Συνεντεύξεις

Ν. Ψυλλάκης: «Είναι θετικές οι προοπτικές για τον θαλάσσιο τουρισμό»

Για τη μεγάλη δυναμική που αναπτύσσει ο θαλάσσιος τουρισμός και τις προοπτικές που διαθέτει η Ρόδος για την περαιτέρω ανάπτυξη των δεικτών της κρουαζιέρας μιλά στη «δ» ο ναυτιλιακός τουριστικός πράκτορας κ. Νίκος Ψυλλάκης.
Τονίζει ότι η Ρόδος αποτελεί προορισμό μεγάλης ζήτησης, ωθώντας τις πλοιοκτήτριες εταιρείες να τη συμπεριλαμβάνουν όλο και πιο συχνά στα προγράμματά τους. Αναγκαία είναι όμως, σύμφωνα με τον κ. Ψυλλάκη, η αύξηση των θέσεων ελλιμενισμού των κρουαζιερόπλοιων στα λιμάνια του νησιού. Με τον τρόπο αυτό, η κρουαζιέρα που έχει εξελιχθεί στη δεύτερη σημαντικότερη μορφή τουρισμού για τη Ρόδο, μπορεί να διανύσει μία ακόμη πιο εντυπωσιακή πορεία.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του κ. Νίκου Ψυλλάκη:
• Κύριε Ψυλλάκη, ο θαλάσσιος τουρισμός διανύει στη Ρόδο μία σταθερά ανοδική πορεία. Πόσο καλή ήταν η φετινή χρονιά;
Να διευκρινίσουμε αρχικά ότι οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων συνεχίζονται μέχρι και τον Δεκέμβριο. Συνεπώς η χρονιά δεν έχει κλείσει ακόμη. Σε γενικές γραμμές θα λέγαμε ότι ήταν αρκετά καλή για το θαλάσσιο τουρισμό.
Βέβαια, θα μπορούσαν τα πράγματα να είχαν εξελιχθεί ακόμη καλύτερα εάν δεν υπήρχαν ακυρώσεις προσεγγίσεων κρουαζιερόπλοιων λόγω του πολέμου στη Μ. Ανατολή και των πυρκαγιών. Δεν θα κλείσει η σεζόν με τις 410 προσεγγίσεις που είχαν προγραμματιστεί εξαρχής αλλά με περίπου 380. Βέβαια, ο αριθμός των επιβατών παρουσιάζει σημαντική αύξηση -πάνω από 20%- ποσοστό το οποίο είναι εξαιρετικό. Θα μπορούσαμε όμως να μιλάμε για ακόμη μεγαλύτερες επιδόσεις εάν δεν χάναμε κρουαζιερόπλοια λόγω των συνθηκών. Υπό κανονικές συνθήκες, θα είχε καταρριφθεί κάθε προηγούμενο ρεκόρ. Και πάλι όμως μιλάμε για μία από τις καλύτερες χρονιές της τελευταίας δεκαετίας, αν σταθούμε μόνο στις αφίξεις επιβατών.
• Ποιες είναι οι ενδείξεις για το 2024; Θα ακολουθήσει ανοδική πορεία ο θαλάσσιος τουρισμός;
Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, αναμένεται το 2024 να είναι μία εξίσου καλή και πιθανότατα ακόμη καλύτερη χρονιά από τη φετινή. Προστίθενται συνεχώς προσεγγίσεις από τις εταιρείες καθώς υπάρχει μεγάλη ζήτηση για τον προορισμό. Όπως όμως έχουμε διδαχθεί πολλές φορές στο παρελθόν, οι προβλέψεις είναι παρακινδυνευμένες, καθώς δεν μπορούμε να γνωρίζουμε ποιοι εξωγενείς παράγοντες θα μπορούσαν να επηρεάσουν τον τουρισμό γενικά. Υπάρχει ένας πόλεμος που μαίνεται στη Μ. Ανατολή και ένας ακόμη στην Ευρώπη. Και θα πρέπει πάντα να έχουμε στο νου μας την κλιματική αλλαγή και τις ενδεχόμενες επιπτώσεις.
Θετικές είναι οι προοπτικές σε γενικές γραμμές. Όμως ποτέ δεν μπορούμε να είμαστε βέβαιοι για όλα όσα θα συναντήσουμε μπροστά μας. Αν πέρυσι τέτοια εποχή με ρωτούσατε για το πώς θα εξελισσόταν η φετινή σεζόν, δεν θα μπορούσα να προβλέψω -όπως όλοι μας- την κρίση των πυρκαγιών και τον πόλεμο στο Ισραήλ.
• Θα λέγατε ότι η Ρόδος έχει εξελιχθεί σε ένα βασικό σταθμό για τις πλοιοκτήτριες εταιρείες;
Πράγματι θα μπορούσε κανείς να πει ότι στα τελευταία χρόνια η Ρόδος αποτελεί ένα βασικό σταθμό για τις εταιρείες κρουαζιέρας, πράγμα καθόλου τυχαίο, καθώς υπάρχει μεγάλη ζήτηση.
Η υψηλή ζήτηση είναι αυτή που ωθεί τις εταιρείες να συμπεριλάβουν τη Ρόδο στο πρόγραμμά τους, ακόμη και στην περίπτωση που τα κέρδη από τις προσεγγίσεις των πλοίων τους στο λιμάνι μας δεν είναι όσα θα είχαν σε άλλα λιμάνια. Δεν μπορούν να παρακάμψουν την επιθυμία των τουριστών. Πράγματι η Ρόδος έχει εξελιχθεί σε ένα δημοφιλή προορισμό και τα επόμενα χρόνια μπορεί να σημειώσει ακόμη μεγαλύτερες επιδόσεις στο θαλάσσιο τουρισμό.
• Φέτος, λειτούργησε το home porting στη Ρόδο έστω και πειραματικά. Ποιες είναι οι πιθανότητες να αποτελέσει το λιμάνι της Ρόδου σταθμό επιβίβασης και αποβίβασης για τις κρουαζιέρες και ποια θα ήταν τα οφέλη;
Προφανώς και θα ήταν μεγάλα τα οφέλη από τη λειτουργία του λιμανιού μας ως home port. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του Πειραιά που το χρησιμοποιούν οι σημαντικότερες εταιρείες κρουαζιέρας ως σταθμό επιβίβασης και αποβίβασης. Αν μετά τις φετινές απόπειρες, καταφέρουμε να επαναφέρουμε το home port στη Ρόδο, οι επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων δεν θα κάνουν απλώς ένα …πέρασμα από το νησί μας. Θα πραγματοποιούν μία με δύο διανυκτερεύσεις. Θα χρειάζονται επιπλέον υπηρεσίες, όπως μετακινήσεις και ξεναγήσεις, ενώ θα πραγματοποιούν επισκέψεις σε επιχειρήσεις εστίασης και διασκέδασης.
• Η γραμμή Τουρκίας-Ρόδου είχε αυξημένη κίνηση φέτος; Συνεχίζουν οι Ροδίτες να επισκέπτονται την Τουρκία;
Φέτος, όπως και κάθε άλλη χρονιά υπήρξε καλή ροή αφίξεων τόσο από το Μαρμαρίς όσο και τη Φετιγιέ. Πρόκειται συνήθως για τουρίστες -κατά κύριο λόγο Άγγλους- που στο πλαίσιο των διακοπών τους στα απέναντι παράλια, πραγματοποιούν ημερήσια εκδρομή στη Ρόδο. Οι Ροδίτες συνεχίζουν να επισκέπτονται το Μαρμαρίς και τη Φετιγιέ κυρίως μετά τη λήξη της σεζόν για να ξεκουραστούν, να κάνουν τα ψώνια τους κλπ.
• To λιμάνι της Ρόδου μπορεί να υποστηρίξει την περαιτέρω ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού.
Τα τελευταία χρόνια η πλήρης εφαρμογή του κώδικα ISPS -μία ολοκληρωμένη δέσμη μέτρων για την ενίσχυση της ασφάλειας των πλοίων και των λιμενικών εγκαταστάσεων- ενίσχυσε το κύρος των λιμανιών μας. Αυτός είναι ένας ακόμη πολύ βασικός λόγος για τις πλοιοκτήτριες εταιρείες, πέρα από την υψηλή ζήτηση, για να προτιμούν τη Ρόδο.
Βέβαια το τουριστικό μας λιμάνι εδώ και πολλά χρόνια έμεινε στάσιμο από πλευράς θέσεων ελλιμενισμού κρουαζιερόπλοιων.
Το πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε οι πράκτορες κάθε φορά, είναι ότι οι θέσεις είναι συγκεκριμένες. Το λιμάνι μας μπορεί να δεχθεί έως 2 κρουαζιερόπλοια άνω των 300 μέτρων και άλλα δύο-τρία κάτω από 300 μέτρα. Τις ημέρες αιχμής, αναγκαζόμαστε να μη δεχθούμε άλλες προσεγγίσεις ή να ζητήσουμε από τις εταιρείες να αλλάξει η μέρα προσέγγισης.
Υπάρχουν σχέδια στα συρτάρια για τη δημιουργία νέων θέσεων ελλιμενισμού. Αν εφαρμοστούν, τότε τα μεγέθη του θαλάσσιου τουρισμού θα αυξηθούν πολύ περισσότερο. Θα πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψη ότι αν οι εταιρείες ζητούν περισσότερες θέσεις ελλιμενισμού και δεν μπορούμε να τις δώσουμε, τότε θα στραφούν αλλού.

Η κρουαζιέρα είναι η δεύτερη σημαντικότερη μορφή τουρισμού για τη Ρόδο μετά τον τουρισμό τσάρτερ. Με λίγη ακόμη προσπάθεια, μπορεί να αναπτυχθεί ακόμη περισσότερο.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου