Θεαματική αύξηση καταγράφεται στον αριθμό των μαθητών Δημοτικού που επιλέγουν την κολύμβηση ως άθλημα στο πλαίσιο της γυμναστικής. Το κάνουν από κέφι; Μάλλον ναι, οι περισσότεροι. Αλλά, δυστυχώς, η συγκυριακή επικαιρότητα –τρία παιδιά χάθηκαν πρόσφατα, στον ποταμό Αραχθο και σε πισίνα της Ρόδου– έρχεται να υπενθυμίσει πως χρειάζεται να ενισχυθεί η εκπαίδευση σε αυτή τη δεξιότητα ζωής. Ταυτόχρονα, οι τραγικοί θάνατοι των παιδιών από πνιγμό τονίζουν, σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Παιδείας, την αξία της προειλημμένης απόφασης του υπουργείου να ενισχυθεί το μάθημα της κολύμβησης στα δημοτικά σχολεία με ένταξη στοιχείων ναυαγοσωστικής. Επίσης, σχεδιάζεται να μετατραπεί το μάθημα σε υποχρεωτικό για τους μαθητές Γ΄ και Δ΄ Δημοτικού.
Ειδικότερα, η κολύμβηση καλύπτεται σε 10 δίωρα μαθήματα ανά τρίμηνο στο πλαίσιο της Φυσικής Αγωγής. Ο ελάχιστος αριθμός γυμναστών είναι ένας ανά δέκα μαθητές σε κάθε κολυμβητικό τμήμα. Υποχρεωτικά ο ένας από τους τρεις βρίσκεται στο νερό με τα παιδιά. Στο τέλος του κύκλου των μαθημάτων αποδίδεται και δίπλωμα συμμετοχής των μαθητών. Το μάθημα γίνεται σε κολυμβητήρια των δήμων και της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού, και η μετακίνηση των μαθητών από και προς το κολυμβητήριο είναι δωρεάν και καλύπτεται από τις περιφέρειες.
Τα σχολεία με τα περιβόλια
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Διεύθυνσης Φυσικής Αγωγής, κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς που ολοκληρώθηκε οι μαθητές Δημοτικού που διδάχθηκαν κολύμβηση έφτασαν στις 44.704, έναντι 35.369 το σχολικό έτος 2023-2024 και 31.981 το 2022-2023. Στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αθήνας φέτος οι μαθητές στην κολύμβηση ήταν 3.084 έναντι 1.490 το 2023-24 και 830 το 2022-23. Μάλιστα, πανελλαδικά ήδη υπάρχουν αυξημένα αιτήματα σχολείων για το μάθημα για το επόμενο σχολικό έτος.
Ετσι, όπως ανέφερε στην «Κ» η υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη, από την προσεχή σχολική χρονιά οι μαθητές θα μαθαίνουν τεχνικές ναυαγοσωστικής. «Επίσης, στόχος μας είναι η επίτευξη κολυμβητικής επάρκειας και ασφάλειας στο νερό για κάθε μαθητή τα επόμενα χρόνια, με την εισαγωγή της κολύμβησης ως υποχρεωτικού αντικειμένου του μαθήματος Φυσικής Αγωγής στη Γ΄ και Δ΄ Τάξη Δημοτικού, η οποία αποτελεί πλέον βασική δεξιότητα ζωής και εθνική προτεραιότητα για μείωση των πνιγμών», τόνισε η κ. Ζαχαράκη.
Πανελλαδικά ήδη υπάρχουν αυξημένα αιτήματα σχολείων για το επόμενο σχολικό έτος – Για να καλυφθεί η ζήτηση, αναμένεται να διατεθούν επιπλέον κλειστές πισίνες.
Το επόμενο σχολικό έτος, για να καλυφθεί η ζήτηση, αναμένεται να διατεθούν επιπλέον κλειστές πισίνες, από τις 100 που ήδη χρησιμοποιούνται πανελλαδικά. Ακόμη, η ηγεσία και υπηρεσιακοί παράγοντες του υπουργείου επεξεργάζονται πρόταση για τη λειτουργία παράκτιων δεξαμενών, που θα βρίσκονται μέσα στη θάλασσα, ή και δημιουργία νέων δεξαμενών σε συνδυασμό με τη βελτίωση των ήδη υπαρχουσών.
Καλές μαθήτριες από νήπια
Βέβαια, καθώς το μάθημα της κολύμβησης διδάσκεται σε 46 Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, από τις 58 πανελλαδικά, καθώς σε 12 Διευθύνσεις δεν υπάρχουν πισίνες για αυτό τον σκοπό, ερώτημα είναι τι θα γίνει στις περιφέρειες αυτές. Οι διαθέσιμες επιλογές που θα εξετασθούν κατά περίπτωση είναι η δημιουργία νέας πισίνας, η τοποθέτηση παράκτιας και η αναζήτηση, σε συνεργασία με τους εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης, χώρων για λυόμενες πισίνες. Σημαντική θεωρείται και η αντιμετώπιση επιμέρους προβλημάτων (π.χ. κάλυψη λειτουργικών αναγκών με πρόσληψη γυμναστών για διάθεση στα κολυμβητήρια και αναζήτηση λύσεων στις μετακινήσεις μέσω των περιφερειών σε άγονους διαγωνισμούς).
«Δεξιότητα ζωής»
«Ο πνιγμός είναι από τις κύριες αιτίες ακούσιου θανάτου διεθνώς. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία, στην Ελλάδα είχαμε 357 θανάσιμα ατυχήματα κατά μέσον όρο στη διάρκεια δραστηριοτήτων αναψυχής την περίοδο 2020-2024 σε θάλασσα και εσωτερικά ύδατα. Οι περισσότεροι χάνουν τη ζωή τους σε απόσταση μικρότερη των 10 μέτρων από την ακτή», παρατηρεί η κ. Ζαχαράκη, υπογραμμίζοντας ότι «η διδασκαλία βασικών αρχών κολύμβησης αλλά και ναυαγοσωστικής από τις πρώιμες ακόμη ηλικίες είναι ελάχιστη υποχρέωση της πολιτείας. Δεν μιλάμε για ένα επιπλέον αντικείμενο στο πλαίσιο της γυμναστικής. Είναι μια δεξιότητα ζωής, απαραίτητη στα παιδιά μας και στους μελλοντικούς ενηλίκους. Ηδη η ενίσχυση του αντικειμένου της κολύμβησης έχει ενταχθεί στο εθνικό σχέδιο δράσης του ΥΠΑΙΘΑ. Επίσης, στοχεύουμε σε συνεργασία με τους δήμους και τις περιφέρειες να γίνει η κολύμβηση υποχρεωτική στη Γ΄ και Δ΄ τάξη του Δημοτικού. Είναι κάτι το οποίο πίστεψα και υποστήριξα από την πρώτη στιγμή, όταν το 2020 είπαμε ότι πρέπει να τελειώσουμε με το καθεστώς ασάφειας και σύγχυσης των αρμοδιοτήτων. Ζούμε σε μια ευλογημένη χώρα με εκατοντάδες νησιά, χιλιάδες παραλίες και υπέροχες θάλασσες. Είναι αδιανόητο να θρηνούμε θανάτους που μπορούμε να αποφύγουμε».
Πηγή: kathimerini.gr