται. Το θέμα είναι όμως τι μένει στο τέλος λόγω της υπερφορολόγησης. Αν κάποιος πληρώσει όλες τις υποχρεώσεις του και στο τέλος του μείνει το 15% των τζίρων του για να περάσει το χειμώνα, θα πρέπει να είναι ευχαριστημένος. Δεν είναι πλέον τόσο εύκολα τα πράγματα… Αν δεν είχαν κρατήσει οι επιχειρήσεις κάποιο κομπόδεμα από τα προηγούμενα χρόνια, θα είχαν οδηγηθεί στο κλείσιμο…
Πόσο εύκολα ή δύσκολα θα είναι τα πράγματα το 2019 λόγω του ανταγωνισμού της Τουρκίας, της Αιγύπτου;
Η Τουρκία έχει ήδη επανέλθει, όπως έχουν επιστρέψει η Αίγυπτος και η Τυνησία. Θα πρέπει να μας απασχολεί όμως πολύ περισσότερο η άνοδος της Ισπανίας. Η Ισπανία μετά από κάποιες σεζόν που δεν πήγαν και τόσο καλά, μείωσε τις τιμές για να προσελκύσει περισσότερο κόσμο. Συνεπώς, πέρα από την Τουρκία, την Αίγυπτο και την Τυνησία θα έχουμε μεγάλο ανταγωνισμό και από την Ισπανία. Μακάρι να διαψευστώ, αλλά η επόμενη χρονιά προβλέπεται πολύ δύσκολη.
• Πόσο εύκολο θα είναι για το νησί να διαχειριστεί τον πολύ μεγάλο αριθμό προσφερομένων κλινών;
Όντως έχει αυξηθεί πλέον πάρα πολύ ο αριθμός των προσφερόμενων κλινών στη Ρόδο, γεγονός το οποίο θα έχει επίπτωση στις τιμές. Αναγκαστικά τα ξενοδοχεία θα ρίξουν τις τιμές για να γεμίσουν.
Πρέπει να αντιληφθούμε ότι ίσως και να έχει φθάσει στα όριά του ο προορισμός. Τη φετινή σεζόν υπολογίζουμε ότι οι αφίξεις θα φτάσουν στα 2,2 εκατομμύρια. Δεν ξέρω αν υπάρχουν περιθώρια-τουλάχιστον στο άμεσο μέλλον-να αυξηθούν πολύ περισσότερο οι αφίξεις. Αναγκαστικά τα πεντάστερα θα δίνουν τιμές τετράστερου και τα τετράστερα θα πουλάνε με τιμές τριάστερων για να γεμίσουν.
Δεν αποκλείεται να οδηγηθούμε σε ένα μεγάλο εσωτερικό ανταγωνισμό. Μακάρι να εξελιχθεί η επόμενη σεζόν πολύ καλύτερα από τη φετινή. Ο ανταγωνισμός δημιουργεί όμως πιεστικές καταστάσεις.
• Ποια είναι η εικόνα που έχετε για το 2019; Ποιες είναι οι τάσεις;
Οι κρατήσεις για το 2019 δεν ξεκίνησαν καθόλου άσχημα. Ήδη αρχίσαμε να πουλάμε σε Γερμανία και Αγγλία, δεν έχουν όμως ανοίξει οι πωλήσεις στη Σκανδιναβία, στην Ιταλία, στην Πολωνία…, εξίσου σημαντικές αγορές. Είναι όμως πάρα πολύ νωρίς για να προβλέψουμε ποια τροπή θα πάρουν τα πράγματα. Θα περιμένουμε να έχουμε μια πιο συγκεκριμένη άποψη στην WTM στο Λονδίνο.
Πώς διαμορφώνονται πλέον τα πράγματα; Ποιες αγορές ανεβαίνουν και ποιες έχουν κάμψη; Τι συμβαίνει με τη ρωσική αγορά;
Η Γερμανία κινείται ανοδικά τα τελευταία χρόνια. Πιστεύω ότι θα έρθει πρώτη στη γενική κατάταξη των αφίξεων στα επόμενα χρόνια, φέρνοντας την Αγγλία στη δεύτερη θέση. Όσον αφορά τώρα στη ρωσική αγορά, θα κλείσει με μείωση… Μιλάμε για διψήφιο ποσοστό. Η πτώση οφείλεται αφενός στην υποτίμηση του ρουβλιού και αφετέρου στην προτίμηση της Τουρκίας και της Αιγύπτου.
Η αγορά που κάνει τη μεγάλη έκπληξη είναι αυτή της Πολωνίας. Μιλάμε για μία δεξαμενή 45 εκατομμυρίων τουριστών. Η οικονομία της χώρας είναι σε πολύ καλό επίπεδο και πιστεύω ότι θα φθάσουμε τις 140.000 αφίξεις Πολωνών στα επόμενα χρόνια. Δεν αποκλείω να έρθει η Πολωνία στην τρίτη θέση της γενικής κατάταξης των αφίξεων. Μας ενδιαφέρει βέβαια πολύ και η γαλλική αγορά. Είναι η μόνη που βάζει τα θεμέλια για την επιμήκυνση της σεζόν. Οι αφίξεις των Γάλλων αρχίζουν την πρώτη εβδομάδα του Απριλίου και συνεχίζουν μέχρι τον Νοέμβρη. Είναι γεγονός ότι η περίοδος αφίξεων των Γάλλων είναι διευρυμένη. Είναι πολύ καλοί πελάτες!
• Ποια είναι η άποψή σας για την συζήτηση που γίνεται για το «ξεκλείδωμα» του 12μηνου τουρισμού; Είναι εφικτός ο στόχος;
Πιστεύω ότι οι ενέργειες που γίνονται θα αποδώσουν καρπούς κάποια στιγμή. Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου σε συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού έχουν ξεκινήσει μία προσπάθεια η οποία είναι θετική ενώ μεμονωμένοι επιχειρηματίες προσπαθούν επίσης να παρατείνουν το χρόνο παραμονής τους στην αγορά. Αρκετά ξενοδοχεία ανοίγουν νωρίτερα ειδικά όσα έχουν συμβόλαια με αγορές όπως η Γαλλία, η Σκανδιναβία κλπ.
Δεν πιστεύω όμως ότι θα πετύχουμε μία 12μηνη σεζόν. Πρόκειται για όνειρο θερινής νυκτός. Παρόλα αυτά, ένας καλός Νοέμβρης θα κάνει τη διαφορά. Πρέπει να βάζουμε εφικτούς στόχους. Μην περιμένουμε αναγκαστικά να έχουμε τουρισμό όλο το χρόνο. Ας προχωράμε βήμα-βήμα.
Πώς αξιολογούνται από τους επισκέπτες οι δημόσιες υποδομές, το αεροδρόμιο, τα ξενοδοχεία…; Φαντάζομαι ότι έχετε κάποια εικόνα από τα ερωτηματολόγια που συμπληρώνονται στο πλαίσιο της έρευνας ποιότητας που είναι σε εξέλιξη…
Απ’ όσο γνωρίζουμε η Fraport πρόκειται να προβεί σε μεγάλες παρεμβάσεις που θα αναβαθμίσουν αισθητά τις υποδομές του αεροδρομίου, θα συμβάλουν σημαντικά στην ενίσχυση της λειτουργικότητας και του επιπέδου εξυπηρέτησης. Πιστεύω ότι θα είναι πολύ διαφορετικό το αεροδρόμιο την επόμενη σεζόν.
Οι επισκέπτες εκφράζουν πολύ καλά σχόλια για την ποιότητα των ξενοδοχείων όμως βαθμολογούν χαμηλά τις δημόσιες υποδομές, τους δρόμους, το φωτισμό κλπ… Οι ξενοδόχοι και γενικότερα οι επιχειρηματίες έχουν κάνει μία πολύ μεγάλη προσπάθεια και έχουν αναβαθμίσει τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους. Βγαίνοντας από το ξενοδοχείο αρχίζουν τα προβλήματα…
Κλείνοντας, σε ποιο τομέα πιστεύετε ότι θα πρέπει να υπάρξει μέριμνα ώστε να διατηρήσει το τουριστικό μας προϊόν την ανταγωνιστικότητά του;
Οι τιμές του τουριστικού μας προϊόντος έπιασαν ταβάνι, πράγμα το οποίο θα πρέπει να προσέξουν ιδιαίτερα τα ξενοδοχεία. Με τις συνεχείς αυξήσεις της φορολογίας τα τελευταία χρόνια και με την επιβολή του τέλους διανυκτέρευσης, το κόστος έφθασε σε οριακά επίπεδα. Θα πρέπει να προσέξουμε να μη φτάσουμε στα επίπεδα της Ισπανίας, όπου τα ξενοδοχεία ήταν overprized. Ακόμη στη Ρόδο, οι τιμές των ξενοδοχείων είναι αρκετά καλές. Θα πρέπει όμως να αποφευχθούν οι υπέρογκες αυξήσεις προκειμένου να μην υπάρξουν συνέπειες στο τουριστικό μας προϊόν. Αν γίνουμε ένας ακριβός προορισμός, δεν θα γλιτώσουμε τις επιπτώσεις στις πωλήσεις.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου