Συνεντεύξεις

Αθ. Πέτρου: Νέα εποχή για τον θαλάσσιο τουρισμό μετά και την άρση του καμποτάζ

Μια νέα σελίδα ανοίγει στον θαλάσσιο τουρισμό στα Δωδεκάνησα από την φετινή σεζόν, μετά την αλλαγή του νομικού πλαισίου για τη δραστηριοποίηση ξένων πλοίων αναψυχής στην Ελλάδα το οποίο περιλαμβάνει μεταξύ άλλων την άρση του καμποτάζ, που αποτελούσε πάγιο αίτημα των επαγγελματιών του κλάδου της περιοχής μας.
Όπως δηλώνει στη συνέντευξή του στη «δημοκρατική», ο επίτιμος πρόεδρος της Ενωσης Ναυτικών Πρακτόρων Ελληνικών Νήσων κ. Αθανάσιος Πέτρου, με το νέο θεσμικό πλαίσιο ρυθμίζονται μια σειρά από στρεβλώσεις που εμπόδιζαν την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού στα νησιά, ανοίγοντας πλέον τον δρόμο για πολυτελή super και mega yachts στο Αιγαίο και κατ΄επέκταση ενισχύοντας τον ποιοτικό τουρισμό, ευνοώντας παράλληλα την ανταγωνιστικότητα, την οικονομική ανάπτυξη των νησιών και επιπλέον ευνοώντας τη βιωσιμότητα του ελληνικού στόλου.

• Κύριε Πέτρου, να ξεκινήσουμε τη συνέντευξη για το νέο θεσμικό πλαίσιο που αφορά στη δραστηριοποίηση των πλοίων αναψυχής και των τουριστικών ημερόπλοιων. Πόσο ενισχύει την ανταγωνιστικότητα του κλάδου;
Ο νέος νόμος που προώθησε το Υπουργείο Ναυτιλίας, ενσωματώνει όλες τις σύγχρονες τάσεις του θαλασσίου τουρισμού, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή για το “yachting’’ της χώρας μας, μέσω της ολικής μεταρρύθμισης του νομοθετικού πλαισίου, στοχεύοντας για πρώτη φορά στα χρονικά:
• Στην ανάδειξη της νησιωτικής Ελλάδας, ως βασικό στοιχείο του παραγωγικού ιστού της χώρας,
• Στην περιφερειακή ανάπτυξη των τοπικών οικονομιών των νησιών
• Στη δημιουργία ενός σταθερού περιβάλλοντος
• Στην ανάπτυξη των λιμενικών υποδομών
• Στην κατάργηση των εμποδίων δραστηριοποίησης των “super-mega’’ και “giga yachts’’
• Στην εισαγωγή νέου τέλους – δημοσίου εσόδου, για τα πλοία αναψυχής
• Στην ολική αναμόρφωση ασφάλισης – απασχόλησης
• Στην αντιμετώπιση των αντιφατικών ασφαλιστικών διατάξεων, ειδικά για τους κυβερνήτες.
• Στην ρύθμιση για πρώτη φορά, της ασφάλισης και του λοιπού προσωπικού, των πλοίων αναψυχής.
Στην επίλυση αυτών των μεγάλων προβλημάτων που εκκρεμούσαν σε βάρος των ναυτικών μας και των λοιπών πληρωμάτων για δεκαετίες, προβληματίζομαι που κανένας φορέας, σε κανένα μέσο δεν τα έχει επισημάνει, αποδίδοντας τα εύσημα στον κ. υπουργό όπως π.χ. σωματεία πλοιάρχων, πληρωμάτων, λοιπού προσωπικού και λοιπών φορέων του κλάδου, για τη σοβαρότερη -κατά τη γνώμη μου- νομοθετική ρύθμιση υπέρ των ναυτικών μας και των πληρωμάτων, ως προς τα δικαιώματά τους στην εργασία. Η ανταγωνιστικότητα στον κλάδο του θαλάσσιου τουρισμού και ειδικά του yachting όσον αφορά όλα τα ελληνικά επαγγελματικά πλοία αναψυχής ανεξαρτήτως μήκους, προστατεύεται και ενισχύεται στο μέγιστο βαθμό, από το νέο τέλος – οικονομική εισφορά- που υποχρεούνται πλέον να καταβάλουν για πρώτη φορά, όλα τα επαγγελματικά πλοία ξένης σημαίας για την ναυλωμένη κρουαζιέρα που θα πραγματοποιούν στη χώρα μας, ενώ στα προηγούμενα χρόνια δραστηριοποιούνταν ελεύθερα, χωρίς κανένα κόστος, σε βάρος του ελληνικού στόλου, ο οποίος επιβαρυνόταν με επιπλέον δαπάνες, σε σχέση με τον ανταγωνισμό.
• Πρακτικά αυτό το νέο τέλος, πώς ενισχύει τον ελληνικό στόλο;
Με το νέο θεσμικό πλαίσιο και το νέο τέλος επαγγελματικού πλοίου ξένης σημαίας ανεξαρτήτως μήκους (ΤΕΠΑΔΑΧ), καθώς και τον ΦΠΑ του ναύλου που πρέπει να καταβληθεί στη χώρα μας και αφορά στα mega yachts -πάνω από 35μ- καθίσταται πλέον μη ανταγωνιστική η εκτέλεση ναύλου στη χώρα μας από τα υπό ξένη σημαία επαγγελματικά πλοία, προστατεύοντας με αυτό τον τρόπο, και προκρίνοντας έμμεσα, τον ελληνικό στόλο μας. Διότι οι ναυλωτές του εξωτερικού, εκτός από τα έξοδα μεταφοράς του σκάφους από οποιοδήποτε ευρωπαϊκό προορισμό προς τη χώρα μας, δηλαδή αρκετές ημέρες πλόων, θα πρέπει να προσθέσουν και το κόστος των καυσίμων που απαιτούνται -χιλιάδες λίτρα- και ειδικά τώρα με τον διπλασιασμό σχεδόν της τιμής του πετρελαίου, καθώς επίσης και τα έξοδα ελλιμενισμού της Θ/Γ, τουλάχιστον δύο ημέρες νωρίτερα για τις απαραίτητες εργασίες πριν από την επιβίβαση των πελατών. Με τον τρόπο αυτό ο νέος νόμος, παρέχει έμμεσα, ένα τεράστιο οικονομικό πλεονέκτημα στα ελληνικά επαγγελματικά σκάφη, καθιστώντας τα εμφανώς πιο ανταγωνιστικά λόγω του χαμηλότερου κόστους σε σχέση με τα αντίστοιχα υπό ξένη σημαία, και προτιμητέα από τους ναυλωτές, δεδομένου ότι τα ναυλοσύμφωνα και η τιμολόγηση όλων των πλοίων αναψυχής είναι κοινή στην ευρωπαϊκή αγορά στα τελευταία χρόνια (m.y.b.a.ναυλοσύμφωνα) με τιμές προκαθορισμένες, τις οποίες, με την ψηφιακή τεχνολογία που διαθέτουμε σήμερα, εύκολα διαπιστώνει ο οποιοσδήποτε ναυλωτής, απλά με ένα κλικ στον υπολογιστή του.
• Παρόλα αυτά πάντως κ. Πέτρου, είδαμε και διαφορετικές απόψεις από επαγγελματίες του κλάδου που δεν ήταν σύμφωνοι προς αυτή την κατεύθυνση. Πού οφείλεται αυτή η διάσταση;
Καταρχάς, να ξεκαθαρίσουμε ότι όλοι είμαστε Έλληνες επαγγελματίες και ενδιαφερόμαστε για το γενικό καλό. Ειδικά όμως οι επαγγελματίες των ακριτικών νησιών μας, λόγω και της γεωγραφικής μας θέσης, έχουμε μεγαλύτερη ευαισθησία ως προς το εθνικό συμφέρον, σε σχέση με τους συναδέλφους μας της μητροπολιτικής Ελλάδας. Αν αναφέρεστε όμως, σε μια «μειοψηφία», που εδώ και χρόνια αντιτίθεται σε οτιδήποτε καινοτόμο, εκσυγχρονιστικό και προοδευτικό που εμφανίζεται στον χώρο μας, ως οι παντογνώστες του «yachting» στην Ελλάδα, τους δόθηκε το βήμα να εκθέσουν τις απόψεις τους στη διαβούλευση του Υπουργείου. Στη δημοκρατική διαδικασία της διαβούλευσης, επέμεναν εκθέτοντας και πάλι τα γνωστά αναχρονιστικά τους επιχειρήματα, στη διατήρηση του Καμποτάζ, την κατάργηση των άρθρων 8 και 9 του νόμου κλπ., πλην όμως η άνευ προηγουμένου επιτυχής χρονιά «ρεκόρ» του έτους 2021, η οποία ξεπέρασε κάθε προηγούμενο παρά την πανδημία και την παγκόσμια οικονομική κρίση, δεν άφησε κανένα περιθώριο ευδοκίμησης των επιχειρημάτων που αντέτειναν. Η πραγματικότητα, ήταν κόλαφος για τα επιχειρήματά τους και σύσσωμος ο χώρος του θαλάσσιου τουρισμού και όλοι οι φορείς και οι κλάδοι αυτού -πλην μιας μειοψηφίας- υποστήριζαν την ολοκληρωτική άρση κάθε απαγόρευσης στον θαλάσσιο τουρισμό, για τα επαγγελματικά σκάφη υπό ξένη σημαία, καταθέτοντας εγγράφως τις απόψεις τους στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο του υπουργείου αναγνωρίζοντας την ανάγκη άμεσου εκσυγχρονισμού του κλάδου. • Αρα, από αυτά που μας λέτε προκύπτει ότι, η μεταρρύθμιση αυτή εξυπηρετεί τα κυρίως τα νησιά.
Η ολική μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου ήταν αναγκαία, διότι ο κλάδος πορευόταν εν έτει 2022 με νόμους του προηγούμενου αιώνα, και η κατάργηση νόμων όπως το «cabotage» του 1928 (!) ήταν επιβεβλημένη πρώτα και κύρια, γιατί ήταν κοινό αίτημα όλων των δημάρχων της νησιωτικής Ελλάδας, οι οποίοι μέσω των Περιφερειακών Ενώσεων Δήμων Ιονίου και Νοτίου Αιγαίου και τις με υπ΄ αριθμό 6-2/25-06-2020 και 49/30-07-2020 αποφάσεις αντίστοιχα, αιτήθηκαν την κατάργηση αυτή στη Βουλή των Ελλήνων, ώστε τα νησιά μας να γνωρίσουν περαιτέρω ανάπτυξη από τον κατάπλου αυτών των σκαφών, γνωρίζοντας φυσικά εκ των προτέρων τα τεράστια οικονομικά οφέλη που οι τοπικές κοινωνίες καρπώνονται από αυτόν τον κλάδο τουρισμού. Την άποψη αυτή των δημάρχων όλων των νησιών μας, που κατέθεσαν και στη Βουλή των Ελλήνων, περιέργως, οι ανήκοντες στην μειοψηφία με την αντίθετη άποψη, δεν την αναφέρουν σε κανένα άρθρο τους και δεν την λαμβάνουν καν υπόψη τους, προτιμώντας τις αναφορές με υπονοούμενα για συμφέροντα που δήθεν εξυπηρετούν ιδιώτες ή αρέσκονται και σε φοβικά σχόλια τύπου, «θαλαμηγοί με πολύχρωμες σημαίες έρχονται να πάρουν τα ναύλα μας» ή ότι «η προάσπιση της σημαίας είναι μόνο γι’ αυτούς μείζον ζήτημα» όπως δηλώνουν σε όλα τα φόρα και αντιτίθενται με μένος σε πλοία που δραστηριοποιούνται 2-3 μήνες στη χώρα και που εφέτος η εισφορά τους με τους νέους φόρους θα είναι νέο καθαρό συνάλλαγμα. Ενώ π.χ. στο Ανατολικό Αιγαίο που έχει οκτώ μήνες σεζόν και η ελληνική σημαία είναι εδώ και χρόνια είδος προς εξαφάνιση, καθώς η γραμμή ημερόπλοιων με την Τουρκία είναι σε ποσοστό πάνω από 90% τουρκικών συμφερόντων και πολύχρωμων σημαιών, θα περίμενα μια ανάλογη ευθιξία με δηλώσεις που να αφορούν στην ενίσχυση των Ελλήνων ιδιοκτητών, ώστε να επανέλθουν οι ελληνικές σημαίες στη γραμμή, με τη θέσπιση κινήτρων και απαλλαγών ικανών να καταστήσουν τα ελληνικά ημερόπλοια βιώσιμα, ώστε να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στον ‘’αθέμιτο’’ ανταγωνισμό που υπόκεινται έως σήμερα.


• Ως Ενωση Ναυτικών Πρακτόρων Ελληνικών Νήσων πάντως, δώσατε μεγάλο αγώνα για την κατάργηση του καμποτάζ, παρότι βρήκατε πολλές αντιστάσεις και αντιδράσεις.
Ειδικά από αυτή την Κυβέρνηση, όχι μόνο δεν βρήκαμε αντιστάσεις, αλλά αντιθέτως, βρήκαμε μόνο ευήκοα ώτα. Απόδειξη αυτού, είναι το νέο νομοσχέδιο του αξιότιμου υπουργού κ. Πλακιωτάκη, ο οποίος δείχνοντας εξαιρετικά αντανακλαστικά, αντελήφθη άμεσα, ότι οι προτάσεις των δημάρχων και της Ενώσεώς μας, ήταν προς τη σωστή αναπτυξιακή κατεύθυνση για την καλύτερη αξιοποίηση των νησιών μας, αλλά παράλληλα και την ενίσχυση της οικονομίας μας, μέσω του νέου εσόδου (ειδικού τέλους), το οποίο θα συμβάλει τα μέγιστα στον ΑΕΠ προς όφελος όλων μας. Η Ενωσή μας από την ίδρυση της, ασχολείται με όλα τα θέματα που ταλανίζουν καθημερινά τα νησιά μας, και αφορούν στα ασφαλιστικά του κλάδου, στο άνοιγμα των συνόρων λόγω Covid 19 τον Ιούλιο του 2020, στο έγκαιρο άνοιγμα τον Μάιο του 2021, και φυσικά στον νόμο τροχοπέδη για την ανάπτυξη του υπό ξένης σημαίας “yachting’’ στη χώρα μας, καθώς το συγκεκριμένο θέμα αφορά πρωτίστως στην νησιωτική Ελλάδα, διότι εμείς είμαστε ο τελικός προορισμός των θαλαμηγών. Ευθυγραμμισμένη πλήρως με το αίτημα των δημάρχων για την άρση του “cabotage” προς όφελος των νησιών μας, η Ενωσή μας, απέστειλε ευχαριστήρια επιστολή προς όλους τους Δήμους και Περιφέρειες της νησιωτικής Ελλάδας, αναγνωρίζοντας την τεράστια συμβολή τους στην μεταρρύθμιση του απαρχαιωμένου θεσμικού πλαισίου. Ιδιαίτερη αναφορά θα πρέπει να γίνει προς το φιλικό μέλος της ένωσης μας, τον δήμαρχο Σύμης κ. Ελευθέριο Παπακαλοδούκα του οποίου την πρόταση για την άρση του καμποτάζ, υιοθέτησε άμεσα και υπερψήφισε η ΠΕΔ. Νοτίου Αιγαίου. Ο δήμαρχος Σύμης, έδειξε για μια ακόμη φορά ότι αφουγκράζεται την κοινωνία και είναι πάντα έτοιμος να υιοθετήσει και να εφαρμόσει κάθε τι καινούργιο για το καλό του νησιού του, και κατ’ επέκταση όλων των νησιών της πατρίδας μας. Για μια ακόμη φορά τον ευχαριστώ και είναι τιμή μου που είμαι φίλος του.
• Τα Δωδεκάνησα κ. Πέτρου ως ένας δημοφιλής προορισμός για yachting τι οφέλη θα έχουν μέσα από αυτό το νέο θεσμικό πλαίσιο; Θα τα δούμε από φέτος;
Την απάντηση στα ερωτήματα αυτά, τη δίνει η περυσινή εξαιρετικά επιτυχημένη τουριστική περίοδος. Μία επιτυχία άνευ προηγουμένου για όλους μας, με ρεκόρ σε παρουσία «mega yacht» και ρεκόρ ναύλων των πλοίων ελληνικής σημαίας, τα οποία οδήγησαν εν τέλει στην πρωτιά και στις βραβεύσεις της χώρας μας, από όλους τους διεθνείς οργανισμούς τουρισμού παγκοσμίως. Το ρεκόρ αφίξεων των “yachts’’ – “megayachts’’ που καταγράφηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα και μάλιστα εν μέσω πανδημίας οφείλεται σε μέγιστο βαθμό, στην πρώτη χρονιά χωρίς καμποτάζ, με την ανοχή της κυβέρνησης και των Λιμενικών Αρχών εν αναμονή του νέου νόμου. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να μην παρατηρηθούν τα φαινόμενα περασμένων ετών, που δυσφήμιζαν την πατρίδα μας διεθνώς! Πέρυσι για πρώτη φορά στα χρονικά, τα νησιά μας βίωσαν μία ξέφρενη και πρωτόγνωρη ανάπτυξη. Από τον Ιούνιο του περασμένου έτους έως και τον μήνα Οκτώβριο, τα νησιά μας εμφάνισαν πληρότητα της τάξεως του 100% (!) σε όλους τους ακριτικούς τουριστικούς προορισμούς (θαλάσσιος τουρισμός, ξενοδοχεία, τουριστικά καταλύματα, τουριστικές επιχειρήσεις κλπ.). Υπάρχει πλήθος σχετικών δημοσιευμάτων από τους δημάρχους των νησιών και είναι στη διάθεση τού καθενός για να το διαπιστώσει. Αναλογιζόμενοι επίσης ότι, όλα τα ρεκόρ και οι βραβεύσεις, πραγματοποιήθηκαν με αποκλεισμένη τη σύνδεση με την Τουρκία στα τελευταία δύο χρόνια, αισθάνομαι μεγάλη αισιοδοξία για το μέλλον του κλάδου, ειδικά όσον αφορά αυτόν τον ποιοτικό τουρισμό που πρέπει να εστιάσουμε ως χώρα και νομίζω ότι έχουν τεθεί οι βάσεις, για να διατηρήσουμε την ίδια ξέφρενη πορεία στις πληρότητες των νησιών, στην ανάπτυξη και του ΑΕΠ μέσω αυτού, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις τοπικές κοινωνίες και την πατρίδα μας.
• Μιας και αναφερθήκαμε στην φετινή τουριστική περίοδο, ποια είναι τα μηνύματα για τον κλάδο του yachting;
Με κεκτημένη ταχύτητα από την περυσινή χρονιά και φύσει αισιόδοξος άνθρωπος ευελπιστώ ότι θα έχουμε μια καλή χρονιά παρά τα γεωπολιτικά πολεμικά ‘’παιχνίδια’’ που διαδραματίζονται στη γειτονιά μας… Θα πρέπει όμως να επισημανθεί ότι, ενώ μέχρι την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία οι προγραμματισμοί για την επερχόμενη τουριστική περίοδο στη χώρα μας πήγαιναν εξαιρετικά, με την κήρυξη του πολέμου υπάρχει έως και σήμερα μία “στασιμότητα’’ στις κρατήσεις. Αυτό κατά κύριο λόγο οφείλεται στο γεγονός ότι τα ρωσικών συμφερόντων θαλαμηγά σκάφη παγκοσμίως αποτελούν το 20% περίπου του συνολικού αριθμού των θαλαμηγών που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας και το ποσοστό αυτό φτάνει στο 50% περίπου στα mega yachts, καθώς και στην παγκόσμια ανασφάλεια του πολέμου. Επίσης η εκτόξευση της τιμής του πετρελαίου θα παίξει τον δικό της ρόλο στις μετακινήσεις των θ/γ προς τη χώρα μας, αλλά και παγκοσμίως. Με τις αφίξεις ρεκόρ τουριστών του Απριλίου η σεζόν αρχίζει με τους καλύτερους οιωνούς και εύχομαι μια ανεπανάληπτη τουριστική χρονιά σε όλους τους Έλληνες.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου