Ειδήσεις

Η Περιφέρεια προσφεύγει στο Σ.τ.Ε. για την επένδυση στο Γκολφ Αφάντου

Ενώπιον του περιφερειακού συμβουλίου Νοτίου Αιγαίου, θα συζητηθεί την 3η Ιουνίου 2016, η εισήγηση του αντιπεριφερειάρχη και προέδρου της Οικονομικής Επιτροπής κ. Φιλ. Ζαννετίδη, για την άσκηση αιτήσεως ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας, για την ακύρωση της απόφασης του υπουργού Πολιτισμού κ. Αρ. Μπαλτά με την οποία, μετά από αναοριοθέτηση του αρχαιολογικού χώρου Ερημοκάστρου χαρακτηρίστηκε ως αρχαιολογικός χώρος μείζων έκταση 10.000 στρεμμάτων περίπου, από το Λαδικό έως τον Λουτάνη ποταμό, στα Κολύμπια.
Ο κ. Ζαννετίδης, μετά από συνεργασία με το νομικό σύμβουλο της Περιφέρειας κ. Γ. Φιλιππάκο, αναμένεται να επισημάνει ότι το έννομο συμφέρον της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και ειδικότερα αυτό της Περιφερειακής Ενότητας Δωδεκανήσου τεκμηριώνεται στο άρθρο 186 του Ν. 3852/2010 (Καλλικράτης) περί αρμοδιοτήτων των Περιφερειακών Αυτοδιοικήσεων σε θέματα Ανάπτυξης και Τουρισμού της περιοχής.
Είναι πρόδηλο και ομολογημένο από την δημοπρατούσα αρχή, συγκεκριμένα, ότι το έργο που αφορά στο Γκολφ Αφάντου, είναι έργο που θα συμβάλει καταλυτικά στην οικονομική και κοινωνική ζωή της περιοχής και επομένως ο δεσμός της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου με το έργο αυτό είναι αυτός που δικαιολογεί και το έννομο συμφέρον της για την άσκηση αίτησης ακύρωσης της υπουργικής απόφασης.
Ειδικότερα, όπως προέκυψε, η εκ των υστέρων μονομερής μεταβολή επί το χείρον διαγωνιστικών όρων ουσιωδών, επιφέρει σοβαρές επιπτώσεις αποτιμητέες σε χρήμα και χρόνο, που καθιστούν το επενδυτικό εγχείρημα δύσκολα υλοποιήσιμο σε σχέση με αυτό που ήταν γνωστό κατά το χρόνο διεξαγωγής του διαγωνισμού.
Η προθεσμία για την προσβολή με αίτηση ακύρωσης ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας είναι 60 ημερών από την επομένη της δημοσίευσης της προσβαλλόμενης Υ.Α. στο ΦΕΚ. (ΣτΕ 2313/2004).
Η Υπουργική Απόφαση δημοσιεύτηκε στις 21-4-2016 και επομένως η προθεσμία για την άσκηση αίτησης ακύρωσης συμπληρώνεται   στις   20-6-2016.
Επειδή   δε   η   προσβαλλόμενη   είναι διοικητική απόφαση ατομική μεν αλλά γενικού περιεχομένου (727/2002 ΣτΕ) ισχύουν τα εξής:
-η προθεσμία δεν αρχίζει από τη γνώση αλλά από τη δημοσίευση της απόφασης.
-Αν δεν προσβληθεί ευθέως τώρα, μετά δεν μπορεί να ελεγχθεί με παρεμπίπτουσα κρίση στα πλαίσια άλλης δίκης.
Ως πρώτοι λόγοι ακύρωσης της απόφασης, σύμφωνα με την ίδια εισήγηση, προβάλλονται οι εξής:
-Μη νόμιμη στη προκειμένη περίπτωση έκδοση της Υπουργικής Απόφασης λόγω του ό,τι στην ουσία αφορά σε μείζονος σημασίας θέμα το οποίο θα έπρεπε να ρυθμιστεί κανονιστικά μόνο με Προεδρικό Διάταγμα (σχετική και η 358/1998 ΣτΕ που αφορά στον οικισμό της Πάτμου).
-Παράβαση της διάταξης του άρθρου 91 του Ν. 1892/1990 κατά την οποία η διαδικασία της οριοθετήσεως των ζωνών και του καθορισμού των όρων και περιορισμών δόμησης, πρέπει να ολοκληρώνεται εντός εξαμήνου από της υποβολής της σχετικής προτάσεως από την αρμόδια Αρχαιολογική Εφορεία. Εν προκειμένω και παρόλο που η διάταξη αυτή φέρει χαρακτήρα ενδεικτικό ως προς την προθεσμία, παραβιάζεται η υπέρβαση των ακραίων ορίων της διακριτικής ευχέρειας της διοίκησης αφενός αφού η πρόταση της Εφορείας Ρόδου (σχετ. 11 στο ΦΕΚ) φέρει ημερομηνία 10-6-2013, αφετέρου δε συνιστά και ελλιπή αιτιολογία αφού τα όποια στοιχεία δεν αναφέρονται σε αυτή.
-Η έκδοση της υπουργικής απόφασης παραβίασε ουσιώδη τύπο της διαδικασίας αφού σύμφωνα με τον ισχύοντα νόμο περί αρχαιοτήτων (Ν. 3028/2002, άρθρο 12), όφειλε ο Υπουργός πριν την έκδοση της απόφασης του να ζητήσει και να λάβει γνώμες από συναρμόδιους φορείς στην περιοχή και εν προκειμένω από τον υπουργό Τουρισμού αρμόδιο για τις εγκαταστάσεις του Γκολφ και του ΤΑΙΠΕΔ αρμόδιου για το ΕΣΧΑΔΑ.
Θυμίζουμε ότι η νομική υπηρεσία του Δήμου Ρόδου, δια του προϊσταμένου της κ. Θ. Παπαγεωργίου, γνωμοδότησε ότι η απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού για την αναοριοθέτηση του αρχαιολογικού χώρου στην περιοχή Αφάντου είναι άκυρη, επειδή:
– Απαιτούνταν  προηγουμένως κατά τον νόμο  (αρ. 12 παρ. 4 του Ν. 3028/2002) οι γνώμες και των Υπουργών  Τουρισμού και Οικονομίας, διότι στην περιοχή υπάρχουν δραστηριότητες αρμοδιότητας του ΕΟΤ (Γκολφ) και του ΤΑΙΠΕΔ (ΕΣΧΑΔΑ) .
-Ανακριβώς βεβαιώνεται ότι από την απόφαση αναοριοθέτησης δεν προκαλείται δαπάνη στον κρατικό προϋπολογισμό κατά παράβαση νόμου, διότι αντίθετα  οι περιορισμοί από οριοθετήσεις αρχαιολογικών χώρων, αν είναι ουσιώδεις, συνεπάγονται αποζημιώσεις από το Δημόσιο, ενώ, επιπλέον, και σε άλλη βάση,με τη ματαίωση του ΕΣΧΑΔΑ απομειούνται προβλεφθέντα μέσω ΤΑΙΠΕΔ έσοδα του προϋπολογισμού.
– Σε σχέση με τις μέχρι σήμερα μικρών εκτάσεων οριοθετήσεις, η αναοριοθέτηση τέτοιου τεράστιου μεγέθους, χωρίς προηγούμενες αρχαιολογικές ανακοινώσεις όπως φυσιολογικά θα έπρεπε να είχαν γίνει  αν προέκυπτε αίφνης κάτι πολύ σημαντικό σε πράγματι νέα αρχαιολογικά δεδομένα, δεν πληροί τα απαιτούμενα από τον νόμο για την αναοριοθέτηση «δεδομένα αρχαιολογικής έρευνας πεδίου», ώστε πλην της έλλειψης νόμιμης και πλήρους αιτιολογίας, η πράξη του υπουργού εκδόθηκε κατά κατάχρηση δικαιώματος και παραβίαση της αρχής της αναλογικότητας, εξυπηρετώντας προφανώς άλλη σκοπιμότητα, σε συνδυασμό με τη χρονική συγκυρία  επίσπευσης ώστε να εκδοθεί πρώτη προ της  ολοκλήρωσης – και εντεύθεν ματαίωσης-  των ΕΣΧΑΔΑ στη ίδια ακριβώς περιοχή, η οποία φάση ολοκλήρωσης ήταν γεγονός γνωστό στο Υπουργείο  Πολιτισμού, αφού επίσης συμμετέχει και στη εκπόνηση των ΕΣΧΑΔΑ.
Τα ΕΣΧΑΔΑ τα οποία είναι στη φάση της ολοκλήρωσης στην περιοχή και τα οποία ως διοικητικός θεσμός  συνιστούν κατά σύμπραξη όλης της δημόσιας διοίκησης ταχεία με ένα Διάταγμα συνολική πολεοδομική-περιβαλλοντική –αρχαιολογική -αιγιαλού αδειοδότηση μεγάλων επενδύσεων Ν. 3894/2010, κατά τη γνώμη μας ματαιώνονται επειδή δεν επιτρέπονται σε χώρους που προστατεύονται από την αρχαιολογική νομοθεσία.
Στο μεταξύ σήμερα έχει προγραμματιστεί νέα σύσκεψη με τη συμμετοχή της διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ και των νομικών συμβούλων των εταιρειών «M.A. Angeliades Inc.» και «Aegean Sun Investments» συμφερόντων των επιχειρηματιών κ.κ. Μερκουρίου Αγγελιάδη και Νικολή Νικολαϊδη, με σκοπό να τεθούν επι τάπητος όλα τα δεδομένα, που προέκυψαν από την διαμόρφωση του τελικού σχεδίου του Ειδικού Σχεδίου Χωροταξικής Ανάπτυξης Δημοσίων Ακινήτων (ΕΣΧΑΔΑ) του Γκολφ Αφάντου αλλά και να αναληφθούν, εκατέρωθεν δεσμεύσεις, μέσω της υπογραφής μνημονίου συνεργασίας με το Υπουργείο Πολιτισμού, για τον «απεγκλωβισμό» της επένδυσης, μετά τον χαρακτηρισμό του προς αξιοποίηση ακινήτου ως αρχαιολογικού χώρου.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου