Συνεντεύξεις

«Η τουριστική σεζόν 2021 ήταν μια επίδειξη επαγγελματισμού»

Με σχεδόν 1,4 εκ. αφίξεις επισκεπτών η Ρόδος φέτος πέτυχε έναν άθλο και μάλιστα σε πολλά επίπεδα. Πρωτόκολλα, αίσθηση ασφάλειας, φιλοξενία, δοκιμασίες, ευθύνες, test covid19 και δεκάδες άλλες λέξεις – προκλήσεις για τις επιχειρήσεις, την οικονομία και κυρίως τους ανθρώπους οι οποίοι καθημερινά έπρεπε να αναπροσαρμόζονται στις συνεχώς αναδιαμορφούμενες συνθήκες. Η φετινή τουριστική σεζόν ήταν μια επίδειξη επαγγελματισμού γι’ αυτό και σε παγκόσμια κλίμακα δούλεψαν μόνο όσοι είχαν εμπειρία και συναίσθηση του καθήκοντός τους.
Σε όλα πρωταγωνιστής ήταν ο άνθρωπος. Σε κάθε κλάδο ήταν εκείνος που έδινε τη μάχη με τις προκλήσεις και ήταν εκείνος που εφάρμοζε κανονισμούς, υγειονομικά μέτρα και έδινε λύσεις στα διαφαινόμενα αδιέξοδα. Οι υπάλληλοι των ξενοδοχείων βρέθηκαν στην πρώτη γραμμή όλων των απαιτήσεων.
Σε συνέντευξη που παρεχώρησε προς τη «δημοκρατική», ο πρόεδρος του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Δωδεκανήσου Γιώργος Ματσίγκος έδωσε μια πλήρη εικόνα για τα όσα πραγματικά ίσχυσαν φέτος, αλλά και για τα όσα προετοιμάζονται για το προσεχές μέλλον.
• Δημοκρατική: Η φετινή σεζόν κύλησε γεμάτη απαιτήσεις και βαριές υποχρεώσεις, για όλους. Ποια ήταν η εικόνα της λειτουργίας μέσα στα ξενοδοχεία;
Γ. Ματσίγκος: Γενικά όλοι φέτος ήρθαμε αντιμέτωποι με τη δυσκολία ανεύρεσης προσωπικού. Είχαμε ελλείψεις προσώπων, αλλά είχαμε και πολλά αιτήματα για υπερωρίες. Συζητώντας διαρκώς με συναδέλφους διευθυντές των ξενοδοχείων διαπιστώσαμε ότι πολλοί ήταν εκείνοι που ζητούσαν να δουλέψουν παραπάνω, διότι ως οικογενειάρχες είχαν υποχρεώσεις που έπρεπε να καλύψουν. Βλέπετε, το 2020 τα έσοδά τους ήταν λίγα και φέτος η τουριστική περίοδος δε ξεκίνησε στην ώρα της.
• Δημοκρατική: Υπήρχε από τις επιχειρήσεις η απαίτηση το προσωπικό να δουλέψει παραπάνω, ή ακόμα και να κάνει διπλές βάρδιες;
Γ. Ματσίγκος: Διπλές βάρδιες δε γίνονται σε καμία περίπτωση. Υπερωρία έκανε όποιος το ζητούσε και οι περισσότεροι από το προσωπικό μας ζητούσαν 3 – 4 ώρες υπερωρίας ανά ημέρα. Σε αυτές τις πρόσθετες ώρες δουλειάς οι εργαζόμενοι γνωρίζουν καλά ότι πέραν της αμοιβής τους, έχουν το πλεονέκτημα να φάνε το μεσημεριανό ή το βραδινό τους μέσα στο ξενοδοχείο, που κι αυτό είναι όφελος. Καταπίεση προσωπικού δεν υπήρχε. Το να ζητήσουμε από τους εργαζόμενους, δηλαδή τους συνεργάτες μας, να κάνουν κάτι που δεν θέλουν, αυτό δεν γίνεται, σε καμία περίπτωση, ούτε και μας χαρακτηρίζει ως σύνολο.
• Δημοκρατική: Η έλλειψη προσωπικού τι είδους αντίκτυπο είχε για τη λειτουργία των ξενοδοχείων;
Γ. Ματσίγκος: Αρχικά πρέπει να πω ότι ο επισκέπτης μας δεν ένιωσε αυτή την έλλειψη. Είχαμε υποχρέωση να τον κάνουμε να νιώσει ότι βρίσκεται σε διακοπές κι όχι να του φορτώσουμε τα προβλήματά μας. Φροντίσαμε με τη φιλοξενία μας να τον κάνουμε να αισθανθεί το χαμόγελο που δεν έβλεπε λόγω των μασκών. Αυτό το πετύχαμε στο ακέραιο. Όλοι μας δώσαμε τον καλύτερό μας εαυτό και αυτό έγινε χάριν της σοβαρής προετοιμασίας που είχαμε κάνει από τον περασμένο χειμώνα, γι’ αυτό αισθάνομαι δικαιωμένος. Με την ευκαιρία αυτή θέλω να πω ξανά ότι οι εργαζόμενοι για μένα είναι ήρωες, κάτω από δύσκολες συνθήκες λόγω των υγειονομικών πρωτοκόλλων και με τις μάσκες, έφεραν σε πέρας το καθήκον τους. Είναι ήρωες και τους ευχαριστούμε και δε θα σταματήσω να το λέω ότι ο σημαντικότερος παράγοντας σε μια επιχείρηση είναι το προσωπικό της. Τώρα, αν κάποιες επιχειρήσεις εξοικονόμησαν χρήματα, λόγω της αδυναμίας εύρεσης προσωπικού, με τα χρήματα αυτά κάλυψαν υποχρεώσεις. Πέρυσι οι επιχειρήσεις μπήκαν μέσα και φέτος με τη μικρή σεζόν καλύψαμε τα περυσινά.
• Δημοκρατική: Ωστόσο και φέτος οι μήνες απασχόλησης ήταν λίγοι. Μήπως αυτό λειτουργήσει αποτρεπτικά για το προσωπικό που θα κληθεί να δουλέψει του χρόνου;
Γ. Ματσίγκος: Έχετε δίκιο. Θα πρέπει οπωσδήποτε να αυξηθεί η πολύμηνη απασχόληση. Το είπα στον υπουργό Τουρισμού, είναι επιτακτική η ανάγκη επέκτασης της τουριστικής περιόδου για να μπορούν όλοι οι ξενοδοχοϋπάλληλοι να αισθάνονται ότι έχουν μια δουλειά που να καλύπτει τις ανάγκες τους. Για να γίνει η επέκταση της σεζόν δεν αρκούν οι ευχές, χρειάζονται κίνητρα. Δείτε πόσες πολλές επιδοτήσεις δίνουν οι ανταγωνίστριες περιοχές για την τουριστική βιομηχανία. Το ίδιο πρέπει να γίνει κι εδώ και θα πρέπει να γίνει άμεσα. Όσα και να δώσει η Ελλάδα ως ενίσχυση για τον τουρισμό, θα τα πάρει πίσω μέσα από την ανάπτυξη που θα δώσουν οι «νεκροί» μήνες. Επίσης, είναι πια καιρός να ξεκινήσει σοβαρός επαγγελματικός προσανατολισμός για τα επαγγέλματα του τουρισμού μέσα στα σχολεία.
• Δημοκρατική: Δώστε μας τη δική σας αίσθηση για τη σεζόν του 2022.
Γ. Ματσίγκος: Οι πελάτες μας φέτος θα έχουν να αντιμετωπίσουν τον πληθωρισμό, την οικονομική κρίση, την ύφεση, θα έρθουν αντιμέτωποι με την ακρίβεια στον τόπο τους. Όλο αυτό θα επηρεάσει τις τιμές και των τουριστικών πακέτων. Σκεφτείτε μόνο αυτό, ήδη είμαστε αντιμέτωποι με την αύξηση των τιμών των καυσίμων των αεροπλάνων, αυτό σημαίνει ότι το κόστος του ταξιδιού έχει ανεβεί, χωρίς, όμως, ο προορισμός να έχει οποιοδήποτε οικονομικό όφελος. Το Euromonitor International εκτιμά ότι η πλήρης ανάκαμψη θα έρθει από το έτος 2024. Εμείς ως διευθυντές ξενοδοχείων θέτουμε ως στόχο να πετύχουμε το 80% των αφίξεων – διανυκτερεύσεων του 2019. Είναι ένας στόχος ειλικρινής και εφικτός, καθώς φέτος επιτύχαμε το 60%.
• Δημοκρατική: Πράγματι, η περιοχή μας κατήγαγε μια μεγάλη επιτυχία στον τουρισμό. Σε αυτήν πόσο συνέβαλαν τα προβλήματα των άλλων προορισμών;
Γ. Ματσίγκος: Το ανοιγοκλείσιμο των ανταγωνιστριών περιοχών μάς έφερε μια σημαντική μεν, ωστόσο, συγκυριακή αύξηση αφίξεων από αγορές όπως η Πολωνία, η Γαλλία, η Ολλανδία και η Δανία. Του χρόνου θα είναι διαφορετικά, αφού όλοι οι προορισμοί θα είναι ανοικτοί. Εκτιμώ ότι η καλή πορεία της πολωνικής αγοράς θα συνεχιστεί και του χρόνου, διότι οι Πολωνοί άρχισαν να γνωρίζουν καλύτερα την Ελλάδα και θα την προτιμήσουν σε σύγκριση με την Τουρκία. Από του χρόνου περιμένουμε την επιστροφή του Ισραήλ στις αφίξεις, που τόσο μας έλειψαν φέτος. Επειδή, δε, επιτύχαμε τον άθλο των εκατοντάδων χιλιάδων τεστ μέσα στα ξενοδοχεία, αυτό δημιουργεί παρακαταθήκη για του χρόνου. Δείξαμε ότι έχουμε μάθει να ζούμε ασφαλείς κι ας υπάρχει ο κορωνοϊός. Αυτό ήταν το πιο μεγάλο μας κατόρθωμα και του χρόνου θα μας φέρει ακόμα περισσότερους καρπούς.
• Δημοκρατική: Τι μας επιφυλάσσει ο Σύλλογος Διευθυντών Ξενοδοχείων Δωδεκανήσου για το φετινό χειμώνα;
Γ. Ματσίγκος: Για φέτος το χειμώνα θα έχουμε πολλά σεμινάρια. Η αρχή θα γίνει στις 8 Δεκεμβρίου με μια ημερίδα σχετική με το Περιβάλλον. Θα ακολουθήσουν το digital marketing, οι δεξιότητες (στη διαχείριση και εκπαίδευση προσωπικού), η μείωση του λειτουργικού κόστους και το revenue management. Επίσης θα δώσουμε μεγάλο βάρος στη μείωση του food waste διότι από 1 Ιανουαρίου 2022, ο ρυπαίνων πληρώνει.
• Δημοκρατική: Εργάζεστε στον κλάδο της φιλοξενίας περισσότερα από 45 χρόνια. Υπάρχει στη σκέψη σας η απόσυρση από την ενεργό δράση;
Γ. Ματσίγκος: Αισθάνομαι νέος, δεν έχω σκεφτεί ποτέ το πότε θα σταματήσω. Χόμπι μου είναι η δουλειά μου, την αγαπώ και για μένα το αποτέλεσμα του ευχαριστημένου επισκέπτη, αλλά και του ικανοποιημένου εργαζόμενου είναι η πιο μεγάλη ξεκούραση και ανταμοιβή. Ευτυχώς, σε όλο αυτό έχω την οικογένειά μου να με στηρίζει, έστω κι αν λείπω από κοντά της πολλές ώρες. Αγαπώ, επίσης, την ενημέρωση. Θέλω να ενημερώνομαι και να ενημερώνω, θέλω να μοιράζομαι τη γνώση μου και η σύγχρονη τεχνολογία μάς έχει βοηθήσει να σταθούμε πιο πάνω από τα εμπόδια που μας έθεσε η πανδημία.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου