Ο ευρωπαϊκός οργανισμός ACI Europe έδωσε χθες μία αισιόδοξη νότα όσον αφορά στην αεροπορική κίνηση στην Ευρώπη, με την ανακοίνωση των ετήσιων αποτελεσμάτων για το 2013 σε ολόκληρο το ευρωπαϊκό δίκτυο αερομεταφορών. Η συνολική αεροπορική επιβατική αύξηση της κίνησης στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια το 2013 ήταν 2,8% σε σύγκριση με το 2012.

Η συνολική αεροπορική επιβατική αύξηση της κίνησης στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια το 2013 ήταν 2,8% σε σύγκριση με το 2012. Ενώ οι χώρες εκτός ΕΕ όπως η Τουρκία, η Ρωσία, η Ισλανδία και η Νορβηγία καέγραψαν εντυπωσιακή αύξηση (+9.6%), τα αεροδρόμια εντός ΕΕ είχαν μια πολύ συντηρητική αύξηση ύψους 1%, με την αεροπορική κίνηση να εμφανίζει σημάδια ανάκαμψης, ιδιαίτερα το τελευταίο τρίμηνο του έτους.

Η δομή της ευρωπαϊκής αεροπορικής αγοράς συνεχίζει να εξελίσσεται, με τα αεροδρόμια εκτός ΕΕ να καταλαμβάνουν το 22% της συνολικής επιβατικής κίνησης, από 15% το 2008. Επίσης, η ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης σε τοπικό επίπεδο υπολείπεται της διεθνούς – ειδικά στις χώρες που έχουν επηρεαστεί περισσότερο από την κρίση στην Ευρωζώνη και όπου τα τρένα υψηλής ταχύτητας προσφέρουν εναλλακτικές.

Ο Olivier Jankovec, γενικός διευθυντής του ACI Europe, σχολιάζοντας τα αποτελέσματα δήλωσε: ìΤο 2013 είχαμε μήνα με το μήνα μία σταθερή βελτίωση της έπιβατικής κίνησης στην Ευρώπη, από μείωση 1,6% τον Ιανουάριο σε μια θεαματική αύξηση 5,5% το Δεκέμβριο. Η ανάκαμψη ήταν ιδιαίτερα έντονη την καλοκαιρινή περίοδο, κάτι που την ενίσχυσε τους τελευταίους μήνες του χρόνου.

Τα αεροδρόμια της ΕΕ υπήρξαν κατώτερα επιδόσεων εκείνων στις χώρες εκτός ΕΕ μέσα στο 2013. Αυτό οφείλεται στο συνεχιζόμενο αντίκτυπο που έχει η κρίση στην Ευρωζώνη και στην ωριμότητα την αγορά αερομεταφορών της ΕΕ, όπου οι αερομεταφορές αποτελούν πλέον κάτι συνηθισμένο όπως τα εμπορικά αγαθά. Παρ‘όλα αυτά, αυτό το κενό στις επιδόσεις έχει μειωθεί τους τελευταίους μήνες και είναι ενθαρρυντικό να βλέπουμε την ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης σε πολλά αεροδρόμια σε όλη την ήπειρο, ιδιαίτερα στην Ιρλανδία και την Πορτογαλία -ή ακόμη στην Ισπανία και την Ελλάδαî.

Συγκρατημένα αισιόδοξες οι προβλέψεις για το 2014
Μιλώντας για το 2014, ο Jankovec δήλωσε: ìΦαίνεται ότι υπάρχουν αρκετές καλές ενδείξεις ότι η Ευρώπη μπορεί να διατηρήσει την οικονομική αυτή ανάκαμψη, κάτι το οποίο οδηγεί σε μαι ακόμη πιο θετική εικόνα για τις αερομεταφορές μελλοντικά. Ωστόσο, κάποιοι κίνδυνοι παραμένουν και οι προοπτικές ανάπτυξης είναι πιθανόν να περιοριστούν από διάφορες παράγοντες, ειδικά στην ΕΕ. Μια ανάκαμψη χωρίς θέσεις εργασίας, σε συνδυασμό μνε καταστροφικούς φόρους στις αερομεταφορές στο Ην. Βασίλειο, τη Γερμανία, τη Γαλλία και την Αυστρία δε βοηθά τη ζήτηση για αεροπορικές υπηρεσίες.

Η αναδιάρθρωση συνεχίζεται για πολλές αεροπορικές εταιρείες της ΕΕ και μερικές δε θα την έχουν ολοκληρώσει έως το τέλος του έτους – κάτι που επιτείνει την αβεβαιότητα. Κάτι θετικό αποτελεί ακόμη το ότι οι τιμές του πετρελαίου είτε παραμένου σταθερές είτε αναμένεται να πέσουν και με τις πτήσεις να εμφανίζουν ακόμη μείωση κατά 5% σε σχέση με το 2008, υπάρχουν περιθώρια για καλά τοποθετημένεε μέσα στην αγορά αεροπορικές εταιρείες να αναπτυχθούν τόσο σε χωρητικότητα όσο και μερίδο αγοράς. Με βάση τις επικρατούσες επιχειρηματικές συνθήκες και με την παραδοχή ότι η Τουρκία και η Ρωσία διατηρούν τη δυναμική ανάπτυξη της κίνησης που απολαμβάνουν επί του παρόντος, οι προβλέψεις μας για το 2014 είναι ανάπτυξη κατά 3,2% στην επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια της Ευρώπηςî.

Όσον αφορά στις υποκατηγορίες επιβατικής αεροπορικής κίνησης, συγκρίνοντας το 2013 με το 2012, τα αεροδρόμια που υποδέχονται περισσότερους από 25 εκατ. επιβάτες ετησίως (ομάδα 1), ανέφεραν κατά μέσο όρο αύξηση της τάξης του 2,6%, εκείνα που υποδέχονται 10-25 εκατ. επιβάτες (ομάδα 2), είχαν αύξηση 3,4%, τα αεροδρόμια που υποδέχονται 5-10 εκατ. επιβάτες (ομάδα 3) κινήθηκαν με μια αύξηση κατά 2,8%, ενώ, τέλος, τα αεροδρόμια που υποδέχονται λιγότερο από 5 εκατ. επιβάτες ετησίως (ομάδα 4) εμφάνισαν αύξηση 2,9%.

Τα αεροδρόμια που παρουσίασαν τη μεγαλύτερη αύξηση της επιβατικής κίνησης ανά ομάδα, κατά τη σύγκριση του 2013 με το 2012 είναι:

Ομάδα 1: Istanbul IST (+13.6%), Moscow SVO (+11.7%), Moscow DME (+9.2%), Antalya (+8.5%) και Paris ORY (+3.8%)
Ομάδα 2: Istanbul IST (+13.6%), Moscow SVO (+11.7%), Moscow DME (+9.2%), Antalya (+8.5%) και Paris ORY (+3.8%)
Ομάδα 3: Ankara (18.2%), Warsaw WAW (+11.4%), Izmir (+9.2%), Alicante (+8.9%) και Bergen (+7.6%),
Ομάδα 4: Arad (+172.0%), Chita (+30.1%), Zadar (+27.6%), Kazan (+24.3%) και Tivat (+23.9%)

Η έρευνα ACI Europe Airport Traffic Report – Full Year 2013 συμπεριλαμβάνει συνολικά 180 αεροδρόμια, τα οποία αντιπροσωπεύουν το 88% της πανευρωπαϊκής αεροπορικής κίνησης.

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ