ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Κατώτατος μισθός: Πως διαμορφώνονται όλα τα κλιμάκια

news room 4 λεπτά ανάγνωση
εργαζόμενοι
«Κλει­δώ­νει» στην περιοχή των 50 ευρώ, πάνω από 8%, η αύξηση του κατώ­τα­του μισθού. Η υπουρ­γική απόφαση ανα­μέ­νε­ται να οδη­γή­σει στην ανα­προ­σαρ­μογή μισθών για περισ­σό­τε­ρους από 400.000 μισθω­τούς του ιδιω­τι­κού τομέα των οποίων οι αμοιβές καθο­ρί­ζο­νται με βάση τα κατώ­τατα όρια, θα υπο­γρα­φεί την ερχό­μενη εβδο­μάδα.

Ο νέος κατώ­τα­τος μισθός θα είναι ενιαίος, για όλους, δεν θα ισχύει δηλαδή καμία ηλι­κιακή δια­φο­ρο­ποί­ηση, με την κυβέρ­νηση να επι­μέ­νει ότι ο υπο­κα­τώ­τα­τος μισθός που ισχύει σήμερα για νέους έως 25 ετών θα καταρ­γη­θεί. Οι αυξή­σεις, ανα­μέ­νε­ται να συμπα­ρα­σύ­ρουν και μια σειρά από επι­δό­ματα και παροχές που υπο­λο­γί­ζο­νται με βάση τις κατώ­τα­τες απο­δο­χές και κατα­βάλ­λο­νται σε περίπου 300.000 δικαιού­χους. Όπως βέβαια θα οδη­γή­σει και σε αυξή­σεις εισφο­ρών για περίπου 1 εκατ. ασφα­λι­σμέ­νους μη μισθω­τούς, που δηλώ­νουν εισο­δή­ματα έως 7.000 ευρώ και πλη­ρώ­νουν τις χαμη­λό­τε­ρες εισφο­ρές που υπο­λο­γί­ζο­νται βάσει του κατώ­τα­του μισθού.

Χθες, η αρμόδια υπουρ­γός Εργα­σίας Εφη Αχτσιό­γλου παρου­σί­ασε στους εκπρο­σώ­πους των δανει­στών το πόρισμα της επι­τρο­πής εμπει­ρο­γνω­μό­νων που σημα­το­δο­τεί και την ολο­κλή­ρωση της δια­δι­κα­σίας δια­βού­λευ­σης και τους ενη­μέ­ρωσε πως η τελική απόφαση για το ακριβές επίπεδο της αύξησης θα ληφθεί την ερχό­μενη εβδο­μάδα, οπότε και θα υπο­γρα­φεί η σχετική υπουρ­γική απόφαση. Σύμφωνα με πλη­ρο­φο­ρίες, οι εκπρό­σω­ποι της Ευρω­παϊ­κής Επι­τρο­πής επα­νέ­λα­βαν μεν ότι είναι σύμ­φω­νοι με την αύξηση του κατώ­τα­του μισθού, σημειώ­νο­ντας όμως ότι αυτή θα πρέπει να είναι λελο­γι­σμένη.

Οι εκπρό­σω­ποι των δανει­στών επα­νέ­λα­βαν τη θέση τους πως η αύξηση του κατώ­τα­του μισθού πρέπει να είναι άμεσα συν­δε­δε­μένη με τη μέση παρα­γω­γι­κό­τητα της ελλη­νι­κής οικο­νο­μίας, ενώ εξέ­φρα­σαν επι­φυ­λά­ξεις και για την κατάρ­γηση του υπο­κα­τώ­τα­του μισθού, θεω­ρώ­ντας ότι ελλο­χεύει ο κίν­δυ­νος αύξησης της ανερ­γίας των νέων. Κατά τη διάρ­κεια της συνά­ντη­σης, ακο­λού­θησε «ανταλ­λαγή οικο­νο­μι­κών και νομικών επι­χει­ρη­μά­των από τις δύο πλευρές, σχετικά με τη δια­δι­κα­σία που ακο­λου­θή­θηκε και την επί­δραση της αύξησης του κατώ­τα­του μισθού σε βασικά μεγέθη της οικο­νο­μίας» παρα­δέ­χθηκε, άλλωστε, υψη­λό­βαθμο στέ­λε­χος του υπουρ­γείου Εργα­σίας.

Βέβαια, η κυβέρ­νηση φαί­νε­ται πως είναι απο­φα­σι­σμένη να προ­χω­ρή­σει στη δια­μόρ­φωση ενός νέου κατώ­τα­του μισθού που θα ξεπερνά τα 630 ευρώ το μήνα. Εάν η αύξηση «κλει­δώ­σει» για παρά­δειγμα στο 8%, ο νέος κατώ­τα­τος μισθός θα δια­μορ­φω­θεί στα 632,96 ευρώ το μήνα, αυξη­μέ­νος κατά 46,88 ευρώ από το σημε­ρινό ποσό των 586,08 ευρώ. Βέβαια, η αύξηση αυτή θα συμπα­ρα­σύ­ρει και όσους αμεί­βο­νται μεν με τον κατώ­τατο μισθό, λαμ­βά­νουν όμως επίδομα γάμου ή προ­σαύ­ξηση λόγω προ­ϋ­πη­ρε­σίας (τριε­τίες που παρα­μέ­νουν παγω­μέ­νες για όσους τις λάμ­βα­ναν έως το 2012).

Ο νέος κατώ­τα­τος μισθός θα ισχύσει για όλο το 2019. Εάν η αύξηση, αγγίξει τελικά παρά τις ενστά­σεις των δανει­στών, αλλά και εγχώ­ριων εργο­δο­τι­κών οργα­νώ­σεων το 10%, ο μισθός για τον ανει­δί­κευτο εργα­ζό­μενο θα ανέλθει σε 644,68 ευρώ μεικτά, με την αύξηση να αγγίζει τα 58,6 ευρώ. Σε κάθε περί­πτωση, σημα­ντικά υψη­λό­τερη ανα­μέ­νε­ται η αύξηση του μισθού για τους νέους, ηλικίας έως 25 ετών που σήμερα λαμ­βά­νουν 510 ευρώ.

Καθώς βέβαια, ο κατώ­τα­τος μισθός απο­τε­λεί βάση υπο­λο­γι­σμού αμοιβών, παροχών και εισφο­ρών, η όποια αύξησή του θα οδη­γή­σει και σε αντί­στοι­χες ανα­προ­σαρ­μο­γές. Έτσι, αντί­στοιχα θα αυξηθεί η αμοιβή για τη μερική απα­σχό­ληση, οι τριε­τίες, το επίδομα ανερ­γίας, η παροχή μητρό­τη­τας και τα άλλα επι­δό­ματα που κατα­βάλ­λει ο ΟΑΕΔ.

Ο κατώ­τα­τος μισθός δεν είναι μόνο 586,08 ευρώ. Κατώ­τατο μισθό λαμ­βά­νει και κάποιος με 644,69 ευρώ, ανει­δί­κευ­τος, που λαμ­βά­νει παράλ­ληλα και επίδομα γάμου. Σε μια πιθανή αύξηση της τάξης του 8%, ο μισθός του θα καθο­ρι­στεί στα 696,26 ευρώ. Όπως με τις κατώ­τα­τες απο­δο­χές αμεί­βε­ται και κάποιος που το 2012 είχε προ­ϋ­πη­ρε­σία 3ετών (μία τριετία, παγω­μένη έως ότου η ανεργία πέσει κάτω από το 10%). Αυτός, σήμερα λαμ­βά­νει 644,69 ευρώ κι αν η αύξηση είναι 8%, από 1η Φεβρουα­ρίου θα λάβει 696,26 ευρώ.

Να σημειω­θεί ότι, όσοι είχαν έως το 2012 συμπλη­ρώ­σει προ­ϋ­πη­ρε­σία δικαιού­νται προ­σαύ­ξηση 10% για κάθε τριετία και έως τρεις τριε­τίες και συνο­λικά 30% για 9 έτη και άνω.

Το ημε­ρο­μί­σθιο των εργα­το­τε­χνι­τών προ­σαυ­ξά­νε­ται 5% για κάθε τριετία προ­ϋ­πη­ρε­σίας έως τον Φλεβάρη του 2012 και έως έξι τριε­τίες (συνο­λικά 30% για 18 έτη και άνω). Συνεπώς, όσοι εισπράτ­τουν τις 3ετίες που είχαν θεμε­λιώ­σει έως το 2012 θα έχουν επι­πλέον αύξηση. Αυξή­σεις στις απο­δο­χές τους θα δουν και όσοι εργά­ζο­νται με μερική απα­σχό­ληση, εκτός κι αν εμπί­πτουν σε κλαδική σύμβαση που ορίζει υψη­λό­τε­ρους μισθούς.

Αντί­στοιχα, θα αυξηθεί και το επίδομα ανερ­γίας που καθο­ρί­ζε­ται στο 55% του ημε­ρο­μι­σθίου του ανει­δί­κευ­του εργάτη, προ­σαυ­ξα­νό­μενο 10% για κάθε προ­στα­τευό­μενο μέλος. Σε μηνιαία βάση είναι το 25πλάσιο, δηλαδή σήμερα 360 ευρώ. Το σημε­ρινό ημε­ρο­μί­σθιο είναι 26,18 ευρώ. Μια αύξηση της τάξης του 8% θα οδη­γούσε το ημε­ρο­μί­σθιο στο επίπεδο των 28,18 ευρώ και το ημε­ρή­σιο επίδομα ανερ­γίας στα 15,5 ευρώ με απο­τέ­λε­σμα το μηνιαίο να φτάσει στα 387 ευρώ.

Αντί­στοιχα, ανα­μέ­νε­ται να αυξηθεί κατά περίπου 9 με 12 ευρώ (ανάλογα με το αν η αύξηση είναι 8% ή 10%) η κατώ­τατη ασφα­λι­στική εισφορά για κύρια σύνταξη, που έχει θεσπι­στεί για τους μη μισθω­τούς.

πηγή euro2day.gr

Ρούλα Σαλού­ρου

Πώς σας φάνηκε το άρθρο;

Ένα πάτημα, χωρίς λογαριασμό. Μία ψήφος ανά συσκευή.

Σχολιασμός άρθρου

Προσθέστε ένα σχόλιο

Εμφανίζεται μετά από έγκριση · το e-mail δεν δημοσιεύεται0 / 2000

Τα σχόλια εκφράζουν τον σχολιαστή, όχι τη Δημοκρατική. Όροι σχολιασμού

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται. Τα σχόλια δημοσιεύονται μετά από έγκριση· το e-mail δεν δημοσιεύεται.

Γίνετε ο πρώτος που θα σχολιάσει.