ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Φοροεπιδρομή στους ελεύθερους επαγγελματίες

news room 1 λεπτό ανάγνωση
Εφορία

Πε­ρισ­σό­τε­ρους φό­ρους σε σχέση με τα προη­γού­με­να χρό­νια θα κλη­θούν να πλη­ρώ­σουν οι ελεύ­θε­ροι επαγ­γελ­μα­τί­ες, κυ­ρί­ως αυτοί που έχουν χα­μη­λά και με­σαία ει­σο­δή­μα­τα.

Σύμ­φω­να με την Ημε­ρη­σία, η κα­τάρ­γη­ση του αφο­ρο­λο­γή­του ορίου των 5.000 ευρώ, η κα­τάρ­γη­ση όλων των φο­ρο­α­παλ­λα­γών, η επι­βο­λή φόρου 26% από το πρώτο ευρώ του ετη­σί­ου ει­σο­δή­μα­τος που προ­βλέ­πει το νέο φο­ρο­λο­γι­κό σύ­στη­μα σε συν­δυα­σμό με τα αυ­στη­ρά τεκ­μή­ρια δια­βί­ω­σης εκτι­νάσ­σει στα ύψη τη φο­ρο­λο­γι­κή επι­βά­ρυν­ση εκα­το­ντά­δων χι­λιά­δων επαγ­γελ­μα­τιών.

Οι ελεύ­θε­ροι επαγ­γελ­μα­τί­ες κατά τη συ­μπλή­ρω­ση της ηλε­κτρο­νι­κής τους δή­λω­σης θα πρέ­πει να είναι ιδιαί­τε­ρα προ­σε­κτι­κοί ενώ σε κάθε πε­ρί­πτω­ση το «κλει­δί» για τη μεί­ω­ση της φο­ρο­λο­γι­κής επι­βά­ρυν­σης είναι τα επαγ­γελ­μα­τι­κά έξοδα που είχαν το 2013. Με το χρόνο να μετρά αντί­στρο­φα για την εκ­πνοή της προ­θε­σμί­ας υπο­βο­λής των φο­ρο­λο­γι­κών δη­λώ­σε­ων οι ελεύ­θε­ροι επαγ­γελ­μα­τί­ες θα πρέ­πει να γνω­ρί­ζουν με­τα­ξύ άλλων τα εξής:

1. Το κα­θα­ρό ει­σό­δη­μα των ελεύ­θε­ρων επαγ­γελ­μα­τιών φο­ρο­λο­γεί­ται από το πρώτο ευρώ με συ­ντε­λε­στή 26% μέχρι τις 50.000 ευρώ και 33% για το επι­πλέ­ον ποσό.

2. Για τους νέους ελεύ­θε­ρους επαγ­γελ­μα­τί­ες που έκα­ναν έναρ­ξη ερ­γα­σιών από 1η Ια­νουα­ρί­ου 2013 και μετά για τα τρία πρώτα χρό­νια άσκη­σης της δρα­στη­ριό­τη­τάς τους ο φο­ρο­λο­γι­κός συ­ντε­λε­στής μειώ­νε­ται κατά 50% εφό­σον το ει­σό­δη­μα από ελευ­θέ­ριο επάγ­γελ­μα δεν υπερ­βαί­νει τις 10.000 ευρώ. Δη­λα­δή οι νέοι ελεύ­θε­ροι επαγ­γελ­μα­τί­ες οι οποί­οι το 2013 απέ­κτη­σαν ει­σό­δη­μα έως 10.000 ευρώ θα φο­ρο­λο­γη­θούν από το πρώτο ευρώ με συ­ντε­λε­στή 13%.

3. Με την κλί­μα­κα των μι­σθω­τών θα φο­ρο­λο­γη­θούν οι ελεύ­θε­ροι επαγ­γελ­μα­τί­ες που έχουν έγ­γρα­φη σύμ­βα­ση μέχρι 3 φυ­σι­κά ή/και νο­μι­κά πρό­σω­πα ή το 75% των ακα­θά­ρι­στων εσό­δων τους προ­έρ­χε­ται από ένα φυ­σι­κό ή/και νο­μι­κό πρό­σω­πο. Η μο­να­δι­κή δα­πά­νη που εκ­πί­πτει από τα ακα­θά­ρι­στα έσοδα των συ­γκε­κρι­μέ­νων φο­ρο­λο­γού­με­νων είναι οι ασφα­λι­στι­κές ει­σφο­ρές που κα­τα­βλή­θη­καν μέσα στο 2013. Κα­νέ­να άλλο έξοδο δεν ανα­γνω­ρί­ζε­ται. Οι ελεύ­θε­ροι επαγ­γελ­μα­τί­ες που θα φο­ρο­λο­γη­θούν ως μι­σθω­τοί θα πρέ­πει να εμ­φα­νί­ζουν δα­πά­νες με απο­δεί­ξεις που να αντι­στοι­χούν στο 25% του ει­σο­δή­μα­τός τους προ­κει­μέ­νου να εξα­σφα­λί­σουν την έκ­πτω­ση φόρου των 2.100 ευρώ που ισχύ­ει με την κλί­μα­κα των μι­σθω­τών.

4. Η φο­ρο­λο­γι­κή δή­λω­ση του ελεύ­θε­ρου επαγ­γελ­μα­τία υπο­γρά­φε­ται υπο­χρε­ω­τι­κά από το λο­γι­στή όταν τη­ρού­νται απλο­γρα­φι­κή ή δι­πλο­γρα­φι­κά βι­βλία και κατά την προη­γού­με­νη δια­χει­ρι­στι­κή πε­ρί­ο­δο τα ακα­θά­ρι­στα έσοδα υπερ­βαί­νουν τις 50.000 ευρώ. Επί­σης η δή­λω­ση υπο­γρά­φε­ται υπο­χρε­ω­τι­κά από λο­γι­στή όταν γί­νε­ται αυ­το­πε­ραί­ω­ση ανε­ξαρ­τή­τως τζί­ρου.

5. Για τους ελεύ­θε­ρους επαγ­γελ­μα­τί­ες κα­ταρ­γή­θη­καν όλες οι φο­ρο­α­παλ­λα­γές που μέχρι σή­με­ρα οδη­γού­σαν σε μεί­ω­ση του φόρου (ενοί­κια, ια­τρι­κά έξοδα, στε­γα­στι­κό δά­νειο, δί­δα­κτρα κλπ).

6. Οι ασφα­λι­στι­κές ει­σφο­ρές εκ­πί­πτουν εξ ολο­κλή­ρου από τα ακα­θά­ρι­στα έσοδα των ελεύ­θε­ρων επαγ­γελ­μα­τιών.

7. Δεν ισχύ­ει για τους ελεύ­θε­ρους επαγ­γελ­μα­τί­ες το μέτρο των απο­δεί­ξε­ων.

8. Στα ει­σο­δή­μα­τα άνω των 12.000 ευρώ επι­βάλ­λε­ται η ει­δι­κή ει­σφο­ρά αλ­λη­λεγ­γύ­ης με συ­ντε­λε­στές 1% – 4%.

9. Στο ποσό του φόρου υπο­λο­γί­ζε­ται προ­κα­τα­βο­λή φόρου για το επό­με­νο έτος με συ­ντε­λε­στή 55%.

10. Εκτός από το βα­σι­κό έντυ­πο Ε1 της φο­ρο­λο­γι­κής δή­λω­σης οι επι­τη­δευ­μα­τί­ες συ­μπλη­ρώ­νουν και συ­νυ­πο­βάλ­λουν το έντυ­πο Ε3 με βάση το οποίο προσ­διο­ρί­ζο­νται τα κα­θα­ρά κέρδη.

11. Οι σύ­ζυ­γοι συ­μπλη­ρώ­νουν ξε­χω­ρι­στά έντυ­πα Ε3 αν και οι δύο είναι υπό­χρε­οι στην υπο­βο­λή του, λόγω επαγ­γέλ­μα­τος.

12. Για τους φο­ρο­λο­γού­με­νους με ανα­πη­ρία 67% και άνω προ­βλέ­πε­ται έκ­πτω­ση φόρου 200 ευρώ.

Τέλος επι­τη­δεύ­μα­τος

Οι ελεύ­θε­ροι επαγ­γελ­μα­τί­ες επι­βα­ρύ­νο­νται με το τέλος επι­τη­δεύ­μα­τος 650 ευρώ. Για κάθε υπο­κα­τά­στη­μα το τέλος επι­τη­δεύ­μα­τος ανέρ­χε­ται σε 600 ευρώ. Τέλος επι­τη­δεύ­μα­τος 500 ευρώ θα κα­τα­βάλ­λουν μι­σθω­τοί που αμεί­βο­νται με «μπλο­κά­κι» εφό­σον έχουν έγ­γρα­φη σύμ­βα­ση με μέχρι 3 ερ­γο­δό­τες φυ­σι­κά ή/ και νο­μι­κά πρό­σω­πα, ή το 75% των ακα­θά­ρι­στων εσό­δων τους προ­έρ­χε­ται από 1 ερ­γο­δό­τη φυ­σι­κό ή/ και νο­μι­κό πρό­σω­πο. Εξαι­ρού­νται από την επι­βο­λή του τέ­λους επι­τη­δεύ­μα­τος οι ελεύ­θε­ροι επαγ­γελ­μα­τί­ες:

• Που ασκούν τη δρα­στη­ριό­τη­τά τους σε χωριά με πλη­θυ­σμό έως 500 κα­τοί­κους.

• Που ασκούν τη δρα­στη­ριό­τη­τά τους σε νησιά κάτω από 3.100 κα­τοί­κους. Η εξαί­ρε­ση δεν ισχύ­ει για όσους ασκούν τη δρα­στη­ριό­τη­τά τους σε χα­ρα­κτη­ρι­σμέ­νους από το νόμο του­ρι­στι­κούς τό­πους.

– Οι ελεύ­θε­ροι επαγ­γελ­μα­τί­ες για τα πρώτα πέντε χρό­νια από την έναρ­ξη ερ­γα­σιών. Οι νέοι κω­δι­κοί στο έντυ­πο Ε3 Νέοι κω­δι­κοί προ­στέ­θη­καν στο έντυ­πο Ε3 στο οποί­οι οι ελεύ­θε­ροι επαγ­γελ­μα­τί­ες θα πρέ­πει να συ­μπλη­ρώ­σουν και να υπο­βά­λουν πριν την υπο­βο­λή του εντύ­που Ε1. Ει­δι­κό­τε­ρα:

1. Στην πρώτη σε­λί­δα προ­στέ­θη­κε ο κω­δι­κός 591 ο οποί­ος συ­μπλη­ρώ­νε­ται από τους ελεύ­θε­ρους επαγ­γελ­μα­τί­ες που φο­ρο­λο­γού­νται με τις δια­τά­ξεις της πα­ρα­γρ. 1 του άρ­θρου 45 ν. 2238/1994, θα φο­ρο­λο­γη­θούν δη­λα­δή με την κλί­μα­κα των μι­σθω­τών.

2. Στον πί­να­κα ΣΤ΄ υπο­πί­να­κας δ΄ προ­στέ­θη­καν κω­δι­κοί 516, 517, 518 στους οποί­ους ανα­γρά­φο­νται οι υπο­χρε­ω­τι­κές ει­σφο­ρές σε τα­μεία (Ο.ΑΕ.Ε. κτλ). Σε πε­ρί­πτω­ση μι­κτής δρα­στη­ριό­τη­τας η πα­ρα­πά­νω δα­πά­νη με­ρί­ζε­ται βάσει των ακα­θα­ρί­στων εσό­δων.

2. Στον πί­να­κα Ζ΄ προ­στέ­θη­κε κω­δι­κός 348 στον οποίο ανα­γρά­φε­ται το φο­ρο­λο­γη­τέο κα­θα­ρό απο­τέ­λε­σμα που απο­μέ­νει μετά την αφαί­ρε­ση των υπο­χρε­ω­τι­κών ει­σφο­ρών σε τα­μεία από τα ακα­θά­ρι­στα έσοδα από κάθε πηγή αντί­στοι­χα. Το απο­τέ­λε­σμα αυτό θα με­τα­φερ­θεί στο έντυ­πο Ε1 και θα φο­ρο­λο­γη­θεί σαν ει­σό­δη­μα από μι­σθω­τές υπη­ρε­σί­ες.

Ο κω­δι­κός αυτός συ­μπλη­ρώ­νε­ται μόνο στην πε­ρί­πτω­ση που έχει συ­μπλη­ρω­θεί ο κω­δι­κός 591 της πρώ­της σε­λί­δας του εντύ­που. Τα επαγ­γελ­μα­τι­κά έξοδα «κλει­δί» για μεί­ω­ση του φο­ρο­λο­γι­κού λο­γα­ρια­σμού Τα επαγ­γελ­μα­τι­κά έξοδα που θα πα­ρου­σιά­σουν στην εφο­ρία οι ελεύ­θε­ροι επαγ­γελ­μα­τί­ες και επι­τη­δευ­μα­τί­ες απο­τε­λούν το «κλει­δί» για τη μεί­ω­ση της φο­ρο­λο­γι­κής τους επι­βά­ρυν­σης. Κάθε επαγ­γελ­μα­τί­ας μπο­ρεί να μειώ­σει το κέρ­δος του, μέσω των δα­πα­νών που έχει κα­τα­χω­ρή­σει στα βι­βλία του με την προ­ϋ­πό­θε­ση βέ­βαια ότι δεν θα πέσει στην «τσι­μπί­δα» των τεκ­μη­ρί­ων γιατί τότε δεν θα γλι­τώ­σει το φόρο 26% ακόμη και αν έχει ζη­μιές στην επι­χεί­ρη­ση του. Βα­σι­κή αρχή για την ανα­γνώ­ρι­ση της δα­πά­νης είναι να υπάρ­χει το ανά­λο­γο πα­ρα­στα­τι­κό (τι­μο­λό­γιο, λο­γα­ρια­σμός κλπ).

Τα βα­σι­κό­τε­ρα έξοδα που ανα­γνω­ρί­ζει η εφο­ρία είναι τα εξής

1. Ασφα­λι­στι­κές ει­σφο­ρές ( Ο.Α.Ε.Ε.- ΤΣΜΕ­ΔΕ κ.λ.π).

2. Τα ενοί­κια του κα­τα­στή­μα­τος ή του γρα­φεί­ου και οι δα­πά­νες ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΕΥΔΑΠ κ.λ.π. Αν ο επαγ­γελ­μα­τί­ας έχει έδρα το σπίτι του τότε θα μπο­ρεί να εκ­πί­πτει τα έξοδα αυτής της κα­τη­γο­ρί­ας, κατ’ ανα­λο­γία όμως, τα οποία είναι συ­νή­θως το 1/3 του συ­νο­λι­κού εξό­δου.

3. Κι­νη­τό τη­λέ­φω­νο. Ως έξοδο λο­γί­ζε­ται το 50% του συ­νο­λι­κού εξό­δου και έως των αριθ­μό ερ­γα­ζο­μέ­νων που απα­σχο­λεί.

4. Δα­πά­νες για Ι.Χ αυ­το­κί­νη­το. Ο ελεύ­θε­ρος επαγ­γελ­μα­τί­ας μπο­ρεί να εκ­πί­πτει δα­πά­νες όπως βεν­ζί­νες, service κ.λ.π, βέ­βαια δεν θα μπο­ρεί να εκ­πί­πτει το Φ.Π.Α των δα­πα­νών και δεν θα υπο­λο­γί­ζε­ται η δα­πά­νη ανά­λο­γα με τα κυ­βι­κά του αυ­το­κι­νή­του. Εάν το αυ­το­κί­νη­το είναι έως 1.600 κ.εκ θα χάνει το 30% της δα­πά­νης, ενώ εάν είναι πάνω από 1.600 κ.εκ δεν θα ανα­γνω­ρί­ζε­ται το 65% της δα­πά­νης. Όλα αυτά ισχύ­ουν ακόμη και αν το αυ­το­κί­νη­το είναι μι­σθω­μέ­νο ή ο επαγ­γελ­μα­τί­ας το έχει στην κα­το­χή του μέσω χρη­μα­το­δο­τι­κής μί­σθω­σης (leasing).

5. Δα­πά­νες τα­ξι­διού: Εάν ο επαγ­γελ­μα­τί­ας έχει κά­ποιο πε­λά­τη ή προ­μη­θευ­τή στο εξω­τε­ρι­κό ή σε άλλη πόλη της Ελ­λά­δος θα μπο­ρεί να περ­νά­ει στα έξοδά του, τα έξοδα του τα­ξι­διού.

6. Αγο­ρές πά­γιων. Η δα­πά­νη για αγορά πά­γιου πε­ριου­σια­κού στοι­χεί­ου (Η/Υ , laptop, αυ­το­κί­νη­το, φω­το­τυ­πι­κό μη­χά­νη­μα κ.λ.π) της επι­χεί­ρη­σης εκ­πί­πτει από τα έξοδα της επι­χεί­ρη­σης. Βέ­βαια εδώ ισχύ­ει η δια­δι­κα­σία των απο­σβέ­σε­ων, η οποία ποι­κί­λει ανά­λο­γα με το είδος του πά­γιου, όμως ο νόμος δίνει το δι­καί­ω­μα στην επι­χεί­ρη­ση εάν το πάγιο είναι αξίας έως 1.500 ευρώ κάτω να μπο­ρεί να γί­νε­ται ολική από­σβε­ση μέσα στην χρο­νιά.

7. Άλλα έξοδα: Γρα­φι­κή ύλη, χαρ­τι­κά, έξοδα απο­στο­λής εγ­γρά­φων, έξοδα με­τα­κί­νη­σης, ανα­λώ­σι­μα, μι­σθο­δο­σία και έξοδα ερ­γο­δο­τι­κών ει­σφο­ρών και γε­νι­κά οποια­δή­πο­τε έξοδα μπο­ρούν να χα­ρα­κτη­ρι­στούν ως βα­σι­κά έξοδα της επι­χεί­ρη­σης που είναι προς το συμ­φέ­ρον αυτής. Πως θα απο­φύ­γε­τε τον φο­ρο­λο­γι­κό έλεγ­χο

Για τε­λευ­ταία χρο­νιά φέτος, οι ελεύ­θε­ροι επαγ­γελ­μα­τί­ες έχουν την δυ­να­τό­τη­τα να ακο­λου­θή­σουν τη δια­δι­κα­σία της «αυ­το­πε­ραί­ω­σης» για να απο­φύ­γουν τον φο­ρο­λο­γι­κό έλεγ­χο.

Από την 1η Ια­νουα­ρί­ου 2014, το συ­γκε­κρι­μέ­νο σύ­στη­μα κα­ταρ­γή­θη­κε.

Στη δια­δι­κα­σία αυτή, μπο­ρούν να υπα­χθούν εμπο­ρι­κές επι­χει­ρή­σεις με ετή­σια ακα­θά­ρι­στα έσοδα μέχρι 300.000 ευρώ, επι­χει­ρή­σεις πα­ρο­χής υπη­ρε­σιών με ετή­σια ακα­θά­ρι­στα έσοδα μέχρι 150.000 ευρώ και ελεύ­θε­ροι επαγ­γελ­μα­τί­ες με ετή­σιες ακα­θά­ρι­στες αμοι­βές μέχρι 150.000 ευρώ. Με το σύ­στη­μα αυτό, οι φο­ρο­λο­γού­με­νοι μπο­ρούν προ­αι­ρε­τι­κά να επα­να­προσ­διο­ρί­σουν τα ακα­θά­ρι­στα έσοδά τους με βάση τις δα­πά­νες που πραγ­μα­το­ποί­η­σαν, δη­λα­δή να δη­λώ­σουν τεκ­μαρ­τά ακα­θά­ρι­στα έσοδα.

Όποιο από τα δύο ποσά είναι υψη­λό­τε­ρο, θα λη­φθεί υπόψη για τον υπο­λο­γι­σμό του φόρου ει­σο­δή­μα­τος και του ΦΠΑ. Πα­ρά­δειγ­μα Ελεύ­θε­ρος επαγ­γελ­μα­τί­ας με ει­σό­δη­μα 30.000 ευρώ – Φόρος στο ει­σό­δη­μα οικ. έτος 2013: 5.320 ευρώ – Ει­δι­κή ει­σφο­ρά αλ­λη­λεγ­γύ­ης οικ. έτος 2013: 600 ευρώ – Τέλος επι­τη­δεύ­μα­τος οικ. έτος 2013: 650 ευρώ. Συ­νο­λι­κός φόρος οικ. έτος 2013: 6.520 ευρώ. – Φόρος στο ει­σό­δη­μα οικ. έτος 2014: 7.800 ευρώ – Ει­δι­κή ει­σφο­ρά αλ­λη­λεγ­γύ­ης: 600 ευρώ – Τέλος επι­τη­δεύ­μα­τος : 650 ευρώ. Συ­νο­λι­κός φόρος οικ. έτος 2014: 9.050 ευρώ.

Επι­βά­ρυν­ση: 2.530 ευρώ

Πηγή: www.lifo.gr

Πώς σας φάνηκε το άρθρο;

Ένα πάτημα, χωρίς λογαριασμό. Μία ψήφος ανά συσκευή.

Σχολιασμός άρθρου

Προσθέστε ένα σχόλιο

Εμφανίζεται μετά από έγκριση · το e-mail δεν δημοσιεύεται0 / 2000

Τα σχόλια εκφράζουν τον σχολιαστή, όχι τη Δημοκρατική. Όροι σχολιασμού

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται. Τα σχόλια δημοσιεύονται μετά από έγκριση· το e-mail δεν δημοσιεύεται.

Γίνετε ο πρώτος που θα σχολιάσει.