«Είναι νωρίς να μιλήσουμε για «ανακούφιση» της τουριστικής επιχειρηματικότητας. Το ασταθές πολιτικό περιβάλλον της προηγούμενης περιόδου επέφερε ατολμία στις αποφάσεις και στην ανάληψη ρίσκου, με συνέπεια να χαθεί η εμπιστοσύνη για ανάπτυξη και επενδύσεις», δηλώνει σήμερα, μεταξύ άλλων σε συνέντευξή του στην «δ», ο ξενοδόχος, επιχειρηματίας και μέλος του δ.σ. του ΕΟΤ κ. Νίκος Πουλιού. Επίσης, μιλάει για τις συνέπειες από το ‘σοκ’ που προκάλεσε η πτώχευση του Thomas Cook, για την πολιτική που χαράσσει ο ΕΟΤ καθώς και για τις προκλήσεις που επιφυλάσσει στον ελληνικό τουρισμό, το 2020.
• Κύριε Πουλιού, να ξεκινήσουμε από το νησί της Κω και να σας ρωτήσω πώς έκλεισε η τουριστική σεζόν για το 2019 σε αφίξεις και έσοδα. Είστε ικανοποιημένος;
Είμαι ικανοποιημένος με τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουμε τις δύσκολες προκλήσεις το τελευταίο διάστημα. Είμαι από τη φύση μου αισιόδοξος και θετικός άνθρωπος, αντιμετωπίζοντας πάντα το ποτήρι μισογεμάτο. Η μιζέρια και η ανέχεια δεν πρέπει να έχουν θέση, αν θέλουμε να αλλάξουμε τα δεδομένα της χώρας μας. Η αύξηση που καταγράφτηκε είναι αμελητέα, μόλις 0,3%, ποσοστό στο οποίο συνέβαλε αισθητά και η πτώχευση της Thomas Cook. Όμως, αν τη συνυπολογίσουμε με τις αυξήσεις των δυο προηγούμενων ετών σε συνδυασμό με τα δυο μεγάλα θέματα που χτύπησαν την πόρτα της Κω και εννοώ το προσφυγικό και το σεισμό, μπορούμε να εξάγουμε το συμπέρασμα ότι έχουν τεθεί γερές βάσεις στην τουριστική ανάπτυξη. Και το αποδίδω κυρίως στη συνεργασία και συνέργια του ιδιωτικού τομέα (επιχειρηματιών και εργαζομένων) με την κοινωνία των πολιτών, γιατί για μια ακόμη φορά το κράτος τότε, ήταν ανύπαρκτο. Όσον αφορά στα έσοδα καταγράφουν αρνητική πορεία, αφού υπολογίζονται σε συνάρτηση με τη μείωση των τιμών για επίτευξη της τόνωσης της ζήτησης, την υπερφορολόγηση και τον υπερδανεισμό.
• Το «σοκ» από την κατάρρευση της Thomas Cook προκάλεσε πολλά προβλήματα στα ξενοδοχεία και στις επιχειρήσεις. Πώς διαμορφώνεται το τοπίο αυτή την περίοδο, με το νέο έτος και τι πρέπει να περιμένουμε στα Δωδεκάνησα;
Είναι αλήθεια πως από τη μια πολλές ευρωπαϊκές χώρες αντιμετωπίζουν, για μεγάλο χρονικό διάστημα, οικονομικά προβλήματα κι από την άλλη οι νόμοι της αγοράς αυτορυθμίζονται προκειμένου να μείνει ζωντανή η ζήτηση. Ως αποτέλεσμα των ιδιαίτερων αυτών συνθηκών ήταν να έρθουμε αντιμέτωποι με πρωτόγνωρες συγχωνεύσεις, εξαγορές ακόμα και πτωχεύσεις των Tour Operator. Αρκετοί καταναλωτές επωφελήθηκαν από πρόσκαιρες ευκαιρίες, σε βάρος της συμπίεσης των κερδών τόσο των Tour Operator όσο και της τουριστικής ξενοδοχειακής οικογένειας.
Η κατάρρευση της Thomas Cook, από την άλλη, επέφερε αλυσιδωτές πτωχεύσεις σε όλη την τουριστική αλυσίδα. Τα κενά στην αγορά, όπως προείπαμε, πάντα καλύπτονται, γιατί σε ένα ανταγωνιστικό πλαίσιο υπάρχουν παράγοντες και μεταβλητές που προσμένουν την κατάλληλη στιγμή για δράση. Έτσι, αεροπορικές εταιρείες και Tour Operator έσπευσαν να πάρουν θέσεις και να απορροφήσουν τους κραδασμούς. Καθ’ όλη τη διάρκεια του 2020 θα καταγραφούν τα αρνητικά αλλά και τα θετικά από την πτώση του γίγαντα αλλά και την ανατολή των νέων παικτών. • Είστε μέλος του Δ.Σ. του ΕΟΤ, έχετε διατελέσει Αντιπρόεδρος στην ΠΟΞ, Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Κω και θα ήθελα να σας ζητήσω ένα σχόλιο για τις φοροελαφρύνσεις τις οποίες προωθεί η κυβέρνηση (ΦΠΑ, εστίαση, κ.λπ.) Είναι ικανά αυτά τα μέτρα να ανακουφίσουν την τουριστική επιχειρηματικότητα και να δώσουν κίνητρα για ανάπτυξη και επενδύσεις στον τουρισμό;
Ένας κούκος δεν φέρνει την άνοιξη, όμως είναι ένδειξη ότι το κλίμα καλυτερεύει. Με αυτά τα λόγια εννοώ ότι είναι νωρίς να μιλήσουμε για «ανακούφιση» της τουριστικής επιχειρηματικότητας. Το ασταθές πολιτικό περιβάλλον της προηγούμενης περιόδου επέφερε ατολμία στις αποφάσεις και στην ανάληψη ρίσκου, με συνέπεια να χαθεί η εμπιστοσύνη για ανάπτυξη και επενδύσεις, που αποτελεί και το ζητούμενο σε μια υγιή επιχειρηματική ανάκαμψη. Ελπίζουμε, η φιλικά προσκείμενη στις επενδύσεις και ανάπτυξη πολιτική της σημερινής κυβέρνησης, η οποία αναδεικνύεται με τις διαφορετικές προτεραιότητες, τα ανάλογα υποστηρικτικά μέτρα και τα αντίστοιχα κίνητρα, να δώσει ώθηση στην οικονομία γενικότερα. Η ελπίδα, η θετική ψυχολογία και η πολιτικοοικονομική σταθερότητα είναι οι βάσεις που θα στηρίξουν το νέο εγχείρημα με πρωτεργάτη τις Δημόσιες Επενδύσεις. Ο νέος αναπτυξιακός νόμος, η μείωση της φορολογίας και της γραφειοκρατίας, η εμπιστοσύνη στον ιδιωτικό τομέα θα αναδείξουν ποιοτικές αναπτυξιακές προτάσεις, ανακτώντας την ανταγωνιστικότητα και αναστρέφοντας τη μέχρι σήμερα κατηφορική πορεία.
• Ποιες θα λέγατε ότι είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις για τον ελληνικό τουρισμό αυτή την χρονιά;
Ο τουρισμός αποτελεί το κομμάτι της ελληνικής οικονομίας που στήριξε την κοινωνία στα χρόνια της οικονομικής κρίσης. Διαμορφώνει αισθητά το ΑΕΠ και δίνει ευκαιρίες απασχόλησης σε σχεδόν ολόκληρη την επικράτεια, αποτελώντας το σημαντικότερο πυλώνα οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης της χώρας. Για αυτό αποτελεί εχέγγυο, πέρα από κομματικές παρατάξεις και ιδεολογίες, η περαιτέρω αναβάθμιση του Υπουργείου Τουρισμού και του ΕΟΤ, με τη διεκδίκηση περισσότερων αρμοδιοτήτων και φυσικά μεγαλύτερου προϋπολογισμού από κρατικούς πόρους. Τα Περιφερειακά όργανα τουρισμού αναλαμβάνοντας το συντονισμό των τοπικών κοινωνιών θα ισχυροποιήσουν την προβολή και θα συμβάλουν στη βελτίωση των υποδομών κάθε τόπου με στόχο να επιτευχθεί για πρώτη φορά ενιαία φωνή με σωστή και αποτελεσματική παρουσίαση. Ταυτόχρονα, απαιτείται ενίσχυση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, προκειμένου να συμμετάσχει ενεργά και δυναμικά στην ανάδειξη των τοπικών πλεονεκτημάτων, της ιστορίας, του πολιτισμού, καθώς και των παραγόντων του δομημένου και αδόμητου περιβάλλοντος που διαχειρίζεται. Αποτελεί πρόκληση για όλους εμάς που εμπλεκόμαστε ενεργά με τον τουριστικό κύκλο να συμβάλουμε στην υλοποίηση ενός μακρόπνοου στρατηγικού σχεδίου δράσης ανά τόπο. Και αυτό θα επιτευχθεί τόσο μέσα από το γενικό χωροταξικό σχεδιασμό όσο και από το ειδικό χωροταξικό σχέδιο τουρισμού. Επιβάλλεται να χαραχθεί με ένα από κάτω προς τα πάνω σχεδιασμό τοπικό σχέδιο δράσης, εκφράζοντας τις τοπικές ανάγκες, τις ιδιαιτερότητες και κυρίως τις κοινωνίες.
• Όντας μέλος του ΕΟΤ, θα ήθελα να σας ρωτήσω για την προβολή της χώρας μας. Η Ελλάδα εξακολουθεί να είναι ελκυστικό προϊόν για τις ξένες αγορές με δεδομένο ότι έχουμε πλέον ανταγωνισμό από την Τουρκία, την Αίγυπτο και άλλες χώρες;
Πάντα θα παραμένουμε ελκυστικός προορισμός, λόγω του πλούτου της ιστορίας μας, του πολιτισμού μας, του περιβάλλοντος, του κλίματος, της θέσης μας, αλλά και της φιλόξενης συμπεριφοράς που ανιδιοτελώς πηγάζει από τη φύση μας. Ανταγωνίστριες χώρες ή πέρα από εμάς γεγονότα θα βρίσκονται αναπόφευκτα μονίμως μπροστά μας, αφού είναι μέσα στους νόμους της ζωής και της αγοράς. Δεν μπορούμε να αποφύγουμε φυσικά φαινόμενα όπως σεισμούς ή ακόμα και κοινωνικοοικονομικά ζητήματα όπως το μεταναστευτικό, την υποτίμηση νομισμάτων, το άνοιγμα νέων αγορών, τις πτωχεύσεις, ειδικά σήμερα που ζούμε και δραστηριοποιόμαστε σε ένα οικουμενικό επίπεδο. Αυτό που μπορούμε και πρέπει να κάνουμε είναι να επαγρυπνούμε. Να έχουμε στόχους, στρατηγική και κυρίως την ευελιξία να αντεπεξερχόμαστε, με επιστημονική μεθοδολογία, στη διαφορετικότητα των προβλημάτων.
Το νέο ΔΣ του ΕΟΤ με την προτροπή της ηγεσίας του Υπουργείου Τουρισμού έχει ήδη μπει στην διαδικασία ενίσχυσης της παρουσίας της χώρας μας στο εξωτερικό, με σύγχρονες και καινοτομικούς μεθόδους προβολής. Η απόφαση να στηριχθούν υπάρχουσες και διαχρονικές συνεργασίες με TourOperator, αλλά και επιχειρηματίες που πλήγηκαν από την πρόσφατη πτώχευση του Thomas Cook αποδεικνύουν τα άμεσα αντανακλαστικά της νέας ηγεσίας. Στα θετικά, επίσης, καταγράφεται η στόχευση σε νέες θεματικές ομάδες τουρισμού παγκοσμίως, καθώς και η ανάδειξη της τοπικής γαστρονομίας και των συγκριτικών πλεονεκτημάτων σε τοπικό επίπεδο, για την προσωποποιημένη προσέγγιση της ποιοτικής αναβάθμισης του τουριστικού προϊόντος. Οι νέοι αυτοί άξονες, αλλά και η διαφορετική οπτική αντιμετώπιση του τουριστικού αποθέματος αποτελεί πρόταση και στοίχημα της Προέδρου μας κας Άντζελας Γκερέκου και μας βρίσκει όλους σύμφωνους και αρωγούς στο πλάι της. Και το σπουδαιότερο όλων είναι ότι αυτή την προσέγγιση συμμερίζεται και ο Υφυπουργός Τουρισμού και βουλευτής Δωδεκανήσου κ. Μάνος Κόνσολας. Για το λόγο αυτό επιχειρείται ο εμπλουτισμός των προγραμμάτων σπουδών, ώστε μέσα από την τριτοβάθμια και μεταπτυχιακή εκπαίδευση να ανοιχτούν νέοι ορίζοντες. Τα νέα παιδιά με όραμα, μεράκι και φρέσκιες ιδέες να ερευνήσουν και να προτείνουν νέα μοντέλα σε όλους τους τομείς (μάρκετινγκ, διοίκηση, διαφήμιση, κ.α.) αφού ο τουρισμός αγγίζει πολλά επίπεδα της καθημερινότητας. Με αυτό τον τρόπο εξασφαλίζεται και η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και κυρίως η παραμονή των παιδιών μας στον τόπο μας.

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ