Ποιος είναι εκείνος που μπορεί να μιλήσει εξ’ ονόματος όλων των επισκεπτών; Ανάμεσα στις δεκάδες χιλιάδες που βρίσκονται αυτή τη στιγμή στη Ρόδο, αρκετοί είναι απολύτως συνειδητοποιημένοι για το τι σημαίνει Covid19. Άλλοι απλώς κρατούν μια μάσκα, έτσι για τα «μάτια».
Ορισμένοι είχαν περάσει σοβαρές ασθένειες κατά το παρελθόν και γι’ αυτό κινούνται με πολλή προσοχή και απόλυτη προσήλωση στα μέτρα, ενώ κάποιοι άλλοι δεν φοβούνται διότι πιστεύουν πως η γη είναι επίπεδη και ο κορωνοϊός καθώς εξαπλώνεται θα φτάσει κάποια στιγμή στην άκρη της και θα καταποντιστεί στο υπερπέραν. Κοινός παρονομαστής όλων· ο συνδετικός κρίκος και δημιουργός του τουριστικού ρεύματος είναι μια βεβαιότητα: Εντός των ξενοδοχείων όλοι αναγκάζονται να ακολουθούν κανόνες συμπεριφοράς και τήρησης αποστάσεων. Έτσι συνυπάρχουν. Το πρόβλημα είναι έξω.
Δυστυχώς για τη Ρόδο, αλλά και τον κάθε εμβληματικό προορισμό δεν υπάρχει ένας γενικός διευθυντής (όπως στα ξενοδοχεία) που να οργανώσει και να επιβλέψει την εκπαίδευση της κοινωνίας των ανθρώπων που εμπλέκονται με τον τουρισμό. Ούτε και έχει καλλιεργηθεί το αίσθημα που θέλει το γενικό συμφέρον ν’ ανθίζει μόνο αν ποτίζεται από την ατομική ευθύνη.
Γενικά, επικρατεί η λογική, ο κάθε ένας μόνος του και όποιος καταφέρει να επιβιώσει. Η λογική αυτή γίνεται αντιληπτή και από τους τουρίστες, οι περισσότεροι από τους οποίους κυκλοφορούν αρνούμενοι να μπουν μέσα στα καταστήματα ή δυσκολευόμενοι να καθίσουν σε κάποιο εστιατόριο. Γνωρίζουν καλά ότι η μάσκα που φορά ο πωλητής είναι η ίδια μάσκα που φορούσε και χθες και προχθές και πριν δύο εβδομάδες. Το γνωρίζει διότι κι εκείνος κάνει ακριβώς το ίδιο. Μπορεί να μην έχει την ίδια μάσκα επί μέρες (στο ξενοδοχείο λαμβάνει διαρκώς καινούργιες), όμως αυτήν που έχει στο πρόσωπό του την έχει αγγίξει, την έχει βάλει στον αγκώνα του, την έδεσε στον καρπό του και τη τσαλάκωσε, όπως ακριβώς έχει τσαλακώσει τα μέτρα προστασίας. Η κοινωνία δημιουργεί τις συμπεριφορές που υιοθετούνται από όλους.
Φωτεινό παράδειγμα τα TAXI
Είναι ίσως ο μόνος εξωξενοδοχειακός κλάδος που επέδειξε σοβαρή προσήλωση στην τήρηση των μέτρων ατομικής προστασίας. Για κάθε πελάτη υπάρχουν μάσκες. Τα καθίσματα των ταξί απολυμαίνονται μετά από κάθε κούρσα, οι οδηγοί φορούν και τιμούν τις μάσκες τους. Τα γάντια έχουν γίνει κομμάτι του σώματός τους. Ίσως μάλιστα τα διατηρήσουν και μετά τη λήξη του προβλήματος, διότι τους προσδίδουν πιο επίσημο χαρακτήρα στις διαδρομές που ακολουθούν.
Στη Ρόδο της σεζόν του 2020 οι οδηγοί ΤΑΧΙ «παραδίδουν» μαθήματα συνέπειας και αυτό φέρνει αποτέλεσμα. Σε όλα τα site, σε όλους τους ηλεκτρονικούς οδηγούς, όπως και στο trip advisor αυτή τη στιγμή γράφονται διθύραμβοι για τους αυτοκινητιστές.
Το κέρδος για τον κλάδο είναι άμεσο. Μπορεί στο νησί να μην υπάρχουν οι εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες των επισκεπτών, όμως όσοι θέλουν να μετακινηθούν θα πάρουν ταξί χωρίς δεύτερη σκέψη.
Τάματα στον
«Άγιο» Σεπτέμβριο
Είναι ο καλύτερος μήνας της σεζόν. Ο καλύτερος μήνας σε κάθε σεζόν. Οι επισκέπτες έχουν μια κάποια ηλικία, διάθεση να ξοδέψουν για να περάσουν καλά και αρκετό χρόνο στη διάθεσή τους. Η μέση παραμονή των επισκεπτών του Σεπτεμβρίου υπερβαίνει τις 10 διανυκτερεύσεις.
Το ρεπορτάζ έδειξε ότι οι κρατήσεις με προορισμό τη Ρόδο για τον Σεπτέμβριο βρίσκονται σε ικανοποιητικά επίπεδα.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το στοιχείο που έδωσαν στη «δημοκρατική» αρκετοί ξενοδόχοι: «Για κάθε τρεις κρατήσεις, τουλάχιστον η μία είναι από παλιούς πελάτες». Η ερμηνεία που δόθηκε από διευθυντές ξενοδοχείων προς τη «δ» θέλει τους «repeaters» να έχουν πειστεί για την τήρηση των μέτρων και να έχουν αποβάλει το φόβο του ταξιδιού. Αυτό από μόνο του ως στοιχείο έχει τεράστια σημασία, κυρίως για τις σεζόν που θα έρθουν στο μέλλον.
Στον επερχόμενο Σεπτέμβρη έχουν όλοι εναποθέσει τις ελπίδες τους για «ρεφάρισμα». Οι ξενοδόχοι, οι εστιάτορες, οι καταστηματάρχες, οι ελεύθεροι επαγγελματίες και όλοι όσοι εμπλέκονται με την τουριστική βιομηχανία. Η φετινή σεζόν σε όλους τους δεν έδωσε έσοδα παρά μόνο υποχρεώσεις. Ένας καλός μήνας σίγουρα δεν θα λύσει τα προβλήματα, όμως θα λειτουργήσει ευεργετικά.
Προσοχή, πρόκειται για επισκέπτες μεγαλύτερης ηλικίας. Αυτό σημαίνει πως το οικονομικό όφελος της κάθε επιχείρησης και του προορισμού συνολικά θα στηριχθεί με χέρια και πόδια στην τήρηση των μέτρων προστασίας.
Λείπει ο φορέας διαχείρισης
τουριστικού προορισμού
Τη στιγμή που διαβάζετε αυτές τις γραμμές, οι επιστήμονες του τουριστικού προϊόντος διεξάγουν ενδελεχείς έρευνες και εκπονούν μελέτες για όλα όσα αφορούν στην επιρροή του Covid19 στη βιομηχανία της αναψυχής. Ο κορωνοϊός είναι η αφορμή. Στο μέλλον θα έρθουν κι άλλα, αντίστοιχα, προβλήματα κι τότε καμία επιχείρηση δεν θα αντέξει να υποστεί ξανά οικονομικές απώλειες τέτοιου μεγέθους.
Όλοι προετοιμάζονται κατάλληλα ώστε τα μελλοντικά προβλήματα να μην οδηγήσουν τις επιχειρήσεις σε κλείσιμο των θυρών διότι αυτό αποδεικνύεται πως είναι επιζήμιο. Όσοι ξενοδόχοι επέλεξαν να μη λειτουργήσουν φέτος τα καταλύματά τους, διαπιστώνουν τώρα ότι για την επόμενη σεζόν θα τους λείπουν τα reviews των guests για τον τρόπο διαχείρισης του προβλήματος. Τα reviews από μόνα τους θα δώσουν σοβαρό προβάδισμα στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις που φέτος «χόρεψαν στα κάρβουνα».
Προφανώς, αντίστοιχη προετοιμασία χρειάζεται και ο προορισμός συνολικά. Είναι μια δουλειά που δεν μπορεί να κάνει ο Δήμος, ούτε η Περιφέρεια, ούτε καν τα Επιμελητήρια. Το ρόλο εκπαίδευσης της κοινωνίας των ανθρώπων του τουρισμού (από τον εστιάτορα, μέχρι τον αγρότη) ανήκει σε ανεξάρτητο φορέα, που επιβλέπει και συντονίζει το τουριστικό προϊόν στο σύνολό του, που καθορίζει κανόνες, συμβουλεύει και διαμορφώνει συλλογικές συνειδήσεις. Είναι ένας φορέας που λειτουργεί ως διεύθυνση ανθρώπινου δυναμικού. Αυτός ο φορέας σήμερα δεν υπάρχει στη Ρόδο.

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ