Πίσω από την επιτυχημένη λειτουργία μιας ξενοδοχειακής μονάδας, υπάρχουν φιλόδοξοι επαγγελματίες που είναι αποφασισμένοι να κάνουν τη διαφορά στην παροχή υπηρεσιών και που αποτελούν τους πρεσβευτές όχι μόνο του brand που εκπροσωπούν, αλλά του τουριστικού μας προϊόντος προκειμένου να μετατρέψουν τις διακοπές των πελατών τους σε μια ευχάριστη εμπειρία, πέρα από ένα διάλειμμα της καθημερινότητας.
Σε εμβληματικά ξενοδοχεία, όπως το Sheraton Rhodes Resort, ο πήχης έχει τεθεί πολύ ψηλά και ο στόχος είναι κάθε χρόνο ακόμα ψηλότερα. Ο Food & Beverage Director του ξενοδοχείου, κ. Γιώργος Μπριλάκης, με συνέντευξή του σήμερα στη «δ», αποκαλύπτει τα μυστικά του success story για τον κλάδο που ομολογουμένως καθορίζει την εικόνα του τουριστικού προϊόντος.
Ο κ. Γ. Μπριλάκης, αναφέρεται επίσης στους κλυδωνισμούς από την πτώχευση της Thomas Cook, στην πρόκληση να εκπροσωπείς ένα τόσο μεγάλο brand αλλά και στα στοιχεία που καθιστούν τη Ρόδο ξεχωριστή, υποστηρίζοντας ότι «δεν είναι κακό να είσαι εμπορικός προορισμός αρκεί να γίνουμε οι καλύτεροι σε αυτόν τον τομέα και να ορίζουμε εμείς την αγορά και όχι η αγορά να ορίζει εμάς».

• Κύριε Μπριλάκη, να ξεκινήσουμε την συνέντευξη από την δυσάρεστη εξέλιξη της σεζόν που ολοκληρώθηκε, και αναφέρομαι στην χρεοκοπία της Thomas Cook. Θα ήθελα το σχόλιό σας.
Ομολογουμένως ήταν δυσάρεστη εξέλιξη, σίγουρα όμως δεν ήταν έκπληξη. Στο Sheraton Rhodes Resort δεν επηρεαστήκαμε από αυτό το γεγονός, διότι από την αρχή της τουριστικής περιόδου λάβαμε την απόφαση να μην συνάψουμε συμβόλαιο με τον Thomas Cook καθώς υπήρχαν σχετικές φήμες -εδώ και τουλάχιστον ενάμιση χρόνο – οπότε η χρεοκοπία δεν θα έπρεπε να είναι γεγονός που προκαλεί εντύπωση. Επιπλέον, ως όμιλος, δεν συμφωνούμε με την στρατηγική των tour operators, που πιέζουν για χαμηλότερες τιμές, διότι στόχος μας είναι να κρατήσουμε και το προϊόν σε υψηλό επίπεδο, και τον προορισμό Ρόδο ψηλά ταυτοχρόνως. Η μείωση των τιμών, σημαίνει υποβάθμιση του προϊόντος και άρα του προορισμού, κι αυτό είναι κάτι που δεν συνάδει με την φιλοσοφία του ομίλου.
• Παρ’ ολα αυτά θεωρείτε πως είναι κάτι το οποίο ως προορισμός, θα βρούμε μπροστά μας;
Φυσικά. Προορισμοί όπως π.χ. η Κρήτη και η Ρόδος, είναι άμεσα εξαρτώμενοι από τους tour operators. Τώρα, τι ακριβώς θα βρούμε μπροστά μας με την απόσυρση του Thomas Cook από το παιχνίδι, που στην ουσία όριζαν τους κανόνες μαζί με την Tui και ακόμα 2-3 μεγάλους οργανισμούς, μένει να το διαπιστώσομε από τις εξελίξεις. Είναι αυτονόητο ότι κάποιος θα πάρει αυτό το μερίδιο της πίτας. Εχω την πεποίθηση πάντα, ότι κάθε αλλαγή γίνεται για καλό. Ευελπιστώ πάντως πως όποιος καλύψει το κενό, θα συμβάλει στην αναβάθμιση της ποιότητας του τουρισμού στη Ρόδο.


• Αυτό είναι και το ζητούμενο φαντάζομαι. Εσείς βρίσκεστε στη Ρόδο τα τελευταία τρία χρόνια, αλλά έχει προηγηθεί ένας κύκλος σε Ελλάδα και εξωτερικό και έχετε την εμπειρία για συγκριτικές διαπιστώσεις. Πείτε μας λίγα λόγια για αυτή την πορεία.
Ναι, τις τελευταίες τρεις σεζόν βρίσκομαι στη Ρόδο, από το 2017. Ξεκίνησα την καριέρα μου το 2003, σε ξενοδοχεία 5 αστέρων των Αθηνών όπου για περίπου 5 χρόνια είχα τις πρώτες μου εμπειρίες στο επάγγελμα σε μια εποχή που η Αθήνα ανθούσε λόγω Ολυμπιακών αγώνων. Το 2009 ακολούθησε το μεταπτυχιακό μου στο “Hotel Management’’ στη Les Roches International School of Hotel Management, στη Μαρμπέγια της Ισπανίας και από εκεί βρέθηκα στα Κανάρια Νησιά οπού έκανα management trainee στο Sheraton La Caleta Resort στην Τενερίφη. Ακολούθησε ένα μικρό διάστημα στη Βαρκελώνη ως task force (ομάδα υποστήριξης) στο ξενοδοχείο W Barcelona, μια εξαιρετική πόλη και ένα εξαιρετικό ξενοδοχείο. Ομολογώ ότι έχω σταθεί τυχερός και στο timing όσον αφορά στην καριέρα μου, διότι εκείνη την περίοδο άνοιγε το Costa Navarino στην Ελλάδα, οπότε ολοκληρώνοντας την πρακτική μου, εντάχθηκα στο δυναμικό του, τις πρώτες δύο σεζόν.
Ηταν εξαιρετική εμπειρία, πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα ανοίγματα που έχουν γίνει ποτέ στην Ευρώπη, όχι μόνο στην Ελλάδα. Τεράστιο complex. Ήμουν στο ξενοδοχείο Westin, στο κεντρικό εστιατόριο “Μorias” που πήρα και το πρώτο μου managerial position. Οποιος ενδιαφέρεται να κάνει καριέρα αξιώσεων στα ξενοδοχειακά, πρέπει να περάσει από κάποιους προορισμούς, όπως περίπου οι γιατροί όταν κάνουν το αγροτικό τους! Μετά ακολούθησε η Μέση Ανατολή όπου κι έκανα το… αγροτικό μου στο Κατάρ, στη Ντόχα. Εκεί εργάστηκα για μια διεθνή αλυσίδα πολυτελών ξενοδοχείων, την Kempinski ως outlet manager -υπεύθυνος για τα εστιατόρια και τα μπαρ- και ακολούθως προήχθην ως assistant food & beverage manager στο συγκεκριμένο ξενοδοχείο. Ηταν ένα πολύ μεγάλο σχολείο για εμένα εκεί, διότι σε επίπεδο καριέρας ως market είναι εξαιρετικά εντυπωσιακό. Μιλάμε για τις πλέον ανταγωνιστικές αγορές στον τομέα της ξενοδoχίας με τεράστια budget, σπουδαία προϊόντα φιλοξενίας και ενεργή παρουσία όλων των διεθνών αλυσίδων της βιομηχανίας του τουρισμού. Ήταν μια πολύ σημαντική εμπειρία, έμεινα 3,5 χρόνια εκεί, επέστρεψα στην Ελλάδα και το 2014 με βρίσκει στο Grecotel Mykonos Blu στην Ψαρού της Μυκόνου, ένα ξενοδοχείο που φιλοξενεί πολύ υψηλού επιπέδου πελατεία. Μιλάμε για VVIP’s, βασιλικές οικογένειες, global celebrities και γενικά κροίσους παγκόσμιας εμβέλειας. Το 2017 για να είμαι ειλικρινής, ήμουν έτοιμος να φύγω ξανά στο εξωτερικό, είχα μια πρόταση για το Hilton Diagonal Mar στη Βαρκελώνη αλλά προέκυψε η πρόταση από το Sheraton Rhodes, ένα ξενοδοχείο που είναι το μόνο resort στην Ελλάδα το οποίο είναι managed από πολυεθνική εταιρεία, και ανήκει στην οικογένεια Λασκαρίδη, παραλλήλως με το “King George” και τo “Μεγάλη Βρετανία”… Οπότε ήταν μια πολύ σοβαρή πρόταση για ‘μενα και πήρα την απόφαση να μείνω τελικά στην Ελλάδα και να εργαστώ σε ένα πολύ μεγάλο προορισμό, όπως είναι η Ρόδος, και να είμαστε εδώ σήμερα.


• Τι ήταν αυτό που καθόρισε το ξεκίνημά σας και με ποιο κομμάτι θα ασχοληθείτε στα ξενοδοχεία;
Την πρώτη μου πρακτική την έκανα στην Αθήνα, στο ξενοδοχείο Athenean Callirhoe, που εκείνη την περίοδο, το 2003 φιλοξενούσε τον Εκτορα Μποτρίνι με το εστιατόριο Etrusco. Ο Εκτορας και το εστιατόριό του, όπου ήμουν trainee bartender, ήταν η αιτία που μαγεύτηκα από τον κόσμο των ξενοδοχείων και του food & beverage. Χρωστάω πολλά στον Εκτορα Μποτρίνι, για την μετέπειτα πορεία μου και είναι εξαιρετικός όχι μόνο ως επαγγελματίας αλλά και ως άνθρωπος.

• Μιλήστε μας για τον τομέα του Food & Beverage, που ομολογουμένως καθορίζει την εικόνα του τουριστικού προϊόντος.
Σε αυτού του επιπέδου hotelling, που πρέπει να συνδυάσεις την ποιότητα και τον μαζικό τουρισμό, πρέπει να προσέχεις τη λεπτομέρεια, να είσαι ακριβής σε ο,τι κάνεις και να παραδίδεις στον πελάτη αυτό που υπόσχεσαι, με έμφαση στις καλές πρώτες ύλες καθώς και στην εκπαίδευση του προσωπικού -πρωτίστως σε επίπεδο κουλτούρας και έπειτα σε επίπεδο service. Το προσωπικό αποτελεί τον πρεσβευτή του ξενοδοχείου, ξεκινώντας από τον γενικό διευθυντή, ακολούθως τον F&B Director, φτάνοντας έως τον εκπαιδευόμενο. Η αλήθεια είναι πως πρόκειται για το πλέον νευραλγικό τμήμα του ξενοδοχείου για το οποίο κρινόμαστε καθημερινά, λεπτό προς λεπτό από τους πελάτες μας, αφού ξεκινώντας απ’ το πρωί έως το βράδυ η κατανάλωση φαγητού και ποτού, η χρήση των κοινοχρήστων χώρων (πισίνες, σαλόνια, κήποι …), οι δραστηριότητες ψυχαγωγίας είναι non-stop, οπότε καθημερινά πρέπει να δίνουμε τον καλύτερο εαυτό μας.
Και οι συνεργασίες μεταξύ των ανθρώπων που συντελούν αυτό το έργο, πόσο σημαντικές είναι;
Το Α και το Ω. Εχω δουλέψει σε μεγάλα συγκροτήματα με σπουδαίους σεφ, όπως είναι ο executive chef του Sheraton Rhodes Resort Νίκος Ζερβός και είχα την τύχη να έχω εξαιρετικούς συνεργάτες, μέχρι στιγμής στην καριέρα μου, σε όλα τα επίπεδα, και αυτούς που με διοικούσαν και αυτούς που διοικούσα εγώ. Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να αναφερθώ στον διευθυντή του ξενοδοχείου μας τον κ. Γρηγόρη Λιασίδη, ο οποίος είναι ο άνθρωπος που τις τελευταίες δύο σεζόν περνάω μαζί του το μεγαλύτερο μέρος της μέρας μου, μεγάλος hotelier για την Ελλάδα – αυτό δεν αποτελεί καθόλου υπερβολή, αποτυπώνει την πραγματικότητα- ένας σπουδαίος δάσκαλος κι ένας σπουδαίος άνθρωπος. Εχει υψηλού επιπέδου αισθητική, γνώσεις, τεράστια εμπειρία και είναι ένας εξαιρετικός life coach. Είναι τιμή μου και νιώθω πολύ τυχερός που συνεργάζομαι μαζί του. Στη δουλειά σου πρέπει να έχεις σωστούς συνεργάτες και εξαιρετικούς μέντορες, είναι καθοριστικοί για την πορεία σου και ως επαγγελματίας και ως άνθρωπος.

• Η μεγαλύτερη πρόκληση σε αυτό το επάγγελμα ποια είναι;
Είναι ο συνδυασμός τριών πραγμάτων. Οι ευχαριστημένοι πελάτες, το ευχαριστημένο προσωπικό και ο ευχαριστημένος ιδιοκτήτης.
• Είναι απαιτητικός συνδυασμός πάντως.
Είναι. Πρέπει να αφιερώσεις τον εαυτό σου σε αυτό που κάνεις, ειδικά στην Ελλάδα που υπάρχει η εποχικότητα, επιτυγχάνοντας ισορροπίες μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής καθ΄ότι τα ωράρια είναι απαιτητικά. Ισχύει το κλισέ, πως για να κάνεις καλά αυτό που κάνεις, πρέπει να το αγαπάς. Πρέπει να βλέπεις το ξενοδοχείο ως το σπίτι σου και τον εαυτό σου ως οικοδεσπότη όπου φοράς τα καλά σου και υποδέχεσαι τους καλεσμένους σου, διότι στην ουσία φιλοξενία παρέχεις.
• Θα βλέπατε τον εαυτό σας ξανά στο εξωτερικό;
Δεν το αποκλείω.
• Από την εμπειρία σας, πού θα λέγατε ότι υπερτερεί η Ρόδος έναντι άλλων προορισμών και πού υστερεί;
Αν θέλουμε να είμαστε ρεαλιστές, πρέπει να πούμε ότι η Ρόδος είναι ένας εμπορικός προορισμός. Η Ρόδος αυτή τη στιγμή διαθέτει ένα μαζικό προϊόν, ένα μεσαίου επιπέδου average daily rate (μέση τιμή πώλησης του δωματίου) οπότε έχει αυξηθεί πάρα πολύ η προσφορά κι έτσι αναπόφευκτα η ζήτηση ορίζεται από τους tour operators. Ωστόσο πρόκειται για έναν προορισμό που έχει απαράμιλλο φυσικό κάλος, συνδυάζει βουνό και θάλασσα, έχει εξαιρετικές παραλίες… Η Μεσαιωνική Πόλη είναι ένα μνημείο παγκόσμιας εμβέλειας και σημείο αναφοράς. Αυτά είναι εφόδια και χαρακτηριστικά που καθιστούν τη Ρόδο ξεχωριστή, αξιοποιώντας για παράδειγμα την μαρίνα στο παραλιακό μέτωπο γύρω από την Παλιά Πόλη. Η Ρόδος είχε τη δική της ξεχωριστή αίγλη τη δεκαετία του ’60 και του ’70, με βάση τις αναφορές και ήταν ένας προορισμός που αποτελούσε πόλο έλξης για τους πλουσιότερους και διασημότερους ανθρώπους του τότε διεθνούς jet set.


• Αυτό που μας περιγράφατε λίγο πριν για την Μύκονο.
Ακριβώς. Και μπορώ να σας πω και ακόμα καλύτερα, διότι η Ρόδος είχε φινέτσα τότε ως προορισμός με το εμβληματικό ξενοδοχείο των Ρόδων, την μοναδική αρχιτεκτονική της και τα κτήρια κληρονομιά που αφήσαν οι Ιταλοί… Ωστόσο, δεν συνεχίστηκε αυτή η παράδοση.
• Έχετε ταξιδέψει αρκετά, έχετε εργαστεί στο εξωτερικό, επικαλούμενη την εκτίμησή σας, ολοκληρώνοντας την συνέντευξη, θα λέγατε ότι η Ρόδος είναι εύκολο να αποποιηθεί την ταυτότητα του προορισμού μαζικού τουρισμού;
Δεν είναι κακό να είσαι ένας εμπορικός προορισμός, όπως είναι κι άλλοι, όπως για παράδειγμα τα Κανάρια Νησιά όπου έχω εργαστεί και συμβαίνει κάτι αντίστοιχο. Εφ΄ όσον λοιπόν έχουμε μπει σε αυτό τον δρόμο, ο στόχος που πρέπει να τεθεί είναι να γίνουμε οι καλύτεροι σε αυτόν τον τομέα, παρέχοντας ένα πολύ υψηλού επιπέδου προϊόν ώστε να προσελκύσουμε υψηλού επιπέδου επισκέπτες. Κατά την άποψή μου, δεν θα πρέπει να εστιάσουμε στο πώς θα αλλάξουμε, διότι αυτό φαντάζει ανέφικτο, αλλά να θέσουμε τα όριά μας, να γίνουμε οι καλύτεροι σε αυτόν τομέα και να ορίζουμε εμείς ως προορισμός την αγορά και όχι η αγορά να ορίζει εμάς.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Ένα σχόλιο στο Γ. Mπριλάκης F&B Director: «Nα θέσουμε όρια ως προορισμός ώστε να ορίζουμε εμείς την αγορά και όχι η αγορά εμάς»

  1. Avatar Ο/Η Γιωργος λέει:

    Κατά την άποψή μου, δεν θα πρέπει να εστιάσουμε στο πώς θα αλλάξουμε, διότι αυτό φαντάζει ανέφικτο, αλλά να θέσουμε τα όριά μας, να γίνουμε οι καλύτεροι σε αυτόν τομέα και να ορίζουμε εμείς ως προορισμός την αγορά και όχι η αγορά να ορίζει εμάς………………….. Πολύ θα ηθελα να δω πως αυτό επιτυγχάνεται γιατι από ότι ξερω ” the market decides” η αγορα κανονιζει. Εμεις να γινουμε οι καλυτεροι σε αυτον τον τομεα γιατι και παλι η αγορα κανονιζει αν θα επιτυχουμε η όχι αναλογα με τον νομο της προσφορας και της ζητησις. Όταν εχουμε τοσα ξενοδοχεια και ο ανταγωνισμος είναι τοσο μεγαλος είναι ζητημα χρονου οι τιμες να πεσουν και η αγορα να μας οριζει.

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ