Γράφει ο
Νεκτάριος Καλογήρου

Οι επιβάτες των superyachts είναι οι δισεκατομμυριούχοι του κόσμου. Είναι εκείνοι που ελέγχουν μέρος της παγκόσμιας οικονομίας. Γι’ αυτούς μια δαπάνη ύψους π.χ. 1.000.000 ευρώ για λίγες ημέρες κρουαζιέρας στα ελληνικά νησιά είναι μια απόφαση που δεν θα τους πολυσκοτίσει. Θα τα διαθέσουν εύκολα και χωρίς συζήτηση. Άλλωστε, το κόστος συνήθως καταχωρείται στις δαπάνες των επιχειρήσεών τους και εκπίπτει από τους φόρους. Περισσότερο θα προβληματιστούν για το αν θα πειστεί ο αγαπημένος τους σεφ, ο βραβευμένος με τρία Michelin, να τους συνοδέψει.
Τριγύρω στον πλανήτη υπάρχει κόσμος και κόσμος (όχι κοσμάκης). Οι δισεκατομμυριούχοι δεν είναι λίγοι σε πληθυσμό και ένας μη ευκαταφρόνητος αριθμός απ’ αυτούς θέλει να διαπλεύσει από τη θάλασσα της Ρόδου, να αγναντέψει από μακριά την ακρόπολη της Λίνδου, να βουτήξει στα γαλαζοπράσινα νερά του Άη Γιώργη στη Σύμη, να αγκυροβολήσει κοντά στην Αλιμνιά, να φανταστεί ενεργό το ηφαίστειο της Νισύρου, να περάσει από το μπουγάζι του Ικάριου και να νιώσει ημίθεος στην καλδέρα της Σαντορίνης. Περίπου το 5% του συνόλου των θαλαμηγών που διέρχονται από τη Ρόδο ανήκουν στην κατηγορία των superyachts. Με τον ναυτιλιακό πράκτορα, τον βραβευμένο από τον ACREW ως τον καλύτερο Agent του Αιγαίου για τα superyachts, κ. Μιχάλη Ροδίτη συνομιλήσαμε γι’ αυτή την ιδιαίτερη κατηγορία πληθυσμού που δε διστάζει να ναυλώσει αεροπλάνο για να φέρει από τη Γερμανία στη Ρόδο μισό κιλό φιλέτο σολομού.
Δημοκρατική: Κύριε Ροδίτη, ποιος είναι ακριβώς ο ρόλος του ναυτιλιακού πράκτορα;
Μιχ. Ροδίτης: Αρχικά έχουμε την ευθύνη να φέρουμε σε πέρας μια σταθερή γραφειοκρατική διαδικασία που αφορά τις διατυπώσεις με τις Αρχές, το τελωνείο και από φέτος τον υγειονομικό έλεγχο του πληρώματος και των επιβατών. Φέτος, μεταξύ των υπολοίπων ευθυνών, είχαμε επιφορτιστεί να κανονίζουμε τη διενέργεια τεστ Covid-19 σε κάθε κατάπλου. Ήταν ένας κανόνας που φέτος τηρήθηκε με θρησκευτική ευλάβεια.
Δημοκρατική: Βρέθηκαν θετικά κρούσματα;
Μιχ. Ροδίτης: Όχι, σε κανένα από τα τεστ που έγιναν, είτε για τα πληρώματα, είτε για τους επιβάτες δεν βρέθηκε κάποιο θετικό δείγμα. Το σημαντικό, όμως είναι πως όλοι ήταν συμμορφωμένοι με την ανάγκη της εξέτασης.
Δημοκρατική: Φαντάζομαι ότι για την κατηγορία των πελατών ‘superyacht’ τα έγγραφα και τα πρωτόκολλα υγείας είναι το εύκολο μέρος της δουλειάς.
Μιχ. Ροδίτης: Προφανώς. Σαν ναυτιλιακοί πράκτορες δουλεύουμε σε δύο κατευθύνσεις: Η πρώτη αφορά τις ανάγκες του πληρώματος και του σκάφους. Τόσο η Ρόδος, όσο και η Κως είναι λιμάνια τροφοδοσίας. Από εδώ θα καλυφθούν οι ανάγκες σε προμήθειες, τρόφιμα, καύσιμα και ανταλλακτικά. Εδώ θα γίνουν οι τυχόν μικροεπισκευές σε μια ολόκληρη σειρά από φθορές που προκαλούνται εν πλω. Όλο το προσωπικό, ο καπετάνιος, οι steward (καμαρότοι), οι λοστρόμοι, οι μηχανικοί, οι υπεύθυνοι συντονισμού, οι σεφ, όλοι έχουν ανάγκες που πρέπει να ικανοποιηθούν άμεσα διότι με την άφιξη των επιβατών θα πρέπει το σκάφος να βρίσκεται σε ετοιμότητα απόπλου.
Δημοκρατική: Τι πλήρωμα έχουν τα σκάφη αυτής της κατηγορίας;
Μιχ. Ροδίτης: Τα σκάφη μέχρι 50 μέτρα μήκος έχουν συνήθως 14 έως 16 άτομα πλήρωμα. Ο αριθμός του πληρώματος δεν έχει σχέση με τον αριθμό των επιβατών. Για παράδειγμα στο superyacht ‘Alpha’ που πέρασε φέτος το καλοκαίρι από τη Ρόδο, υπήρχαν 81 άτομα προσωπικό για τέσσερις επιβάτες. Θέλω επίσης να πω ότι στην Ελλάδα έχουμε εξαιρετικά και περιζήτητα πληρώματα, με διεθνή αναγνώριση. Το καλό πλήρωμα αποτελεί εγγύηση για τις καλές διακοπές των επιβατών.
Δημοκρατική: Από μόνο του το καράβι δεν αρκεί;
Μιχ. Ροδίτης: Όχι βέβαια! Ειδικά στα επαγγελματικά σκάφη, το πλήρωμα δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι έχει ίση αξία με το καράβι.
Δημοκρατική: Ποιοι έχουν τα superyacht;
Μιχ. Ροδίτης: Γενικά οι Ρώσοι, οι Αμερικανοί και οι Άραβες έχουν τον πιο μεγάλο στόλο. Ακολουθούν οι Άγγλοι και ασφαλώς οι Έλληνες. Σε επαγγέλματα βλέπουμε συνήθως μεγαλοεπιχειρηματίες, προέδρους εταιρειών, ηθοποιούς, καθώς επίσης τους νέους πολυεκατομμυριούχους που δημιούργησαν τεράστιες περιουσίες στο ίντερνετ. Πρόκειται για τους “dotcom millionaires”, όπως για παράδειγμα ο Τζεφ Μπέζος το σκάφος του οποίου, το ‘Flying Fox’ μήκους 130 μέτρων, είναι ένα από τα μεγαλύτερα στον κόσμο.
Δημοκρατική: Όλοι αυτοί έχουν δικά τους σκάφη;
Μιχ. Ροδίτης: Όχι. Κι εδώ έχουμε δύο κατηγορίες. Υπάρχουν τα ιδιωτικά σκάφη που κινούνται αποκλειστικά και μόνο με τους ιδιοκτήτες τους. Αυτά αντιστοιχούν σ’ ένα ποσοστό της τάξης του 30% – 35% του στόλου που βλέπουμε. Τα υπόλοιπα είναι επαγγελματικά σκάφη, ανήκουν σε εταιρείες και ναυλώνονται σε αυτούς που σας προανέφερα.
Δημοκρατική: Και πόσο κοστίζει να ενοικιάσουμε ένα τέτοιο σκάφος;
Μιχ. Ροδίτης: Τα πιο μικρά superyacht ναυλώνονται για 150.000 ευρώ την εβδομάδα και από κει και πέρα ανάλογα με το μέγεθος φτάνουν εύκολα και τις 400.000 ευρώ την εβδομάδα.
Δημοκρατική: Τουλάχιστον το ντεπόζιτο είναι γεμάτο ή τους το δίνουν στη ρεζέρβα;
Μιχ. Ροδίτης: Όχι βέβαια. Τα καύσιμα είναι έξτρα. Για ένα τέτοιου είδους σκάφος πρέπει να υπολογίζουμε περίπου 50.000 ευρώ την εβδομάδα για καύσιμα, συν η τροφοδοσία διατροφής, τα έξοδα ελλιμενισμού και ό,τι άλλο προκύψει.
Δημοκρατική: Μιλήστε μας λίγο για την τροφοδοσία. Πόσο απαιτητικοί είναι στο φαγητό τους.
Μιχ. Ροδίτης: Όσο δε φαντάζεστε. Το onboard φαγητό είναι τεράστιας σημασίας ζήτημα. Οι σεφ σε αυτά τα σκάφη είναι όλοι επώνυμοι, βραβευμένοι με βαρύτιμους τίτλους και το ίδιο βαρύτιμα είναι εκείνα που ζητούν για το τραπέζι.
Δημοκρατική: Δώστε μας ένα παράδειγμα απαίτησης για δείπνο onboard.
Μιχ. Ροδίτης: Ας πούμε το περασμένο καλοκαίρι ο επιβάτης ήθελε σολομό για το βραδινό του και ο σεφ ζήτησε ένα πολύ συγκεκριμένο είδος σολομού που πωλείται μόνο στη Γερμανία, διότι αυτό το είδος είναι το μόνο είδος σολομού που τρώει ο πελάτης του. Το αίτημα για μισό κιλό σολομό από τη Γερμανία μας ήρθε στο γραφείο το μεσημέρι και το έδεσμα θα έπρεπε το βράδυ να βρίσκεται στο τραπέζι του superyacht. Εκεί ξεκίνησε το τρέξιμο. Να βρούμε το συγκεκριμένο είδος σολομού, να μάθουμε για τις πτήσεις που φτάνουν στην Ελλάδα και από κει και πέρα να ασκήσουμε πιέσεις ώστε να βρεθεί τρόπος το μικρό κουτί να ταξιδέψει μέχρι την Αθήνα κι από κει προς τη Ρόδο.
Δημοκρατική: Ναυλώσατε ποτέ πτήση αεροσκάφους μόνο και μόνο για να φέρετε κάποιο έδεσμα;
Μιχ. Ροδίτης: Και αυτό συμβαίνει. Ένας πελάτης μας ζήτησε χαβιάρι από το Μονακό. Για να το φέρουμε εγκαίρως για το δείπνο, ναυλώθηκε πτήση που έφτασε στη Ρόδο μόνο και μόνο για το σκοπό αυτό.
Δημοκρατική: Το ερώτημα ‘how much?’ υπάρχει στη ζωή τους;
Μιχ. Ροδίτης: Σε αυτό το επίπεδο που βλέπουμε, όχι. Δε ρωτούν ποτέ το πόσο κοστίζει. Μόνο το ζητούν και το θέλουν τώρα. Αν το πάρουν αύριο, θα δυσαρεστηθούν. Το φιλέτο σολομού κόστιζε 500 ευρώ το μισό κιλό και για την μεταφορά πληρώσαμε άλλα 1300 ευρώ. Η συσκευασία χαβιάρι από το Μονακό αγοράστηκε προς 3.400 ευρώ και όσο για το κόστος της ναύλωσης του αεροσκάφους δεν συζητάμε το πού έφτασε.
Δημοκρατική: Γιατί δεν μαθαίνουμε ποτέ το ποιοι επώνυμοι έχουν περάσει από τη Ρόδο;
Μιχ. Ροδίτης: Όπως γνωρίζετε υπογράφουμε συμφωνητικά εχεμύθειας. Το συμφωνητικό έχει ημερομηνία υπογραφής κι όχι λήξης. Αν παραβιαστεί η συμφωνία και γίνει γνωστό ότι ο τάδε, για παράδειγμα ηθοποιός, βρίσκεται στο δείνα superyacht τότε, θα τον κυνηγούν οι φωτορεπόρτερ σε κάθε λιμάνι. Αυτός ο ηθοποιός δεν θα επιλέξει ποτέ ξανά να ναυλώσει το συγκεκριμένο σκάφος, ούτε και την εταιρεία που το διαχειρίζεται, ούτε ασφαλώς κι εμάς. Όμως πέρα από τα οικονομικά δεδομένα, οι συμφωνίες είναι συμφωνίες και πρέπει να τηρούνται κατά γράμμα. Τότε όλοι κερδίζουμε. Οι επιβάτες αυτών των σκαφών ικανοποιούνται και επιστρέφοντας στα σπίτια τους μας διαφημίζουν.
Δημοκρατική: Εννοείτε ότι παρακινούν και δικούς τους ανθρώπους να επισκεφτούν τα νησιά μας;
Μιχ. Ροδίτης: Αυτό ακριβώς. Οι ευχαριστημένοι επιβάτες, ακόμα και αυτής της αδιόρατα υψηλής εισοδηματικής στάθμης, επιστρέφοντας στα σπίτια τους αφηγούνται το πού πέρασαν καλά και προκαλούν τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας, τους φίλους και γενικά τον κύκλο τους να μας επισκεφθούν. Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι κάθε τέτοιο σκάφος που έρχεται στη Ρόδο και διαπλέει τα νησιά μας, αφήνει αρκετά λεφτά στην αγορά.
Δημοκρατική: Νύφες ή γαμπροί διαθέσιμοι υπάρχουν στα superyacht;
Μιχ. Ροδίτης: (γελάει)… φαντάζομαι πως υπάρχουν, αλλά αυτό στο πρακτορείο μας δεν το έχουμε ως παροχή.

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ