Ειδήσεις

Φέτος τον χειμώνα τα βαπόρια θα «δένουν» στα άγονα νησιά-Κάρπαθος-Ρόδος όλο το χρόνο

Σε σαφώς καλύτερη κατάσταση βρίσκονται οι εταιρείες του κλάδου της ακτοπλοΐας σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Αποτέλεσμα; Φέτος, εκτιμάται ότι δεν θα προκύψουν ιδιαίτερα προβλήματα σε ό,τι αφορά τη σύνδεση των νησιών με την ενδοχώρα κατά τους χειμερινούς μήνες. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), Μιχάλη Σακέλλη, ο οποίος μάλιστα επανεξελέγη πρόσφατα στη θέση, «δεν αναμένουμε ιδιαίτερα προβλήματα, καθώς έχει αποκατασταθεί πλήρως η σύνδεση των νησιών του Βόρειου Αιγαίου μετά τα περσινά προβλήματα, ενώ είναι βέβαιο ότι δεν θα υπάρξουν και ζητήματα στα νησιά που υποδέχονται μεγάλες ροές προσφύγων, καθώς οι ανάγκες θα καλυφθούν πλήρως μετά και την κίνηση του υπουργείου να ναυλώσει τρία πλοία για τον σκοπό αυτό».

Ακριτικά νησιά

Θετικό είναι επίσης και το ότι ένα από τα νησιά που αντιμετωπίζουν προβλήματα, η Κάρπαθος, πλέον θα εξυπηρετείται από πλοίο που θα συνδέει το νησί με τη Ρόδο σε ετήσια βάση. Ωστόσο, ο επικεφαλής του συνδέσμου αναγνωρίζει ότι θα πρέπει να αναληφθούν πρωτοβουλίες για την καλύτερη σύνδεση μιας σειράς ακριτικών νησιών, όπως η Κάσος, η Γαύδος και το Καστελλόριζο. Σύμφωνα με τον κ. Σακέλλη, οι εταιρείες του κλάδου βρίσκονται πλέον σε ισχυρότερη οικονομική κατάσταση σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, κυρίως λόγω της πτώσης των τιμών των ναυτιλιακών καυσίμων κατά 28% κατά τη διάρκεια του τελευταίου 12μήνου. Δεδομένου ότι η συγκεκριμένη δαπάνη αποτελεί πάνω από το 55% των συνολικών λειτουργικών εξόδων ενός πλοίου, είναι προφανής η εξοικονόμηση. Ως εκ τούτου, το 2015 αναμένεται εντέλει να ολοκληρωθεί με θετικό πρόσημο, αν και δεν εξελίχθηκε όπως ανέμεναν οι εταιρείες του κλάδου.

Με βάση τα σχετικά στοιχεία, η επιβολή των κεφαλαιακών ελέγχων έπληξε σημαντικά την κίνηση του Ιουλίου, καθώς σημειώθηκε πτώση κατά 8% στον αριθμό των επιβατών, κατά 10% στα φορτηγά και κατά 14% στα Ι.Χ., συγκριτικά με τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου έτους. Με τον τρόπο αυτό, εξανεμίστηκε η βελτίωση που είχε σημειωθεί τον Ιούνιο (+6%), ενώ και η αντίστοιχη βελτίωση του Αυγούστου δεν στάθηκε ικανή να αντισταθμίσει τις απώλειες. Ταυτόχρονα, ο κλάδος έχει πληγεί και από την αύξηση του ΦΠΑ στα εισιτήρια από το 13% στο 23%.

Αξίζει να σημειωθεί ότι την πενταετία 2009-2014 οι εταιρείες του κλάδου έχουν καταγράψει συνολικές απώλειες του μεταφορικού έργου της τάξεως των 15 εκατ. επιβατών, μέγεθος που μεταφράζεται σε απώλεια εσόδων ύψους 600 εκατ. ευρώ. Ανάλογου ύψους είναι και η επιβάρυνση που έχουν υποστεί από την αύξηση του κόστους των ναυτιλιακών καυσίμων κατά το ίδιο διάστημα και μέχρι την υποχώρηση των τελευταίων μηνών. «Συνολικά έχουμε υποστεί επιβάρυνση της τάξεως του 1,2 δισ. ευρώ, όσες δηλαδή είναι και οι συσσωρευμένες ζημίες των εταιρειών του κλάδου τα τελευταία χρόνια», τονίζει ο κ. Σακέλλης.

Στη φετινή ετήσια έκθεσή της για τον κλάδο, η εταιρεία συμβούλων XRTC εκτίμησε ότι το 2015 θα χαρακτηριστεί από βελτίωση της λειτουργικής κερδοφορίας των επιχειρήσεων του κλάδου κατά 4%-7% σε σχέση με το 2014, κυρίως λόγω του περαιτέρω περιορισμού των δαπανών. Επίσης, αναμένονται νέες κεφαλαιακές ενισχύσεις, καθώς και κάποιες νέες αναχρηματοδοτήσεις. Ωστόσο, σύμφωνα με την XRTC, η πλήρης ανάκαμψη της κερδοφορίας θα προέλθει μόνο αν υπάρξει υγιής αύξηση της ζήτησης για ακτοπλοϊκές μεταφορές, δηλαδή αν αυξηθεί η εγχώρια ζήτηση για νησιωτικό τουρισμό, κάτι που για να συμβεί, απαιτεί την αύξηση του βιοτικού επιπέδου και της αγοραστικής δύναμης των Ελλήνων, που έχουν υποστεί σημαντικές απώλειες τα τελευταία χρόνια.

Εως τότε, οι αναλυτές τονίζουν ότι «διέξοδο θα μπορούσαν να αποτελέσουν περιοχές της Νοτιοανατολικής Ασίας, αλλά και της Λατινικής Αμερικής, όμως δεδομένης της ισχυρής κρατικής παρέμβασης και της απουσίας σοβαρού ακτοπλοϊκού δικτύου και σχεδιασμού, ελλοχεύουν σοβαροί κίνδυνοι σε τέτοια εγχειρήματα».

Καθημερινή

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου