• Ο νέος πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Ρόδου ζητά ελεύθερη πρόσβαση και αυτοπρόσωπη κατάθεση, η διοίκηση απαντά με ωράριο, έλεγχο εισόδου και υποχρεωτική ηλεκτρονική διαδικασία, στο φόντο της πίεσης της μετανάστευσης και του ψηφιακού κράτους
Η ανάληψη της προεδρίας στον Δικηγορικό Σύλλογο Ρόδου από τον Βασίλειο Καταβενάκη, μετά την εκλογική διαδικασία της 7ης Δεκεμβρίου 2025, έφερε σχεδόν άμεσα στο προσκήνιο ένα θέμα που χρόνια σιγοβράζει στις σχέσεις δικηγόρων και διοικητικών υπηρεσιών, το πώς ορίζεται στην πράξη η πρόσβαση στο κράτος όταν το κράτος λειτουργεί με θυρίδες, ωράρια, ελέγχους, πλατφόρμες και κανόνες ροής κοινού.
Στην καρδιά της υπόθεσης βρίσκεται η έγγραφη αναφορά του κ. Καταβενάκη προς την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου, Γενική Διεύθυνση Εσωτερικής Λειτουργίας, Διεύθυνση Αστικής Κατάστασης, Μετανάστευσης και Κοινωνικών Υποθέσεων Νοτίου Αιγαίου, και ειδικότερα προς το Τμήμα Αδειών Διαμονής και Ελέγχου.
Η αναφορά, που είχε δημοσιεύσει η «δημοκρατική» κινείται σε υψηλούς θεσμικούς τόνους, καταγράφοντας έντονη δυσφορία «στους δικηγορικούς κύκλους» για τον τρόπο εξυπηρέτησης, με αιχμές για συνωστισμό εκτός κτηρίου και μη αποδοχή αυτοπρόσωπης κατάθεσης αιτήσεων και ενδίκων μέσων.
Η απάντηση της υπηρεσίας ήρθε στις 23 Δεκεμβρίου 2025, υπογεγραμμένη από τη γραμματέα ΑΔΑ Μαριάννα Νικολαΐδου και κοινοποιήθηκε στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Ρόδου και στον Δικηγορικό Σύλλογο Ρόδου.
Η απάντηση της διοίκησης και το επιχείρημα περί γενικών αιτιάσεων
«Θέμα: Απάντηση επί της από 02-12-2025 αναφοράς του Βασιλείου Καταβενάκη, δικηγόρου Ρόδου.
Σε απάντηση της εν θέματι αναφοράς, η οποία απεστάλη στην υπηρεσία μας στις 02-12-2025 μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και με την οποία τίθενται ζητήματα σχετικά με την πρόσβαση και την εξυπηρέτηση δικηγόρων από το Τμήμα Αδειών Διαμονής και Ελέγχου, παρέχονται κατωτέρω οι ακόλουθες διευκρινίσεις προς πληρέστερη ενημέρωση των αρμόδιων φορέων.
Σημειώνεται ότι οι διαλαμβανόμενες αιτιάσεις διατυπώνονται σε γενικό επίπεδο, χωρίς αναφορά σε συγκεκριμένα περιστατικά ή χρονικά σημεία, ενώ, κατόπιν σχετικού ελέγχου, δεν διαπιστώθηκε περίπτωση άρνησης πρόσβασης ή παραλαβής αιτήσεων δικηγόρων στις περιπτώσεις όπου η κατάθεση προβλέπεται από την ισχύουσα νομοθεσία.
Η πρόσβαση των δικηγόρων στην υπηρεσία πραγματοποιείται σύμφωνα με το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο. Το ωράριο εισόδου τους καθορίζεται από την υπ’ αριθμ. οικ. 11070/2013 απόφαση της Γενικής Γραμματέως της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου (ΦΕΚ 2595/8/15-10-2013), με ώρες προσέλευσης από 10:00 έως 14:00, κατά τις ημέρες Δευτέρα έως Πέμπτη, ενώ την Παρασκευή η υπηρεσία δεν εξυπηρετεί κοινό. Το εν λόγω ωράριο εφαρμόζεται απαρέγκλιτα και δεν έχει τροποποιηθεί με νεότερη κανονιστική πράξη. Η ύπαρξη ελέγχου εισόδου και η τήρηση σειράς προτεραιότητας αποτελούν οργανωτικά μέτρα που αποσκοπούν στην ασφαλή και εύρυθμη λειτουργία της υπηρεσίας, λόγω του μεγάλου αριθμού συναλλασσόμενων, χωρίς να συνιστούν περιορισμό της πρόσβασης των δικηγόρων, οι οποίοι εισέρχονται με επίδειξη της επαγγελματικής τους ταυτότητας.
Ως προς την υποβολή αιτήσεων και τη συναφή επικοινωνία, επισημαίνεται ότι, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 5038/2023 και ιδίως το άρθρο 10 παρ. 3, οι αιτήσεις για τη χορήγηση ή την ανανέωση αδειών διαμονής υποβάλλονται υποχρεωτικά μέσω των Ηλεκτρονικών Υπηρεσιών του Υπουργείου
Μετανάστευσης και Ασύλου από τον δικηγόρο ή τον νόμιμο εκπρόσωπο του ενδιαφερομένου. Περαιτέρω, σύμφωνα με την παρ. 4 του ίδιου άρθρου, η επικοινωνία του αιτούντος για ζητήματα που άπτονται της αίτησής του πραγματοποιείται αποκλειστικά μέσω του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος (Ο.Π.Σ.) «Μετανάστευση», με τις ειδικές επιφυλάξεις που προβλέπονται από τον νόμο. Κατά συνέπεια, η υπηρεσία δεν δύναται να παραλαμβάνει δια ζώσης αιτήσεις, ούτε να εξυπηρετεί συναφή αιτήματα εκτός των ανωτέρω προβλεπόμενων διαδικασιών, καθόσον το θεσμικό πλαίσιο έχει ορίσει ρητώς την ηλεκτρονική μορφή τόσο της υποβολής όσο και της επικοινωνίας. Δια ζώσης ή μέσω πρωτοκόλλου γίνονται δεκτές μόνο οι προβλεπόμενες από τη νομοθεσία εξαιρέσεις, ήτοι αιτήσεις θεραπείας, θεωρήσεις εισόδου και χορηγήσεις ειδικών βεβαιώσεων, οι οποίες υποβάλλονται κατά περίπτωση κατόπιν ραντεβού ή μέσω συστημένης αλληλογραφίας ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Στις περιπτώσεις αυτές δεν έχει καταγραφεί άρνηση παραλαβής αιτήσεων δικηγόρων.
Η αναμονή που ενδέχεται να παρατηρείται κατά καιρούς στην είσοδο της υπηρεσίας συνδέεται με τον ιδιαίτερα αυξημένο όγκο εργασίας και τον μεγάλο αριθμό πολιτών τρίτων χωρών που εξυπηρετούνται καθημερινά, ιδίως για τη λήψη βιομετρικών στοιχείων, την επίδοση αδειών διαμονής και τη λειτουργία της αρμόδιας Επιτροπής Μετανάστευσης. Το φαινόμενο αυτό δεν σχετίζεται με περιορισμό της πρόσβασης των δικηγόρων, αλλά με την αντικειμενική λειτουργία της υπηρεσίας και τις υφιστάμενες οργανωτικές δυνατότητες.
Κατόπιν των ανωτέρω, προκύπτει ότι η πρόσβαση των δικηγόρων στην υπηρεσία πραγματοποιείται εντός του νομίμως καθορισμένου πλαισίου, χωρίς αυθαίρετους περιορισμούς, και ότι η διαδικασία υποβολής αιτήσεων και επικοινωνίας ακολουθεί τις ρητές προβλέψεις της ισχύουσας νομοθεσίας.
Η υπηρεσία μας παραμένει στη διάθεση του Δικηγορικού Συλλόγου Ρόδου και των αρμόδιων αρχών για κάθε περαιτέρω διευκρίνιση ή συνεργασία».















