Ο κ. Αλέξανδρος Ν. Αγγελόπουλος γεννήθηκε το 1972 στην Αθήνα. Σπούδασε στο τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου της Βοστόνης (Boston University 1995) και ακολούθησε μεταπτυχιακές σπουδές στο Διεθνές Management στο Boston College 1998. To έτος 2008, ολοκλήρωσε με επιτυχία το εκπαιδευτικό πρόγραμμα PDP του New York Cornell University. Ως διευθύνων σύμβουλος, δραστηριοποιείται στην οικογενειακή επιχείρηση από το 1995, εργαζόμενος συστηματικά στην κατεύθυνση της εφαρμογής ιδεών και πολιτικών οι οποίες δημιουργούν νέους ορίζοντες στην ελληνική ξενοδοχία και επανατοποθετούν την φιλοξενία στο κέντρο της οικονομικής δραστηριότητας της Ελλάδας.

Από τη θέση αυτή, διαχειρίζεται έξι πολυτελείς ξενοδοχειακές μονάδες που βρίσκονται στην Κρήτη και στην Ολυμπία.
Σήμερα, μιλάει στην «δημοκρατική» για την νέα πολιτική στον τουρισμό που ανακοίνωσε πρόσφατα η κυβέρνηση, την υπερ-φορολόγηση και τον τρόπο που αντιμετώπιζε μέχρι πρότινος το κράτος τις δραστηριότητες που έχουν σχέση με τον τουρισμό, ενώ για την φετινή τουριστική σεζόν, ξεκαθαρίζει ότι: «Η χρονιά είναι κακή. Ούτε σε διανυκτερεύσεις ούτε σε εισπράξεις θα μπορέσουμε να επιβεβαιώσουμε τις άτοπες θριαμβολογίες κάποιων στην αρχή της σεζόν….».
Επιπροσθέτως, μιλάει για τις αγορές ενώ εκφράζει προβληματισμό σχετικά με την αγορά της μεγάλης Βρετανίας που συνδέεται με το Brexit και τις εξελίξεις.
Η συνέντευξη αναλυτικά:
• Κύριε Αγγελόπουλε, να ξεκινήσουμε από την νέα πολιτική στον τουρισμό και το στρατηγικό σχέδιο που ανακοίνωσε πρόσφατα η νέα κυβέρνηση διά της ηγεσίας του υπουργείου Τουρισμού. Κατά την άποψή σας, κινούνται προς την σωστή κατεύθυνση;
Είναι ενθαρρυντικό ότι χρόνια ζητήματα που απασχολούν τον κλάδο βρίσκονται στο τραπέζι και αντιμετωπίζονται επί της ουσίας και όχι με γενικολογίες. Προφανώς και μένει να δούμε τον τρόπο και το χρόνο υλοποίησης των μέτρων αυτών. Σημαντικό είναι πάντως, ότι δεν δαιμονοποιείται η ξενοδοχία, όπως τα προηγούμενα χρόνια, αλλά αντιμετωπίζεται ως πυλώνας ανάπτυξης, εργασίας, και βέβαια ως άξονας της οικονομίας της φιλοξενίας που είναι απαραίτητη για την επιβίωση του μεγαλύτερου μέρους της παραθεριστικής και περιφερειακής Ελλάδας.
Πέρα από τα προφανή, εντύπωση κάνει η αναφορά στην τουριστική εκπαίδευση και μετεκπαίδευση, αλλά και η απουσία αναφοράς στις αφίξεις, μια μονάδα μέτρησης που εκτός από παραπλανητική, οδήγησε και σε εσφαλμένες πολιτικές, που ζημίωσαν την ξενοδοχία, αλλά και δεν βοήθησαν τελικά τον κλάδο της φιλοξενίας σε καμία του μορφή και έκφραση.
• Τα αιτήματα του ξενοδοχειακού κλάδου μέχρι πρότινος, ήταν κυρίως η υπερ-φορολόγηση και ο τρόπος που αντιμετώπιζε το κράτος τις δραστηριότητες που έχουν σχέση με τον τουρισμό (π.χ. εστίαση κ.λπ.). Είστε αισιόδοξος ότι εάν μειωθεί η φορολογία, θα υπάρξουν θετικά αποτελέσματα;
Θα ξεκινήσω λέγοντας ότι η φορολογία της φιλοξενίας ήταν, καταρχήν, μέτρο αντι-αναπτυξιακό, άδικο, για να μην πω εκδικητικό. Ήταν στενόμυαλο και πλήγωσε, όχι μόνο την ξενοδοχία, αλλά όλη την Περιφερειακή οικονομία, όπως αποδεικνύεται και από τα νούμερα. Μη σας παρασύρουν οι θριαμβολογίες περί αφίξεων, αφού τις αφίξεις επισκίασαν οι μειωμένες διανυκτερεύσεις, τα μειωμένα έσοδα, αλλά και η άνθηση της παραοικονομίας του τουρισμού μέσα από καταλύματα που δεν είχαν νόμιμη υπόσταση και δεν μπορεί να μετρηθεί το συνολικό τους αποτύπωμα, που κατά πολλούς χαρακτηρίζεται αρνητικό για την κοινωνία, την ευρύτερη οικονομία και το περιβάλλον. Η μείωση της φορολογίας θα κάνει τον προορισμό Ελλάδα περισσότερο ανταγωνιστικό σε σχέση με αυτούς της Μεσογείου – κυρίως της ανατολικής- και θα τον οχυρώσει απέναντι στις προκλήσεις των επόμενων ετών, που είναι τα μειωμένα εισοδήματα σε ευρωπαϊκό επίπεδο, και θα βοηθήσει σημαντικά στην απασχόληση, που θα έπρεπε να είναι και κύριο ζητούμενο.
Συνολικά φαντάζει ως μία κίνηση που κοιτάει τις πολλαπλασιαστικές επιδράσεις του κλάδου της φιλοξενίας στο σύνολο της οικονομίας και αυτό μπορεί μόνο θετικά να αξιολογηθεί.
• Αν και βρισκόμαστε προς το τέλος Αυγούστου, οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για μια κακή εισπρακτικά, χρονιά για τον τουρισμό. Ποιοι οι λόγοι που έφεραν αυτά τα αποτελέσματα κατά την άποψή σας;
Η χρονιά είναι κακή. Ούτε σε διανυκτερεύσεις ούτε σε εισπράξεις θα μπορέσουμε να επιβεβαιώσουμε τις άτοπες θριαμβολογίες κάποιων στην αρχή της σεζόν. Από το χειμώνα έχω επισημάνει ότι δεν υπήρχαν οι συνθήκες ούτε για αυξημένες αφίξεις, και σίγουρα όχι για καλά αποτελέσματα.
Η πτώση ήταν αναμενόμενη. Κάποιοι την ονομάζουν διόρθωση, μία άποψη που θεωρώ εσφαλμένη. Όλα τα χρόνια του τουρισμού οι εξάρσεις και υφέσεις κάνουν έναν κύκλο, που συνήθως διαρκεί 2 ή 3 χρόνια. Χωρίς τα σημαντικά προβλήματα που αντιμετώπισε πέρσι η Τουρκία και πολλές από τις χώρες της Βορείου Αφρικής, ήταν αναμενόμενο ότι θα αντιμετωπίσουμε έναν οξύτερο ανταγωνισμό.
Οι μειωμένες αεροπορικές θέσεις και η μετατόπιση αεροπλάνων προς άλλους προορισμούς έπρεπε να αποτελέσει κώδωνα κινδύνου. Κακώς κάποιοι έσπευσαν να υποβαθμίσουν αυτήν την πληροφορία και κακώς δεν προστάτευσαν τον κλάδο. Υψηλές θερμοκρασίες στο κέντρο και τον βορρά της Ευρώπης, η είδηση για ρυθμούς επιβράδυνσης της οικονομίας σε κύριες αγορές, οι αρκετές χρεοκοπίες tour operators και αεροπορικών εταιρειών, ήταν όλα σημάδια μιας προβληματικής σεζόν.
Σε όλα τα παραπάνω μπορεί κανείς εύκολα να προσθέσει την ανελαστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, που επιπρόσθετα δεν μπορεί να ελέγξει τα κανάλια τροφοδοσίας του, αλλά και δεν μπορεί να συνεργαστεί στο βαθμό που απαιτείται για να δημιουργήσει μία ομοιογενή ολοκληρωμένη πολιτική. Η νέα ηγεσία δείχνει πως για πρώτη φορά ο τουρισμός είναι μόνο το αποτέλεσμα και η “φιλοξενία” είναι η εθνική στρατηγική που πρέπει να διαμορφώσουμε για να πετύχουμε τον ιδανικό συνδυασμό επισκεπτών, διανυκτερεύσεων και οικονομικού αποτελέσματος με σεβασμό στον πολιτισμό και το περιβάλλον μας.
• Οι τιμές και οι κρατήσεις πώς κινήθηκαν φέτος; Πολλοί λένε ότι κυριάρχησε το ‘lastminute’.
Κυριάρχησαν πράγματι last minute κρατήσεις, μεγάλες προσφορές και άγχος για την επίτευξη των επιδόσεων. Δυστυχώς σπανίως οδηγούν σε καλά αποτελέσματα, κάτι που θα φανεί στις περιορισμένες επενδύσεις στη διάρκεια του χειμώνα αλλά και στα περιορισμένα έργα ανακαινίσεων και ανακατασκευών. Μακάρι να κάνω λάθος.
• Να περάσουμε στις αγορές. Ποιες επικράτησαν και με ποιες αγορές εκτιμάτε ότι θα συνεχίσει ο τουρισμός στην Ελλάδα;
Η σειρά σημασίας των αγορών δεν έχει αλλάξει σημαντικά. Ο όγκος επισκεπτών από την κάθε αγορά δυστυχώς δεν είναι ο ίδιος με τα προηγούμενα χρόνια αλλά και η ποιότητα των επισκεπτών, όπως και η αγοραστική τους δύναμη, είναι εμφανώς μειωμένη. Αρνητική ήταν η διαδρομή δύο αγορών βαρόμετρο των τελευταίων χρόνων, όπως η Πολωνία και το Ισραήλ, αλλά πτωτικά κινήθηκε και η Γερμανία σε κάποιες περιπτώσεις και η Ρωσία. Ας περιμένουμε το τέλος της σεζόν για να δούμε σε ποια θέση θα βρίσκεται η κάθε αγορά κι ας επιδείξουμε ρεαλισμό στον τρόπο με τον οποίο θα διαχειριστούμε τιμές και διαθεσιμότητα για την επόμενη σεζόν.
Όσον αφορά την αγορά της Μεγάλης Βρετανίας, ανησυχείτε ότι η υπόθεση με το Brexit θα επηρεάσει την κατάσταση όπως πάει να διαμορφωθεί;
Κανείς δεν μπορεί να ξέρει με βεβαιότητα. Οι ενδείξεις πάντως μιλάνε για μία συγκράτηση στην αγορά της Μεγάλης Βρετανίας που συνδέεται με το Brexit, αλλά και την ανασφάλεια που αυτό γεννά. Σε κάθε περίπτωση μία από τις μεγαλύτερες μας αγορές δείχνει να προβληματίζει και δεν πρέπει να εφησυχάσουμε καθόλου.

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ