Συνεντεύξεις

Γ. Ματσίγκος: «Θα είναι μια πολύ δύσκολη, απρόβλεπτη και αβέβαιη σεζόν»

Συνέντευξη στην
Πέγκυ Ντόκου

Την «πραγματική» εικόνα της αγοράς αυτή την περίοδο στην Ρόδο, δίνει σήμερα αναλυτικά, ο πρόεδρος του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου κ. Γιώργος Ματσίγκος.  Θα είναι μια πολύ δύσκολη, απρόβλεπτη και αβέβαιη σεζόν, όπου θα γεμίζουν τα αεροπλάνα μόνον με προσφορές… «super last minute» όπως λέει, τονίζοντας παράλληλα ότι η Ρόδος έχει υποστεί πλήγμα με τις αυξήσεις στον ΦΠΑ –πολύ μεγαλύτερο από τις άλλες περιοχές της χώρας, όπου δεν καταργήθηκαν οι μειωμένοι συντελεστές.  Ο κ. Ματσίγκος λέει ακόμη ότι ο πελάτης προτιμάει το «all inclusive» πακέτο για να περιορίσει τα έξοδά του με συνέπεια να μην βγαίνει από το ξενοδοχείο για ψώνια.
Αναφερόμενος στις τουριστικές αγορές, δηλώνει ότι η Γερμανία και η Αγγλία κρατούν ακόμη τα «σκήπτρα» για το νησί της Ρόδου, ενώ τα βλέμματα τώρα στρέφονται αλλού.

Η συνέντευξη αναλυτικά:
• Κύριε Ματσίγκο, να ξεκινήσουμε από την εκτίμησή σας για την φετινή τουριστική περίοδο μέχρι αυτή την ώρα.
Κατ’ αρχάς, η κίνηση στο αεροδρόμιο της Ρόδου έδειξε μια αύξηση της τάξης του 4%, η οποία βέβαια, είναι συνδεδεμένη με διάφορες συγκυρίες. Μην ξεχνάμε ότι το Πάσχα των Καθολικών ήταν 31 στις Μαρτίου –άρα πολλές πτήσεις ξεκίνησαν από τις 20 Μαρτίου κι έπειτα. Συνεπώς, αυτή η πολύ μικρή αύξηση που σημειώθηκε με τα 10.000 άτομα είναι λογική, καθώς η τουριστική περίοδος ξεκίνησε τρεις εβδομάδες νωρίτερα. Αυτή είναι η πραγματική εικόνα σε σχέση με πέρσι και δεν πρέπει να πανηγυρίζουμε. Αυτό όμως που πρέπει να τονίσουμε είναι ότι άνοιξαν και καινούργιες ξενοδοχειακές μονάδες στην Ρόδο που δεν υπήρχαν πέρσι στο ίδιο χρονικό διάστημα. Π.χ. ένα νέο ξενοδοχείο στη Νότια Ρόδο 1.000 κλινών δεν υπήρχε πέρσι καθώς και κάποια μικρά ξενοδοχεία στα Κολύμπια με 300-400 κλίνες.
Παράλληλα, μειώθηκε ο μέσος όρος των διανυκτερεύσεων: από τις 8 ημέρες, οι επισκέπτες μας μένουν τώρα λιγότερες ημέρες.
Όσον αφορά τους Ρώσους, κατά την διάρκεια του Μαΐου, η Ρόδος υποδέχθηκε περίπου 2.000 τουριστικούς πράκτορες οι οποίοι φιλοξενήθηκαν δωρεάν από τα ξενοδοχεία για να προβάλουν τον προορισμό μας. Επομένως η αύξηση είναι «πλασματική». Δεν έχουμε στην ουσία «πραγματική» αύξηση.
• Να περάσουμε στις αγορές. Παραδοσιακά ξέρουμε ότι είναι η Αγγλία και η Γερμανία. Πώς κινούνται οι άλλες αγορές στο νησί;
Η Γερμανία δείχνει ότι ανέκαμψε παρά τα μηνύματα που είχαμε. Η κίνηση συγκρατήθηκε στα ίδια επίπεδα με ελάχιστη μείωση. Σχεδόν 100 άτομα λιγότερα ήρθαν από την Γερμανία. Που σημαίνει ότι η γερμανική αγορά παραμένει ισχυρή. Επίσης και η Αγγλία είχε πολύ μικρή μείωση. Να σημειώσω εδώ ότι υπήρχε ακόμη μια συγκυρία: ήταν η Πεντηκοστή των Καθολικών.
Οι άλλες αγορές, όπως η Σουηδία και η Ελβετία, σημείωσαν αύξηση. Αυξητικές τάσεις παρουσιάζουν η Ελβετία και η Αυστρία. Οι υπόλοιπες αγορές κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα περίπου με πέρσι με μικρή αύξηση του Ισραήλ, λόγω του δικού τους Πάσχα.
Η Ρωσία έδειξε ότι είχε αύξηση. Ωστόσο, τους Ρώσους κατευθύνουν σε δίστερα και τρίστερα ξενοδοχεία και για πρώτη φορά, οι τουρ οπερέιτορς πουλάνε στούντιο και διαμερίσματα! Συνεπώς τα νούμερα είναι «πλασματικά» τόσο στις αφίξεις όσο και στην πραγματική αγορά.
• Οι συνεχείς αλλαγές στον ΦΠΑ πόσο επηρεάζουν τις τιμές στον Τουρισμό;
Δυστυχώς, έχει επηρεάσει πάρα πολύ. Το έχω δηλώσει από το περασμένο έτος. Λόγω της κατάργησης των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ αλλά και της αύξησης στον τουριστικό ΦΠΑ, παρ’ όλο που οι τουριστικές επιχειρήσεις κατάφεραν και απορρόφησαν την διαφορά, τελικώς, μετακύλησε στους πελάτες. Αυτό το μικρό ποσοστό, για τους Ευρωπαίους επισκέπτες μας, δείχνει αύξηση στις τιμές στα πακέτα.
Θα σας δώσω ένα παράδειγμα: ένα τηλεοπτικό κανάλι από την Σλοβακία, επέμενε στο πόσο επηρέασε τις τιμές ο αυξημένος ΦΠΑ. Ακόμη κι όταν ξεκαθαρίζαμε ότι δεν επηρεάζει τις τιμές διότι οι τουριστικές επιχειρήσεις κατάφεραν και απορρόφησαν την διαφορά, οι ερωτήσεις στρέφονταν για το πόσο ακριβή είναι η διαμονή εκτός ξενοδοχείων. Πώς θα έρθει ο πελάτης από την στιγμή που φοβάται ότι ακόμη και αν βρει φτηνό τουριστικό πακέτο δεν θα μπορεί να βγει έξω από το ξενοδοχείο για να ψωνίσει; Από την άλλη, υπάρχει και το θέμα της αύξησης των εισιτηρίων στους αρχαιολογικούς χώρους. Καταλαβαίνετε ότι το μήνυμα που βγαίνει προς τα έξω είναι ότι η Ελλάδα είναι ακριβή και ακόμη περισσότερο, ότι η Ρόδος ακριβαίνει…
• Κύριε Ματσίγκο, σε αυτή την τουριστική σεζόν θα είμαστε στο… «last minute;»
Δυστυχώς, ναι. Οι προκρατήσεις που έχουμε μέχρι σήμερα, δείχνουν ότι δεν είναι πολλές  για το υπόλοιπο χρονικό διάστημα της τουριστικής κίνησης και το περίεργο είναι ότι οι συγκυρίες είναι πολύ θετικές για εμάς. Η Αίγυπτος και η Τουρκία είναι αποκλεισμένοι από τους Ρώσους, η Τυνησία είναι κλεισμένη, η Αντάλεια με 42% μείωση σε αφίξεις, δεν βοηθάει την Ελλάδα να επωφεληθεί –πόσω μάλλον η Ρόδος.
Θυμίζουμε ότι η Ρόδος επηρεάστηκε πολύ περισσότερο από όσο άλλα μέρη της χώρας, όπως η Κρήτη, τα Ιόνια Νησιά και η Χαλκιδική που είχαν μόνο την αύξηση του ΦΠΑ από το 23% στο 24%. Εμείς είχαμε και την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών της τάξης του 30%.
Η Ισπανία που περιμέναμε να είναι γεμάτη, δεν έχει γεμίσει ακόμη –οι πληρότητες της εμφανίζονται θετικές μόνον από τον Ιούλιο.
Αυτό που μας σώζει είναι οι προσφορές που γίνονται συνέχεια και οι «super last minute» στην σεζόν. Δεν μπορούμε καθόλου να προβλέψουμε τι θα γίνει τους τρεις επόμενους μήνες.
Θα είναι μια πολύ δύσκολη, απρόβλεπτη και αβέβαιη σεζόν, όπου θα γεμίζουν τα αεροπλάνα μόνον με προσφορές……
• Περιμένουμε Έλληνες επισκέπτες φέτος;
Τα μηνύματα που λαμβάνουμε δεν είναι θετικά. Η ζήτηση είναι πολύ μικρή. Βέβαια ο Έλληνας πελάτης είναι της τελευταίας στιγμής, πάντα. Ευχόμαστε και ελπίζουμε σε πελάτες που είναι υψηλής οικονομικής στάθμης να αποφασίσουν να αποδράσουν σε έναν τουριστικό προορισμό σαν το νησί μας. Δεν βλέπω να έχουμε μεγάλη ανάκαμψη. Ίσως τα επιδοτούμενα προγράμματα του ΟΑΕΔ που θα ενισχύσουν τα νησιά τα οποία αντιμετώπισαν πρόβλημα με το προσφυγικό – μεταναστευτικό, να βοηθήσουν. Η Ρόδος απευθύνεται σε όλες τις αγορές.
Μην ξεχνάτε όμως ότι το «all inclusive» (βραχιολάκι) παραμένει. Αυτό σημαίνει ότι δεν βγαίνουν έξω για να ψωνίσουν αρκετά, δεν ξοδεύουν κ.λπ. Τα ξενοδοχεία τα οποία διαθέτουν «all inclusive» έχουν πολύ καλύτερες πληρότητες από τα άλλα, που δίδουν μόνον ένα γεύμα ή τα ξενοδοχειακά καταλύματα. Ο πελάτης προτιμάει το «all inclusive» πακέτο για να περιορίσει τα έξοδά του, έχοντας παράλληλα και τον φόβο ότι ακρίβυναν οι τιμές εκτός ξενοδοχείου.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου