Ειδήσεις

Αυτή είναι η “δύναμη” των 14 αεροδρομίων που παραχωρεί η Ελλάδα

Η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης 14 περιφερειακών αεροδρομίων στην κοινοπραξία της οποίας ηγείται η γερμανική Fraport είναι από το πρωί της Δευτέρας γεγονός.
Με αφορμή την εξέλιξη αυτή παρουσιάζουμε την δυναμική, την ιστορία και την σημερινή κατάσταση στην οποία βρίσκονται τα συγκεκριμένα αεροδρόμια.
1. «Μακεδονία» – Θεσσαλονίκη.Το τρίτο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας (πίσω από Αθήνα και Ηράκλειο) συμπληρώνει φέτος 85 χρόνια ζωής. Οι κτηριακές του εγκαταστάσεις στην Μίκρα ξεπερνούν τα 21.000 τμ. Και αυτό τον καιρό πραγματοποιείται επέκταση του διαδρόμου ώστε να μπορεί να φιλοξενήσει και μεγαλύτερα αεροσκάφη.
Το 2014 ήταν η χρονιά του.
Μετά από τέσσερις χρονιές πτωτικής κίνησης στις πτήσεις εσωτερικού όχι μόνο κατάφερε να επανακάμψει αλλά έσπασε το προηγούμενο ρεκόρ (2009 με 872.000 αναχωρήσεις επιβατών) αλλά και το φράγμα του 1 εκατ. αναχωρήσεων. Φυσικά σε αυτό συνέβαλε η αύξηση του ανταγωνισμού (είσοδος Ryanair) και ο πόλεμος τιμών. Αντίστοιχα ρεκόρ στην τελευταία ολοκληρωμένη χρονιά και στις πτήσεις εξωτερικού ξεπερνώντας για πρώτη φορά τα 3 εκατ. επιβάτες που προσγειώθηκαν και απογειώθηκαν από το αεροδρόμιο.
2.«Μέγας Αλέξανδρος» Καβάλα. Το αεροδρόμιο που βρίσκεται στην Χρυσούπολη του νομού Καβάλας εξυπηρετεί τόσο την Καβάλα όσο και τους γειτονικούς νομούς Δράμας και Ξάνθης. Εδώ και 29 χρόνια είναι διεθνές αεροδρόμιο. Η αρχή έγινε με πτήσεις από γερμανικές πόλεις όπου υπήρχε έντονο ελληνικό στοιχείο που είχε μεταναστεύσει από την περιοχή αλλά επεκτάθηκε και με πτήσεις καθαρά τουριστικού χαρακτήρα με τελικό προορισμό κυρίως την Θάσο. Στην λογική αυτή τα τελευταία χρόνια πραγματοποιούνται πτήσεις από και προς Ρωσία, Βρετανία και Τσεχία. Το 2014 πραγματοποιήθηκαν 1428 πτήσεις εξωτερικού με πάνω από 150 χιλ. επιβάτες ενώ στις 1772 αφίξεις και αναχωρήσεις που πραγματοποιήθηκαν στο εσωτερικό ταξίδευσαν σχεδόν 73 χιλ. επιβάτες.
3. «Ι. Καποδίστριας» – Κέρκυρα. Το αεροδρόμιο που δημιουργήθηκε το 1937 είχε σημαντικό ρόλο στην Β παγκόσμιο πόλεμο καθώς χρησιμοποιήθηκε από τους Γερμανούς και τους Ιταλούς για τον ανεφοδιασμό μαχητικών αεροσκαφών. Τότε ο διάδρομος του ήταν 600 μέτρα. Με υλικά από μπάζα από κατεστραμμένα κτήρια έφτασε τα 800 μέτρα και επαναλειτούργησε ως κρατικός αερολιμένας το 1949. Πλέον με τον διάδρομο του να φτάνει στα 2.375 μέτρα είναι (σ.σ. μεγάλο μέρος της δημιουργήθηκε εντός της λιμνοθάλασσας Χαλικιόπουλου) είναι ένα από τα μεγαλύτερα σε διεθνείς αφίξεις στην χώρα. Στο αεροδρόμιο της Κέρκυρας το 2014 προσγειώθηκαν και απογειώθηκαν 15145 αεροσκάφη μεταφέροντας διεθνώς πάνω από 2,1 εκατ. επιβάτες ενώ στις πτήσεις εσωτερικού ο αριθμός των επιβατών άγγιξε τις 240.000.
4. «Ιωάννης Δασκαλογιάννης» – Χανιά. Από τα σχετικά νεότερα αεροδρόμια , καθώς την τελική του μορφή την πήρε το 1996, ήρθε να καλύψει την αυξημένη κίνηση προς την Κρήτη. Το αεροδρόμιο «απογειώθηκε» το 2013 όταν η Ryanair πραγματοποίησε την πρώτη της βάση στην Ελλάδα πραγματοποιώντας πτήσεις προς 13 προορισμούς. Από τις 11904 αφίξεις και αναχωρήσεις εξωτερικού που πραγματοποιήθηκαν το 2014 «πέταξαν» πάνω από 1,85 εκατ. επιβάτες ενώ στο εσωτερικό άγγιξαν τις 600.000.
5. Αεροδρόμιο Σαντορίνης. Το αεροδρόμιο που βρίσκεται 6 χλμ. από την πόλη των Φηρών, στην περιοχή Μονόλιθος φιλοξενεί κτιριακές εγκαταστάσεις 4.000 τμ και δημιουργήθηκε το 1976. Το 2014 οι επιβάτες εξωτερικού που το χρησιμοποίησαν ήταν πάνω από 620.000 ενώ στις πτήσεις εσωτερικού κινήθηκαν περίπου 550 χιλ. επιβάτες. Εδώ αξίζει να αναφερθεί ότι ένας μεγάλος αριθμός των ταξιδιωτών εσωτερικού αφορά ξένους τουρίστες που προσεγγίζουν το νησί μέσω του αεροδρομίου Ελ. Βενιζέλος.
6. Αεροδρόμιο Μυκόνου. Το αεροδρόμιο που λειτούργησε για πρώτη φορά τον Ιούνιο του 1971 βρίσκεται σε απόσταση 3 χλμ. από την Χώρα της Μυκόνου. Οι κτιριακές εγκαταστάσεις έχουν συνολική έκταση 8.000 τ.μ. και το 2014 εξυπηρέτησαν σχεδόν 500 χιλ. επιβάτες από το εξωτερικό και πάνω από 280 χιλ. σε πτήσεις εσωτερικού.
7. Αεροδρόμιο Ακτίου. Το αεροδρόμιο που διαθέτει το τρίτο κατά σειρά σε μήκος διαδρόμου στην Ελλάδα (4200m), μετά το Ελευθέριος Βενιζέλος (5500m) και το στρατιωτικό αεροδρόμιο Λάρισας (4800m) απέκτησε φέτος εποχική σύνδεση με την Αθήνα καθώς κυρίως πραγματοποιούνται σε αυτό διεθνείς πτήσεις charter. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2014 οι επιβάτες εσωτερικού κινήθηκαν στα επίπεδα των 6 χιλ. ενώ αυτοί του εξωτερικού ξεπέρασαν τις 350 χιλ.
8. «Άννα Πολλάτου» – Κεφαλλονιά. Το αεροδρόμιο που πήρε πρόσφατα το όνομα της αδικοχαμένης ολυμπιονίκου που κατάγεται από την Κεφαλλονιά λειτούργησε για πρώτη φορά το 1971. Κατά την περασμένη χρονιά ταξίδευσαν από αυτό 59 χιλ. επιβάτες εσωτερικού και 420 χιλ. επιβάτες εξωτερικού.
9. «Διονύσιος Σολωμός» – Ζάκυνθος. Λειτούργησε για πρώτη φορά το 1972 ενώ δέκα χρόνια αργότερα, τον Ιούνιο του 1982, ολοκληρώθηκαν οι εργασίες του νέου επιβατικού σταθμού με τον οποίο το αεροδρόμιο της Ζακύνθου μπορούσε να δεχθεί διεθνείς πτήσεις. Βρίσκεται στην περιοχή του Λαχανά και οι κτιριακές του εγκαταστάσεις ξεπερνούν τα 13 χιλ. τ.μ.. Κατά το 2014 πάνω από 1,2 εκατ. επιβάτες διεθνών πτήσεων ταξίδευσαν από το «Διονύσιος Σολωμός» ενώ στις πτήσεις εσωτερικού ο αριθμός ήταν ελάχιστα κάτω από τις 40 χιλ. επιβάτες.
10. «Διαγόρας» – Ρόδος. Ξεκίνησε την λειτουργία του στις 28 Ιουνίου 1977 αντικαθιστώντας το ξεπερασμένο για πολιτική χρήση αεροδρόμιο που βρισκόταν μερικά χιλιόμετρα πιο ανατολικά στην περιοχή των Μαριτσών.
Οι κτιριακές του εγκαταστάσεις φτάνουν τα 60.000 τ.μ. και το καθιστούν από τα μεγαλύτερα της χώρας καθώς μπορεί να εξυπηρετήσει πάνω από 1700 επιβάτες.
Το 2004 πραγματοποιήθηκαν 25.186 πτήσεις εξωτερικού με τους επιβάτες να αγγίζουν τα 4 εκατ. ενώ στις 9.820 πτήσεις εσωτερικού οι επιβάτες έφθασαν τις 700.000.

11. «Οδυσσέας Ελύτης» – Μυτιλήνη. Ξεκίνησε την λειτουργία του το 1948 με χωμάτινο διάδρομο μήκους 1.200 μέτρων και πλάτος 32 μέτρων . Το 1965 το κτίριο του Τερματικού Σταθμού είχε εμβαδόν 368 τ.μ. . Την δεκαετία του 70 το μήκος του διαδρόμου θα φτάσει τα 1974 μέτρα ενώ μέχρι το 2000 θα βελτιωθούν οι υποδομές και ο διάδρομος θα κατασκευαστεί με νέο τάπητα θα μεγαλώσει και θα φτάσει στα 2.400 μέτρα και πλάτος 45 μέτρα . Με τις τελευταίες προσθήκες στον Τερματικό σταθμός θα αποκτήσει συνολική επιφάνεια 2.000 τ.μ. Η πρώτη διεθνής πτήση πραγματοποιήθηκε το 1980 και με βάση τα τελευταία στοιχεία (2014) είναι από τα ελάχιστα νησιά με διεθνές πτήσεις όπου οι ξένοι επισκέπτες είναι λιγότεροι (σχεδόν οι μισοί) από τους εγχώριους. Συγκεκριμένα πέρυσι ταξίδευσαν από και προς το εξωτερικό περίπου 150.000 άτομα ενώ στις πτήσεις εσωτερικού από και προς την Μυτιλήνη οι ταξιδιώτες ξεπέρασαν τις 305.000.
12. «Ιπποκράτης» – Κω. Ο αερολιμένας βρίσκεται 27 χιλιόμετρα από την πόλη της Κω στην περιοχή Αντιμάχεια και λειτουργεί από το 1964. Το 2014 ξεπέρασε το φράγμα των 2 εκατ. επιβατών εξωτερικού ενώ στις πτήσεις εσωτερικού οι επιβάτες ήταν ελαφρώς πάνω από τις 190 χιλιάδες.
13. «Αρίσταρχος ο Σάμιος» – Σάμος. Ο αερολιμένας βρίσκεται 14 χιλιόμετρα από την πόλη της Σάμου στο Δήμο Πυθαγορείου και λειτουργεί από το 1963. Οι κτιριακές του εγκαταστάσεις καλύπτουν 7000 τ.μ.. Το 2014 απο εδώ ταξίδευσαν περίπου 250.000 επιβάτες εξωτερικού ενώ η κίνηση εσωτερικού καταμετράτε σε 150.000 επιβάτες.
14. «Α. Παπαδιαμάντης» – Σκιάθος. Το πλέον διάσημο ελληνικό αεροδρόμιο στο Youtube χάρη στον μόλις 1570 μέτρων διάδρομο του που κάνει τις προσγειώσεις και τις απογειώσεις θεαματικές. Ξεκίνησε το 1972 αλλά λειτούργησε μόλις το 1991. Το 2014 ταξίδευσαν από αυτό περίπου 300.000 επιβάτες εξωτερικού ενώ στο εσωτερικό οι 758 πτήσεις μετέφεραν πάνω από 30.000 επιβάτες.

ΚΕΡΔΟΣ/ ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου