Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας ψηφίστηκε και πλέον αποτελεί νόµο του κράτους, δίνοντας έµφαση κυρίως στην αντιµετώπιση και αποτροπή παραβάσεων που διαχρονικά συνδέονται µε µεγάλο αριθµό ατυχηµάτων, µε αποτέλεσµα να θεωρούνται πολύ επικίνδυνες. Ο ΚΟΚ καθιερώνει κλιµακωτού χαρακτήρα ποινολόγιο, ώστε να επιβάλλονται αυστηρότερες ποινές σε υπότροπους που επαναλαµβάνουν σοβαρά παραπτώµατα, ενώ υπάρχουν και πρόνοιες για αυξηµένες κυρώσεις στην περίπτωση που ο παραβάτης εµπλακεί σε ατύχηµα.
Νέος ΚΟΚ: Κλιμακωτές ποινές για επικίνδυνες παραβάσεις
Στις παραβάσεις για τις οποίες εφαρµόζονται στο εξής κλιµακωτές ποινές περιλαµβάνονται η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η παραβίαση ερυθρού σηµατοδότη ή STOP, η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, η µεγάλη υπέρβαση του ορίου ταχύτητας, οι «κόντρες» και η οδήγηση µοτοσυκλέτας χωρίς κράνος.
Το µεγάλο ζητούµενο για την κυβέρνηση είναι τα νέα αυτά µέτρα, κατά το κοινώς λεγόµενο, να πιάσουν τόπο, να αποδειχθούν δηλαδή αποτελεσµατικά και –το κυριότερο– να συµβάλουν στη µείωση των τροχαίων ατυχηµάτων. Για να γίνει αυτό, το υπουργείο Υποδοµών και Μεταφορών και ο αρµόδιος αναπληρωτής υπουργός, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, επεξεργάζονται ορισµένες «έξυπνες» λύσεις: κάποιες καινοτόµες µεθόδους, που θα έρθουν να λειτουργήσουν συµπληρωµατικά στα νέα µέτρα και θα αυξήσουν το επίπεδο ασφάλειας στους δρόµους.
Τροχονοµικοί έλεγχοι 2.308.023, 576.202 παραβάσεις = ~25% Τα στοιχεία αφορούν το διάστηµα Ιανουαρίου – Μαΐου 2025
Ασφαλιστήρια συμβόλαια τηλεματικής
Η επόµενη ηµέρα της ψήφισης του αναθεωρηµένου ΚΟΚ ήταν µάλιστα αντικείµενο κλειστής σύσκεψης, που έγινε την Πέµπτη, υπό τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης, Κωστή Χατζηδάκη. Εκεί συζητήθηκαν ορισµένα από τα νέα αυτά υπό εξέταση εργαλεία, όπως για παράδειγµα τα λεγόµενα ασφαλιστήρια συµβόλαια τηλεµατικής. H τηλεµατική αφορά στην καταγραφή δεδοµένων οδηγικής συµπεριφοράς των οδηγών, µε σκοπό τη βελτίωση της συµπεριφοράς τους και κατ’ επέκταση τη µείωση των οδικών ατυχηµάτων. Με την αξιοποίηση του κινητού τηλεφώνου που ο οδηγός έχει µέσα στο αυτοκίνητό του µπορεί να γίνει αξιολόγηση των δεδοµένων οδηγικής συµπεριφοράς και ποσοτικοποίηση της οδηγικής διακινδύνευσης. Κι αυτό απλά, µε συγκεκριµένες παραµέτρους που προσφέρουν οι σύγχρονες εφαρµογές στα «έξυπνα» κινητά, όπως είναι η συχνότητα απότοµων επιταχύνσεων και επιβραδύνσεων, η χρήση κινητού εν ώρα οδήγησης και η υπέρβαση ορίου ταχύτητας.
Νέα μέτρα για χρήση κινητού τηλεφώνου
Με τον νέο ΚΟΚ, αν ένας οδηγός κάνει χρήση του κινητού του τηλεφώνου ενώ οδηγεί και η παράβαση δεν προκαλέσει ατύχηµα, προβλέπεται πρόστιµο 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας οδήγησης για 30 ηµέρες. Στην πρώτη υποτροπή η χρηµατική ποινή υπερδιπλασιάζεται στα 1.000 ευρώ και η απώλεια της άδειας στις 180 ηµέρες, ενώ, εάν ο οδηγός επαναλάβει την παράβαση, του καταλογίζεται πρόστιµο 2.000 ευρώ και στέρηση άδειας για ένα έτος. Το µέτρο που εξετάζει η κυβέρνηση προβλέπει το εξής: Η άδεια οδήγησης θα επιστρέφεται εν προκειµένω αµέσως – αφού πληρωθεί το πρόστιµο– και όχι έπειτα από έναν χρόνο, υπό µία προϋπόθεση: Ο οδηγός θα υπογράψει ασφαλιστήριο συµβόλαιο τηλεµατικής µε κάποια ασφαλιστική εταιρεία της επιλογής του και έτσι η οδηγική του συµπεριφορά θα παρακολουθείται σε πραγµατικό χρόνο. Αν δεν παραβιάσει ξανά τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, τότε η ποινή θα σβηστεί ουσιαστικά. Το όφελος για τον ίδιο θα εί ναι διπλό, αφού οι εταιρείες προσφέρουν τα συµβόλαια τηλεµατικής σε χαµηλότερο κόστος απ’ ό,τι τα κανονικά.
Αυστηρότερα μέτρα για οδήγηση υπό επήρεια αλκοόλ
Ακόµα πιο αυστηρή µε τον νέο ΚΟΚ είναι η τιµωρία για την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, όπου στην περίπτωση τρίτης παράβασης (µε περισσότερα από 1,10 g/l) το πρόστιµο φτάνει τις 4.000 ευρώ και η αφαίρεση διπλώµατος οδήγησης τα δέκα χρόνια. Και σε αυτή την περίπτωση, ο κυβερνητικός σχεδιασµός περιλαµβάνει το λεγόµενο «µαστίγιο και καρότο». Το δίπλωµα οδήγησης θα επιστρέφεται αµέσως στον οδηγό –µε την πληρωµή του προστίµου και εφόσον δεν έχει προκαλέσει ατύχηµα– µε µία προϋπόθεση: Να τοποθετήσει υποχρεωτικά στο αυτοκίνητο ή τη µηχανή του συσκευή ξεκλειδώµατος της µίζας µόνο έπειτα από αλκοτέστ. Με τη συσκευή αυτή, όταν πάει να βάλει µπρος το αυτοκίνητο ή τη µοτοσυκλέτα, αυτά δεν θα εκκινούν αν πρώτα ο οδηγός δεν έχει φυσήξει στο ειδικό στόµιο ενός αναπνευστήρα, ώστε να διαπιστωθεί αν έχει κάνει χρήση αλκοόλ που υπερβαίνει το επιτρεπτό όριο. Αν το αλκοολόµετρο χτυπάει «κόκκινο», ο κινητήρας δεν θα παίρνει µπροστά.
GPS σε ενοικιαζόμενες μηχανές και κράνη
Η τρίτη έξυπνη λύση που φέρεται να έχει ρίξει στο τραπέζι ο κ. Κυρανάκης και το επιτελείο του είναι τα GPS στις ενοικιαζόµενες µηχανές και στα κράνη. Τα στατιστικά δείχνουν ότι τα τροχαία στα οποία εµπλέκονται οι µηχανές ή οι «γουρούνες» φουντώνουν τους καλοκαιρινούς µήνες, ιδιαίτερα στα νησιά. Πολλές εταιρείες ενοικίασης µηχανών ήδη έχουν τοποθετήσει σύστηµα εντοπισµού GPS σε αυτές, για να περιορίσουν τα φαινόµενα κλοπών που παρατηρούνται. Η νοµοθετική παρέµβαση που µελετάται θα τις υποχρεώσει να έχουν GPS τόσο στη µηχανή όσο και στο κράνος που υποχρεωτικά δίνουν σε όποιον τη νοικιάζει. Ετσι, θα µπορεί ένα αποµακρυσµένο ψηφιακό σύστηµα να παρακολουθεί αν ταυτίζεται η θέση της µηχανής µε τη θέση του κράνους και, αν όχι, να ενηµερώνει την Αστυνοµία ή όποιον πρέπει να ενηµερωθεί.
Πηγή: parapolitika.gr