Η Ελλάδα κατάφερε να έχει τουρισμό εν μέσω της πανδημίας του κορωνοϊού, κάτι που όπως αναφέρει ο γενικός γραμματέας του ΕΟΤ, Δημήτρης Φραγκάκης, σε συνέντευξη που παραχώρησε στη «δ», δεν ήταν αυτονόητο. Χάρη στις προσπάθειες της κυβέρνησης και όλων των εμπλεκόμενων στην τουριστική αλυσίδα, η χώρα υποδέχθηκε με ασφάλεια επισκέπτες και αναγνωρίστηκε ως ένας αξιόπιστος προορισμός, αυτή είναι και η μεγαλύτερη παρακαταθήκη για τη σεζόν του 2021.
Αναφερόμενος στη Ρόδο, ο Γ.Γ. του ΕΟΤ δηλώνει ότι αποτελεί διαχρονικά ένα ισχυρό τουριστικό προορισμό και ήταν φέτος ένας άξιος πρεσβευτής της εθνικής επιτυχίας. Ο ΕΟΤ στηρίζει την Ρόδο και τις προσπάθειες προβολής της στο εξωτερικό σε συνεργασία με τους τοπικούς φορείς και την αυτοδιοίκηση α και β βαθμού, σημειώνει ο κ. Φραγκάκης. Αποκαλύπτει δε ότι σε αυτό το πλαίσιο συνεργασίας, ο ΕΟΤ αποφάσισε να συμμετάσχει ως εταίρος στην Προγραμματική Σύμβαση για την Παλιά Πόλη της Ρόδου. Μία προσπάθεια που θα αναδείξει ακόμα περισσότερο τα πλεονεκτήματα του νησιού.
Ακολουθεί η συνέντευξη του Γ.Γ. του ΕΟΤ, Δημήτρη Φραγκάκη αναλυτικά:
Κύριε Φραγκάκη, ο κλάδος του τουρισμού δοκιμάστηκε σκληρά από την πανδημία του κορωνοϊού. Δηλώσατε πρόσφατα ότι ο κλάδος κατάφερε να μείνει όρθιος. Πόσο εύκολη ή δύσκολη ήταν η επανεκκίνηση του τουρισμού και ποια τα αποτελέσματα… τελικά σε όλα τα επίπεδα;
Δεν ήταν καθόλου απλή υπόθεση το άνοιγμα του τουρισμού φέτος και από μόνο του το γεγονός ότι είχαμε μια βασική σεζόν αποτελεί, τηρουμένων των αναλογιών, σημαντική επιτυχία. Καταφέραμε κάτι που δεν ήταν αυτονόητο πριν από λίγους μόνο μήνες. Υποδεχτήκαμε επισκέπτες εν μέσω πανδημίας και το κάναμε με ασφάλεια, κάτι το οποίο οφείλεται στις προσπάθειες όχι μόνο της κυβέρνησης αλλά κι όλων των εμπλεκόμενων στην τουριστική αλυσίδα: τους επιχειρηματίες, τους εργαζόμενους, την αυτοδιοίκηση, τους θεσμικούς φορείς. Ο ίδιος ο πρωθυπουργός της χώρας μπήκε μπροστά στο εγχείρημα του ασφαλούς ανοίγματος του τουρισμού μας κι αυτό νομίζω ότι λέει πολλά. Φτιάξαμε από το μηδέν υγειονομικά πρωτόκολλα και διαδικασίες, κάναμε έναν τιτάνιο αγώνα σε όλη την Ευρώπη να πείσουμε τους ξένους να μας επισκεφθούν και καταφέραμε να πάμε μέχρι τα τέλη της σεζόν, κρατώντας τα μεγαλύτερα κέρδη της χώρας για φέτος: την αξιοπιστία και τον επαγγελματισμό μας. Είναι μια σημαντική παρακαταθήκη και για το επόμενο έτος που κατακτήθηκε με πολύ κόπο. Από εκεί και πέρα οι αφίξεις κυμάνθηκαν σε χαμηλά επίπεδα το ίδιο και τα έσοδα αλλά αυτό ήταν κάτι που το περιμέναμε. Θα μπορούσα λοιπόν να πω ότι σε μία πολύ κακή χρονιά, καταφέραμε να έχουμε και κάποια μακροπρόθεσμα «κέρδη» για τον τουρισμό μας. Μπορεί μεσοπρόθεσμα να είμαστε ζημιωμένοι αλλά μακροπρόθεσμα θα βγούμε κερδισμένοι από τη φετινή σεζόν.
• Ποιες ήταν οι σημαντικότερες επιτυχίες φέτος και ποια η παρακαταθήκη που αφήνει το 2020 στον τουρισμό ενόψει της επόμενης σεζόν; Και για να το θέσω διαφορετικά, υπήρξαν κέρδη τα οποία μπορεί να… κεφαλαιοποιηθούν στο προσεχές μέλλον;
Ο τουρισμός έπρεπε να ανοίξει για πολλούς λόγους. Αυτά τα 4 περίπου δις τα οποία εκτιμούμε ότι θα εισπράξουμε φέτος μπορεί να φαίνονται ελάχιστα σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Είναι όμως σημαντικά για τα δημόσια ταμεία και κανένας δεν θα είχε το δικαίωμα να τα στερήσει από τις τοπικές οικονομίες. Καταφέραμε και κινήσαμε την μηχανή της πιο ισχυρής βιομηχανίας μας η οποία είχε ουσιαστικά μείνει «ακίνητη» μπροστά στην λαίλαπα της πανδημίας, κι αυτό αποτελεί επίσης ένα πολύ μεγάλο κέρδος. Κέρδος όχι μόνο οικονομικό και κοινωνικό, αλλά και ψυχολογικό, ενόψει ειδικά της επόμενης χρονιάς. Δεν μπορώ να φανταστώ τοπικές κοινωνίες με σχεδόν αποκλειστική απασχόληση τον τουρισμό να μην άνοιγαν φέτος καθόλου. Προέρχομαι από τουριστική περιοχή και γνωρίζω από πρώτο χέρι τί θα σήμαινε κάτι τέτοιο. Άρα ορθά πήραμε το ρίσκο του ανοίγματος το οποίο όμως σε κάθε περίπτωση ήταν από την αρχή ένα λογικό ρίσκο. Ένα ρίσκο το οποίο χρειαζόταν και για τους 700.000 συμπολίτες μας που απασχολούνται στον τουριστικό κλάδο σε ολόκληρη της χώρα. Το άνοιγμα του τουρισμού επέτρεψε την δημιουργία ενός βασικού εισοδήματος για αυτούς τους ανθρώπους αλλά και την εφαρμογή μέτρων στήριξης και ανακούφισης νοικοκυριών, εργαζόμενων και επιχειρήσεων από το Κράτος. Προφανώς όμως η ασφάλεια του προορισμού και το γεγονός ότι καταφέραμε να τονώσουμε την αξιοπιστία και να δείξουμε ακόμα περισσότερο τον επαγγελματισμό μας είναι το μεγαλύτερο μακροπρόθεσμο κέρδος για τον τουρισμό μας. Αυτά τα πλεονεκτήματά μας σκοπεύουμε να τα αξιοποιήσουμε ενόψει του 2021.
• Είστε όμως αισιόδοξος για την πορεία του τουρισμού σε περίπτωση που δεν βρεθεί/κυκλοφορήσει το εμβόλιο έναντι του κορωνοϊού; Πώς πιστεύετε ότι θα εξελιχθεί το 2021, ποια είναι τα μέχρι τώρα μηνύματα;
Δεν ανήκω στους απαισιόδοξους που προβλέπουν ανάκαμψη του τουρισμού σε 5 χρόνια, ούτε όμως και σε εκείνους που θεωρούν ότι το 2021 θα επιστρέψουμε στην κανονικότητα σαν να μην έχει συμβεί τίποτα. Η ανάκαμψη θα έρθει αλλά θα είναι σταδιακή. Θα χρειαστεί χρόνος ακόμα και αν βρεθεί εμβόλιο στο τέλος του έτους, καθώς οι παράγοντες που θα εμπλακούν στην διαδικασία ανάκαμψης δεν είναι μόνο υγειονομικοί, αλλά πολλοί άλλοι και διαφορετικοί μεταξύ τους. Είναι νωρίς ακόμα να κάνω εκτιμήσεις για την επόμενη σεζόν αλλά τα πρώτα μηνύματα είναι ενθαρρυντικά και έχουν να κάνουν με την θετική αποτίμηση της προσπάθειας της Ελλάδας να λειτουργήσει ως ασφαλής τουριστικός προορισμός. Κι αυτά τα μηνύματα τα παίρνουμε και από μεγάλους tour operators αλλά και από τον απλό επισκέπτη ο οποίος ήρθε φέτος στην χώρα και μετέφερε αυτήν την αίσθηση, επιστρέφοντας στην πατρίδα του. Η Ελλάδα, παρά την αύξηση των κρουσμάτων τις τελευταίες εβδομάδες, συνεχίζει να έχει καλύτερες επιδόσεις στην αντιμετώπιση της πανδημίας σε σχέση με άλλες χώρες της Ευρώπης. Εκεί θα κριθεί σε μεγάλο βαθμό το παιχνίδι σε σχέση με τους ανταγωνιστές μας του χρόνου και θεωρώ ότι αυτή την στιγμή έχουμε ένα σημαντικό πλεονέκτημα, το οποίο όμως πρέπει να το κρατήσουμε πάση θυσία. Γι’ αυτό πρέπει να συνεχίσουμε να τηρούμε τα μέτρα προστασίας και τις συστάσεις των ειδικών, γιατί ακόμα έχουμε δρόμο μέχρι το εμβόλιο.

• Ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού υλοποίησε μία σειρά από καμπάνιες, ήδη εντός της σκληρής καραντίνας τον Απρίλιο. Ποια ήταν η απήχηση αυτών και ποιες νέες καμπάνιες πρόκειται να τρέξουν άμεσα; Ποιος είναι ο κεντρικός στόχος του ΕΟΤ σχετικά με την τουριστική προβολή, καθώς η πανδημία του Covid-19 δεν φαίνεται να έχει περιοριστεί;
Ολοκληρώσαμε δύο σημαντικές φάσεις διαφημιστικής εκστρατείας του ΕΟΤ από τον Απρίλιο με το Greece From Home μέχρι τώρα που ολοκληρώνουμε την θερινή μας καμπάνια Destination Greece: Health First. Επίσης θέλω να τονίσω ότι έχουμε αποφασίσει να είμαστε σε καμπάνια πλέον ολόκληρο τον χρόνο και όχι μόνο για 3-4 μήνες όπως γινόταν στο παρελθόν. Ήδη έχουμε προετοιμάσει την προβολή της χώρας για τους επόμενους 4 μήνες, από Οκτώβριο έως Ιανουάριο, ενώ προετοιμάζουμε την μεγάλη διεθνή καμπάνια του πρώτου 4μηνου του 2021. Φυσικά έχουμε σενάρια προβολής τα οποία θα προσαρμόσουμε ανάλογα με τις συνθήκες που θα προκύψουν. Κάνουμε όμως και πιο εναλλακτικές δράσεις προβολής με σημαντικό βαθμό παρεμβατικότητας όπως η στήριξη του πρώτου Έλληνα οδηγού στο ράλι Lemans με εκατομμύρια θεατές σε όλο τον κόσμο, η διαδικτυακή virtual προβολή της χώρας και συγκεκριμένων προορισμών στο εξωτερικό και άλλα καινοτόμα εργαλεία που έχουμε στην διάθεσή μας. Έχουμε πολλή δουλειά μπροστά μας και σίγουρα πολλές αναποδιές να αντιμετωπίσουμε, αλλά είμαι βέβαιος ότι θα τα καταφέρουμε.
• Η Ρόδος είναι ένας από τους προορισμούς που διαχειρίστηκε με επιτυχία τις επιπτώσεις της πανδημίας και δέχθηκε ένα ικανοποιητικό αριθμό ξένων επισκεπτών. Που κατά τη γνώμη σας οφείλεται η επιτυχία αυτή και πώς μπορεί το παράδειγμα της Ρόδου να υιοθετηθεί από άλλους προορισμούς;
Η Ρόδος είναι διαχρονικά ένας ισχυρός τουριστικός προορισμός και η αντιμετώπιση της πανδημίας αποτέλεσε μια μεγάλη πρόκληση για το νησί, όπως και για πολλές άλλες τουριστικές περιοχές της χώρας μας. Προφανώς τα συνολικά έσοδα θα είναι πολύ χαμηλότερα φέτος αλλά αποτελεί μακροπρόθεσμο κέρδος η επιτυχής αντιμετώπιση της πανδημίας σε υγειονομικό επίπεδο παρά τις σχετικά υψηλές ροές επισκεπτών. Εξίσου σημαντικό όμως είναι και το γεγονός ότι οι Ροδίτες επαγγελματίες και εργαζόμενοι πέρασαν με επιτυχία τις δύσκολες φετινές εξετάσεις της τήρησης των υγειονομικών πρωτοκόλλων και της εφαρμογής των διαδικασιών υγιεινής και ασφάλειας. Αυτό είναι ένα μεγάλο πλεονέκτημα που πατάει ακριβώς στην αξιοπιστία και τον επαγγελματισμό που ανέφερα παραπάνω γι΄αυτό και η Ρόδος φέτος ήταν ένας άξιος πρεσβευτής αυτής της εθνικής επιτυχίας. Ο ΕΟΤ προφανώς στηρίζει την Ρόδο και τις προσπάθειες προβολής της στο εξωτερικό σε συνεργασία με τους τοπικούς φορείς και την αυτοδιοίκηση α και β βαθμού που κάνουν αξιοσημείωτη δουλειά. Σε αυτό το πλαίσιο συνεργασίας εντάσσεται και η θετική μου ανταπόκριση στην στήριξη του εγχειρήματος από τον ΕΟΤ ο οποίος αποφάσισε να συμμετάσχει ως εταίρος στην Προγραμματική Σύμβαση για την Παλιά Πόλη της Ρόδου. Μία προσπάθεια που θα αναδείξει ακόμα περισσότερο τα πλεονεκτήματα του νησιού.

Ένα σχόλιο στο Δ. Φραγκάκης: «Η Ρόδος αποτελεί διαχρονικά ένα ισχυρό τουριστικό προορισμό και ήταν φέτος ένας άξιος πρεσβευτής της εθνικής επιτυχίας»

  1. Avatar Ο/Η Πολύ κακός λέει:

    Φοβερό! Μας είπε ο ειδικός ότι η Ρόδος αποτελεί διαχρονικά ισχυρο τουριστικό προορισμό. Περιμέναμε εσάς να μας το πείτε γιατί δεν το γνωρίζαμε

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ