ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Εφορία : Μεταβιβάσεις χωρίς φόρο από γονείς σε παιδιά και εγγόνια

news room 1 λεπτό ανάγνωση
εφορία
Μέγεθος γραμμάτων

Ετος ανα­τρο­πών στη φο­ρο­λο­γία των ακι­νή­των ανα­μέ­νε­ται να είναι το 2021. Μετά το πά­γω­μα του σχε­δί­ου ανα­προ­σαρ­μο­γής των αντι­κει­με­νι­κών αξιών των ακι­νή­των που προ­κά­λε­σε η επέ­λα­ση του κο­ρω­νοϊ­ού, στο υπουρ­γείο Οι­κο­νο­μι­κών έπια­σαν ξανά το νήμα της ευ­θυ­γράμ­μι­σης των τιμών της Εφο­ρί­ας με αυτές που επι­κρα­τούν στην αγορά. Την άνοι­ξη τα ακί­νη­τα σε όλη τη χώρα θα απο­κτή­σουν νέες αντι­κει­με­νι­κές αξίες, ενώ πε­ρισ­σό­τε­ρες από 3.000 πε­ριο­χές που αυτή τη στιγ­μή βρί­σκο­νται στο απυ­ρό­βλη­το της Εφο­ρί­ας θα απο­κτή­σουν για πρώτη φορά τιμές ζώνης οι οποί­ες θα ανε­βά­σουν την αξία των ακι­νή­των και τους φό­ρους που θα κλη­θούν να πλη­ρώ­σουν οι ιδιο­κτή­τες τους.

Αμέ­σως μετά ο κυ­βερ­νη­τι­κός σχε­δια­σμός πε­ρι­λαμ­βά­νει αλ­λα­γές στη φο­ρο­λο­γία των ακι­νή­των. Ενό­ψει των αλ­λα­γών που βρί­σκο­νται στα σκα­ριά, πολ­λοί φο­ρο­λο­γού­με­νοι εν μέσω παν­δη­μί­ας και κα­ρα­ντί­νας σχε­διά­ζουν να προ­χω­ρή­σουν στη γο­νι­κή πα­ρο­χή ή δωρεά ακι­νή­των στα παι­διά ή τα εγ­γό­νια τους πριν από την εφαρ­μο­γή των νέων αντι­κει­με­νι­κών αξιών των ακι­νή­των, προ­κει­μέ­νου να απο­φύ­γουν τις επι­βα­ρύν­σεις. 

Οι συμ­βο­λαιο­γρά­φοι συ­νι­στούν στους γο­νείς τη με­τα­βί­βα­ση ακι­νή­των στα παι­διά τους, ει­δι­κά αν πρό­κει­ται για πρώτη κα­τοι­κία, αφού στις πε­ρισ­σό­τε­ρες πε­ρι­πτώ­σεις οι γο­νι­κές πα­ρο­χές είναι αφο­ρο­λό­γη­τες. Σχε­δόν αφο­ρο­λό­γη­τη όμως είναι και η δωρεά μιας κα­τοι­κί­ας που περ­νά­ει από τον παπ­πού και τη για­γιά στα εγ­γό­νια.

Βέ­βαια, οι ει­δι­κοί  συμ­βου­λεύ­ουν όσους πρό­κει­ται να απο­κτή­σουν ακί­νη­τη πε­ριου­σία με γο­νι­κή πα­ρο­χή ή δωρεά να είναι ιδιαί­τε­ρα προ­σε­κτι­κοί και να φρο­ντί­σουν πριν γίνει η με­τα­βί­βα­ση να ρί­ξουν μια ματιά στον λο­γα­ρια­σμό του ΕΝΦΙΑ που συ­νο­δεύ­ει το ακί­νη­το.

Χωρίς φόρο μπο­ρούν να γί­νουν γο­νι­κές πα­ρο­χές πρώ­της κα­τοι­κί­ας αξίας μέχρι 200.000 ευρώ, ενώ σε κάθε πε­ρί­πτω­ση από­κτη­σης πρώ­της κα­τοι­κί­ας με γο­νι­κή πα­ρο­χή ή δωρεά από έγ­γα­μο φο­ρο­λο­γού­με­νο ισχύ­ει αφο­ρο­λό­γη­το όριο 250.000 ευρώ, το οποίο προ­σαυ­ξά­νε­ται πε­ραι­τέ­ρω αν υπάρ­χουν και προ­στα­τευό­με­να παι­διά. Εάν η αξία της πρώ­της κα­τοι­κί­ας υπερ­βαί­νει τα πα­ρα­πά­νω όρια, επι­βάλ­λε­ται φόρος μόνο στο υπερ­βάλ­λον ποσό αξίας.

Χρη­μα­τι­κές πα­ρο­χές

Αφο­ρο­λό­γη­τες όμως είναι πλέον και οι γο­νι­κές πα­ρο­χές χρη­μα­τι­κών ποσών έως 150.000 ευρώ για τους γο­νείς που θέ­λουν να βοη­θή­σουν τα παι­διά τους να απο­κτή­σουν πρώτη κα­τοι­κία. Μά­λι­στα το μέτρο αυτό ισχύ­ει και για τα χρή­μα­τα που θα δώ­σουν οι γο­νείς στα παι­διά για να εξο­φλή­σουν δό­σεις στε­γα­στι­κού δα­νεί­ου πρώ­της κα­τοι­κί­ας. Με τις δια­τά­ξεις που ψη­φί­στη­καν το κα­λο­καί­ρι, κα­θιε­ρώ­νε­ται μη­δε­νι­κή φο­ρο­λο­γι­κή επι­βά­ρυν­ση για δωρεά χρη­μα­τι­κών ποσών έως 150.000 ευρώ από γο­νείς σε παι­διά για αγορά πρώ­της κα­τοι­κί­ας, ενώ για υψη­λό­τε­ρα ποσά προ­βλέ­πο­νται  κλι­μα­κω­τοί συ­ντε­λε­στές από 1% έως 10%. Αφο­ρο­λό­γη­τα είναι τα ποσά έως 150.000 ευρώ που θα δώ­σουν οι γο­νείς στα παι­διά τους για την εξό­φλη­ση δό­σε­ων δα­νεί­ου που χο­ρη­γή­θη­κε για την αγορά πρώ­της κα­τοι­κί­ας.

Ο φόρος γο­νι­κής πα­ρο­χής, δη­λα­δή ο φόρος επί της δω­ρε­άς που γί­νε­ται από γονέα σε παιδί, καθώς και ο φόρος για δωρεά από παπ­πού ή για­γιά σε εγ­γο­νό, υπο­λο­γί­ζε­ται κλι­μα­κω­τά. Τα πρώτα 150.000 ευρώ της αξίας του με­τα­βι­βα­ζό­με­νου πε­ριου­σια­κού στοι­χεί­ου είναι αφο­ρο­λό­γη­τα, τα επό­με­να 150.000 ευρώ φο­ρο­λο­γού­νται με 1% και τα επό­με­να 300.000 ευρώ με 5%. Συ­νε­πώς, σε συ­νο­λι­κή αξία 300.000 ευρώ ανα­λο­γεί φόρος 1.500 ευρώ, ενώ σε συ­νο­λι­κή αξία 600.000 ευρώ αντι­στοι­χεί φόρος 16.500 ευρώ. Εάν η αξία υπερ­βαί­νει τα 600.000 ευρώ, τότε το πέραν του ποσού των 600.000 ευρώ τμήμα της αξίας φο­ρο­λο­γεί­ται με 10%.

Αφο­ρο­λό­γη­τα όρια

Εφό­σον απο­κτά­ται πρώτη κα­τοι­κία από άγαμο με δωρεά ή γο­νι­κή πα­ρο­χή, η αξία της κα­τοι­κί­ας απαλ­λάσ­σε­ται από τον φόρο μέχρι του ποσού των 200.000 ευρώ. Σε πε­ρί­πτω­ση από­κτη­σης πρώ­της κα­τοι­κί­ας από έγ­γα­μο, η αξία απαλ­λάσ­σε­ται από τον φόρο μέχρι του ποσού των 250.000 ευρώ. Το όριο της αφο­ρο­λό­γη­της αξίας προ­σαυ­ξά­νε­ται κατά 25.000 ευρώ για κα­θέ­να από τα δύο πρώτα τέκνα και κατά 30.000 ευρώ για το τρίτο και κα­θέ­να από τα επό­με­να ανή­λι­κα τέκνα, των οποί­ων την επι­μέ­λεια έχει ο δι­καιού­χος. Στο ποσό της απαλ­λα­γής πε­ρι­λαμ­βά­νε­ται και η αξία μιας θέσης στάθ­μευ­σης αυ­το­κι­νή­του και ενός απο­θη­κευ­τι­κού χώρου, για επι­φά­νεια εκά­στου έως 20 τ.μ., εφό­σον βρί­σκο­νται στο ίδιο ακί­νη­το και απο­κτώ­νται ταυ­τό­χρο­να.

Επί­σης, σε πε­ρί­πτω­ση δω­ρε­άς ή γο­νι­κής πα­ρο­χής οι­κο­πέ­δου στο οποίο μπο­ρεί να ανε­γερ­θεί πρώτη κα­τοι­κία προ­βλέ­πε­ται απαλ­λα­γή από τον φόρο μέχρι το όριο αξίας των 50.000 ευρώ για τον άγαμο και μέχρι το όριο των 100.000 ευρώ για τον έγ­γα­μο. Το όριο προ­σαυ­ξά­νε­ται κατά 10.000 ευρώ για κα­θέ­να από τα δύο πρώτα τέκνα και κατά 15.000 ευρώ για το τρίτο και κα­θέ­να από τα επό­με­να τέκνα του δι­καιού­χου. Τα πα­ρα­πά­νω ισχύ­ουν εφό­σον στον δι­καιού­χο πε­ριέρ­χε­ται μία μόνο κα­τοι­κία ή ένα οι­κό­πε­δο εξ ολο­κλή­ρου και κατά πλήρη κυ­ριό­τη­τα και όχι πο­σο­στό εξ αδιαι­ρέ­του.

Προ­ϋ­πο­θέ­σεις απαλ­λα­γής

Για να ανα­γνω­ρι­στεί το δι­καί­ω­μα απαλ­λα­γής, θα πρέ­πει αυτός ή αυτή που απο­κτά την κα­τοι­κία με δωρεά ή γο­νι­κή πα­ρο­χή, η σύ­ζυ­γος ή ο σύ­ζυ­γος και τα ανή­λι­κα τέκνα τους να μην έχουν δι­καί­ω­μα πλή­ρους κυ­ριό­τη­τας ή επι­καρ­πί­ας ή οί­κη­σης σε άλλη κα­τοι­κία που πλη­ροί τις στε­γα­στι­κές ανά­γκες της οι­κο­γέ­νειας και βρί­σκε­ται σε δήμο ή κοι­νό­τη­τα με πλη­θυ­σμό άνω των 3.000 κα­τοί­κων.

Πηγή: in.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Προσθέστε ένα σχόλιο

Το E-mail δεν θα δημοσιευτεί.
Πρέπει να συμπληρωθούν όλα τα πεδία για την υποβολή του σχολίου.