Συγκρατημένη αισιοδοξία για το 2025 αλλά με το βλέμμα ήδη στα ζητήματα που έχουν αναδυθεί και θα γίνουν πιο εμφανή από το 2026 βρίσκεται ο ελληνικός τουρισμός, μετά το σερί των ρεκόρ των τελευταίων ετών με πάνω από 40 εκατ. αφίξεις το 2024, συμπεριλαμβανομένης και της κρουαζιέρας.
Υποδομές πρώτα απ’ όλα, χωροταξικό, ανταποδοτικότητα στους προορισμούς, ανταγωνιστικότητα και βιωσιμότητα είναι μεταξύ των βασικών ζητημάτων που αναφέρθηκαν χθές στη διάρκεια της κλειστής συνεδρίασης του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, με τον πρόεδρο κ. Γιάννη Παράσχη ενδεικτικά να επισημαίνει τρία πολύ χαρακτηριστικά παραδείγματα.
Καταρχάς, την ανάγκη αναβάθμισης των λιμενικών και λοιπών υποδομών που τόσο αναδείχθηκε φέτος στο παγκόσμιο brand της Σαντορίνης, επιπλέον, την επείγουσα ανάγκη για εκθεσιακές και συνεδριακές υποδομές «στο επίπεδο των ανταγωνιστών μας τουλάχιστον σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη αν θέλουμε να πρωταγωνιστήσουμε στον υψηλής απόδοσης τομέα του MICE», αλλά και τον εξαιρετικά κρίσιμο τομέα των υπηρεσιών αεροναυτιλίας, ο οποίος χρειάζεται αναβάθμιση συστημάτων, πρόσθετο στελεχιακό δυναμικό αλλά και σαφή διασφάλιση των επιπέδων παραγωγικότητας για να αποφεύγονται οι δυσλειτουργίες και οι καθυστερήσεις που επηρεάζουν τα δύο τρίτα του εισερχόμενου τουρισμού που ταξιδεύει αεροπορικά.
«Ενώ οι ιδιωτικές επενδύσεις τρέχουν, στο θέμα της αναβάθμισης των δημόσιων υποδομών καθυστερούμε. Χρειαζόμαστε στοχευμένες παρεμβάσεις σε λιμάνια, μαρίνες οδικά δίκτυα, ύδρευση, αποχέτευση, διαχείριση απορριμμάτων και ενέργειας. Η ανταποδοτικότητα των τελών πρέπει να διασφαλίζει ότι οι σχετικοί πόροι επιστρέφουν σε έργα και υπηρεσίες που ενισχύουν την ποιότητα των τουριστικών προορισμών», ανέφερε ο κ. Παράσχης.
Στο γεγονός ότι ο κλάδος κινείται σε ένα γενικότερο πλαίσιο θετικά «όμως δεν μπορούμε να συνεχίζουμε να αναπτυσσόμαστε με τους υψηλούς ρυθμούς που είχαμε συνηθίσει τα προηγούμενα χρόνια», αναφέρθηκε ο πρόεδρος της AEGEAN κ. Ευτύχης Βασιλάκης προσθέτοντας ότι όσο πέφτουν οι ρυθμοί ανάπτυξης θα αναδύονται και τα προβλήματα του κλάδου.
Στα περί μονοκαλλιέργειας του τουρισμού που ακούγεται έντονα το τελευταίο διάστημα «σε αυτό που πρέπει να εστιάσουμε είναι ότι κάθε τουριστική δραστηριότητα προσφέρει και σε άλλους κλάδους πάρα πολλά, βοηθάει και άλλους κλάδους να αναπτυχθούν και κάθε τι το οποίο είναι καλό για τον τουρισμό τελικά είναι και καλό για τους πολίτες της χώρας», όπως ανέφερε ο κ. Βασιλάκης κάνοντας αναφορά και στην ανταποδοτικότητα των τελών που εισπράττονται από τον τουρισμό: Ότι δηλαδή είναι απαραίτητο τα τέλη να επιστρέφουν στους πολίτες «στις τοπικές κοινωνίες για έργα τα οποία βοηθούν την καθημερινότητα των πολιτών και τον τουρισμό».
Στο κομμάτι του επιχειρείν, ο πρόεδρος της AEGEAN στάθηκε για μία ακόμη φορά στο κομμάτι της μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών, ενώ αναφέρθηκε και στο γεγονός ότι έστω κι αν υπάρχουν διαφορετικές «ταχύτητες» στον κλάδο είναι πολύ ενθαρρυντικό ότι «υπάρχουν επιχειρήσεις σε όλα τα μεγέθη, μικρές μεσαίες και μεγάλες που έχουν διαφοροποιήσει σημαντικά την πορεία τους και τις δυνατότητες τους τα τελευταία 10- 15 χρόνια. Η Ελλάδα δεν πρέπει να μένει στατική πρέπει να εξελίσσεται και να μεγαλώνει στην κάθε κατηγορία και στο κάθε προϊόν ξεχωριστά με κάποια επιτυχημένα παραδείγματα ανεξαρτήτως μεγεθών»
Ως προς την ίδια την ΑΕGEAN ο όμιλος μεγαλώνει και παραλαμβάνει φέτος έξι νέα αεροπλάνα, 5 Airbus και 1 ATR, ενώ αυξάνει και τις προσφερόμενες θέσεις περίπου κατά 1,5 εκατομμύριο με νέα δρομολόγια και συνδέσεις όπως προς την Τουρκία και την Κωνσταντινούπολη, από το Ηράκλειο, τη Ρόδο, τη Μύκονο και τη Σαντορίνη. «Επιπλέον φέτος εργαζόμαστε εντατικά ώστε να προετοιμάσουμε την παραλαβή των μεγαλύτερων σε σε εμβέλεια αεροσκαφών από το 2026 για να διευρύνουμε τα δρομολόγιά μας προς αγορές όπου η Ελλάδα ακόμα δεν έχει πρόσβαση».
«Ο ιδιωτικός τομέας, οι άνθρωποι του τουρισμού τα τελευταία χρόνια συνεχίζουν με έντονο ρυθμό τις επενδύσεις στο χώρο με σκοπό να αναβαθμίσουν περαιτέρω το τουριστικό προϊόν, να εξασφαλίσουν την βιωσιμότητα του κλάδου και ως εταίρος του ελληνικού τουρισμού είμαστε ιδιαίτερα ευτυχείς που χρηματοδοτούμε αυτές τις επενδύσεις», ανέφερε ο κ. Φωκίων Καραβίας διευθύνων σύμβουλος της Eurobank AE.
Σύμφωνα με τον ίδιο, όλοι, από τις τράπεζες – και μάλιστα με σταδιακά βελτιούμενους όρους- μέχρι την Πολιτεία είτε εκφράζεται ως κυβέρνηση είτε ως τοπική αυτοδιοίκηση, οφείλουν να στηρίξουν και να προχωρήσουν με τα έργα υποδομής, «ώστε και η εμπειρία να είναι καλύτερη, αλλά παράλληλα να αμβλύνονται και οι αρνητικές επιπτώσεις από την τουριστική μεγέθυνση. Εμείς είμαστε ιδιαίτερα αισιόδοξοι για την πορεία του ελληνικού τουρισμού τα επόμενα χρόνια, είμαστε σίγουρα αισιόδοξοι για την πορεία του τουρισμού στα μεγάλα μητροπολιτικά κέντρα την Αθήνα Θεσσαλονίκη, τα μεγάλα μας νησιά, τη Ρόδο, την Κρήτη, ιδιαίτερα στην Κρήτη τώρα που έχουν δρομολογηθεί πολύ σημαντικά έργα υποδομής».
Ο κ. Καραβίας αναφέρθηκε και σε μία ευκαιρία που ενδεχομένως έχει ο ελληνικός τουρισμός τα επόμενα χρόνια, στην αγορά της Ινδίας, που αναδύεται και θα αποτελέσει την τρίτη σε μέγεθος οικονομία παγκοσμίως όπου η Eurobank έχει αναλάβει μία σειρά από πρωτοβουλίες όχι μόνο για τον τουρισμό ευρύτερα για όλους τους κλάδους να προωθήσει τις διμερείς επιχειρηματικές σχέσεις. Στο πλαίσιο αυτό είναι σημαντική και η επέκταση στον προορισμό του μεγαλύτερου εγχώριου αερομεταφορέα της AEGEAN.
«Το ελληνικό τουριστικό προϊόν δεν είναι μόνο φυσικό περιβάλλον. Πολιτισμός και φιλοξενία είναι και η εμπειρία και η εμπειρία αυτή ξεκινάει από τη στιγμή που κάποιος κάνει κράτηση online μέχρι τη στιγμή που δημοσιεύει στα social media τη φωτογραφία από τη χώρα μας», ανέφερε από τον ΟΤΕ ο κ. Λυκούργος Αντωνόπουλος Chief Commercial Officer Business Segment OTE Group.
«Η τεχνολογία είναι ο αόρατος συνεπιβάτης σε κάθε βήμα του ταξιδιού. Αναβαθμισμένες ταχύτητες, Internet, αξιόπιστη συνδεσιμότητα, δυνατότητα εξ αποστάσεως, εργασία, προηγμένες υπηρεσίες. Όλα αυτά είναι πια αναπόσπαστο μέρος της σύγχρονης τουριστικής εμπειρίας. Η ψηφιοποιίηση για την Cosmote Telecom δεν είναι αυτοσκοπός, είναι το μέσο για καλύτερες υπηρεσίες, πιο ικανοποιημένους πελάτες και κυρίως πιο ανταγωνιστικές επιχειρήσεις».
«Ο ελληνικός τουρισμός αισθάνεται ότι ενώ συνεισφέρει πολύ σημαντικά, δεν λαμβάνει αντίστοιχη βοήθεια», ανέφερε ο κ. Γιώργος Βερνίκος, πρόεδρος του Ινστιτούτου του ΣΕΤΕ (ΙΝΣΕΤΕ). «Οι εξελίξεις είναι ταχείς, τα έσοδα δεν καλύπτουν τα λειτουργικά κόστη και πολλές επιχειρήσεις υφίστανται στραγγαλισμό έναντι στην πραγματικότητα που διαμορφώνεται. Μια πραγματικότητα που διαμορφώνει από την αύξηση των απαιτήσεων του κόστους της γραφειοκρατίας και από δισεπίλυτα θέματα, όπως είναι το μεταναστευτικό, το δημογραφικό, οι εργασιακές σχέσεις και το στεγαστικό». «Λείπει η στρατηγική και χωρίς στρατηγική δεν μπορούμε να πάμε πολύ μακριά, ενώ το πιο ανησυχητικό είναι ότι η συζήτηση αυτή διεξάγεται εν μέσω ενός γενικευμένου εφησυχασμού», συμπλήρωσε ο γενικός διευθυντής του ΙΝΣΕΤΕ κ. Ηλίας Κικίλιας.
Στο κρίσιμο ερώτημα, «πώς μετασχηματίζουμε την τουριστική επιτυχία σε βιώσιμη ευημερία για όλους; Πώς διατηρούμε την ταυτότητά μας, ενώ απευθυνόμαστε σε ένα παγκόσμιο κοινό; Πώς προστατεύουμε τους τόπους μας, ενώ τους προσκαλούμε να υποδεχτούν επισκέπτες;», αναφέρθηκε η κ. Ιωάννα Δρέττα, πρόεδρος της Marketing Greece.
«Η πρόκληση για την Ελλάδα δεν είναι πλέον να εδραιωθεί στον τουριστικό χάρτη. Είναι να επαναπροσδιορίσει τη θέση της με όρους στρατηγικής αξιών και μακροχρόνιας ανθεκτικότητας. Για αυτό και τα επόμενα χρόνια μας φέρνουν αντιμέτωπους με τμεγάλες προκλήσεις, όπως την κλιματική κρίση που επαναχαράσσει το χάρτη των βιώσιμων προορισμών, τη γεωπολιτική αστάθεια που καθιστά την ανθεκτικότητα στρατηγικό στόχο, τη νέα τεχνολογία που αλλάζει τις προσδοκίες των ταξιδιωτών και απαιτεί ψηφιακή ωριμότητα».
Πηγή: newnoney.gr