Την πλήρη αδιαφορία της Ν.Δ. για το Αγαθονήσι, το οποίο οι κυβερνητικές επιλογές έχουν μετατρέψει σε παράδειγμα εγκατάλειψης λόγω της μη διασφάλισης της τακτικής ακτοπλοϊκής σύνδεσής του, φέρνει με νέα Ερώτησή του στη Βουλή ο Βουλευτής Δωδεκανήσου του ΠΑΣΟΚ και τ. Υφυπ. Πολιτισμού – Τουρισμού Γιώργος Νικητιάδης. Στην Ερώτηση που απευθύνεται στον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλη Κικίλια, ο κ. Νικητιάδης επισημαίνει ότι ένα από τα πλέον ακριτικά νησιά της χώρας αφήνεται επανειλημμένως σε καθεστώς θαλάσσιου αποκλεισμού για μέρες, με κατοίκους, παιδιά, εργαζόμενους, επαγγελματίες και επισκέπτες να στερούνται πρόσβασης σε βασικά αγαθά, υπηρεσίες, υγεία και μετακινήσεις, παρά τη ρητή συνταγματική υποχρέωση για ειδική μέριμνα στις νησιωτικές περιοχές. Η Ερώτηση κατατέθηκε το Σάββατο 22 Νοεμβρίου.
Όπως αναφέρεται στο κείμενο της Ερώτησης, αντί η κυβέρνηση να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεση του Αγαθονησίου, με την προκήρυξη του ανοικτού δημόσιου διαγωνισμού του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (αριθ. πρωτ. 2252.1.1/69417/25/29-09-2025) μειώνει τα χειμερινά δρομολόγια της γραμμής 44 (Κάλυμνος–Λέρος–Αγαθονήσι–Πυθαγόρειο Σάμου) από 4 σε 3 την εβδομάδα, ενώ οι γραμμές 74α (Αγαθονήσι–Πυθαγόρειο Σάμου) και 74β (Αγαθονήσι–Αγία Μαρίνα Λέρου) παραμένουν αυστηρώς εποχικές, λειτουργώντας μόνο από 9-3-2026 έως 25-10-2026.
Ο κ. Νικητιάδης υπογραμμίζει ότι η σύνδεση με τη Σάμο είναι απολύτως κρίσιμη για την καθημερινότητα των κατοίκων, καθώς μέσω αυτής εξασφαλίζεται η πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας, η προμήθεια ειδών πρώτης ανάγκης, η εκπαίδευση, η επαγγελματική και εμπορική δραστηριότητα, καθώς και η εξυπηρέτηση σε δημόσιες υπηρεσίες. Κάθε διατάραξη αυτής της σύνδεσης, σημειώνεται, «παγώνει» την κοινωνική και οικονομική ζωή του νησιού, υπονομεύοντας τη βιωσιμότητά του και ενισχύοντας την τάση δημογραφικής ερήμωσης.
Συμφώνως με την Ερώτηση του Δωδεκανήσιου Βουλευτή, η μείωση των δρομολογίων επιτείνει τις συνέπειες της γεωγραφικής απομόνωσης, ιδίως κατά τους χειμερινούς μήνες και σε περιόδους κακοκαιρίας, ενισχύοντας το αίσθημα ανασφάλειας και αβεβαιότητας και ωθώντας κατοίκους σε αναγκαστική απομάκρυνση από το νησί. Το Αγαθονήσι, όπως τονίζεται, «δεν ζητά χάρη, ζητά τα αυτονόητα: να μην αφεθεί στην ερημοποίηση». Η ακτοπλοϊκή πρόσβαση δεν αντιμετωπίζεται ως απλή διευκόλυνση αλλά ως όρος επιβίωσης για την τοπική κοινωνία και ζήτημα εθνικής κυριαρχίας σε μία από τις πιο ευαίσθητες ακριτικές περιοχές της χώρας.
Ο Γιώργος Νικητιάδης κατηγορεί ευθέως την κυβέρνηση ότι, αντί να στηρίζει στην πράξη την ακριτική νησιωτική Ελλάδα, συρρικνώνει τις γραμμές και τις συχνότητες δρομολογίων, αφήνοντας τους μόνιμους κατοίκους στο περιθώριο της κρατικής μέριμνας.
Ο Βουλευτής Δωδεκανήσου του ΠΑΣΟΚ Γιώργος Νικητιάδης ερωτά τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλη Κικίλια:
· Προτίθεται να επαναφέρει το τέταρτο δρομολόγιο της γραμμής 44, Κάλυμνος-Λέρος-Αγαθονήσι-Πυθαγόρειο Σάμου;
· Σκοπεύει να εξετάσει την καθιέρωση των δρομολογίων της γραμμής 74α., δηλαδή Αγαθονήσι – Πυθαγόρειο Σάμου και επιστροφή, και 74β, δηλαδή Αγαθονήσι – Αγία Μαρίνα Λέρου και επιστροφή, καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και όχι μόνον κατά τη θερινή περίοδο;
· Εξετάζει τρόπους ενίσχυσης των άγονων γραμμών, ώστε να διασφαλιστεί βιώσιμη και τακτική ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση των ακριτικών νησιών;
Το κείμενο της ερώτησης είναι το ακόλουθο:
Κύριε Υπουργέ,
Το Αγαθονήσι, ένα από τα πλέον ακριτικά νησιά της Δωδεκανήσου και της ελληνικής επικράτειας, έχει μετατραπεί, δυστυχέστατα, σε παράδειγμα εγκατάλειψης από την Πολιτεία. Οι συνθήκες διαβίωσης για τους μόνιμους κατοίκους, αλλά και η επίσκεψη στο νησί, έχουν καταστεί μία διαρκής πρόκληση, καθώς η βασική και αυτονόητη ανάγκη της στοιχειώδους τακτικής ακτοπλοϊκής σύνδεσης δεν διασφαλίζεται εκ μέρους σας. Παρά τη ρητή συνταγματική επιταγή για ειδική μέριμνα για την προστασία και ανάπτυξη των νησιωτικών περιοχών, το Αγαθονήσι έχει επανειλημμένως βρεθεί σε καθεστώς αποκλεισμού για ημέρες, αφήνοντας κατοίκους, παιδιά, εργαζόμενους, επαγγελματίες και επισκέπτες χωρίς πρόσβαση σε βασικά αγαθά, υπηρεσίες και μετακινήσεις.
Ωστόσο, αντί να καταβάλλεται εκ μέρους σας η μέγιστη δυνατή προσπάθεια προς την κατεύθυνση της τακτικότερης σύνδεσης του νησιού, συμφώνως με αριθμό πρωτ. 2252.1.1/69417/25/29-09-2025 προκήρυξη ανοικτού δημόσιου διαγωνισμού του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, προβλέπεται μείωση των χειμερινών δρομολογίων από 4 σε 3 εβδομαδιαίως στη γραμμή Κάλυμνος-Λέρος-Αγαθονήσι-Πυθαγόρειο Σάμου (γραμμή 44), ενώ η γραμμή Αγαθονήσι–Πυθαγόρειο Σάμου (γραμμή 74α) και Αγαθονήσι–Αγία Μαρίνα Λέρου (γραμμή 74β) παραμένουν εποχικές, λειτουργώντας μόνο από 9-3-2026 έως 25-10-2026.
Η τρέχουσα ακτοπλοϊκή σύνδεση του Αγαθονησίου με το Πυθαγόρειο Σάμου, όπως έχει προγραμματιστεί και εκτελείται, αποδεικνύεται απολύτως ανεπαρκής, με αποτέλεσμα οι κάτοικοι του νησιού να μην μπορούν να εξυπηρετήσουν τις στοιχειώδεις ανάγκες της καθημερινής τους διαβίωσης. Η σύνδεση με τη Σάμο είναι ζωτικής σημασίας, καθώς μέσω αυτής καλύπτονται η πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας, η προμήθεια ειδών πρώτης ανάγκης, η εκπαίδευση, η επαγγελματική και εμπορική δραστηριότητα, η εξυπηρέτηση σε δημόσιες υπηρεσίες κ.α. Κάθε διατάραξη της σύνδεσης αυτής «παγώνει» την κοινωνική και οικονομική καθημερινότητα του Αγαθονησίου, πλήττοντας την ίδια τη βιωσιμότητά του.
Η μείωση των δρομολογίων επιτείνει τις συνέπειες της ήδη υφιστάμενης γεωγραφικής του απομόνωσης, η οποία κορυφώνεται τους χειμερινούς μήνες και καθίσταται δραματική σε περιόδους κακοκαιρίας. Η απουσία σταθερής και αξιόπιστης ακτοπλοϊκής σύνδεσης μεγαλώνει το αίσθημα ανασφάλειας και αβεβαιότητας, οδηγώντας αρκετούς κατοίκους στην αναγκαστική εγκατάλειψη του νησιού κατά τους χειμερινούς μήνες και όχι μόνον. Πρόκειται για φαινόμενο που λειτουργεί ως προοίμιο δημογραφικής ερήμωσης ενός ακριτικού σημείου της ελληνικής επικράτειας.
Το Αγαθονήσι δεν ζητά χάρη. Zητά τα αυτονόητα, να μην αφεθεί στην ερημοποίηση. Η ακτοπλοϊκή πρόσβαση δεν είναι διευκόλυνση προς τους κατοίκους και τους επισκέπτες, είναι όρος επιβίωσης και εθνικής κυριαρχίας. Είναι αδιανόητο ότι, αντί να αποβλέπετε στην τόνωση και υποστήριξη των νησιών μας, προχωράτε στη μείωση των δρομολογίων που τα συνδέουν με τα κοντινότερα μεγαλύτερα νησιά και την ηπειρωτική Ελλάδα. Τα νησιά μας δεν είναι μόνο για την αναψυχή των επισκεπτών το καλοκαίρι, μένουν όρθια από τους μόνιμους κατοίκους, τους οποίους η Πολιτεία οφείλει να σέβεται και προστατεύει αίροντας τις μεγάλες ανισότητες που υφίστανται από τη γεωγραφική τους ιδιαιτερότητα.
Δεδομένου ότι η Πολιτεία έχει συνταγματική υποχρέωση να εξασφαλίζει την ισότιμη ανάπτυξη των νησιωτικών περιοχών και την προσβασιμότητα σε αυτά.
Δεδομένου ότι η αποκοπή του Αγαθονησίου από τη Σάμο υπονομεύει την τοπική κοινωνία και οικονομία, στερώντας ακόμα και τα στοιχειώδη, την υγεία, τον εφοδιασμό σε βασικά αγαθά, την εκπαίδευση, την οικονομική δραστηριότητα.
Δεδομένου ότι η ερημοποίηση ακριτικών νησιών αποτελεί πλήγμα στην εθνική συνοχή και κυριαρχία της χώρας.
Ερωτάται ο Υπουργός:
1. Προτίθεστε να επαναφέρετε το τέταρτο δρομολόγιο της γραμμής 44, Κάλυμνος-Λέρος-Αγαθονήσι-Πυθαγόρειο Σάμου;
2. Σκοπεύετε να εξετάσετε την καθιέρωση των δρομολογίων της γραμμής 74α., δηλαδή Αγαθονήσι – Πυθαγόρειο Σάμου και επιστροφή, και 74β, δηλαδή Αγαθονήσι – Αγία Μαρίνα Λέρου και επιστροφή, καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και όχι μόνον κατά τη θερινή περίοδο;
3. Εξετάζετε τρόπους ενίσχυσης των άγονων γραμμών, ώστε να διασφαλιστεί βιώσιμη και τακτική ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση των ακριτικών νησιών;
















