Η Ρόδος παραμένει ένας από τους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς στη Μεσόγειο, με πολύ καλή πελατεία και ισχυρό brand name. Παρόλα αυτά, όπως εκτιμά ο κ. Ιωάννης Χατζής, πρόεδρος του ξενοδοχειακού ομίλου Διακομιχάλης Α.Ε.,αναπληρωτής Γ.Γ. της ΠΟΞ, ταμίας και ειδικός εκτελεστικός αντιπρόσωπος της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου, δεν έχουμε μπροστά μας μία εύκολη σεζόν. Αντίθετα, θα είναι μία σεζόν με δυσκολίες, κυρίως για τους ξενοδόχους.
Παράλληλα, η διπλή απώλεια του ΦΠΑ διαμονής & του νησιωτικού ΦΠΑ αποτελούν σοβαρό πλήγμα για τον κλάδο, δηλώνει σε συνέντευξη που παραχώρησε στη «δ», ο κ. Χατζής ο οποίος τονίζει ότι η προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ διέπραξε ένα αντιαναπτυξιακό έγκλημα για τους νησιώτες! Τα θέματα του ΦΠΑ παραμένουν σύμφωνα με τον ίδιο πάντα στην κορυφή της ατζέντας με την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη να δείχνει κατανόηση και να ψάχνει δημοσιονομικό χώρο για να τα υλοποιήσει.
«Δεν πρέπει να υποτιμούμε την οικονομική και ψυχολογική πίεση που βιώνει ο κλάδος μας. Μεγάλο μέρος των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων βρίσκεται σε αδράνεια εδώ και ενάμιση χρόνο και είναι λογικό να επικρατεί αβεβαιότητα και έντονος προβληματισμός», αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Χατζής.
Κύριε Χατζή, πώς εξελίσσεται η πορεία των τουριστικών κρατήσεων; Υπάρχει κινητικότητα αυτή την περίοδο;
Δυστυχώς δεν έχουν αλλάξει ακόμα προς το καλύτερο τα πράγματα. Δεν υπάρχει ροή κρατήσεων αφού η πανδημία βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη στην Ευρώπη. Δεχόμαστε περίπου το 10-20% των κρατήσεων σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Φυσικά, αυτό δεν προμηνύει απόλυτα την έκβαση της σεζόν, καθώς το 2020 λαμβάναμε τις κρατήσεις πέντε ημέρες πριν την άφιξη.
• Η περσινή επιτυχία της Ρόδου, μπορεί να επαναληφθεί; Το νησί δέχθηκε σχεδόν 600.000 επισκέπτες, αριθμός που άλλοι μεγάλοι προορισμοί δεν πλησίασαν ούτε κατά προσέγγιση Τι θα κρίνει τελικά τη φετινή σεζόν; Ποιο θα ήταν το ιδανικό σενάριο;
Παρότι οι αφίξεις ξεπέρασαν τις προσδοκίες μας, δεν ξέρω εάν η λέξη «επιτυχία» μπορεί να χρησιμοποιηθεί απόλυτα για την περυσινή χρήση. Είναι σίγουρο ότι έγινε καλή διαχείριση τόσο από τους ξενοδόχους όσο και από την Αυτοδιοίκηση αλλά η Ρόδος στερήθηκε το 75% των αφίξεων σε σύγκριση με το 2019.
Το 2021 είμαστε περισότερο προετοιμασμένοι απ’ ότι πέρυσι και μπορούμε να είμαστε συγκρατημένα αισιόδοξοι για μια καλύτερη σεζόν. Παράγοντες που θα ευνοήσουν την πορεία του καλοκαιριού, είναι η ταχύτητα εμβολιασμών στις ευπαθείς ομάδες της Ευρώπης, η αποτελεσματικότητα των θεραπειών και η αντιμετώπιση των μεταλλάξεων του ιού, η ψυχολογία που καλλιεργούν οι κυβερνήσεις της κάθε χώρας στους πολίτες και η σοβαρότητα που επιδεικνύουν οι δημότες της Ρόδου αυτό το κρίσιμο διάστημα.
Συμπληρώνεται ένας χρόνος από την έναρξη της πανδημίας. Στο διάστημα αυτό, τα ταξίδια έχουν δεχθεί το μεγαλύτερο πλήγμα στην ιστορία. Φέτος πολλές αγορές θα προσπαθήσουν να ανακτήσουν το χαμένο έδαφος και κάποιοι τουριστικοί κλάδοι θα επανέλθουν γρηγορότερα από άλλους.
Το επαγγελματικό ταξίδι, η κρουαζιέρα, ο χειμερινός τουρισμός και τα υπερατλαντικά ταξίδια αναψυχής θα καθυστερήσουν περισσότερο απ’ ό,τι το μοντέλο διακοπών που προσφέρει η Ρόδος στους Ευρωπαίους. Υπάρχει μια μεγάλη γκάμα νέου πελατολογίου που θα αναζητεί διακοπές και είμαι αισιόδοξος ότι το τρίτο τρίμηνο θα δεχθούμε ισχυρές πιέσεις στην ζήτηση.
Δημοσιεύματα του ξένου τύπου κατατάσσουν τη Ρόδο στους προορισμούς με τη μεγαλύτερη ζήτηση… Θα καταφέρει αυτή τη σεζόν να “εξαργυρώσει” ο προορισμός την καλή εικόνα που έχτισε το 2020;
Η συντριπτική πλειοψηφία των ξενοδόχων της Ρόδου, κάνουμε χονδρεμπόριο δωματίων και οι tour operators κατευθύνουν σε μεγάλο βαθμό τις επιλογές του πελάτη. Επειδή το 2020 η Ρόδος έμεινε ανοιχτή για τις περισσότερες αγορές για μεγαλύτερο διάστημα από άλλους προορισμούς, πιστεύω ότι θα προτιμηθεί στην αρχή.
Η Ρόδος παραμένει από τους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς στη Μεσόγειο, με πολύ καλή πελατεία και ισχυρό brand name. Παρόλα αυτά, δεν πιστεύω ότι έχουμε μπροστά μας μία εύκολη σεζόν. Θα υπάρξουν δυσκολίες, κυρίως για τους ξενοδόχους.
Οι δυσκολίες αυτές ποιες μπορεί να είναι; Ασκούνται λ.χ. πιέσεις για τη μείωση των τιμών με αφορμή τη γενικότερη κρίση της πανδημίας;
Ασκούνται πιέσεις να επεκταθούν οι εκπτώσεις προ κρατήσεων. Είναι σημαντικό, όσο και να φαντάζει αδύνατο, οι ξενοδόχοι του νησιού να κρατήσουμε συντονισμένα τις τιμές σε αξιοπρεπές επίπεδο.
Κύριε Χατζή, ποιες είναι οι σημαντικές προκλήσεις για την βιωσιμότητα του κλάδου γενικότερα;
Υπάρχουν αυξημένα κοστολόγια στη λειτουργία των ξενοδοχείων σήμερα. Η έλλειψη προσωπικού έχει δημιουργήσει πληθωριστικές τάσεις στο κόστος εργασίας ενώ τα υγειονομικά πρωτόκολλα έχουν αυξήσει το λειτουργικό κόστος.
Τίποτα από αυτά όμως δεν μπορεί να συγκριθεί με την διπλή απώλεια ΦΠΑ διαμονής & ΦΠΑ νησιωτικότητας. Η προηγούμενη κυβέρνηση έκανε ένα αντιαναπτυξιακό έγκλημα για εμάς τους νησιώτες. Τα θέματα του ΦΠΑ είναι πάντα στην κορυφή της ατζέντας. Η ΕΞΡ, η ΠΟΞ και ο ΣΕΤΕ εργάζονται κοντά στην σημερινή κυβέρνηση για να χαράξουν το πλάνο της επόμενης ημέρας. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη δείχνει κάποια κατανόηση στα θέματα μας και ψάχνει δημοσιονομικό χώρο για να τα υλοποιήσει. Σε κάθε περίπτωση, τα επόμενα χρόνια είναι δύσκολα και οι Έλληνες επιχειρηματίες αντιμετωπίζουμε με σκεπτικότητα τις υποσχέσεις των πολιτικών.
• Έλαβε η κεντρική διοίκηση επαρκή μέτρα για την στήριξη των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων που επλήγησαν από την πανδημία του κορωνοϊού;
Η αλήθεια είναι πώς υπήρξαν κάποια καλά χρηματοδοτικά εργαλεία για την ενίσχυση των επιχειρήσεων που επλήγησαν από τον κορωνοϊό. Η επιστρεπτέα προκαταβολή και η Εθνική Αναπτυξιακή Τράπεζα ήταν πετυχημένα προγράμματα και έδωσαν ρευστότητα στην αγορά. Επίσης η ΕΕ έδωσε πράσινο φως για ένα μη επιστρεπτέο χρηματοδοτικό εργαλείο για τις επιχειρήσεις που άνοιξαν και είχαν απώλεια πάνω από 30% στον κύκλο εργασιών. Από την άλλη, δεν πρέπει να υποτιμούμε την οικονομική και ψυχολογική πίεση που βιώνει ο κλάδος μας. Μεγάλο μέρος των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων βρίσκεται σε αδράνεια εδώ και ενάμιση χρόνο και είναι λογικό να επικρατεί αβεβαιότητα και έντονος προβληματισμός.
• Κλείνοντας, η πιθανότητα πτωχεύσεων τουριστικών οργανισμών είναι κάτι που σας ανησυχεί;
Οι τουριστικοί οργανισμοί, συμπεριλαμβανομένων και των αεροπορικών εταιρειών, είναι στο χείλος του γκρεμού. Ο κίνδυνος για κανόνια μεγάλων πρακτορείων είναι ορατός και ως εκ τούτου οι χρηματορροές μας δεν είναι εξασφαλισμένες. Πρέπει να καλλιεργηθεί συλλογικά μια απαγκίστρωση από τις μεταχρονολογημένες πληρωμές των δωματίων που πουλάμε. Ιδανικά οι ΤΟ πρέπει να προπληρώνουν τα δωμάτια τους 14 μέρες πριν την άφιξη και όχι να μας πληρώνουν 5 μήνες μετά την αναχώρηση.
Οι περισσότερες επιχειρήσεις στην Ρόδο λειτουργούν σαν δορυφόροι των ξενοδοχειακών εταιρειών. Το πρόβλημα των πιστώσεων είναι πρόβλημα που πρέπει να μας απασχολεί συλλογικά καθώς εφόσον ο ξενοδόχος δεν μπορεί να είναι ο τελικός αποδέκτης όλων των προβλημάτων, όλα τα προβλήματα ρευστότητας μετακυλούν στην αγορά.

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ