Ειδήσεις

Χιλιάδες παράνομες επικουρικές συντάξεις εκδόθηκαν από τα Ταμεία-Πολλοί έλαβαν και… αναδρομικά

«Παράνομες» επικουρικές συντάξεις και μάλιστα με αναδρομικά3.070 ευρώ για αιτήσεις συνταξιοδότησης που υποβλήθηκαν μετά την 1/1/2015 έβγαλαν τα Ταμεία, χωρίς να λειτουργεί ο νέος νόμος, την ώρα που περιμένουν στην ουρά 126.022 συνταξιούχοιμε αιτήσεις ακόμη και από το 2013!

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της εφημερίδας “Ελεύθερος Τύπος” η «παρανομία» δεν είναι ότι πήραν σύνταξη πρόσωπα χωρίς να έχουν θεμελιώσει δικαίωμα, αλλά το γεγονός ότι καμία επικουρική με αίτηση και έναρξη συνταξιοδότησης από 1/1/2015και μετά δεν μπορεί να εκδοθεί γιατί δεν έχει εφαρμοστεί ο νόμος για το πώς θα υπολογίζονται! Μόνη εξαίρεση είναι η σύνταξη λόγω θανάτου, εφόσον όμως ο θανών έπαιρνε επικουρική πριν από το 2015.

Στις επικουρικές που αποκαλύπτει σήμερα ο «Ε.Τ.» της Κυριακής, οι οποίες βγήκαν χωρίς να υπάρχει νόμος, καμία δεν είναι σύνταξη θανάτου. Αντίθετα είναι όλες συντάξεις γήρατος για τις οποίες η αίτηση για την κύρια σύνταξη υποβλήθηκε μετά την 1/1/2015 και ταυτόχρονα υποβλήθηκε και η αίτηση για επικουρική.

Τα ντοκουμέντα που δημοσιεύονται στην εφημερίδα δείχνουν ότι:

1 Υπάλληλος δήμου στο Νομό Αττικής υπέβαλε αίτηση συνταξιοδότησης στο ΤΕΑΔΥ-Τομέας ΤΑΔΚΥ στις 3/4/2015. Η αίτηση πρωτοκολλήθηκε στις 21/4/2015 από το ΕΤΕΑΕΠ. Η επικουρική σύνταξη πληρώθηκε τον Ιούλιο του 2017 με ημερομηνία έναρξης συνταξιοδότησης 2/4/2015. Το ποσό είναι 384 ευρώ και με τα αναδρομικά 3.070 ευρώ!

2 Υπάλληλος άλλου δήμου της νησιωτικής χώρας υποβάλλει αίτηση για κύρια και για επικουρική σύνταξη μετά την 1/1/2015 και συγκεκριμένα στις 6/4/2015. Η αίτηση από την υπηρεσία πάει στο ΕΤΕΑΕΠ. Στο σημείωμα αναφέρεται ότι η υπάλληλος υποβάλλει αίτηση για μηνιαίο βοήθημα (επικουρική σύνταξη) και για εφάπαξ, με αριθμό αιτήσεως **270/2015. Ταυτόχρονα, ενημερώνεται το Ταμείο ότι έχουν σταλεί τα έγγραφα και στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους με αριθμό **271/2015 για να πάρει κύρια σύνταξη. Η μία αίτηση για επικουρική, δηλαδή, έχει αριθμό **270/2015 και αμέσως, στο επόμενο πρωτόκολλο, με αριθμό **271/2015, υποβάλλονται τα έγγραφα στο Γενικό Λογιστήριο για την κύρια σύνταξη. Και οι δυο αιτήσεις είναι μετά την 1/1/2015. Ο νόμος για τις επικουρικές δεν εφαρμόζεται και η υπάλληλος δικαιούται να πάρει μόνο την κύρια σύνταξη. Παρά ταύτα, τον Ιούλιο του 2017 πληρώνεται και την επικουρική με έναρξη συνταξιοδότησης από τον Απρίλιο του 2015 που υπέβαλε την αίτηση! Το ΕΤΕΑΕΠ έβγαλε επικουρική 439 ευρώ (μικτά) με νόμο που δεν υπάρχει για τις αιτήσεις μετά το 2015 και επίσης κατέβαλε με τα αναδρομικά περίπου 3.000 ευρώ με την πληρωμή του Ιουλίου.

3 Συνταξιούχος με καθεστώς αναστολής καταβολής σύνταξης αποχώρησε το 2013 από το Δημόσιο αλλά άρχισε να πληρώνεται το 2015 που έπιασε το προβλεπόμενο όριο ηλικίας. Εκτός από την κύρια πήρε και την επικουρική, με έναρξη συνταξιοδότησης 19/8/2015. Η επικουρική δεν έπρεπε να βγει γιατί δεν είχε τις προϋποθέσεις από τη στιγμή που θεμελιώνει δικαίωμα μέσα στο 2015 λόγω αναστολής συνταξιοδότησης. Παρά ταύτα πήρε 328 ευρώ επικουρική με αναδρομικά περίπου 2.500 ευρώ μετά τις κρατήσεις.

Στα έγγραφα των αποφάσεων φαίνεται καθαρά ότι οι «τυχεροί», στους οποίους το Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης και Πρόνοιας (ΕΤΕΑΕΠ) έδωσε επικουρικές με αίτηση μετά το 2015, πληρώθηκαν τον Ιούλιο του 2017 και με αναδρομικά στους λογαριασμούς τους.

Ιδού γιατί καμία επικουρική δεν μπορεί να εκδοθεί μετά την 1/1/2015

Βάσει νόμου, πρώτα βγαίνει η κύρια και μετά η επικουρική. Αυτό ισχύει όμως για όσους έκαναν αίτηση για κύρια σύνταξη ως τις 31/12/2014 και θα πάρουν νόμιμα την επικουρική τους με τον παλιό τρόπο υπολογισμού.
Οταν όμως έχουμε αίτηση για κύρια και επικουρική σύνταξη μετά την 1/1/2015, τότε ο ασφαλισμένος παίρνει μόνο την κύρια και όχι την επικουρική γιατί άλλαξε ο νόμος και δεν έχει αρχίσει να εφαρμόζεται.

Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση που για τη μεν κύρια σύνταξη υπάρχει θεμελιωμένο δικαίωμα πριν από το 2015, αλλά για την επικουρική η θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος είναι μετά το 2015. Και σε αυτές τις περιπτώσεις λοιπόν (με θεμελιωμένο δικαίωμα επικουρικής μετά την 1/1/2015), δεν προβλέπεται και δεν μπορεί να βγει η σύνταξη γιατί δεν λειτουργεί ο νέος νόμος!

Αυτό που συνέβη όμως είναι ότι το ΕΤΕΑΕΠ έβγαλε επικουρικές με αίτηση και έναρξη συνταξιοδότησης από το φορέα κύριας σύνταξης ή με θεμελίωση δικαιώματος για επικουρική μετά την 1/1/2015.

Περίπου 180 με 200 επικουρικές πληρώθηκαν στις αρχές του Ιουλίου

Μια μεγάλη παρτίδα από περίπου 180 με 200 επικουρικές, που εκδόθηκαν χωρίς να λειτουργεί ο νόμος για όσους έχουν έναρξη συνταξιοδότησης μετά το 2015, πληρώθηκαν στις αρχές Ιουλίου του 2017, όπως φαίνεται στις αποφάσεις που δημοσιεύει ο «Ε.Τ.» της Κυριακής, από το σύνολο όσων εξασφάλισε και έχει στη διάθεσή της η εφημερίδα, με ημερομηνία έναρξης συνταξιοδότησης μετά το 2015.

Οι συντάξεις αυτές βγήκαν εκτός της λίστας αναμονής αφήνοντας πίσω 126.022 εκκρεμείς αιτήσεις για έκδοση επικουρικών ως το 2014.

Κανονικά οι αιτήσεις από το 2015 και μετά θα έπρεπε να εξεταστούν αφού εκδοθεί και η τελευταία αίτηση του 2014 από όλα τα Ταμεία. Συνέβη όμως να έρθουν μπροστά και να πάρουν και αναδρομικά.

Σε όλες τις περιπτώσεις πρόκειται για πλήρη σύνταξη γήρατος και κατά σύμπτωση οι περισσότερες είναι του Δημοσίου και συγκεκριμένα για υπαλλήλους δήμων.

Κάποιες αποφάσεις έχουν εκδοθεί και από το επικουρικό του ΙΚΑ (ΕΤΕΑΜ), που λειτουργεί αυτόνομα από το ΕΤΕΑΕΠ. Οι επικουρικές του ΙΚΑ έχουν τα ίδια χαρακτηριστικά, δηλαδή αίτηση και έναρξη συνταξιοδότησης από 1/1/2015 και μετά, χωρίς να υπάρχει καμία οδηγία που να προβλέπει ότι τέτοιες αιτήσεις θα πρέπει να εξετάζονται, πλην των περιπτώσεων χηρείας.

Στελέχη με τα οποία μίλησε ο «Ελεύθερος Τύπος» εκτιμούν ότι πρόκειται για «εκ παραδρομής» συντάξεις! Οτι δηλαδή οι υπάλληλοι έβγαλαν αποφάσεις από άγνοια ή έλλειψη ενημέρωσης θεωρώντας ότι ισχύουν οι παλιοί νόμοι. Στην πραγματικότητα όμως, κανένας υπάλληλος δεν βγάζει απόφαση συνταξιοδότησης, αν δεν έχει μπροστά του την εγκύκλιο και τις οδηγίες για το τι θα υπολογίσει.

Το υπουργείο Εργασίας προσπάθησε να κουκουλώσει το θέμα

Στην περίπτωση των αιτήσεων με ημερομηνία μετά την 1/1/2015 δεν υπάρχει ούτε εγκύκλιος ούτε οδηγία ούτε καν ενημέρωση για το πότε θα αρχίσουν να τις εξετάζουν τα Ταμεία.

Παρά ταύτα βγήκαν «απαγορευμένες» επικουρικές με ευθύνη και του ΕΤΕΑΕΠ που τις πλήρωσε, αλλά και της ηγεσίας του υπουργείου Εργασίας που επέτρεψε να βγουν αποφάσεις χωρίς να έχει βγάλει τις οδηγίες για τις επικουρικές με το νόμο Κστρούγκαλου, που ψηφίστηκε το 2016!

Το υπουργείο Εργασίας, με εγκύκλιό του στις 16 Ιουνίου, προσπάθησε να κουκουλώσει το θέμα, λέγοντας ότι αν βγήκαν τέτοιες επικουρικές, είναι «μη νόμιμες» και θα πρέπει να αναθεωρηθούν. Αυτό έγινε εκ των υστέρων και αφότου εκδόθηκαν οι «απαγορευμένες» επικουρικές του 2015 εις βάρος των 126.022 συνταξιούχων που περιμένουν με αιτήσεις από το 2013!

Ομως, τα στοιχεία και τα ντοκουμέντα που φέρνει στο φως σήμερα ο Ελεύθερος Τύπος της Κυριακής αποκαλύπτουν ότι οι οδηγίες είτε δεν τηρήθηκαν είτε βγήκαν απλώς και μόνο για τα «προσχήματα», καθώς η πρώτη παρτίδα πληρώθηκε τον Ιούλιο του 2017, παρότι 15 μέρες πριν (16/6/2017) το υπουργείο είπε ότι είναι μη νόμιμες και θα πρέπει να αναθεωρηθούν!

Τα ποσά των επικουρικών κυμαίνονται από 226 ως 439 ευρώ (μικτά προ μειώσεων), ενώ πιστώθηκαν τον Ιούλιο του 2017 και αναδρομικά της τάξης των 3.070 ευρώ από την ημερομηνία έναρξης συνταξιοδότησης μέσα στο 2015 ως και τον Μάιο του 2016, γιατί η Διοίκηση του Ταμείου έχει αναστείλει την πληρωμή αναδρομικών συντάξεων από τον Μάιο του 2016 και μετά, επειδή δεν φτάνουν τα χρήματα.

Τα ποσά πληρώθηκαν αρχές Ιουλίου 2017, παρότι το υπουργείο είχε πει στις 16 Ιουνίου 2017 ότι θα πρέπει να αναθεωρηθούν.

Αν ισχύσουν οι οδηγίες του υπουργείου, τότε το ΕΤΕΑΕΠ, που έβγαλε τις συντάξεις, θα πρέπει από τον επόμενο μήνα να σταματήσει να τις πληρώνει και να πάρει πίσω τα αναδρομικά των 3.000 ευρώ. Αυτό θα φανεί αν στην πληρωμή του Αυγούστου το Ταμείο θα σταματήσει να τους καταβάλλει την επικουρική ή αν θα νομιμοποιήσει τη μη νόμιμη συνταξιοδότησή τους εις βάρος άλλων 126.022 συνταξιούχων, που περιμένουν επικουρική από το 2013.

Πώς οι συντάξεις χηρείας θα φτάσουν να είναι… επίδομα

Τα ντοκουμέντα που δημοσιεύει ο «Ε.Τ.» της Κυριακής, αποκαλύπτουν χωρίς καμία υπερβολή τη γυμνή αλήθεια για το απόλυτο χάος που επικρατεί στο ΕΤΕΑΕΠ αφού δεν έχει βγάλει καμία οδηγία για το τι πρέπει να κάνουν οι υπάλληλοι που παραλαμβάνουν σωρηδόν τις νέες αιτήσεις. Το δε υπουργείο Εργασίας βρίσκεται σε πλήρη αφασία και αντί να τρέξει την εφαρμογή του νόμου για τις επικουρικές ώστε να πάρουν οι πολίτες τις έστω κουτσουρεμένες συντάξεις που δικαιούνται, έρχεται να φρενάρει την έκδοση των συντάξεων μετά το 2015, νομιμοποιώντας υπό προϋποθέσεις μόνο τις συντάξειςχηρείας.

Ο νόμος 4387/2016, άρθρο 96, λέει ότι από 1/1/2015 οι επικουρικές θα βγαίνουν με νέο μαθηματικό τύπο. Αυτός ο τύπος, που ακόμη δεν έχει εκδώσει το υπουργείο Εργασίας, θα πρέπει να περιλαμβάνει δείκτες θνησιμότητας, ώστε το ποσό σύνταξης να είναι ανάλογο με το προσδόκιμο ζωής μετά τη συνταξιοδότηση. Στους δείκτες αυτούς θα λαμβάνεται υπόψη και το προσδόκιμο ζωής του ή της συζύγου του ή της συνταξιούχου, ώστε στην περίπτωση θανάτου, να καθορίζεται και διαφορετικό ποσό σύνταξης, όχι με το 50% της σύνταξης του θανόντος, αλλά με ρήτρα θανάτου που θα βγάζει πόσα χρόνια θα ζήσει αυτός που κληρονομεί τη σύνταξη. Αν το προσδόκιμο είναι μεγάλο, τότε η σύνταξη θα είναι μικρή, σχεδόν επίδομα. Αν το προσδόκιμο ζωής είναι μικρό, τότε η σύνταξη θα είναι καλύτερη, με το αιτιολογικό ότι ο επιζών σύζυγος θα την παίρνει… για λίγα χρόνια ζωής.

Τα έγγραφα με τις αιτήσεις και τις αποφάσεις πληρωμής που αποκαλύπτει ο «Ε.Τ.»
1Η ΑΠΟΦΑΣΗ

ΑΙΤΗΣΗ
Στο πρώτο έγγραφο φαίνεται ότι η ημερομηνία αίτησης, με αρχικά Β.Α., για την επικουρική σύνταξη είναι 3 Απριλίου του 2015 προς ΤΕΑΔΥ-ΤΑΔΚΥ.

ΠΛΗΡΩΜΗ


Στο δεύτερο έγγραφο είναι η απόφαση πληρωμής στο ίδιο πρόσωπο (Β.Α.). Χωρίς να εφαρμόζεται ο νέος νόμος για αυτές τις επικουρικές, η σύνταξη, όπως φαίνεται στην καρτέλα συνταξιούχου, πληρώθηκε (1η πληρωμή) τον Ιούλιο του 2017, με έναρξη καταβολής 2 Απριλίου 2015, δηλαδή από το μήνα που υποβλήθηκε η αίτηση. Η εν λόγω απόφαση είναι σκανδαλώδης. Από τη στιγμή που η αίτηση υποβάλλεται μετά την 1/1/2015 και μάλιστα τον Απρίλιο του 2015, η επικουρική δεν θα έπρεπε να εκδοθεί γιατί ανήκει στις περιπτώσεις για τις οποίες δεν εφαρμόζεται ο νέος νόμος για τον τρόπο υπολογισμού τους. Η σύνταξη βγήκε όμως με ποσό 384 ευρώ (μικτά) και συνολικά 3.070 ευρώ με τα αναδρομικά!

2Η ΑΠΟΦΑΣΗ

ΑΙΤΗΣΗ
Στο πρώτο έγγραφο γυναίκα υπάλληλος, με αρχικά Μ.Ν., υποβάλλει αίτηση για κύρια και για επικουρική σύνταξη στις 6/4/2015. Η αίτηση για μηνιαίο βοήθημα (επικουρική σύνταξη) και για εφάπαξ έχει αριθμό πρωτοκόλλου **270/2015 (δεν αναφέρουμε αναλυτικά τον αριθμό για λόγους προσωπικών δεδομένων). Ενώ έχουν σταλεί τα δικαιολογητικά και στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους για κύρια σύνταξη, με αριθμό πρωτοκόλλου **271/2015. Η αίτηση για επικουρική δηλαδή έχει αριθμό **270/2015 και αμέσως στο επόμενο πρωτόκολλο με αριθμό **271/2015, υποβάλλονται τα έγγραφα στο Γενικό Λογιστήριο για την κύρια σύνταξη. Και οι δυο αιτήσεις είναι μετά την 1/1/2015.

ΕΓΓΡΑΦΟ ΕΤΕΑ

Στο δεύτερο έγγραφο, το ΕΤΕΑ τής ζητάει τον Μάιο του 2016 την απόφαση κύριας σύνταξης.

ΠΛΗΡΩΜΗ


Στο τρίτο έγγραφο, τον Ιούλιο του 2017, πληρώνεται η επικουρική, με έναρξη από τον Απρίλιο του 2015 που υπέβαλε την αίτηση και για κύρια και για επικουρική! Η απόφαση δεν «πατάει» σε κανένα νόμο, αλλά εκδόθηκε κατά παρέκκλιση και εκτός της λίστας των 126.022 συνταξιούχων που είναι σε αναμονή. Το ΕΤΕΑΕΠ της έβγαλε επικουρική 439 ευρώ (μικτά) με νόμο που δεν υπάρχει και κατέβαλε μαζί με τα αναδρομικά περίπου 3.000 ευρώ, με την πληρωμή του Ιουλίου του 2017!

Πώς γίνεται λοιπόν να βγαίνουν επικουρικές με αποφάσεις που δεν τις προβλέπει ο νόμος, αναρωτιέται ο συντάκτης στο ρεπορτάζ του “Ελεύθερου Τύπου”.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου