Ειδήσεις

Απόχη της εφορίας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για τη φοροδιαφυγή

Μπλόκο στη φοροδιαφυγή μέσω της έμμεσης εμπορικής προώθησης προϊόντων και υπηρεσιών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από επώνυμους που δεν δηλώνουν τα σχετικά εισοδήματα στη φορολογική τους δήλωση επιχειρεί η φορολογική διοίκηση.

Σύμφωνα με πληροφορίες η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων προχωρά στην κατάρτιση λίστας επωνύμων που έχουν εντοπιστεί να εφαρμόζουν τη συγκεκριμένη πρακτική και σύντομα πρόκειται να κληθούν για την παροχή διευκρινίσεων και ελέγχων. Το φαινόμενο, όπως σημειώνουν οι ίδιες πηγές έχει πάρει τη μορφή χιονοστιβάδας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με τα σχετικά εισοδήματα κατά κανόνα να κινούνται κάτω από το ραντάρ των φορολογικών αρχών.

Η πρακτική είναι πολύ εύκολη και συνηθισμένη. Ο διάσημος ή η διάσημη έχει χιλιάδες ακόλουθους ή φίλους στο μέσο κοινωνικής δικτύωσης. Με δεδομένο ότι πολλοί καταναλωτές παρακολουθούν τις αναρτήσεις του, η προβολή αυτή χρησιμοποιείται για την εμπορική προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών και μάλιστα με το αζημίωτο.

Οι ίδιοι οι προβαλλόμενοι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προσεγγίζουν επιχειρήσεις καταναλωτικών προϊόντων είτε προσεγγίζονται από αυτές και συμφωνούν για την επιχειρηματική συνεργασία τους. Οι επώνυμοι φωτογραφίζονται στο μέσο κοινωνικής δικτύωσης, για παράδειγμα, με τα ρούχα ή τα παπούτσια της εταιρείας με την οποία έχουν έρθει σε συμφωνία. Στη φωτογραφία έχουν προστεθεί ειδικά χαρακτηριστικά έτσι ώστε όταν ο ακόλουθος τοποθετήσει τον ηλεκτρονικό δείκτη (cursor) πάνω στο ρούχο ή το παπούτσι να του δείχνει το όνομα της εταιρείας. Μάλιστα, εφόσον κάνει κλικ στον σχετικό σύνδεσμο τότε μεταφέρεται στο ιστότοπο ή το λογαριασμό που διατηρεί η εταιρεία στο μέσο κοινωνικής δικτύωσης.

Οι ελεγκτές που έχουν κάνει την αρχική έρευνα έχουν διαπιστώσει ότι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν διαφημίζονται μόνο ρούχα και παπούτσια. Έχουν εντοπίσει ότι διαφημίζονται έμμεσα υπηρεσίες κομμωτικής, ταξιδιωτικά γραφεία, είδη διατροφής  (π.χ. γιαούρτια), πλαστικοί χειρούργοι, κέντρα αδυνατίσματος ή ακόμη και δερματολογικά κέντρα που πραγματοποιούν θεραπείες βελτίωσης προσώπου (botox, κλπ)

Οι ελεγκτές αφού καταρτίσουν τη λίστα των επωνύμων που κάνουν  χρήση της συγκεκριμένης διαφημιστικής πρακτικής θα ανατρέξουν στις φορολογικές τους δηλώσεις προκειμένου να διαπιστώσουν αν το εισόδημα από την προώθηση προϊόντων έχει δηλωθεί. Στη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων διαπίστωσαν ότι δεν έχουν δηλωθεί πρόσθετα εισοδήματα από την παροχή διαφημιστικών υπηρεσιών. Σε ορισμένες περιπτώσεις διαπίστωσαν ότι οι επώνυμοι είχαν συστήσει επιχειρήσεις και ότι ο έλεγχος θα πρέπει να επεκταθεί στο επίπεδο της επιχείρησης για να διαπιστωθεί αν έχει εκδοθεί το σχετικό τιμολόγιο.

“θεωρούν ότι οι πιθανότητες να εντοπιστούν από τις φορολογικές αρχές είναι πολύ λίγες”, λένε πηγές της φορολογικής διοίκησης. “Αυτό όμως δεν ισχύει καθώς ο έλεγχος για το αν δηλώνουν το σχετικό εισόδημα είναι εύκολος”

Στην ουσία, όπως εξηγούν, η παροχή διαφημιστικών υπηρεσιών με αυτόν τον τρόπο αποτελεί άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας και απαιτεί είτε την υποβολή δήλωσης έναρξης εργασιών στην εφορία είτε την είσπραξη της αμοιβή με τον λεγόμενο τίτλο κτήσης (πρώην απόδειξη δαπάνης) και την δήλωση του σχετικού εισοδήματος στην ετήσια φορολογική δήλωση του φορολογούμενου.

Από τις ελεγκτικές αρχές σημειώνουν ότι από την πλευρά των ελεγχόμενων αναμένουν να διατυπωθεί το επιχείρημα ότι δεν πρόκειται για απόκρυψη εισοδήματος καθώς ανταλλάσσουν την δημοσιότητα και την επιρροή που έχουν στους καταναλωτές με την λήψη χωρίς χρηματοοικονομικό κόστος για τους ίδιους υπηρεσιών και προϊόντων από τις διαφημιζόμενες εταιρείες. Απαντούν, όμως, αυτό το επιχείρημα δεν αντέχει κριτικής κατά το φορολογικό έλεγχο. Οι λόγοι είναι ότι δεν πρόκειται για μια πρακτική που ασκείται περιστασιακά αλλά τακτικά ενώ τονίζουν ότι και η άνευ χρηματικού ανταλλάγματος λήψη υπηρεσιών και προϊόντων αποτελεί απλώς αμοιβή με παροχή σε είδος και αποτελεί εισόδημα.

Στους φορολογούμενους που θα εκδοθεί εντολή φορολογικού ελέγχου θα εκδοθεί πρόσκληση με την οποία θα καλούνται να προσκομίσουν στο ελεγκτικό κέντρο αποδεικτικά του εισοδήματος που έχουν αποκομίσει από τη σχετική διαφημιστική δραστηριότητα καθώς και τις σχετικές συμβάσεις. Στη συνέχεια θα διενεργηθεί έλεγχος για να διαπιστωθεί αν δηλώνονται  τα σχετικά εισοδήματα. Επιπλέον ο φορολογικός έλεγχος θα επεκταθεί και στις επιχειρήσεις οι οποίες εμφανίζονται να κάνουν χρήση αυτής της πρακτικής προκειμένου να διαπιστωθεί αν εκδίδουν τα σχετικά παραστατικά. Με την ολοκλήρωση του φορολογικού ελέγχου θα επιβληθούν πρόσθετοι φόροι και προσαυξήσεις.

πηγή capital.gr

Του Σπύρου Δημητρέλη 

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου