Ρεπορτάζ

Φρένο από το ΠΑΣΟΚ σε τροπολογία για το σπάσιμο των μεγάλων νησιωτικών δήμων

Απορρίφθηκε από το Συντονιστικό της Κ.Ο. του ΠΑΣΟΚ, που συνεδρίασε υπό την προεδρία του κ. Π. Ρήγα, τροπολογία που παρουσίασε ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Νίκος Σηφουνάκης για αλλαγές στο χωροταξικό του Καλλικράτη.

Με την τροπολογία ο κ. Σηφουνάκης ζητούσε το σπάσιμο των μεγάλων νησιωτικών δήμων, όπως της Λέσβου.
Το ΠΑΣΟΚ αποφάσισε να ζητήσει από τον υπουργό Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη Νίκο Δένδια να μην συμπεριληφθεί η σχετική τροπολογία σε νομοσχέδιο του υπουργείου του.

Ως αργά το βράδυ, πάντως, η κατάσταση ήταν συγκεχυμένη, ενώ επεισοδιακή ήταν η συνεδρίαση της διακομματικής επιτροπής, που συζητούσε για τις αλλαγές στον Καλλικράτη. Επειδή το κλίμα που δημιούργησε το ΠΑΣΟΚ ήταν πολύ βαρύ, λίγοι ήταν αυτοί που πίστευαν ότι θα «περνούσε» η τροπολογία του κ. Ν. Σηφουνάκη, καθώς μάλιστα από το ΠΑΣΟΚ εκδόθηκε και η ακόλουθη ανακοίνωση:

«Ο «Καλλικράτης» απαιτεί σοβαρή αξιολόγηση και οποιαδήποτε προσέγγιση δεν μπορεί να γίνει με σπασμωδικό και αποσπασματικό τρόπο. Θα πρέπει να αξιολογηθεί ολοκληρωμένα το συνολικό πλαίσιο κατόπιν εκτενούς διαλόγου, στον οποίο θα συμμετέχουν όλοι οι ενδιαφερόμενοι. Το ΠαΣοΚ εγκαίρως είχε επισημάνει το ζήτημα, από τον Σεπτέμβριο του 2013, αλλά δυστυχώς δεν εισακούστηκε τότε».

Όπως έγραψε η “δημοκρατική” η τροπολογία κατατέθηκε στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη: «Αναδιοργάνωση της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού Σώματος και της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, αναβάθμιση Υπηρεσιών του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη και ρύθμιση λοιπών θεμάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Δημόσιας Τάξης- Προστασίας του Πολίτη».

Στο κείμενο και την αιτιολογική έκθεση αναφέρονται τα εξής:

Ο νόμος 3852/2010 για τη νέα αρχιτεκτονική της αυτοδιοίκησης (Καλλικράτης) εφάρμοσε συγκεκριμένα κριτήρια – πληθυσμιακά, χωροταξικά, κοινωνικοοικονομικά, αναπτυξιακά, πολιτιστικά, ιστορικά – με βάση τα οποία προέκυψε η νέα διοικητική διαίρεση της χώρας. Ωστόσο, από τα κριτήρια αυτά εξαιρέθηκαν ουσιαστικά τα μεγάλα νησιά της χώρας, για τα οποία ισχυσε η αρχή «ένα νησί ένας δήμος» Η υιοθέτηση της αρχής αυτής, ανεξάρτητα από μορφολογία, το μέγεθος καί τον πληθυσμό του κάθε νησιού – τρία χρόνια μετά την εφαρμογή του Καλλικράτη – απεδείχθη στην πράξη δυσλειτουργική για τα μεγάλα νησιά, τα οποία εν προκειμένω αντιμετωπίστηκαν άνισα σε σχέση με περιοχές της ηπειρωτικής χώρας, όπου ακόμη κι αν πληθυσμιακά και ως έκταση ήσαν μικρότερες, δημιουργήθηκαν
περισσότεροι του ενός δήμοι (π.χ. 4 ή 5 δήμοι).

Για παράδειγμα, ενώ η Περιφερειακή Ενότητα Λέσβου με πληθυσμό 86.436 κατοίκους περιλαμβάνει έναν δήμο, η Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνης με μικρότερο πληθυσμό 85.609 κατοίκους και με έκταση το ήμισυ της Λέσβου περιλαμβάνει πέντε (5) δήμους, η Περιφερειακή Ενότητα Αρτας με 67.877 κατοίκους περιλαμβάνει τέσσερις (4) δήμους, η Περιφερειακή Ενότητα Γρεβενών με 31.757 κατοίκους περιλαμβάνει δύο (2) δήμους, η Περιφερειακή Ενότητα Καστοριάς με 50.322 κατοίκους περιλαμβάνει τρεις (3) δήμους κ.α.

Αποτέλεσμα ήταν να προκληθούν σοβαρές δυσλειτουργίες, οι οποίες υποβάθμισαν τόσο την ποιότητα των παρεχόντων υπηρεσιών προς τους κατοίκους των νησιών, όσο και την επάρκεια και αποτελεσματικότητα των διοικητικών, οργανωτικών, τεχνικών και οικονομικών υπηρεσιών του ενός καί μοναδικού δήμου, σε νησιά της χώρας, όπως π.χ, στη Λέσβο, εχει επιτευχθεί ομοφωνία από αυτοδιοικητικές και περιφερειακές αρχές, από παραγωγικούς, κοινωνικούς και οικονομικούς φορείς, από πολιτικά κόμματα, αλλά και από οργανώσεις πολιτών, ως προς την αναγκαιότητα διάσπασης του δήμου σε άνω του ενός. Μάλιστα, η αρμόδια Περιφερειακή Ένωση Δήμων Βορείου Αιγαίου έχει λάβει σχετικές ομόφωνες αποφάσεις υπέρ της δϊάσπαοης της νήσου Λέσβου, πέραν του ενός δήμου (2010 και Δεκ. 2013).

Επισημαίνεται ότι και σε άλλα μεγάλα νησιά της χώρας γίνονται ανάλογες συζητήσεις και διαβουλεύσεις. Αναγνωρίζοντας, άλλωστε, την ανάγκη αποκατάστασης αδικιών και στρεβλώσεων, έχει πρόσφατα συγκροτηθεί – με πρωτοβουλία του Υπουργού Εσωτερικών – διακομματική υποεπιτροπή με αντικείμενο την επεξεργασία της επόμενης φάσης του Καλλικράτη. Στο πλαίσιο αυτό, στη συζήτηση που έγινε στην επιτροπή της Βουλής, η συντριπτική πλείοψηφία των βουλευτών όλων των κομμάτων τάχθηκε ειδικά για τα μεγάλα νησιά υπέρ της ύπαρξης περισσότερων του ενός δήμου.

Με την προτεινόμενη διάταξη, δίνεται η δυνατότητα στα μεγάλα νησιά με πληθυσμό από 50.000 κατοίκους και πάνω να μπορεί να συσταθεί πέραν το ενός δήμου, μετά από την έκδοση σχετικής υπουργικής απόφασης από τον Υπουργό Εσωτερικών, λαμβάνοντας υπόψη υπάρχουσες αποφάσεις ή προτάσεις του Ινστιτούτου Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή της ΚΕΔΚΕ. Η εν λόγω διάταξη λαμβάνει υπόψη και τη σαφή Συνταγματική επιταγη (άρθρο 101, παρ, 2 καί 3 του Συντάγματος) ότι ειδικά για τους νησιωτικούς νομούς της χώρας ο κοινός νομοθέτης και η διοίκηση, όταν δρούν κανονιστικά, υποχρεούνται να λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες των νησιωτικών (και ορεινών περιοχών), μεριμνώντας για την ανάπτυξή τους.

Άρθρο
Σε νήσους, με πληθυσμό από τριάντα χιλιάδες 30.000 έως πενήντα χιλιάδες (50.000 μόνιμους κατοίκους, σύμφωνα με την απογραφή του 2011 (ΦΕΚ 3465/28.12.2012), οι οποίες με βάση το νόμο 3852/2010 (ΦΕΚ 85Α 07.05-2010) συνιστούν ένα και μοναδικό δήμο, δύνανται να δημιουργηθούν δυο (2) δήμοι και για νήσους με πληθυσμό άνω των πενήντα χιλιάδων (50,000) μονίμων κατοίκων δύνανται να δημιουργηθούν έως και (4) τέσσερεις δήμοι με απόφαση που εκδίδει ο Υπουργός Εσωτερικών, λαμβανοντας υπόψη σχετικές υπαρχουσες προτάσεις του Ινστιτούτου Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή της Κεντρικής Ενωσης Δήμων & Κοινοτήτων (ΚΕΔΚΕ)»
Αθήνα 28/02/2014
Ο καταθέτων Βουλευτής Νίκος Σηφουνάκης

Η τροπολογία θα πρέπει μέχρι 18 Μαρτίου να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, ώστε να έχει ισχύ από τις αυτοδιοικητικές εκλογές του Μαΐου 2014.

Ανακοίνωση δημάρχου Λέσβου
Με υπερβολική καθυστέρηση και ενώ έχει αρχίσει άτυπα η προεκλογική περίοδος των επικείμενων Αυτοδιοικητικών εκλογών της 18ης προσεχούς Μαΐου, κατατέθηκε, επιτέλους στη Βουλή η τροπολογία, με την οποία δίνεται η δυνατότητα σε Νησιωτικούς Δήμους οι οποίοι έχουν πληθυσμό από 30.000 έως 50.000 κατοίκους, να διασπαστούν σε 2 Δήμους και σε νησιά άνω των 50.000 κατοίκων, να διασπαστούν σε 3 έως 4 Δήμους, όπως ακριβώς είναι η περίπτωση του ενός και μόνο Δήμου του Νησιού μας, με απόφαση του αρμοδίου Υπουργού Εσωτερικών.

Δικαιώνεται, επομένως, ο υπέρ τριετής πολυεπίπεδος αγώνας, τόσο προσωπικά ο δικός μου, και δικαιούμαι να το υπερηφανευθώ, όσο και του Δημοτικού μας Συμβουλίου, αλλά και των κοινωνικών και λοιπών φορέων του Νησιού μας, καθώς και όλων των συνδημοτών μας, προς όφελος του ίδιου του θεσμού της Αυτοδιοίκησης, αφ’ ενός, καθώς και των συνδημοτών μας, αλλά και της γενικότερης ανάπτυξης του τόπου μας, αφετέρου.

Είμαι δε βέβαιος, ότι τα Κόμματα θα υπερψηφίσουν την εν λόγω τροπολογία, διότι είναι ενημερωμένα πληρέστατα, και με την πρόσφατη μετάβασή μας με τους επικεφαλής των Παρατάξεων του Δημοτικού μας Συμβουλίου στα γραφεία τους στη Βουλή, και με προηγούμενες επανειλημμένες γραπτές και προφορικές ενημερώσεις μου, για το δικαιώτατο και αναγκαιότατο να πραγματοποιηθεί τούτο αίτημά μας.

Το οποίο βέβαια, για τους ίδιους λόγους, είναι και αίτημα και πολλών άλλων νησιωτών, στηριζόμενο, επί τέλους, στην συνταγματικά κατοχυρωμένη «Ρήτρα της Νησιωτικότητας», η οποία επιβάλλει την διάκριση της Νησιωτικής από την Στεριανή Ελλάδα, ακριβώς, λόγω της εξαιρετικής ιδιαιτερότητας της ζωής μας και της Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης στα νησιά, ως τόπος σκληρών δυσκολιών, όπως αναγνωρίζει και η Ευρωπαϊκή Ένωση.

Θεωρώ υποχρέωσή μου επιβεβλημένη, να ευχαριστήσω για μια ακόμη φορά τον Υπουργό Δικαιοσύνης, συμπατριώτη μας κ. Αθανασίου Χαράλαμπο και τον Υπουργό Εσωτερικών κ. Μιχελάκη, καθώς και τα Κόμματα εκείνα που τάχθηκαν υπέρ της ψήφισης της ως άνω τροπολογίας και τα οποία πρέπει να επανεπιβεβαιώσουν δια της ψήφου των Βουλευτών τους εμπραγμάτως, τις δοθείσες σε μας υποσχέσεις κατά την τελευταία επίσκεψη της αντιπροσωπείας του Δημοτικού μας Συμβουλίου σ’ αυτούς.
Τέλος, ζητώ και από ένα Κόμμα, το οποίο εξέφρασε επιφυλάξεις, να τις αναθεωρήσει και να ψηφίσει και αυτό την ως άνω τροπολογία. Γιατί, η στιγμή είναι Ιστορική για το Νησί μας και δεν θα ξαναϋπάρξει στο μέλλον.
Ο Δήμαρχος Λέσβου
Δημήτρης Φωκίων
Βουνάτσος

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου